Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Datsun B310 Turbo Coupe

Aloittaja Atomic, heinäkuu 01, 2013, 17:51:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikan

Onkos H-veiveissä öljyreikiä?
Omaa A-moottoria varten otin joskus talteen Saabin öljysuuttimet. En tosin ole niitä öljykanavaan sovittanut.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

Lainaus käyttäjältä: mikan - heinäkuu 20, 2019, 20:26:55
Onkos H-veiveissä öljyreikiä?
Omaa A-moottoria varten otin joskus talteen Saabin öljysuuttimet. En tosin ole niitä öljykanavaan sovittanut.

t. Mika

Tämä askarruttaa vielä itseänikin, ei ainakaan samanlaisia mitä stanu veiveissä on.

Markus.

Mielenkiintoinen ajatus tuo ulkoinen ja samalla erillinen öljynsyöttö suuttimille. Eliminoisi ainakin sen teoreettisen mahdollisuuden, että joku suuttimista jumiutuu täysin auki ja aiheuttaa sitä kautta alakierroksilla öljyvajeen laakerikaulalle. Ainakin Nissanilla nuo suuttimet on jousikuormitettuja, ja avautuvat vasta tyhjäkäynnin jälkeen, luulis että kaikissa sama?

Omasta CA-projektista jätin suuttimet puolestaan pois, tai oikeastaan laitoin olemassa olevat tukkoon. Plussia ja miinuksia punniten tulin siihen lopputulokseen, että sai jäädä veks. Konehan on suhteellisen kevyessä autossa, kunnon vetoja tulee harvoin ja ne on lyhyitä. Lisäksi h-profiili -kankiin tehtiin urat kylkiin, joista ölppä poistuu kohti mäntää, ainakin jossain määrin. Ikivanha kikka, ja kai se toimii sitten. Sitähän en itse tiedä mistään, kuinka kovin se ölppä ylöspäin ruiskuaa, vai ruiskuaako yhtään.

Sekin sitten vielä, että tuo mun konehan on nykymittapuulla tosi mieto, pienen Holsetin avulla n. 250hv tuuttaava, ja tavallaan vähän ylimitoitetuilla osilla, kun perinteisesti ei kai ole ajateltu, että noilla tehoilla mitään takokamoja vielä tarvittaisiinkaan. Kestänee siis satunnaista hiukan suurempaa lämpökuormaa ihan hyvin. Ainakin tähän mennessä on kestänyt. :)

Tulipa mieleen, että ulkoisella pumpulla vois helposti saada ölppäsuuttimet toimimaan vain silloin kun tilanne oikeasti vaatii. Simppeleimmillään katkaisijasta pumppu päälle, kun tietää että annetaan tossukkaa kiesille. Tai sitten ahtopaineen ja kierrosten sekä TPS:n signaalien kautta. Tai mitä nyt keksiikään. Ruiskussa joku lähtö, jolla triggeröis?


Atomic

International blogissa tulikin jo myös ehdotuksia. Elikkäs rakennetaan korkeavolyymipumppu käyttäen L-moottorisarjan roottoria ja staattoria. Yhdestä vanhasta öljypumpusta saan tehtyä välipalikan korotusta varten. Täältä ohjeet moiseen:
http://datsun1200.com/modules/mediawiki/index.php?title=High_Capacity_Oil_Pump

Tällöin voisin suoraan ottaa öljylähdön pääkanavasta  ::) hmmm

Atomic

No nyt on öljycoolerilla kokoa  ;D



Atomic

Sain jäähdyttimen paikoilleen M6 riveteillä, on muuten todella kätevät ja tullut käytettyä tämän projektin kanssa melkoisesti  ;D


Juuri näyttäisi olevan sopivasti tilaa letkuille syylarin ja jäähdyttimen välissä


Paisariinkin näyttäisin pääsevän käsiksi sopivasti tästä rakosesta

Ja sitten asentelin paremmat liittimet flekteille jottei vesi pääse liitinpintoihin

Atomic

Niin ja kiinnittelen sitten tuosta oikeanpuoleisesta kulmasta sen vielä tuohon etupeltiin niin ei pääse taipuilemaan  ::)

Atomic

Ostin 8kpl 750cc suuttimia E85 varten 140eurolla, boschin remanufactured mallia. Onpahan 4kpl sitten myydä eteenpäin tai pitää varoille itsellä  ::)

datsunpower

Paljonko tähän oli tulossa ahtopaineita?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Atomic

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - heinäkuu 25, 2019, 12:13:12
Paljonko tähän oli tulossa ahtopaineita?

