Micra (K11)

1992

Toisen sukupolven Micra esiteltiin Japanissa syksyllä 1992, ja saapui Euroopan markkinoille aivan loppuvuodesta. Pyöreä muotoilu ja uusi tekniikka oli täysin erilainen edelliseen K10-Micraan verrattuna. Moottoreina toimivat uudet 16-venttiiliset kahdella nokka-akselilla ja monipisteruiskulla varustetut 1-litrainen CG10DE (54hv) ja 1,3-litrainen CG13DE (75hv). Vaihteistoina oli 5vaihteinen manuaali tai uusi portaaton N-CVT-automaatti.

Micran lisävarustelistalta löytyi jo vuonna 1993 ohjaustehostin, ilmastointi, airbag, ABS-jarrut, sähköikkunat, kattoluukku ja keskuslukitus, joita ei tuon ajan muissa pikkuautoissa ollut saatavana. Micra kasattiin Englannissa Sunderlandin tehtaalla yhdessä Primeran kanssa, mutta K11 valmistettiin March-nimellä myös Japanissa, lähinnä Australian ja Japanin markkinoille. Micra voitti vuonna 1993 Vuoden Auto-palkinnot Euroopassa ja Japanissa, sekä Good Desing Award-suunnittelupalkinnon.

Vuonna 1996 tuli ensimmäinen facelift jossa vaihtui maski, ajovaloihin tuli sähköinen korkeudensäätö ja ohjaustehostin ja airbag vakiovarusteeksi.
Seuraava facelift tuli vuonna 1998, jolloin moottorivalikoimaan lisättiin myös PSA-yhtymältä peräisin 1,5-litrainen TUD5 dieselmoottori, joka on käytössä myös mm. Peugeot 106:ssa ja Citroën Saxossa. Samalla maski siirtyi kiinteäksi konepeltiin, ja ajovalojen malli suureni ja rengaskokoa kasvatettiin 14-tuumaan.
Vuonna 2000 vaihtui 1,3 litrainen moottori 1,4 litraiseen (1348cm3) CGA3DE-moottoriin (82hv), puskurit ja takavalot muotoiltiin uudelleen ja matkustajan turvatyyny ja ABS-jarrut tuli vakiovarusteeksi.
K11-Micran valmistus loppui 2002, mutta sitä myytiin meillä vielä vuonna 2004.

Suomessa Micran korimalleina olivat vain perinteiset 3- ja 5-oviset hatchbackit, mutta Japanissa oli saatavilla vuodesta 1999 alkaen myös 5-ovinen neliveto-farmari, March Box (WK11), ja 4-ovinen sedan, joka oli mallimerkinnältään kuitenkin "meikäläisittäin" Micra.

 Lähteet