100A / 120A

1971-1976

LE10

E10 esiteltiin Japanissa syksyllä 1970 nimellä Cherry. Kyseessä on ensimmäinen Cherry-malli joka kehittelyvaiheessa kulki salanimellä "X-1". Samaa X-1 nimeä käytettiin myöhemmin perusmallia tehokkaamman (1171cm3, 80hp SAE) version mallinimenä. E10 oli myös Nissanin ensimmäinen etuvetoinen sarjatuotantoauto.

Suomessa myynti alkoi kesällä 1971. Nimenä oli aluksi "Datsun 1000". Suomessa myydyissä malleissa oli moottorina A10, 988cm3 ja 59 SAE-hevosvoimaa. Moottorissa oli alunperin mekaaninen jäähdytyspuhallin moottorin päässä ja ilmanpoisto oli järjestetty etulokasuojan sisään pyöräkoteloon Minin tapaan. Korimalleja oli 3 erilaista, 2- ja 4-oviset sedanit sekä 3-ovinen farmari.Vuosimalliin 1972, alkaen sarjanumerosta LE10-063007, tuli pieniä muutoksia: jäähdytys puhallin muuttui sähkökäyttöiseksi (alkaa toimimaan 92°C ja lopettaa 88°C), vaihtovirtalaturi muuttui tehokkaammaksi (35A), vanteet leveämmiksi (4½ J x 12) jolloin raideväli kasvoi 6mm, vetopyörästön välityssuhde muutti harvemmaksi, jousitusta kovennettiin ja auton sisällä etuistuimien muotoilua ja liikerataa tehostettiin. LE10

Vuosimalliin 1973 tuli jo havaittavia ulkoisia uudistuksia. Takapilarien ilmanpoistoritilät tulivat suuremmiksi, samoin takavalot ja takapuskuri. Tekniikassa parannettiin vaihteiston välipyörää sekä etupyörien laakerointia, jolloin mm. vetoakseli muuttui toisenlaiseksi. Maahantuontiohjelmasta poistettiin neliovinen malli mutta toisaalta tilalle tuli coupe mallimerkinnällä 120A Coupe. Moottorina siinä oli A12 (1171cm3 , 69 SAE hevosvoimaa). Tätä myytiin kahden vuoden ajan. KPLE10

Seuraavana vuonna muutettiin etuvilkut keskemmälle säleikössä, muotoiltiin pölykapselit uudestaan ja vahvistettiin vannetta. Vuoden 1975 malleihin tuli uudet metallisävyiset värit (tuotannossa 7/74->). 

Vuoden 1977 lopulta alettiin asentaa takalasin lämmitintä vakiovarusteena. Viimeiset pikkukoriset 100A:t myytiin vuosien 1978-79 vaihteessa. Jo vuonna 1976 oli ilmestynyt markkinoille Datsun 100A F-II (esitelty Japanissa 1974), F10. Rakenteeltaan se oli pitkälti E10:n kaltainen. Moottorina oli aluksi A10, mutta myöhemmin sitä myytiin vain A12 moottorilla jolloin mallimerkintä oli 120A F-II. Tätä myytiin rinnan E10:n kanssa vuodesta 1976 alkaen ja sen farmarimalli korvasi edellisen vuonna 1977. E10 mallia tuotiin Suomeen yhteensä 40717 kpl.

  • WLE10Japani: Nissan Cherry