Aloitetaan 0.8 ylöspäin ja katsotaan mihin asti ahdin jaksaa. 1.5 voisi olla mielenkiintoinen tavoite

StanLaurel

Mitenhän toimii öljynjäähdytin tuossa asennossa ja paikassa, valuuko öljyt hiljaksiin takaisin koneeseen?
Suodattimen alle tulevassa adapterissa ei taida olla termostaattia, voi käydä öljyt turhan kylmänä.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Atomic

Lainaus käyttäjältä: StanLaurel - heinäkuu 25, 2019, 16:28:15
Mitenhän toimii öljynjäähdytin tuossa asennossa ja paikassa, valuuko öljyt hiljaksiin takaisin koneeseen?
Suodattimen alle tulevassa adapterissa ei taida olla termostaattia, voi käydä öljyt turhan kylmänä.

Toivon ainakin että high volume öljypumppu kierrättää öljyt lauhduttimella. Lämpöreleellä saan kontrolloitua milloin flekti menee päälle ja pois, kun lauhdutin ei ole suorassa ilmavirrassa

ILVES-Joe

Öljynjäähdyttimeen myös huomio kiinnittyi, todella iso kokoinen tuo on.
Kilpa-autoissa tuon kokoluokan jäähdyttämiä on isoissa moottoreissa, yli 200 heppaisessa vapareissa noin puolet tuosta.

Omaan hisse Kadettiin tilasin jäähdytinsarjan ja mukana tulleen 30x15cm 10 rivisen jäähdyttimen vaihdan 4-6 riviseen että on sopivassa suhteessa.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Atomic

Lainaus käyttäjältä: ILVES-Joe - heinäkuu 25, 2019, 17:07:21
Öljynjäähdyttimeen myös huomio kiinnittyi, todella iso kokoinen tuo on.
Kilpa-autoissa tuon kokoluokan jäähdyttämiä on isoissa moottoreissa, yli 200 heppaisessa vapareissa noin puolet tuosta.

Omaan hisse Kadettiin tilasin jäähdytinsarjan ja mukana tulleen 30x15cm 10 rivisen jäähdyttimen vaihdan 4-6 riviseen että on sopivassa suhteessa.

Käytin tätä sivua ja taulukkoa apuna tuon ostamiseen:
https://www.pegasusautoracing.com/document.asp?DocID=TECH00133
https://www.pegasusautoracing.com/pdfs/SetrabApplicationSuggestions.pdf

Pidemmät lauhduttimet jäähdyttää paremmin, mutta mitä vähemmän rivejä on, niin sitä enemmän painehäviötä. Kompromissina lyhyt, mutta monirivinen lauhdutin joka soveltuu taulukon puitteissa 175-275 hp välimaastoon (tämä siis 44 rivinen). 44 riviset olivat 200e paremmalla puolella, niin löysin 80eurolla tuon 40 rivisen.

Jokainen tietty pistää minkä kokoinen vaan mahtaa mahtua autoon, tai on sillä hetkellä saatavilla  ::) Tai päätyy ostoonsa jollakin muulla perusteella, itse vakuutuin noista taulukoista ja valintaohjeista.

datsunpower

Nuo on kyllä myyntimiesten taulukoita parhaasta päästä  ;D
Noihin taulukoihin en saa pienintäkään järkeä muuten kuin, että niissä on pakko olla ilmoitettuna litrateho, ei moottorin tuottama kokonaisteho.
Ja ottaen huomioon ahtopaine haaveet, niin moottorin kokonaistehot asettunevat 150-230hv paikkeille, lopulisesta ahtopaineesta riippuen.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Atomic

Tästä tulee selvästi melko helposti mielipide asia. Mutta päätin ottaa setrabiin yhteyttä, ja he sanoivat hevosvoima taulukoiden pitävän paikkansa, sekä paine häviöiden olevan tarkkoja eikä millään tapaa extrapoloituja.

"Our continuous duty hp ratings are very accurate. It is important to note that these figures are arrived at using specific input data (stated somewhere on same page every time we make a hp claim). Additionally, our pressure drop numbers are accurate. We have not extrapolated this data from small set testing. We have tested each cooler at extensive temperature and flow rate data points to arrive at the statements we can make."

Eri asia tietenkin jos et luota tähän valmistajaan jostain syystä.


datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Atomic - heinäkuu 26, 2019, 17:51:53
Tästä tulee selvästi melko helposti mielipide asia. Mutta päätin ottaa setrabiin yhteyttä, ja he sanoivat hevosvoima taulukoiden pitävän paikkansa, sekä paine häviöiden olevan tarkkoja eikä millään tapaa extrapoloituja.

"Our continuous duty hp ratings are very accurate. It is important to note that these figures are arrived at using specific input data (stated somewhere on same page every time we make a hp claim). Additionally, our pressure drop numbers are accurate. We have not extrapolated this data from small set testing. We have tested each cooler at extensive temperature and flow rate data points to arrive at the statements we can make."

Eri asia tietenkin jos et luota tähän valmistajaan jostain syystä.

Siis eihän tuo tekstinpätkä kerro yhtään mitään... "Luokituksemme ovat tarkkoja.. perustuvat aina johonkin... lukemat ovat tarkkoja... testaamme kaiken..."
Niin oliko ne lukemat nyt sitten kokonais- vai litratehoja?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Atomic

Vastaus kuuluu näin :
"While smaller displacement, higher-rev'ing, force-induced vehicles may produce a little more heat to make their power, and how the vehicle will be used must be considered in the overall equation, our ratings are based on hp at the crank and continuous duty. "

sekä

" As far as our hp ratings, we've spent a load of effort to determine the heat rejection and pressure drop. We know the btu/hr performance at every flow rate, oil viscosity, air flow, and temperature...so, we make educated assumptions regarding the inefficiencies of the internal-combustion-engine, apply how much of the percentage of inefficiency we can account for in the the oiling system, convert hp to btu/hr, and offer our solution. It's part math, part physics, part bench-flow analysis, and part 51 years of oil cooling experience in high-performance vehicles."

Jos on lisää kysymyksiä niin laita vaikka suoraan sähköpostia setrabusalle niin en toimi turhaan välikätenä tässä.

datsunpower

En nyt äkkiä löytänyt oliko mainuttu.. paljonko tuon sinun hankkiman kennon mitat on?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

datsunpower

mainuttu = mainittu



Huomattavasti parempi näin kuin muokkaa-napilla.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

datsunpower

Eikun olihan ne mitat tuolla edellisellä sivulla.

Kerrotko vielä miten päädyit melkein 90% suurempaan kennoon kuin mitä nämä vakuuttavat mitoitusohjeet antoivat suositukseksi?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Atomic

Säästin reilut 200e tuossa ostoksessa, siinä pääsyy.

Atomic

Ja en tiedä mistä revit 90% kun kennon pinta ala ero on kutakuinkin 15% luokkaa, oman kennoni ollessani hieman suurempi.

datsunpower

50-144-7612 = 115 x 342,9mm kenno
Magic = 248 x 297mm kenno

Paksuus jotakuinkin sama molemmissa.

En tiedä millä tiedoilla saat tuon eron 15%:iin...
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Atomic

Laskin näköjään A ja B mitalla kun olisi kannattanut laskea varmaankin C ja B mitalla. Mutta ei kyllä tule vieläkään 90% eroa. Kennon suuri koko ei haittaa itseäni, kun voin käyttää flektiä jäähdytykseen ja lämpörelettä ohjaamaan tätä. Halusin monirivisen jäähdyttimen vähentääkseni paine häviötä.

Atomic


Atomic

Ostin 1/8 npt rosteri hitsattavat tulpat pakosarjaan, niin voin liitellä EGT K-tyypin anturit jokaiseen mutkaan:


Tästä olisi tulevaisuudessa mahdollista korjata megalla sylinterikohtaista ajoitusta ja ruiskutusta, dokumentointi löytyy:
http://jbperf.com/sequential/index.html

Atomic

Tilasin TinyIOx boardin ja hippulat kasatakseni vahvarit noille K-tyypin lämpötila-antureille:
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Hardware_Manual.htm#egtnotes

Atomic

Alottelin pumpun modifioinnin, leikkelin yhdestä pumpusta varren pois ja aion siitä tehdä tarvittavan spacerin pidempää staattoria varten:



Oli kauhean työn takana saada hammasratas pois tuosta akselilta. Induktio lämmitin olisi varmaankin auttanut melkoisesti, mutta sellaista en omista ja maksavatkin 220e ja siitä ylös päin...

Kapasiteetti tulee nousemaan hieman

mikan

Samanlaista mietin minäkin, eli yhdestä pumpusta voisi teurastaa tuon korotuspalan. Hyvin mun moottorissa öljy riitti turbollekin, mutta ollut kans suunnitelmat öljyruiskuille, joten lisätuotto ei haittaisi. Kiva nähdä miten tuo öljypumppumodaus onnistuu ja miten toimii käytännössä.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita