Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Datsun B310 Turbo Coupe

Aloittaja Atomic, heinäkuu 01, 2013, 17:51:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - tammikuu 28, 2020, 18:05:45
https://m.youtube.com/watch?v=o3wGe2aU6SE

t. Mika

Mielenkiintoinen haastattelu. Vaatii tosin pidemmät kanget  ;D


Asiasta kukkaruukkuun, tilasin keraamiset pinnoitteet tänään. Kansi pitäisi tulla koneistuksesta tällä viikolla. Vielä ei ole löytynyt pajaa joka tekisi lohkon koneistuksen ja liekkirenkaiden urat. Onko kenelläkään ehdotella paikkoja? Olen ottanut yhteyttä GT-motoriin, tammer dieseliin, R-koneistukseen ja lohjan moottorikoneistamoon

Atomic

Kansi haettu pajalta:




Joistakin pinnoista otettiin vähän materiaalia pois, kun oli kuulemma jyrkän oloiset käytävät kun teki uudet seitipinnat. Mahtava ja osaavainen palvelu ja mukavaa rupatteluseuraa, suositukset Nummelan Kansiset firmalle.

Vielä pitäisi löytää firma joka koneistaa liekkirengas aukot lohkoon. Aaltosen konepaja sanoi myöskin ettei heillä ole koneita tuohon hommaan, kehotti soittamaan lahden konepajaan, pitää huomenna soitella sinne päin siis.

Atomic

Lahden kansityöhön vien lohkon ensi maanantaina, heillä onnistuu liekkiremkaiden koneistus. Vaikutti tosi asialliselta ja hyvältä pajalta. Kuukauden saattaa tosin viedä koneistusaikana kun on jonoa. Pitää keksiä jotain muuta tekemistä sillä aikaa siis, mutta onneksi on jo jotain mielessä  ;D

Atomic

Tein mockupit koneistusta helpottamaan:



StanLaurel

Pitäisköhän noi vesireiät ym. katella kannentiivisteestä, nehän ei ole vältämättä samat kuin kannessa ja lohkossa.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Atomic

Lainaus käyttäjältä: StanLaurel - helmikuu 01, 2020, 19:37:12
Pitäisköhän noi vesireiät ym. katella kannentiivisteestä, nehän ei ole vältämättä samat kuin kannessa ja lohkossa.

Plagioitu suoraan tomein kansipahvista omaan kuparipahviin. Tsekattu lohkon ja kannen kanssa.

Atomic

Lohko viety koneistamolle Lahteen, katsotaan milloin tulee takaisin  8)

Atomic

Sain vihdoinkin aikaseksi tehtyä M6 kierteet etu hihnapyörään niin saan triggeripyörän järkevästi kiinni. Ennen oli vain kampiakselin pultilla kiinni. Kahdeksas hammas linjattu TDC merkin kanssa:


Atomic

Teen suunnitelmaa uudesta ilmusarjaratkaisusta, laittelen kuvia kun on enemmän tiedossa. Mielessä myös ahtopainejuttuihin liittyviä ratkaisuja mitä pitää vielä vähän jalostaa eteenpäin. Raottelen ideoita kun saan suunnitelmia eteenpäin  ::)
Öljypumpun modausprojekti jatkuu tällä hetkellä, piti ostaa ylimääräinen pumppu kun niitä hammasrattaita on vaikea saada akselilta pois (2 jo hajotettu), mutta nyt näyttäisi siltä että oikeanlainen keino löydetty. Sen jälkeen vähän koneistusta ja sitten on korkeavölyymi pumppu kasassa  8)

JaKrPa

Lainaus käyttäjältä: Atomic - helmikuu 04, 2020, 21:11:01
Sain vihdoinkin aikaseksi tehtyä M6 kierteet etu hihnapyörään niin saan triggeripyörän järkevästi kiinni. Ennen oli vain kampiakselin pultilla kiinni. Kahdeksas hammas linjattu TDC merkin kanssa:



Mistä tilasit triggeripyörän  ::)

Atomic

Lainaus käyttäjältä: JaKrPa - helmikuu 16, 2020, 23:21:20
Lainaus käyttäjältä: Atomic - helmikuu 04, 2020, 21:11:01
Sain vihdoinkin aikaseksi tehtyä M6 kierteet etu hihnapyörään niin saan triggeripyörän järkevästi kiinni. Ennen oli vain kampiakselin pultilla kiinni. Kahdeksas hammas linjattu TDC merkin kanssa:

Mistä tilasit triggeripyörän  ::)

Taisi olla autotunelta jos en ihan väärin muista  ???


Atomic

Konepaja saanut valmiiksi lohkon koneistukset, alkavat alkuviikosta katsomaan laakeripintoja  8)

Atomic

Konepajalta ilmoiteltiin että kampuran laakeripintoja ei tarvinnut uudelleen koneistaa, meni pienellä pintahionnalla. Joten menee samoilla laakerispekseillä kuin aikaisemminkin. Löysin australialaisen sivun joka myy melko halvalla A-sarjan mottoreihin erinäisiä osia:
http://www.swmotorsport.com.au/index.php?cPath=9_59&&page=2&osCsid=scob31j3c7tskcjegeujo87id0

85e + postit tulisi hintaa 0.5 mm ylikoon runkolaakerit, 0.25 ylikoon kiertokangen laakerit ja std koon nokka-akselin laakerit.


