Primera

1991-96

Vuonna 1990 Nissan esitteli Euroopan markkinoille korvaajan kunniakkaalle Bluebirdille. Bluebird-mallisarja jatkui Japanin markkinoilla ja varsinaisesti Primera korvasi Violet/Stanza/Auster -sarjan. Primera oli samalla ensimmäinen Euroopassa valmistettu (Koillis-Englannin Sunderlandissa) ja eurooppalaiselle autoilijalle suunniteltu japanilaisauto. Nissanin eurooppalaiset tutkimuslaitokset varmistivat, että Primera oli alun alkaen valmis paketti, joka kelpasi Euroopan markkinoille. Vuoden Auto 1991 äänestyksessä Euroopan moottorilehdistö sijoitti sen kakkoseksi Renault Clion jälkeen. Primeraa oli tarjolla sedan, hatchback ja Japanissa valmistettu Wagon-farmari jolla ei itse asiassa ole paljoakaan yhtäläistä euroveljiinsä. Farkku (paikallinen nimi Avenir) onkin alustaltaan enemmän Sunny kuin Primera.

Primeran moottorit olivat täysin uusia kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettuja 16-venttiilisiä. Tarjolla oli 1,6-litrainen (90 DIN) ja 2,0-litraiset bensiinikoneet (115 ja 150 DIN) ja diesel (75 DIN). Alustan uusia ratkaisuja oli 300ZX:stä peräisin oleva Multilink-tuenta, jossa joustintukeen on yhdistetty ylätukivarsi. Takana oli tutumpi joustintukituenta, mutta Watt-palkilla. Isommissa moottoreissa oli levyjarrut myös takana. Melko pian Primeraan sai lukkiutumattomat jarrut, jotka 1993 tulivat vakiovarusteiksi. Primera oli tyypillinen eurooppalainen keskiluokan auto. Ostajat huomasivat pian sen tasapainoiset ominaisuudet. Arvelua aiheutti auton valmistusmaa ja Lucasin sähkölaitteet. Useimmat Lucas-valmisteet olivat kuitenkin todellisuudessa lisenssillä valmistettuja Hitacheja, ja Nissanin OK-tarra takasi kuitenkin laadun, joten epäilykset haihtuivat nopeasti. Kolmen vuoden takuu varmisti, että mahdolliset ongelmat hoituisivat. Primeraa modernisoitiin 90-luvun kuluessa tekniikaltaan ja varustusta lisättiin. Turvatyynyt tulivat vakiovarusteiksi ja ilmastointi löytyi monen auton varustuksesta. Ulkonäköä pidettiin ajan tasalla pienin muutoksin.