Kirjoittaja Aihe: Primeran vm 2006 takajarrujen puoltaminen  (Luettu 1665 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Peta

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: Primeran vm 2006 takajarrujen puoltaminen
« Vastaus #30 : Syyskuu 15, 2019, 00:24:54 »
Tuossa jokunen aika sitten purin yhden autosta jarrusatulan, kun ei mäntää saanut  kierrettyä sisään, niin siellä oleva trapetsi kierre umpiruosteessa. Ei ollut vähään aikaan vaihdettu jarrunesteitä vesipitoisuus nesteessä kohdallaan.

Poissa mertsi1

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 357
Vs: Primeran vm 2006 takajarrujen puoltaminen
« Vastaus #31 : Syyskuu 15, 2019, 04:54:34 »
^
ehkä sinne oli vaihdettu ne jarrunesteet määräaikaishuollon yhteydessä: imetty säiliö tyhjäksi ja täytetty uudella nesteellä. niinhän sitä korjaamoissa tehdään ajan säästämiseksi -> laskussa lukee "jarrunesteen vaihto 0,4h"

Poissa Peta

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: Primeran vm 2006 takajarrujen puoltaminen
« Vastaus #32 : Syyskuu 15, 2019, 07:02:06 »
Ei ensimmäisenä tullut edes mieleenkään, että osat mitkä ovat jarrunesteen ympäröiminä ruostuisivat tuolla tavalla. Mutta jos nesteet vaihdetaan edes jollain järkevällä aikavälillä voi monelta murheelta välttyä.

Poissa Volvomania

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 68
Vs: Primeran vm 2006 takajarrujen puoltaminen
« Vastaus #33 : Syyskuu 17, 2019, 07:02:44 »
Avasin satulat eilen, työnsin mäännät sisään Motonetista ostetulla Vag- jarrumäntä työkalulla ja voitelin jarrupalojen ja satuloiden kosketuskohdat kuparitahnalla. Irrotin liukutapit, jotka olin voidellut vuosi sitten kuparitahnalla. Hyvässä "rasvassa" ne vielä olivat. Puhdistin tapit jarrusprayllä ja voitelin Motonetista ostetulla Jarrukumirasvalla. Sellaista punaista ja myydään pienissä valkoisissa pusseissa. Ihan joka kevät noita jarruja ei viitsisi herkistää, mutta jos nyt vaikka joka toinen vuosi kumminkin.   

Poissa mies51

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 921
Vs: Primeran vm 2006 takajarrujen puoltaminen
« Vastaus #34 : Syyskuu 17, 2019, 10:44:07 »
Enpä ole vaihtanut koko jarrunestettä 35v aikana ja melkein kymmeneen autoon eli ainakin miljoonan kilometrin autoihin muuten kuin uusiessa satulat tai niiden tiivistekumien tai jarruputkien vaihdossa.
Kun jarrupalojen vaihdossa painaa satula-männät ihan sisään ja sitten imee säiliön ruiskulla ihan tyhjäksi ja uudet nesteet, lähes kaikki tulee vaihdetuksi eikä tartte ilmata. Eipä ole silti männät ruostuneet kuin siltä osalta, joka on sisemmän tiivisteen ulkopuolella, jos on sattunut ulompi haitarikumi vanhuuttaan hajoamaan. Yleensä ei ollenkaan haitarikumin sisältä. Mutta likaa sinne pakkaa kuitenkin pääsemään haitarikumin taakse. Siksi pitää joskus pumpata männät lähes ulos ja putsata jarrunesterätillä.

Poissa cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 13 073
  • Puhasta tulloo...
Vs: Primeran vm 2006 takajarrujen puoltaminen
« Vastaus #35 : Syyskuu 17, 2019, 14:13:54 »
Kyllä sitä nestettä jää putkiin ja sylintereihin tuolla keinolla vielä, toki siihen sekoittuu hieman uutta joukkoon, ja parempi kuin ei mitään, mutta itsepetosta väittää, että vaihtokeinona kelpo.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Poissa Volvomania

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 68
Vs: Primeran vm 2006 takajarrujen puoltaminen
« Vastaus #36 : Syyskuu 17, 2019, 19:15:48 »
Ei se nyt niin suuri riesa ole, jos vaikka vaihtaa / vaihdattaa jarrunesteet, 4-5 vuoden välein. Lähteepähän nipatkin paremmin auki, kun niitä muutaman kerran vuosikymmenessä liikuttelee. Oilpoint veloittaa 45 euroa jarrunesteen vaihdosta sis nesteet.
Kuka se nyt haluaisi vaihdella jarrusatuloita ja jarruputkia, jos ei välttämättä tarvitse. Mälsää hommaa se on auton korjaaminen muutenkin. Mieluimmin vaan ajelis.

Poissa mies51

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 921
Vs: Primeran vm 2006 takajarrujen puoltaminen
« Vastaus #37 : Syyskuu 19, 2019, 16:44:13 »
Cedricfan, oot oikeassa. Putkiin jää paljon nestettä. Kyllä sen nesteen saa kohtuu helpolla vaihdettua suunnilleen kokonaankin avaamalla ilmausruuvia puoli kierrosta ja liittämällä siihen ilmauslaitteen. Sitten polkee jarrua, kunnes ilmauslaitteen letkuun tulee auton säiliöön vaihdettua uutta kirkasta nestettä. Pitää olla tarkkana, ettei pääse säiliö tyhjäksi.
Tein laskelman; Jos takapyörään menevän jarruputken pituus 380cm ja sisähalkaisija 3,4mm, putkeen mahtuu 0,35 desilitraa. Jos takasatulan männän halkaisija 34mm, niin tuo neste vastaa männän 38mm liikettä eli vastaa noin satulan tilavuutta.

Poissa Shamsa

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1 706
Vs: Primeran vm 2006 takajarrujen puoltaminen
« Vastaus #38 : Syyskuu 19, 2019, 17:05:06 »
Cedricfan, oot oikeassa. Putkiin jää paljon nestettä. Kyllä sen nesteen saa kohtuu helpolla vaihdettua suunnilleen kokonaankin avaamalla ilmausruuvia puoli kierrosta ja liittämällä siihen ilmauslaitteen. Sitten polkee jarrua, kunnes ilmauslaitteen letkuun tulee auton säiliöön vaihdettua uutta kirkasta nestettä. Pitää olla tarkkana, ettei pääse säiliö tyhjäksi.
Tein laskelman; Jos takapyörään menevän jarruputken pituus 380cm ja sisähalkaisija 3,4mm, putkeen mahtuu 0,35 desilitraa. Jos takasatulan männän halkaisija 34mm, niin tuo neste vastaa männän 38mm liikettä eli vastaa noin satulan tilavuutta.

Eli tuon laskelman perusteella putkeen jää edelleen se ~0,35 desiä nestettä. Puskee satulasta vanhan kakkaisen nesteen jarruputkeen ja kun jarrua painaa ekan kerran niin se sama vanha neste on taas satulassa  ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
Nykyinen: BMW 320D Touring -04