Todennäköisesti siis ääni jota kuulin koneen nelospytystä oli varmaankin männän osumista seinämiin liian löysän männän tapin takia tms.

Atomic

Oon puuhinu uuden imusarjan parissa vähän aikaa. Tarkoitus tehdä alumiinista + muovista. Lisäilin putkistojen keskelle tuollaisen suojalevyn täyttämään tyhjyyttä nyt kun putket menisivät suoraan painekotelolle. Imusarjassa on kiinni 2 painekelloa jotka säätelee sisäisiä läppiä ja muuttaa täten imusarjan sisäistä geometriaa. Pitää vielä miettiä mihin laittaa mahdollisen laippaliitoksen painekotelon puolelle jotta sisällä olevat läpät saa asennettua, toinenkin asennustapa kyllä mielessä, mutta tässä lähinnä valmistusmenetelmän rajauksilla mennään. Jatkan huomenna lisää tämän parissa...  ::)


Atomic

En hirveesti saanut eteenpäin tänään suunnitelmiaimusarjan osalta. Pitää kysyä huomenna pari asiaa valmistettavuudesta ja jos sisäiset läpät saataisiin myös tulostettua mekanismin lailla sisälle.

mikan

Hieno seurata, kun mies keksii aina jotain lisää. Pikkusen ehkä huolestuttaa, minä vuonna pääset Datsunilla ajamaan.  :D

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - maaliskuu 09, 2020, 09:18:44
Hieno seurata, kun mies keksii aina jotain lisää. Pikkusen ehkä huolestuttaa, minä vuonna pääset Datsunilla ajamaan.  :D

t. Mika

Kyllä tänä vuonna ajellaan  ;D

Atomic

Vesileikatut kansipahvit saapuu tällä viikolla. Oli vaikeaa kyllä löytää firmaa joka leikkaa mallit ja eritoten jolla on kuparia suoraan varastossa. Tampereen Vesileikkaukselta sai suoraan 0.8 ja 1.0 mm vahvuuksilla ja näiden hinnaksi tuli parikymppiä per kpl. Hyvää ja asiantuntevaa palvelua josta voi helposti tilata tulevaisuudessakin lisää erinäisiä osia (muutama erinäinen osa mielessä jo)

mikan

Tampereen vesileikkauksessa leikkautin oman kuparitiivisteen, samoin kuin erilaisia jarrusatuloiden kiinnikkeitä jne. Silloin siellä oli tuttu töissä ja sain teetettyä edullisesti. Myöhemmin kun piti jotain leikkauttaa, niin hinnat oli turhan kovat, kun ei enää saanut tutun kauppaan. Nyt taas kuulostaa tuon perusteella olevan todella halpaa. Hyvä tietää!

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - maaliskuu 16, 2020, 15:37:02
Tampereen vesileikkauksessa leikkautin oman kuparitiivisteen, samoin kuin erilaisia jarrusatuloiden kiinnikkeitä jne. Silloin siellä oli tuttu töissä ja sain teetettyä edullisesti. Myöhemmin kun piti jotain leikkauttaa, niin hinnat oli turhan kovat, kun ei enää saanut tutun kauppaan. Nyt taas kuulostaa tuon perusteella olevan todella halpaa. Hyvä tietää!

t. Mika

Juu, tiivisteen saa postipaketin hinnalla. Ehdottomasti kannattavampi kuin esim Tomein kisapahvin tilaaminen joka on aivan ylikoon sylintereille tarkoitettu. Ja plussana tietysti että hehkuttamalla saa uudelleen käytettyä tiivisteen jos tarvitsee kannen ottaa pois ja takas  8) pitäisin itse hyvänä sijoituksena

Atomic

Uudet kansipahvit saapu, siinä ei kauaa kestänyt  ;D

mikan

Näyttää jotenkin erilaiselta kuin mun kuparitiivari. Täytyypä kaivaa kuva jostain ja verrata. Tai sitten vaan muistan väärin. Mun tehtiin skannaamalla orggis pahvi ja siihen päälle sitten cadilla.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - maaliskuu 17, 2020, 22:52:49
Näyttää jotenkin erilaiselta kuin mun kuparitiivari. Täytyypä kaivaa kuva jostain ja verrata. Tai sitten vaan muistan väärin. Mun tehtiin skannaamalla orggis pahvi ja siihen päälle sitten cadilla.

t. Mika

Itse tein lohkon, pahvin ja tomein kansipahvin muotoja mukaillen ja poistin parit ylimääräset reiät mitä A15 motissa ja kannessa ei ole käytössä

Atomic

Laitoin kyselyitä KINGin laakeriseteistä MB5229AM ja CR4442AM, virossa näyttäisi olevan ainakin yksi jälleenmyyjä.

http://www.king-catalog.com/Catalog/Set/MB5229AM
http://www.king-catalog.com/Catalog/Set/CR4442AM

mikan

Lainaus käyttäjältä: Atomic - maaliskuu 18, 2020, 18:15:26
Laitoin kyselyitä KINGin laakeriseteistä MB5229AM ja CR4442AM, virossa näyttäisi olevan ainakin yksi jälleenmyyjä.

http://www.king-catalog.com/Catalog/Set/MB5229AM
http://www.king-catalog.com/Catalog/Set/CR4442AM

Moro!

