Micra K10

1983 - 1992

Ensimmäisen sukupolven Nissan Micra tuli eurooppalaisille markkinoille vuonna 1983. Sen tarkoi­tuksena oli täyttää Nissanin mallivalikoimaan Cherry-sarjan kasvamisen myötä jäänyt pikkuauton paikka. Micraa myytiin Suomessa vuosina 1983-1992.

Micraa suunniteltaessa oli pyritty taloudellisuuteen. Auto oli saatu kevyeksi käyttämällä kevyitä materiaaleja ja tiettyjä rakenteellisia ratkaisuja, esimerkiksi korissa oli käytetty syvälujuusterästä, moottorin lohko ja sylinterinkansi olivat alumiinia ja kampiakseli oli ontto. Moottorin paino olikin vain 69 kg. Vaihteistot olivat aluksi välitetty taloudellisuuden nimissä ylipitkiksi, mutta asia kor­jaantui ensimmäisen faceliftin yhteydessä, kun välityksiä muutettiin tiheämmiksi.

Micraa myytiin Suomessa kahtena eri korimallina, tarjolla oli kolme- ja viisioviset (vuodesta 1988 eteenpäin) mallit. Kolmiovista sai myös kangaskattoisena Canvas Top-mallina.

Micran elinkaareen mahtui kaksi faceliftia. Ensimmäisessä faceliftissä vuonna 1985 Micra sai suu­remmat takavalot sekä puskurit ja vilkut siirtyivät parkkivalojen tieltä ajovalojen vierestä puskuriin. Samassa yhteydessä takaluukusta poistui pieni Datsun-teksti. Toisessa kasvojenkohotuksessa vuodelle 1989 moottorivalikoima laajeni 1.2-litraisella MA12-moottorilla, puskurit suurenivat enti­sestään, maski muutettiin vastaamaan muuta Nissan-mallistoa. Muutoksia tehtiin myös ajovaloissa ja sisustuksessa, esim. ratti muuttui erilaiseksi ja istuimissa oli nyt erilliset niskatuet. Rengaskoko kasvoi 12 tuumasta nyt 13 tuumaan.

Varustelutasot

Aluksi varustelutasoina olivat DX (neljä vaihdetta, 50 hevosvoimainen moottori, karumpi sisustus, yksiosainen takapenkki, ei sisältä säädettäviä peilejä ja takalasin pyyhintä) ja GL (viisi vaihdetta, 55 hevosvoimainen moottori, parempi sisustus, mm. kokonaan verhoillut ovet ja tavaratila, kahdessa osassa kaatuva takaistuin). Ensimmäisen faceliftin jälkeen mukaan tuli myös SGL, jonka erotti mm. kaksivärimaalauksesta, pölykapseleista ja erilai­sesta ratista. Toisen mallimuutoksen myötä varustelutasot muutettiin vastaamaan muuta sen hetkistä mallistoa, nimiksi tulivat L, LX, SLX ja urheilullinen Super-S -versio, jossa oli tehtaan korisarja, kuppi-is­tuimet ja kierroslukumittarilla varustettu mittaristo. Super S oli saatavilla vain mustana, harmaana, valkoisena ja punaisena. Urheilullisemmasta ulkonäöstään huolimatta siinäkin oli normaali MA12-moottori.

Tekniikka

Micran moottorit luuluvat MA-sarjaan. Kaikki moottorit ovat kahdeksanventtiilisiä OHC-koneita. Aluksi tarjolla oli kahta eritehoista muunnosta MA10-moottorista (988 cm3, 50 ja 55 hv). Toisen fa­celiftin yhteydessä tarjolle tuli myös 1.2-litrainen MA12-moottori (1235 cm3, 60 hv). MA10-moot­torit jäivät pois valikoimasta katalysaattoreiden myötä mallisarjan viimeisimpinä vuosina.

Hammastanko-ohjaus, jarruina edessä levyt ja takana rummut.

Erikoismallit

Micran pohjalle tehtiin Japanissa useita erikoismalleja.

Nissan Micra Superturbo oli B-ryhmän luokitusversio, jota tehtiin 10000 kappaletta. Sen suurin eri­koisuus oli kaksoisahdettu 110 hevosvoimainen MA09ERT-moottori. Auto kiihtyi 0-100 km/h 7,7 sekunnissa.

Nissan Be-1 esiteltiin vuonna 1985 Tokion autonäyttelyssä, mutta se tuli tuotantoon vasta vuonna 1987. Auton muotoilu oli normaalia Micraa pyöreämpi ja mallia myytiin vain 10000 kappaleen ra­joitettu erä.

Retrovaikutteinen Pao esiteltiin vuonna 1987 ja se tuli myyntiin vuonna 1989. Niitä myytiin yhteen­sä 51657 kappaletta.

Nissan Figaro oli pieni kangaskattoinen Coupé-malli, joka esiteltiin vuonna 1989. Se tuli myyntiin vuonna 1991. Autoa valmistettiin 20000 kappaletta ja suuren kysynnän vuoksi Nissan arpoi auton saajat tilauksen tehneiden kesken.

 

  • Japani: Nissan March

 

Lähteet: