Sunny (B11)

1982 - 1986

B11 oli Sunny-sarjan ensimmäinen etuvetoinen malli ja se oli myynnissä vuosina 1982 - 1986. Van-mallia myytiin kuitenkin N13-mallisarjan rinnalla vuoteen 1991 asti.

Korimalleina B11-sarjassa olivat 2- ja 4-oviset porrasperäiset Sedanit, Coupé, viistoperäinen farmari "Sport Wagon" sekä pystyperäinen ja korkeakattoinen farmarimalli Van. Van oli eräänlainen karsittu malli, jossa  oli mm. nelivaihteinen vaihteisto, lehtijouset takana ja vähemmän mukavuusvarusteita. Myös keulan ilme oli erilainen kuin muissa malleissa, Vanissa oli pyöreät ajovalot.

Facelift 2.84 toi mukanaan pidemmät etu- ja takapuskurit, muutoksia etu- ja takavaloissa, uudenlaisen maskin ja kärjettömän sytytyksen. Faceliftistä huolimatta Wagonissa on aina pienet puskurit. Van ei saanut faceliftia. Faceliftin yhteydessä Sunnyn takaluukusta poistuu pieni Datsun-teksti.

Varustelutasoina Sunnyissa olivat DX (vain Van), GL (2D- ja 4D-Sedan, Wagon ja Coupé) ja SGL (4D-sedan). SGL-varustelutason  tunnistaa mm. kaksivärimaalauksesta, kromimaskista, paremmalla materiaalilla verhoillusta sisustasta ja kokopeittävistä pölykapseleista.

Tekniikka

Teknisesti Sunny oli hyvin läheistä sukua samanikäisen N12-Cherryn kanssa.

Moottorit ovat nelisylinterisiä, kahdeksanventtiilisiä OHC-koneita. Sarjaan kuuluivat E13- (1269 cm3, 60 hv, vasta faceliftin jälkeen) ja E15- (1488 cm3, 75 hv) bensiinimoottorit ja CD17-dieselmoottori (1680 cm3, 55 hv). E13-moottoreita sai Sedaneihin ja Van-malleihin, E15-moottoreita kaikkiin korimalleihin Vania lukuun ottamatta ja CD17-konetta Wagoniin ja nelioviseen Sedaniin.  

Yleisin vaihteisto oli viisivaihteinen manuaali. Vanin vaihteisto oli aina nelivaihteinen. Lisähinnasta kaksioviseen Sedaniin ja Coupéen oli saatavilla kolmiportainen automaattivaihteisto. 

Hammastanko-ohjaus, jarruina edessä levyt ja takana rummut.

  • Japani: Sunny
  • USA: Sentra

Lähteet:

  • Nissan Sunny -myyntiesite vuodelta 1985
  • Tekniikan Maailma 18/84, s. 38-43
  • Tuulilasi Suuri autokuvasto -85, s. 26, 70& ja 78
  • Ajovalo.net