Jemmaan voisin ostaa kans pari settiä. Täytyis vaan taas aktivoitua moottoriprojektin suhteen ja tsekata meneekö std vai pitääkö ottaa alikokoa.
Tarkoitus olis A14-lohkoon väkästellä uus turbomotti. Oon tsekannut, että tuosta voisi saada sopivat takomännät edullisesti: http://www.amp44.com/kia
Pitäis laittaa tuonne kyselyä, että saisiko männät ilman venttiilitaskuja? Lisäksi tietenkin H-profiiliveivit, vaikka A-motin alkuperäisetkin kyllä kestää varmaan
kaiken sen tehon mitä etuvetoisessa voi ikinä tarvita.  ;)

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - maaliskuu 19, 2020, 10:15:10
Lainaus käyttäjältä: Atomic - maaliskuu 18, 2020, 18:15:26
Laitoin kyselyitä KINGin laakeriseteistä MB5229AM ja CR4442AM, virossa näyttäisi olevan ainakin yksi jälleenmyyjä.

http://www.king-catalog.com/Catalog/Set/MB5229AM
http://www.king-catalog.com/Catalog/Set/CR4442AM

Moro!

Jemmaan voisin ostaa kans pari settiä. Täytyis vaan taas aktivoitua moottoriprojektin suhteen ja tsekata meneekö std vai pitääkö ottaa alikokoa.
Tarkoitus olis A14-lohkoon väkästellä uus turbomotti. Oon tsekannut, että tuosta voisi saada sopivat takomännät edullisesti: http://www.amp44.com/kia
Pitäis laittaa tuonne kyselyä, että saisiko männät ilman venttiilitaskuja? Lisäksi tietenkin H-profiiliveivit, vaikka A-motin alkuperäisetkin kyllä kestää varmaan
kaiken sen tehon mitä etuvetoisessa voi ikinä tarvita.  ;)

t. Mika

Juuri kerkesin aamulla ostamaan Australiasta setit kun Virossa ei ollut toista tuollaista ylikoossa. Itse ostin 0.25 ylikoon kk ja 0.5 päälaakerit. Ebaysta löytyy näppärästi noilla koodeilla Liettuasta, Virosta, jenkeistä ja Australiasta. Australialaiselta myyjältä piti pyytää vain hinta arvio postitukseen mikä taisi olla 20 AUD eli 10e. Koko paketti oli 90e laakereineen ja postituksineen.

Ja kannattaa ne h veivit laittaa kun niitä saa 200 eurolla uusia suoraan netistä  ;D itse odottelen että lohko halkeaa jossain vaiheessa tai kampura katkeaa  ::)

mikan

#717
Aika paljon sun täytyy laittaa ahtoja, että lohkon tai kampuran saat rikki. Kyllä sulla voimansiirrosta sulake löytyy.
Tässäkin A-moottorissa on yli 600 heppaa:

https://youtu.be/SAUsM8NOy6k
https://www.youtube.com/watch?v=PvugeOSIsn0

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - maaliskuu 19, 2020, 11:56:17
Aika paljon sun täytyy laittaa ahtoja, että lohkon tai kampuran saat rikki. Kyllä sulla voimansiirrosta sulake löytyy.
Tässäkin A-moottorissa on yli 600 heppaa: https://youtu.be/SAUsM8NOy6k https://www.youtube.com/watch?v=PvugeOSIsn0

t. Mika

Juu tuon olenkin nähnyt jo, melko peto  ;D ei tiedä tosin mitä lohkon sisään on valettu.

Konepajalle soittelin tänään ja ilmottelivat että ensiviikolla voisi olla valmista, sanoin vain että kunhan eivät hosu asian kanssa kun vielä odotellaan muita kilkkeitä maailmalta  8)

mikan

Joo, olis kiva tietää tuon moottorin speksit ja miksi ovat alunperin päätyneet A-moottoriin. Noin 400 hepan litrateho on aika kipakka lukema vanhalle 60-luvun työntötankomoottorille.  :)

Hyvin näyttää jeep kiihtyvän hiekka-alustalla. Vois tuon kyydissä hieman jännittää. Mutta joo, kyseessä ei ole katuauto. Fiksuista osista rakentamalla ja hyvällä huollolla uskon sellaisella noin 300 hepan A-moottorilla pystyvän ongelmitta suorittamaan kesän ajot.  ;)

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita