Datsun/Nissan liki 50 vuotta Suomessa

Datsun/Nissan liki 50 vuotta Suomessa

Datsunit lunastivat paikkansa Suomessa jo kauan sitten, mutta tullessaan tänne 49 vuotta sitten niillä oli paljon ennakkoluuloja voitettavanaan.

Japanissa alettiin tähyillä 1950-luvun lopussa kasvua autotuotantoon vientimarkkinoilta. Nissan vei ensimmäiset autonsa Yhdysvaltoihin Los Angelesin tuontiautojen näyttelyyn vuonna 1958. Malli oli 210 Bluebird, joka ensimmäisen Suomeen tuodun Bluebirdin (312) tavoin perustui vielä pitkälti Austiniin. Vaikka autot markkinoitiin ensimmäisten parinkymmenen vuoden ajan Suomessa Datsuneina, on valmistaja aina ollut Nissan.

Nissan, joka valmisti vielä vuonna 1961 vain vajaat satatuhatta autoa lähti hakemaan kasvua Euroopasta. Viennin osuus oli tuolloin kymmenisen prosenttia tuotannosta. Tähtäimeen otettiin Pohjois-Euroopasta Tanska, Norja ja Suomi, joilla ei ollut omaa autoteollisuutta. Juuri samoihin aikoihin (heinäkuu 1962) Suomessa luovuttiin uusien autojen tuontisäännöstelystä ja määrättiin niille sen sijaan autovero. Maahantuojat halusivat laajentaa valikoimaansa. Silloisella Autokeskuksella oli tarjota kasvaville markkinoille vain amerikkalaisen Chryslerin tuotteita. Norjasta kokeiltaviksi tuodut pari Datsun Bluebirdiä osoittautuivat niin hyviksi, että Japanista tilattiin noihin aikoihin ennennäkemättömän suuri 713 auton erä, joka saapui Suomeen 10.10.1962.

Japanilaisten tuotteiden laatua epäiltiin vahvasti, joten tärkeintä oli todistaa, että Datsun kestää. Valmistajan ja maahantuojan ideoin Datsunin kestävyyttä todistettiin erilaisin tempauksin. Teekkarit ajoivat yhdellä yksilöllä kolmessa kuukaudessa 100 645 kilometriä, mikä oli huima suoritus senaikaisilla teillä. Ja Haastajaksi nimetty Datsun osoittautui erillisrunkoisena lujaksi autoksi. Yksi vahvimmista argumenteista olikin vuoden takuu ajokilometreistä riippumatta aikana jolloin kilpailijat tarjosivat kuuden kuukauden ja 10 000 kilometrin takuuta. Vuonna 1963 valmistui Japanissa 200.000:s Datsun 310, ennätyslukema samanmallista japanilaisvalmisteista henkilöautoa. Vienti ylitti 100.000 henkilöauton rajan.

Menestykseen Datsun nousi Suomessa vuonna 1964 esitellyn Pininfarinan muotoileman toisen sukupolven Bluebirdin myötä. 1964 kuukausivalmistus Japanissa ylitti jo 10.000 kappaleen rajan. Nyt merkin kestävyyteen jo uskottiin ja neljässä vuodessa mallia myytiin meillä 16 000 kappaletta. Auto oli niin suosittu, että saapuvien laivojen kuormat oli myyty jo ennen kuin ne ehtivät Suomeen. Yhtenä syynä menestykseen oli se, että Nissanilla kuunneltiin tarkkaan suomalaisten autoilijoiden ääntä ja autoja kehitettiin täkäläisiin olosuhteisiin. Olipa vuonna 1970 esitellyn Datsun 1200 (Sunnyn) lisänimi Finn.

Datsun siirtyi ensimmäisenä suurista japanilaisista autonvalmistajista etuvetoon, ja kotimaassaan Cherrynä myyty 100A nousi Suomen eniten myydyksi automalliksi. Tämän mallin myötä Datsun kestää tekstiin lisättiin ja säästää, sillä 100A oli pienikulutuksinen, mitä todistettiin asiakkaille järjestetyissä taloudellisuusajokilpailuilla. Japanilainen testiryhmä kävi 1971 Suomen Lapissa testaamassa Datsun 100A:n ja Datsun 2400 Skylinen käyttäytymistä talvipakkasilla. 1973 laskettiin vesille Nissanin laivanvarustamon 12. alus M.S Tsurumi Maru, joka teki neitsytmatkansa Eurooppaan ruumassaan 2900 kpl Datsun 100A henkilöautoja. 50.000 Datsunia Suomessa rajapyykki ylittyi samana vuonna.

Pienen notkahduksen jälkeen Datsun nousi uudelleen suomalaisten ylivoimaiseksi suosikiksi vuonna 1979 esitellyn Cherryn myötä. Auton suosio oli niin suuri, että niitä tuotiin kerralla lähes 4000 kappaleen erä. Siitäkään huolimatta autoja ei saatu Suomeen riittävän nopeasti, vaan asiakkaat joutuivat odottamaan omaa Cherryään jopa kuukausia. Tuolloin vielä takavetoiset 120Y ja 140Y siirtyivät vuonna 1982 etuvetoon, jolloin ne ristittiin Sunnyksi. Cherry ja Sunny pitivät Nissaniksi nimensä vaihtaneen merkin Suomessa eniten myytynä monen vuoden ajan.

Vuonna 2011 maaliskuussa puolen miljoonan Suomeen rekisteröidyn Nissanin rajapyykki täyttyi. Suomen 500.000:s Nissan oli Seinäjoen KäyttöAutosta myyty Nissan Juke.

PL312

Lähteet: Nissan menestystarina Suomessa jo 40 vuotta ja muut Nissanin materiaalit. Kuva: Nissan