Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Primeran vm 2006 takajarrujen puoltaminen

Aloittaja villek, syyskuu 09, 2019, 17:14:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

villek

Primera 1.8 vm 2006 tuli katsastuksesta bumeranggina takaisin. Syynä oli takajarrujen noin 40 % puoliero sekä käsi-, että jalkajarrulla siten, että vasen oli selvästi heikompi.
Lisäksi oli maininta, että: "Pyörät lukkiutuivat dynamometrillä."
Tuossa kait on pari eri vaihtoehtoa, eli satulatapit tai jarrusylinteri jumissa. Pystyiskö itse noita satulatappeja rasvaamaan, jos vika on siinä? Olen pientä remppaa joskus aikanaan tehnyt, mutta siitä on aikaa paljon.
Entä jos sylinteri jumissa, niin olisko parasta vaihtaa koko satula?

Shamsa

Pystyy itse putsaamaan ja voitelemaan.
Nosta auto ylös niin että turvallisesti pystyt työskentelemään sen parissa-> ota rengas pois-> liukutapit osoittavat auton koriin päin satulasta, eli satulan takaosassa ovat-> suojakuvut kampeat pois jos ne vielä siellä on-> liukutapin päässä on kuusiokololle paikka(kannattaa varmistaa ettei ole torx, en muista varmasti) ja siitä aukaiset niinkuin normaalin pultin.
Putsaus vaikkapa bräkleenillä, pyyhkeellä/liinalla hinkaten. Jos on pinttynyttä likaa niin teräsvilla on niihin aika pätevä.

Voitele ohuesti jarrurasvalla, älä laita kuparitahnaa niihin ;D
Muista myös puhdistaa liukutappien koloset satulassa vaikka topsipuikolla tms.

Tuo käsijarrun 40% heitto on vielä sallittu muistaakseni. Ja se maininta siitä lukkiutumisesta liittyy juuri tuohon käsijarruun.

Ja tuosta vielä tuo niin näkee vähän että missä ne on: http://nissan4u.com/parts/primera/el_p12e/2006_6/type_2/brake/rear_brake_and_parking_brake_control/illustration_1/
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

villek

Mitä virkaa tuo liukutappi hoitaa tuossa systeemissä? Se on varmaan juuri tuo Spin-slide.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: villek - syyskuu 09, 2019, 18:26:17
Mitä virkaa tuo liukutappi hoitaa tuossa systeemissä? Se on varmaan juuri tuo Spin-slide.

Liukutapit sallii satulan liikkua kun painat jarrua että sisä- ja ulkopuolen jarrupalat molemmat jarruttavat, auttavat myös pitämään palojen ja levyn välin oikeana kun jarrupalat kuluvat.
Noin lyhyesti selitettynä.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Desperate child

#4
Pääsääntöisesti noista Primeran takajarrusatuloista menee se käsijarrumekanismi/mäntä jumiin. Uudessa satulassa männän pitäisi mennä kärkipihdeillä niistä männän koloista myötäpäivään pyörittämällä ja samalla painaen sisään, sitten kun se mekanismi alkaa ruostua ja jumiutua alkaa tarvia jarrumäntä työkalua sisään kiertämiseen ja sitten kun silläkin tarvii jo voimaa, alkaa olee aika vaihtaa satula. Itellä satulat alkoi jumittaa ensin niin että jarrut tahtoi laahata, leimalle kelpasi kyllä vielä vuotuisella herkistelyllä ja putsaamisella, mutta lopulta ne oli niin jumissa että täytyi uusia satulat.
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

mies51

Edellä kerrotulla tavalla liukutapit irti, puhdistus. Jos niissä on pahasti ruostetta, kannattaa vaihtaa uudet. Tiivistekumin eheyden tarkistus/uusiminen, tappien voitelu. Almera N16 2003:ssa sama käsi/jalkajarrumekanismi satuloissa. Jousi ei tahtonut enää jaksaa palauttaa käsijarruvipua satulan takana, kun vivun akseli ruosteessa. Mäntää alkoi ollaa vaikeaa saada kierrettyä niin sisään, että mahtuis molemmat uudet palat. Sitten alkoi jo vähän tihkua nestettä jarruvivun akselilta. Vaihdoin satulat uusiin 280000km:ssä ja samalla jarruletkut.

villek

Jos vien jarrukorjaamolle laitettavaksi, niin tietenkin vaihdatan molemmille puolille myös jarrupalat, kun niissäkään ei enää liikoja ole jäljellä. Kysymys, että kun vaihtavat jarrupalat myös ns. terveelle puolelle, niin tuleeko palojen vaihdon yhteydessä aina sivutuotteena myös sen liukutapin voitelu? Luulisi, kun joutuvat aukomaan sen verran.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: villek - syyskuu 10, 2019, 05:18:56
Jos vien jarrukorjaamolle laitettavaksi, niin tietenkin vaihdatan molemmille puolille myös jarrupalat, kun niissäkään ei enää liikoja ole jäljellä. Kysymys, että kun vaihtavat jarrupalat myös ns. terveelle puolelle, niin tuleeko palojen vaihdon yhteydessä aina sivutuotteena myös sen liukutapin voitelu? Luulisi, kun joutuvat aukomaan sen verran.

