Kirjoittaja Aihe: Datsun B310 Turbo Coupe  (Luettu 105152 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 5 719
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #630 : Heinäkuu 20, 2019, 20:26:55 »
Onkos H-veiveissä öljyreikiä?
Omaa A-moottoria varten otin joskus talteen Saabin öljysuuttimet. En tosin ole niitä öljykanavaan sovittanut.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 474
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #631 : Heinäkuu 20, 2019, 21:06:52 »
Onkos H-veiveissä öljyreikiä?
Omaa A-moottoria varten otin joskus talteen Saabin öljysuuttimet. En tosin ole niitä öljykanavaan sovittanut.

t. Mika

Tämä askarruttaa vielä itseänikin, ei ainakaan samanlaisia mitä stanu veiveissä on.

Poissa Markus.

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 238
  • NCF:n foorumi - paras foorumi
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #632 : Heinäkuu 21, 2019, 10:40:01 »
Mielenkiintoinen ajatus tuo ulkoinen ja samalla erillinen öljynsyöttö suuttimille. Eliminoisi ainakin sen teoreettisen mahdollisuuden, että joku suuttimista jumiutuu täysin auki ja aiheuttaa sitä kautta alakierroksilla öljyvajeen laakerikaulalle. Ainakin Nissanilla nuo suuttimet on jousikuormitettuja, ja avautuvat vasta tyhjäkäynnin jälkeen, luulis että kaikissa sama?

Omasta CA-projektista jätin suuttimet puolestaan pois, tai oikeastaan laitoin olemassa olevat tukkoon. Plussia ja miinuksia punniten tulin siihen lopputulokseen, että sai jäädä veks. Konehan on suhteellisen kevyessä autossa, kunnon vetoja tulee harvoin ja ne on lyhyitä. Lisäksi h-profiili -kankiin tehtiin urat kylkiin, joista ölppä poistuu kohti mäntää, ainakin jossain määrin. Ikivanha kikka, ja kai se toimii sitten. Sitähän en itse tiedä mistään, kuinka kovin se ölppä ylöspäin ruiskuaa, vai ruiskuaako yhtään.

Sekin sitten vielä, että tuo mun konehan on nykymittapuulla tosi mieto, pienen Holsetin avulla n. 250hv tuuttaava, ja tavallaan vähän ylimitoitetuilla osilla, kun perinteisesti ei kai ole ajateltu, että noilla tehoilla mitään takokamoja vielä tarvittaisiinkaan. Kestänee siis satunnaista hiukan suurempaa lämpökuormaa ihan hyvin. Ainakin tähän mennessä on kestänyt. :)

Tulipa mieleen, että ulkoisella pumpulla vois helposti saada ölppäsuuttimet toimimaan vain silloin kun tilanne oikeasti vaatii. Simppeleimmillään katkaisijasta pumppu päälle, kun tietää että annetaan tossukkaa kiesille. Tai sitten ahtopaineen ja kierrosten sekä TPS:n signaalien kautta. Tai mitä nyt keksiikään. Ruiskussa joku lähtö, jolla triggeröis?


Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 474
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #633 : Heinäkuu 21, 2019, 11:09:50 »
International blogissa tulikin jo myös ehdotuksia. Elikkäs rakennetaan korkeavolyymipumppu käyttäen L-moottorisarjan roottoria ja staattoria. Yhdestä vanhasta öljypumpusta saan tehtyä välipalikan korotusta varten. Täältä ohjeet moiseen:
http://datsun1200.com/modules/mediawiki/index.php?title=High_Capacity_Oil_Pump

Tällöin voisin suoraan ottaa öljylähdön pääkanavasta  ::) hmmm

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 474
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #634 : Heinäkuu 24, 2019, 18:03:36 »
No nyt on öljycoolerilla kokoa  ;D



Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 474
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #635 : Heinäkuu 24, 2019, 21:59:03 »
Sain jäähdyttimen paikoilleen M6 riveteillä, on muuten todella kätevät ja tullut käytettyä tämän projektin kanssa melkoisesti  ;D


Juuri näyttäisi olevan sopivasti tilaa letkuille syylarin ja jäähdyttimen välissä


Paisariinkin näyttäisin pääsevän käsiksi sopivasti tästä rakosesta

Ja sitten asentelin paremmat liittimet flekteille jottei vesi pääse liitinpintoihin

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 474
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #636 : Heinäkuu 24, 2019, 22:00:31 »
Niin ja kiinnittelen sitten tuosta oikeanpuoleisesta kulmasta sen vielä tuohon etupeltiin niin ei pääse taipuilemaan  ::)