Hyvä asentaja sen kyllä siinä samassa tekee, mutta kaikki ei ole hyviä..
Kannattaa erikseen mainita asiasta.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

NikookiN

Siitä herkistelystä pitää aina mainita erikseen, yleensä jos pyytää jarrupalojen vaihdon, herkistely ei kuulu hintaan (ei siis koske sitä hyvää asentajaa :D). Ja osien vaihto aina molemmin puolin jarruissa, ihan sama onko vikaa vai ei. Ja jos uuden satulat tulee, ei ole mitään järkeä käytettyjä paloja laittaa. Levyjen kunto kannattaa siinä samalla kahtoa.
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

mertsi1

Lainaus käyttäjältä: villek - syyskuu 10, 2019, 05:18:56
kun vaihtavat jarrupalat myös ns. terveelle puolelle, niin tuleeko palojen vaihdon yhteydessä aina sivutuotteena myös sen liukutapin voitelu? Luulisi, kun joutuvat aukomaan sen verran.

Niinhän sitä luulis. Itse olin autokorjaamossa taannoin töissä ja tein tuon liukutappien voitelun aina siihen asti, kunnes vanhempi asentaja sanoi, ettei ole aikaa tehdä sellaista......... samaan sarjaan kyseisessä korjaamossa kuului jarrunesteen vaihto. Itse otin satuloista nipat auki, sotkin säiliön tyhjäks, pistin uutta nestettä ja sitten ilmaus. Tämä kyseinen vanhempi herra sanoi, että menee niin paljon aikaa siihen hommaan, että riittää kun imee säiliön tyhjäksi ja täyttää sen uudella nesteellä. Onneksi en ole kyseisessä korjaamossa enää töissä. Sorry tämä OT-vuodatus, mutta niin leväperäisesti korjaamoissa yleensä toimitaan.

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - syyskuu 10, 2019, 23:10:39
Niinhän sitä luulis. Itse olin autokorjaamossa taannoin töissä ja tein tuon liukutappien voitelun aina siihen asti, kunnes vanhempi asentaja sanoi, ettei ole aikaa tehdä sellaista......... samaan sarjaan kyseisessä korjaamossa kuului jarrunesteen vaihto. Itse otin satuloista nipat auki, sotkin säiliön tyhjäks, pistin uutta nestettä ja sitten ilmaus. Tämä kyseinen vanhempi herra sanoi, että menee niin paljon aikaa siihen hommaan, että riittää kun imee säiliön tyhjäksi ja täyttää sen uudella nesteellä. Onneksi en ole kyseisessä korjaamossa enää töissä. Sorry tämä OT-vuodatus, mutta niin leväperäisesti korjaamoissa yleensä toimitaan.
OT-jatko:

Tämä on valitettavan totta. On toki hyvämaineisiakin paikkoja, mutta harvassa. Kesälomalla viimeksi jouduin tämän toteamaan ja pistämään yhden paikan "mustalle listalle", kun nelipyöräsuuntauksen lopputuloksena ratti ei ole lähimainkaan suorassa. Toisaalla onneksi osattiin.

Tuo on yksi syy monien joukossa miksi itse tulee tehtyä suurin osa remonteista eli kaikki mitä pystyy ja kerkeää. Ei tarvi miettiä mitä on jäänyt tekemättä tai onko jotain tehty väärin, esim. juuri tuo mainitsemasi jarrunesteiden vaihto tai vaikkapa taka-akselin puslien oikeaoppinen asennus.

mies51

Aikanaan olin ostamassa sukulaiselleni Corolla v.2002, jolla oli ajettu 95000km. Kaikki huollot oli tehty 10-13 000km välein, vuoroin isompi huolto merkkihuollossa ja pienempi pikkukorjaamossa. Kaikki jarrut olivat jumissa, liukutapit ruosteessa ja palojen päät ruosteturvonneet niin, etteivät liikkuneet. Sai tehdä täydelliset jarruhuollot, uusia liukutapit suojuskumeineen ja voidella ja vaihtaa takajarrulevyt, ennenkuin alkoivat pelata kunnolla. Hämmästyttävää, ettei näin tärkeitä asioita tehdä, kun muuten auto oli priimakunnossa.

villek

Kiitos hyvistä vihjeistä kaikille! Hyvä keskusteluketju.
Vien torstaina huoltoon erääseen liikkeeseen, josta mulla on hyviä kokemuksia. Sovin homman siten, että jos liukutapit jumissa tai muuten rasvauksella selviää, niin rasvataan ja vaihdetaan palat molemmille puolille. Hinta osineen 100 euroa.
Jos jarrusylinteri jumissa, niin vaihdetaan satulat ja ja palat molemmille puolille samalla kertaa. Hinta töineen ja osineen 350 euroa.
Jos vain toisen sylinterin vaihtaa, niin muutaman vuoden sisällä varmasti joutuu toisenkin vaihtamaan.

mate

Pitkät seisotukset ja jos vähän ajaa niin taitaa olla enemmän syynä noihin jumeihin, kuin huono tekniikka.

mate

Tuohon jarrusylintereiden herkistämiseen/notkistamiseen on kait olemassa jokin työkalukin, joita voi löytää Biltemasta ymv paikasta. Millähän nimellä tätä työkalua voisi yrittää etsiä?
Täytyykö Primeran jarrusylintesissä mäntää kiertää samalla, kun painaa sisään? Ja riittääkö herkistymiseen, että painaa sisään kerran pari?

mies51

Biltema 19-234 Jarrumäntätyökalu. Sillä sai hyvin männät sisään niinkin isosta autosta kuin Touranista. Se kiertää mäntää samalla kuin työntää sisään. Mäntää pitääkin kiertää Nissan takajarruissa, joissa käsijarruvipu kiertää sieltä satulan takaa. Etujarruissa ei tarvitse kiertää, mutta ei kiertämisestä ole haittaa vaan hyötyä - herkistyvät paremmin.

mate

Jos löytyisi joku Youtube-video siitä miten se mäntien herkistäminen/sisäänpainaminen tapahtuu. Siitä se selviäisi vähän ummikollekin kerralla.

JaKrPa

#17
Lainaus käyttäjältä: mate - syyskuu 12, 2019, 16:15:30
Jos löytyisi joku Youtube-video siitä miten se mäntien herkistäminen/sisäänpainaminen tapahtuu. Siitä se selviäisi vähän ummikollekin kerralla.


Käsijarrullisen satulan sisäänpainaminen.
https://youtu.be/y5l0qaOZdF8?t=265

Tästä videosta löytyy liukutappien herkistys.
https://www.youtube.com/watch?v=C3N-aBP0fcs

mate

Alla olevassa videossa kohdassa 2:45 on varmaan männän sisäänpainamisesta kysymys. Tuollaisista vidoista maallikko oppii paljon. Voi jotain itsekin tehdä.

https://www.youtube.com/watch?v=GyP9SgGMRr0

villek

Pystyykö yksin mitenkään ilmaamaan jarruja, jos joutuu jarruletkua avaamaan jostain syystä? Vaimoa voisi yrittää pyytää tietenkin painelemaan jarrupoljinta?????????????

JaKrPa

Lainaus käyttäjältä: villek - syyskuu 12, 2019, 19:46:11
Pystyykö yksin mitenkään ilmaamaan jarruja, jos joutuu jarruletkua avaamaan jostain syystä? Vaimoa voisi yrittää pyytää tietenkin painelemaan jarrupoljinta?????????????


Tämmösellä on mukava ilmailla yksikseen.


Biltemasta ostettu itselläni
Tuotenro. 19-1531

mies51

Muuten hyvä video uusien jarrulevyjen ja uusien palojen vaihdosta, mutta tolkuttomasti laittoi kuparitahnaa palojen takapinnoille. Vaarana rasvan joutuminen levyille. Kun paloissa usein on kitinänvaimennuslevytkin takapinnoille, ei tarvitse rasvata kuin palojen päät. Pääthän ne ruostuvat sekä tuo kannatin ruostuu. Tällöin ruoste pullistaa ja palat jämähtävät liikkumattomiksi. Uusista levyistä pitää poistaa suojaöljy esim. tärpätillä (lakkabensiini), joskus öljyä on paljonkin. Monesti levyt ovat kiinni uppokantaruuvilla, joka on ruostunut jumiin. Pitää porata pikkuisen kierrehalkaisijaa pienemmällä poralla, jonka jälkeen esim. meisseli reikään ja väännät jämät pois. Ruosteenirroitusöljyä tarttet aina, jotta kannakkeen ruuvit aukeaa pitkällä varrella vääntämällä (putki hylsyavaimen jatkovarreksi).
Videoissa kaikki on jo löysätty, jotta näyttäis hyvältä. Autoissa ei ole mitään niin ruostuvaa kuin jarrut ja pakoputkisto.

mate

Kaiken kaikkiaan, onko vähäinen ajo yksi suurimpia syitä tuohon jarrujen jumittelemiseen, vai yksinkertaisesti auton ikä ja sen kautta syntynyt ruoste? Kannattaisko noita vuoden välein avata, rasvailla ja herätellä jarrusylintereitä? Onko sen jälkeen, kun alkaa jumittelemaan niin tavallaan peli menetetty sen satulan kanssa ja viisainta vaan laittaa uusi?

cedricfan

Sinne mekanismiin pääsee kosteutta ja suolaa, jonka vaikutukset kaikki tietää.
Ja jos voitelu pettää, suojaa ei ole.
Siihen yhdistetään vähäinen käyttö, ja homma onkin valmis.

Jarruja kannattaisi käyttää säännöllisesti. Ja siis niin, että ne oikeesti pääsevät töihin. Kun ketään ei ole takana, niin täysjarruttelua.
Ja renkaan vaihdon yhteydessä tsekataan suojakumit, vuoden parin välein putsataan & voidellaan liukutapit.

Kuparitahna kannattaa unohtaa, ja tappeihin sitä ei edes saa käyttää lainkaan. Esim CRCn Braklube kelpaa tappeihin ja palan taakse/reunoihin.
Tärpätti samoin, se ei haihdu kokonaan. Oikea jarrukliineri haihtuu.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mertsi1

Silloin tällöin (kuukauden välein) kannattaa antaa paineilmaa sille käsijarrumekanismille ja sen jälkeen voidella jollain spray-litkulla se akseli. Mahtaako se levy pysyä siellä paikoillaan ilman sitä uppokantaruuvia jos 5kpl pyöränpultteja / muttereita painaa sitä levyä päin pyörännapaa?

Volvomania

Vaihdoin viime kesänä levyt eteen ja taakse. Aiemmin korjaamolla vaihdetut (halvat) etulevyt alkoivat täristää. Lisäksi uudet palat ja liukutappien puhdistus ja rasvaus ( kuparitahnalla). Homma on helppo ja osat saa Motonetista.
Auton korjaaminen on kuitenkin aika mälsää hommaa ja kun osat on halpoja, niin rempan voi teettääkin.  Meneehän se sitten taas jarrujen puolesta monta vuotta.
Etusatuloiden männät menee painamalla sisään, mutta takana mäntää pitää kiertää myötäpäivään ja samalla painaa sisään. Ostin Motonetista VAG - autoille tarkoitetun puristimen ja siihen kun asensin väliin palan ohutta vesivaneria, niin homma toimii etu- ja takamäntiin. Onhan noissa vanhoissa autoissa aina kaikenlaista pientä laittamista. Merkistä riippumatta.


Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

cedricfan

#26
Liukutappeja ei saa voidella kuparitahnalla, se klimppiytyy ja hioo!!!

Eikä paineilmaa sinne mekanismiin koska tod näk saa samalla kosteutta & peeaskaa satulan sisälle... Ennemmin peittää puhdisteutun mekanismin vaseliinilla, joka on helppo putsata pois seuraavalla kerralla.

Ja se uppokantaruuvi on ohjuri & asennusapu. Ei pakollinen, mutta hyvä olla. Kaikkihan muistaa kiristää pyöränutterit risitiinn ja momenttiin...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mies51

Liukutapit olen puhdistanut serlalla ja liukutappien reiät meisseliin käärityllä serlalla. Liiat ruosteet liukutappien suulta ja reiänsuulta teräsharjalla. Sitten laittanut ihan tavallista vaseliinia. Kun sitten suojakumit ovat olleet ehjät ja kunnolla urassa, ei vesikään pääse reikään ja tapit kestävät ruostumatta ja monta vuotta jumittumatta.

mies51

Ei missään nimessä paineilmaa. Sehän voi tunkeutua jarrusatulan sisälle, jolloin jarrut häipyvät. Joutuu ilmaamaan ne.

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: mies51 - syyskuu 14, 2019, 12:21:39
Ei missään nimessä paineilmaa. Sehän voi tunkeutua jarrusatulan sisälle, jolloin jarrut häipyvät. Joutuu ilmaamaan ne.

Nyt on kyllä aikamoinen teoria.. Miten ihmeessä se paineilma sinne jarrujärjestelmään pääsisi?
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75