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 474
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #637 : Heinäkuu 25, 2019, 10:44:31 »
Ostin 8kpl 750cc suuttimia E85 varten 140eurolla, boschin remanufactured mallia. Onpahan 4kpl sitten myydä eteenpäin tai pitää varoille itsellä  ::)

Poissa datsunpower

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 3 100
  • Nissan HYBRID - Polttaa bensaa ja kumia
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #638 : Heinäkuu 25, 2019, 12:13:12 »
Paljonko tähän oli tulossa ahtopaineita?
JPL710 -73 / RS13 -90 / PNN13 4x4 -88 / P10 -91 / P10 -96 / P11 GT Sedan -99 / N14 GTi -91
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.
> ULTRAÄÄNIPESUT 1.3, 80 ja 800 litran koneilla <

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 474
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #639 : Heinäkuu 25, 2019, 12:33:52 »
Paljonko tähän oli tulossa ahtopaineita?

Aloitetaan 0.8 ylöspäin ja katsotaan mihin asti ahdin jaksaa. 1.5 voisi olla mielenkiintoinen tavoite

Poissa StanLaurel

  • Ylläpitäjä
  • NCF jäsen
  • Hallitus
  • *****
  • Viestejä: 4 129
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #640 : Heinäkuu 25, 2019, 16:28:15 »
Mitenhän toimii öljynjäähdytin tuossa asennossa ja paikassa, valuuko öljyt hiljaksiin takaisin koneeseen?
Suodattimen alle tulevassa adapterissa ei taida olla termostaattia, voi käydä öljyt turhan kylmänä.
? ? ?

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 474
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #641 : Heinäkuu 25, 2019, 16:48:39 »
Mitenhän toimii öljynjäähdytin tuossa asennossa ja paikassa, valuuko öljyt hiljaksiin takaisin koneeseen?
Suodattimen alle tulevassa adapterissa ei taida olla termostaattia, voi käydä öljyt turhan kylmänä.

Toivon ainakin että high volume öljypumppu kierrättää öljyt lauhduttimella. Lämpöreleellä saan kontrolloitua milloin flekti menee päälle ja pois, kun lauhdutin ei ole suorassa ilmavirrassa

Poissa ILVES-Joe

  • NCF jäsen
  • Yleisvalvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 593
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #642 : Heinäkuu 25, 2019, 17:07:21 »
Öljynjäähdyttimeen myös huomio kiinnittyi, todella iso kokoinen tuo on.
Kilpa-autoissa tuon kokoluokan jäähdyttämiä on isoissa moottoreissa, yli 200 heppaisessa vapareissa noin puolet tuosta.

Omaan hisse Kadettiin tilasin jäähdytinsarjan ja mukana tulleen 30x15cm 10 rivisen jäähdyttimen vaihdan 4-6 riviseen että on sopivassa suhteessa.
Fairlady SPL310, PMC Skyline, LB10,  Homer F20 2kpl, FG103. KPLE10, LE10 5kpl
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 474
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #643 : Heinäkuu 25, 2019, 18:11:31 »
Öljynjäähdyttimeen myös huomio kiinnittyi, todella iso kokoinen tuo on.
Kilpa-autoissa tuon kokoluokan jäähdyttämiä on isoissa moottoreissa, yli 200 heppaisessa vapareissa noin puolet tuosta.

Omaan hisse Kadettiin tilasin jäähdytinsarjan ja mukana tulleen 30x15cm 10 rivisen jäähdyttimen vaihdan 4-6 riviseen että on sopivassa suhteessa.

Käytin tätä sivua ja taulukkoa apuna tuon ostamiseen:
https://www.pegasusautoracing.com/document.asp?DocID=TECH00133
https://www.pegasusautoracing.com/pdfs/SetrabApplicationSuggestions.pdf

Pidemmät lauhduttimet jäähdyttää paremmin, mutta mitä vähemmän rivejä on, niin sitä enemmän painehäviötä. Kompromissina lyhyt, mutta monirivinen lauhdutin joka soveltuu taulukon puitteissa 175-275 hp välimaastoon (tämä siis 44 rivinen). 44 riviset olivat 200e paremmalla puolella, niin löysin 80eurolla tuon 40 rivisen.

Jokainen tietty pistää minkä kokoinen vaan mahtaa mahtua autoon, tai on sillä hetkellä saatavilla  ::) Tai päätyy ostoonsa jollakin muulla perusteella, itse vakuutuin noista taulukoista ja valintaohjeista.

Poissa datsunpower

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 3 100
  • Nissan HYBRID - Polttaa bensaa ja kumia
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #644 : Heinäkuu 25, 2019, 23:09:14 »
Nuo on kyllä myyntimiesten taulukoita parhaasta päästä  ;D
Noihin taulukoihin en saa pienintäkään järkeä muuten kuin, että niissä on pakko olla ilmoitettuna litrateho, ei moottorin tuottama kokonaisteho.
Ja ottaen huomioon ahtopaine haaveet, niin moottorin kokonaistehot asettunevat 150-230hv paikkeille, lopulisesta ahtopaineesta riippuen.
JPL710 -73 / RS13 -90 / PNN13 4x4 -88 / P10 -91 / P10 -96 / P11 GT Sedan -99 / N14 GTi -91
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.
> ULTRAÄÄNIPESUT 1.3, 80 ja 800 litran koneilla <

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 474
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #645 : Heinäkuu 26, 2019, 17:51:53 »
Tästä tulee selvästi melko helposti mielipide asia. Mutta päätin ottaa setrabiin yhteyttä, ja he sanoivat hevosvoima taulukoiden pitävän paikkansa, sekä paine häviöiden olevan tarkkoja eikä millään tapaa extrapoloituja.

"Our continuous duty hp ratings are very accurate. It is important to note that these figures are arrived at using specific input data (stated somewhere on same page every time we make a hp claim). Additionally, our pressure drop numbers are accurate. We have not extrapolated this data from small set testing. We have tested each cooler at extensive temperature and flow rate data points to arrive at the statements we can make."

Eri asia tietenkin jos et luota tähän valmistajaan jostain syystä.


Poissa datsunpower

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 3 100
  • Nissan HYBRID - Polttaa bensaa ja kumia
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #646 : Heinäkuu 27, 2019, 10:29:04 »
Tästä tulee selvästi melko helposti mielipide asia. Mutta päätin ottaa setrabiin yhteyttä, ja he sanoivat hevosvoima taulukoiden pitävän paikkansa, sekä paine häviöiden olevan tarkkoja eikä millään tapaa extrapoloituja.

"Our continuous duty hp ratings are very accurate. It is important to note that these figures are arrived at using specific input data (stated somewhere on same page every time we make a hp claim). Additionally, our pressure drop numbers are accurate. We have not extrapolated this data from small set testing. We have tested each cooler at extensive temperature and flow rate data points to arrive at the statements we can make."

Eri asia tietenkin jos et luota tähän valmistajaan jostain syystä.

Siis eihän tuo tekstinpätkä kerro yhtään mitään... "Luokituksemme ovat tarkkoja.. perustuvat aina johonkin... lukemat ovat tarkkoja... testaamme kaiken..."
Niin oliko ne lukemat nyt sitten kokonais- vai litratehoja?
JPL710 -73 / RS13 -90 / PNN13 4x4 -88 / P10 -91 / P10 -96 / P11 GT Sedan -99 / N14 GTi -91
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.
> ULTRAÄÄNIPESUT 1.3, 80 ja 800 litran koneilla <

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 474
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #647 : Heinäkuu 27, 2019, 14:34:42 »
Vastaus kuuluu näin :
"While smaller displacement, higher-rev’ing, force-induced vehicles may produce a little more heat to make their power, and how the vehicle will be used must be considered in the overall equation, our ratings are based on hp at the crank and continuous duty. "

 sekä

" As far as our hp ratings, we’ve spent a load of effort to determine the heat rejection and pressure drop. We know the btu/hr performance at every flow rate, oil viscosity, air flow, and temperature...so, we make educated assumptions regarding the inefficiencies of the internal-combustion-engine, apply how much of the percentage of inefficiency we can account for in the the oiling system, convert hp to btu/hr, and offer our solution. It’s part math, part physics, part bench-flow analysis, and part 51 years of oil cooling experience in high-performance vehicles."

Jos on lisää kysymyksiä niin laita vaikka suoraan sähköpostia setrabusalle niin en toimi turhaan välikätenä tässä.

Poissa datsunpower

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 3 100
  • Nissan HYBRID - Polttaa bensaa ja kumia
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #648 : Heinäkuu 27, 2019, 15:35:30 »
En nyt äkkiä löytänyt oliko mainuttu.. paljonko tuon sinun hankkiman kennon mitat on?
JPL710 -73 / RS13 -90 / PNN13 4x4 -88 / P10 -91 / P10 -96 / P11 GT Sedan -99 / N14 GTi -91
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.
> ULTRAÄÄNIPESUT 1.3, 80 ja 800 litran koneilla <

Poissa datsunpower

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 3 100
  • Nissan HYBRID - Polttaa bensaa ja kumia
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #649 : Heinäkuu 27, 2019, 15:36:34 »
mainuttu = mainittu



Huomattavasti parempi näin kuin muokkaa-napilla.
JPL710 -73 / RS13 -90 / PNN13 4x4 -88 / P10 -91 / P10 -96 / P11 GT Sedan -99 / N14 GTi -91
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.
> ULTRAÄÄNIPESUT 1.3, 80 ja 800 litran koneilla <

Poissa datsunpower

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 3 100
  • Nissan HYBRID - Polttaa bensaa ja kumia
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #650 : Heinäkuu 27, 2019, 15:58:06 »
Eikun olihan ne mitat tuolla edellisellä sivulla.

Kerrotko vielä miten päädyit melkein 90% suurempaan kennoon kuin mitä nämä vakuuttavat mitoitusohjeet antoivat suositukseksi?
JPL710 -73 / RS13 -90 / PNN13 4x4 -88 / P10 -91 / P10 -96 / P11 GT Sedan -99 / N14 GTi -91
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.
> ULTRAÄÄNIPESUT 1.3, 80 ja 800 litran koneilla <

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 474
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #651 : Heinäkuu 27, 2019, 16:33:06 »
Säästin reilut 200e tuossa ostoksessa, siinä pääsyy.

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 474
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #652 : Heinäkuu 27, 2019, 18:00:04 »
Ja en tiedä mistä revit 90% kun kennon pinta ala ero on kutakuinkin 15% luokkaa, oman kennoni ollessani hieman suurempi.

Poissa datsunpower

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 3 100
  • Nissan HYBRID - Polttaa bensaa ja kumia
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #653 : Heinäkuu 27, 2019, 19:00:52 »
50-144-7612 = 115 x 342,9mm kenno
Magic = 248 x 297mm kenno

Paksuus jotakuinkin sama molemmissa.

En tiedä millä tiedoilla saat tuon eron 15%:iin...
JPL710 -73 / RS13 -90 / PNN13 4x4 -88 / P10 -91 / P10 -96 / P11 GT Sedan -99 / N14 GTi -91
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.
> ULTRAÄÄNIPESUT 1.3, 80 ja 800 litran koneilla <

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 474
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #654 : Heinäkuu 27, 2019, 19:22:03 »
Laskin näköjään A ja B mitalla kun olisi kannattanut laskea varmaankin C ja B mitalla. Mutta ei kyllä tule vieläkään 90% eroa. Kennon suuri koko ei haittaa itseäni, kun voin käyttää flektiä jäähdytykseen ja lämpörelettä ohjaamaan tätä. Halusin monirivisen jäähdyttimen vähentääkseni paine häviötä.

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 474
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #655 : Heinäkuu 31, 2019, 16:59:52 »
Uh, maailmalla on jo kovat vedot otettu A15 koneesta  ::)

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 474
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #656 : Elokuu 01, 2019, 17:57:47 »
Ostin 1/8 npt rosteri hitsattavat tulpat pakosarjaan, niin voin liitellä EGT K-tyypin anturit jokaiseen mutkaan:


Tästä olisi tulevaisuudessa mahdollista korjata megalla sylinterikohtaista ajoitusta ja ruiskutusta, dokumentointi löytyy:
http://jbperf.com/sequential/index.html

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 474
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #657 : Elokuu 01, 2019, 18:47:06 »
Tilasin TinyIOx boardin ja hippulat kasatakseni vahvarit noille K-tyypin lämpötila-antureille:
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Hardware_Manual.htm#egtnotes

Poissa Atomic

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 474
  • Datsuni on mun ratsuni~
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #658 : Elokuu 05, 2019, 20:20:35 »
Alottelin pumpun modifioinnin, leikkelin yhdestä pumpusta varren pois ja aion siitä tehdä tarvittavan spacerin pidempää staattoria varten:



Oli kauhean työn takana saada hammasratas pois tuosta akselilta. Induktio lämmitin olisi varmaankin auttanut melkoisesti, mutta sellaista en omista ja maksavatkin 220e ja siitä ylös päin...

Kapasiteetti tulee nousemaan hieman

Poissa mikan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 5 719
Vs: Datsun B310 Turbo Coupe
« Vastaus #659 : Elokuu 05, 2019, 23:31:21 »
Samanlaista mietin minäkin, eli yhdestä pumpusta voisi teurastaa tuon korotuspalan. Hyvin mun moottorissa öljy riitti turbollekin, mutta ollut kans suunnitelmat öljyruiskuille, joten lisätuotto ei haittaisi. Kiva nähdä miten tuo öljypumppumodaus onnistuu ja miten toimii käytännössä.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita