Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Primera 1.8 vm 2005 käyntiinlähtö - ongelma kylmänä

Aloittaja Volvomania, maaliskuu 04, 2022, 18:39:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: mies51 - maaliskuu 06, 2022, 00:24:12
Kannattaa vilkaista, paljonko ketjun kiristinmäntä on ulkona. Neuvot löytyy, siitä on kirjoitettu niin monta kertaa täällä Almera sivuilla.
Älä nyt hyvä ihminen heitä rahaa ulos ikkunasta ja osta noita antureita ennen kuin on selvitetty ketju, kuten tuossa jo neuvottiin miten sen tekee.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Volvomania

Varmaankin ottaisin omastani venttiilikopan irti ja nykisin ketjusta, ennenkuin ostaisin kalliit sensorit.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

Volvomania

Ja nythän on jotakin tehtävä, koska auto ei lähtenyt tänään käyntiin. Put..put.. sanoi yksi sylinteri, mutta siihen jäi....
Onneksi meni maaliskuulle ja mulla on toinenkin auto, jonka voi ottaa jo käyttöön. Yritän saada sen obd-lukijan jostakin lainaksi ja sitten katsotaan,
mitä autolle kannattaa tehdä. Ehkä on parasta tilata autolle hinuri ja vaihdattaa suosiolla se nokkaketju uuteen.
Aika masentava laite, kaiken kaikkiaan. Tekisi mieli hinauttaa se pois silmistä.. lopullisesti. Mutta kun auto ei ole minun. 

jarihki

Älä nyt hyvä ihminen heitä rahaa ulos ikkunasta ja osta noita antureita ennen kuin on selvitetty ketju, kuten tuossa jo neuvottiin miten sen tekee.
[/quote]

Rauha rauha! Nyt on vasta kysytty hintaa eikä ole ostettu mitään. Tosiasia on se, että Pimppu on taivahan alla ahtaan taloyhtiön sisäpihalla, jossa ei tehdä mitään remontteja eikä tarkistuksia.

Jos Pimppu lähtee käyntiin 31 e:n (Hella) anturinvaihdolla, asia etenee ja Pimpun voi ajaa pajalle tarkistukseen.

Volvomania

Ei tämä minunkaan pimppa tässä pihalla itsestään korjaannu. Hinurikin maksaa jo auton arvon verran. Käyntiin se on saatava ja pajalle. Itse en ala jakopäätä korjaamaan. Kädet on puhtaat, enkä niitä ihan pienestä ala rasvaamaan.

mies51

Ketjun venymisestä  aiheutuvan kiristimen ulostulon näkee, kun otta pois venttiilikopan kannen (yksi pultti myös kannen keskellä oikeanpuoleisessa päässä) ja moottorin päässä olevan kannen. Jos kiristinmäntä on 25-30mm ulkona, ketju on venynyt. Jos mäntä ulkona vain 15mm, ei ole venynyt.

Volvomania

Mitenkä tuo Primeran venynyt nokkaketju?. Pitääkö se ääntä, kun kiristin ei enään toimi, vai mikä siinä on homman nimi?. Ennen kulunut ketju piti autoissa rallatusta, mutta moottori kävi kumminkin.  Onko Primerassa nämä anturit niin herkät, että ilmaisevat venyneen ketjun, ennenkuin mitään ääntä edes kuuluu?
Mullahan ei ketju pidä mitään ääntä, eikä moottorivalokaan ole syttynyt.

cedricfan

Ketjua kiristetään vain toiselta puoleltaan, ja kun ketju on venynyt liikaa, ajoitus muuttuu.

mies51

Kun kampiakseli kiertää kaksi kierrosta sylinterin työkierron aikana, ei kampiakselin anturi voi tietää, onko männän mennessä ylös puristustahti vai poistotahti ja mennessä alas onko työtahti vai imutahti. Nokka-akseli kiertää vain yhden kierroksen työkierron aikana, jolloin sen anturi tietää. Kun jakoketju on venynyt, nokka-akselin anturin saama mittausarvo on myöhässä kampiakselin arvosta. ECU ei ymmärrä ja tekee virheilmoituksen.

Volvomania

Entäs moottorin vikavalo?. Eikös sen pitäisi syttyä siinä vaiheessa, kun anturi ilmoittaa, että jako on viturallaan?

cedricfan

Eihän se anturi sitä ilmoita, että jako on pielessä, vaan sen, että asentoanturit eivät saa toisiinsa nähden oikeaa tietoa. Auto ei näe, onko ketju venynyt, ketjupyörä väärässä asennossa, tai anturi viallinen. Se jää korjaajan pääteltäväksi.

jarihki

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - maaliskuu 09, 2022, 15:55:39
Eihän se anturi sitä ilmoita, että jako on pielessä, vaan sen, että asentoanturit eivät saa toisiinsa nähden oikeaa tietoa. Auto ei näe, onko ketju venynyt, ketjupyörä väärässä asennossa, tai anturi viallinen. Se jää korjaajan pääteltäväksi.

Onko siis mahdollista, että pelkästään anturi on poksahtanut rikki eikä mitään muuta damagea ole vielä tapahtunut?

mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: jarihki - maaliskuu 09, 2022, 17:36:10
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - maaliskuu 09, 2022, 15:55:39

Onko siis mahdollista, että pelkästään anturi on poksahtanut rikki eikä mitään muuta damagea ole vielä tapahtunut?

Tietysti, on noita poksunut. Kuitenkin aika yleinen vaiva se ketjun venyminen näissä ja sen tarkistaminen helppoa, joten ei kannata lähteä sokkona vaihtamaan.
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

jarihki

Mun Primerassa oli se ongelma, että auto ei käynnisty ja obd herjaa nokka-akselin asentoanturia. Sain sen tilattua ja vaihdettua. Osa oli Hellan valmistama anturi, joka maksoi Sparetossa 31 e. Nollasin vikakoodin ennen starttia.

Moottori käynnistyi ekalla. Annoin käydä vähän aikaa ja lähdin ajelemaan. Vedin 50 kilsan kierroksen ympäriämpäri kaupunkia. Sen jälkeen ajoin obd:n. Ei vikakoodeja. Ajotietokonekaan ei antanut vikailmoituksia.

Moottori kehräsi kuin kissa. Ei mitään ongelmia.

Takakontissa on tulevaisuutta varten toinenkin Hellan anturi ja SKF:n ketjupaketti. Olin jo henkisesti luopumassa Pimpusta mutta ajellaan nyt, jos se toimisi vielä muutaman vuoden.

chery

Muistakaa myös vaihtaa ne öljyt näihin max 10tkm välein niin pysyy ketjukin paremmassa kunnossa. Näissä on sen verran onneton öljytilavuus. Olen nähnyt P12 korisen yli 300tkm ajettuna alkuperäisellä jakopäällä kun öljyjä on vaihdettu useammin mitä virallinen vaihtoväli on. Toki autot ovat yksilöitä ja toiset kestää paremmin :)
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

jarihki

Lainaus käyttäjältä: chery - maaliskuu 11, 2022, 08:15:16
Muistakaa myös vaihtaa ne öljyt näihin max 10tkm välein niin pysyy ketjukin paremmassa kunnossa. Näissä on sen verran onneton öljytilavuus. Olen nähnyt P12 korisen yli 300tkm ajettuna alkuperäisellä jakopäällä kun öljyjä on vaihdettu useammin mitä virallinen vaihtoväli on. Toki autot ovat yksilöitä ja toiset kestää paremmin :)

Hyvä ja tärkeä muistutus. Toisaalta ainakin minun Pimppuni syö niin paljon öljyä, että öljy ei pääse vanhenemaan. Silti 10 000 km hyvä vaihtoväli, etenkin kun kyseessä bioetanolilla käyvä auto. Eilen öljytikun merkki oli puolivälissä, joten lisäys tuli tarpeeseen. Takakontissa aina 5 litran kannu täyttötilanteita varten.

Volvomania

Sama täällä, öljyä menee niin paljon, ettei 10tkm:n välein tehdystä öljynvaihdosta olisi mitään hyötyä. Öljyt vaihtuu siinä ajassa lisäämälläkin.

Peta

Tuolle 1.8 öljynkulutukselle ei oikein mitään voi. Itsellä on 1.6 vähän yli 400000 ajettu ja ei kuluta öljyä ja alkuperäinen jakopää öljyt vaihdettu aina 10000 välein. 12mm on ulkona kiristimet mäntä, sen olen tarkastanut.

Volvomania

Hain Motonetista uuden asentotunnistin- anturin ja Pimppu lähti käyntiin. Puhdistin samalla kaasuläppäkotelon. En lukenut vikakoodeja, kun obd-lukijaa ei saanut siihen hätään. Autodocin mukaan vika on kampiakselin anturissa, jos auto ei lähde laisinkaan käymään. No, tiedä sitten, nokan anturi oli niin mukavasti käsillä, että vaihdoin sen ensiksi. Kolleegalla oli sama vika, joten kokeilin, jos se auttaisi. Ne on samoja antureita molemmat, joten ehkäpä Autodata tarkoitti asentoanturia, noin yleisesti.
Nyt toimii, mutta vielä ei tiedä, toimiiko pidempään....
Nokkaketju ei ollut vielä venynyt ja hyvä niin, säästyi tällä kertaa kallis remppa. Ketju sytyttää varmaankin vikavaloa ja sitten alkaa olemaan muutakin pientä oiretta. Oletan.

jarihki

Bueno, että toimii nyt.

OBD-lukija + asiallinen appi (esim. Torquen maksullinen versio) kuuluvat Pimppu-kuskin ensiapusettiin. OBD-lukijaa ei ehkä kannata ostaa Mätänetistä, koska hinnat taivaissa: 50 e --->

Tilasin omani pari vuotta sitten Alista, ja hinta oli US 2,57 posteineen.

Volvomania

Veljenpoika lupasi nollata mun (auton) vikakoodit omalla lukijallaan. Sillä on jokin lukija-ohjelma läppärissä, jolla voi ajaa auton tarkistusohjelman läpi.   
Jotenkin näin se meni...

mertsi1

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - maaliskuu 12, 2022, 17:45:53
Veljenpoika lupasi nollata mun (auton) vikakoodit omalla lukijallaan. Sillä on jokin lukija-ohjelma läppärissä, jolla voi ajaa auton tarkistusohjelman läpi.   
Jotenkin näin se meni...

Ainoa huono puoli niiden vikakoodien nollaamisessa on, että se vika harvemmin poistuu koodeja poistamalla.

Desperate child

Se on muuten niinpäin että jos vika on kampiakselin anturissa niin auto toimii pelkällä nokan tiedolla, koska silloin se tietää sen mille sylinterille ruiskuttaa ja tarjota kipinää, mutta tarkka ajoitus ja kierrosluku signaali tulisi sitten kampiakselin anturilta. Silloin kun nokka akselin anturi on rikki niin se ei tiedä mikä sylinteri on sytytysvuorossa eikä pysty siis käynnistymään. Mulla on kokemusta vaan QR20DE ja QR25DE koneista ja molemmista meni kampiakselin anturi n. 200tkm kohdalla. Aikanaan tuon primeran kanssa en edes tiennyt näistä tän ikäpolven jakoketju murheista ja myöskään silloin ei tuohon moottoriin ollut saatavilla kuin alkuperäistä anturia, joten vaihdoin sen ja autolla ajettiin sitten johonkin 260tkm-270tkm paikkeille ilman mitään ongelmia. Öljynvaihto väli oli sen 15tkm tosin 2 litrasessa on isompi öljytilavuus eikä se niin huono maineinen ole ollutkaan kuin noi 1,6 ja 1,8 koneet.  mielessäni vaan on käynyt kun on näitten tarvike antureiden ongelmista lukenut että kuinkahan monta jakoketjua on vaihdettu sen takia että tarvike anturit ei ole toimineetkaan ja oletuksena on aina että vika on jakoketjussa. Eli se kannattaa tarkistaa se jakoketju ennenkuin sitä alkaa suinpäin vaihtamaan tai jos kokeilee vaihtaa anturia niin suosis niitä alkuperäisiä varaosia. yli 300e kahdesta anturista kuulosti todella kalliilta, oliko mukana vaihtotyö? Mun mielestä ne on ollut jotai 80e hujakoilla ja ulkomailta saanut alkuperäisiä vieläkin edullisemmin  ???
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

jarihki

Lainaus käyttäjältä: Desperate child - maaliskuu 14, 2022, 22:46:11
yli 300e kahdesta anturista kuulosti todella kalliilta, oliko mukana vaihtotyö? Mun mielestä ne on ollut jotai 80e hujakoilla ja ulkomailta saanut alkuperäisiä vieläkin edullisemmin  ???

Kummatkin postauksen Pimperat on saatu käyntiin vaihtamalla tarvikeanturit. Vaihto on tehty itse. Tarvikeantureiden hinnat olivat 36 e (Triscan)  & 31 e (Hella).

Tietäjille kysymys: oletetaan, että Pimperoiden nokka-akselin asentoanturit ovat menneet rikki ketjun venymisestä johtuen. Tuolloin kampiakseli ja nokka-akseli eivät ehkä ole synkronaatiossa. Miksi ajotietokone ei kerro moottorin ajoituksessa olevan vikaa?

Volvomania

Mitenkä kaasuläppä sopeutetaan puhdistuksen jälkeen uudelleen, kun tyhjäkäynti on 900- 1000 rpm?

Pienen " sopeutuksen " jälkeen tyhjäkäynti on jo 1200rpm.

Olen löytänyt seuraavat ohjeet kaasuläpän sopeuttamiseksi:

Step 1
1. Virta päälle ja odota 2-3sek
2. virta pois ja odota 10sek ( Tässä vaiheessa kaasuläpän pitäisi sulkeutua / siitä kuulua ääni)
3. toista sama toisen kerran ja avain pois

Step 2
1. Virta päälle 2 sek
2. Virta pois 10 sek ja avain pois

Step 3.

Auto käyntiin, kunnes moottro lämmin, radio ja lämppäri pois päältä ja valot jne sähkölaitteet ja ratti suoraan /tehostin pois

1. virta päälle ja odota 2 sek, jonka jälkeen paina kaasu pohjaan 5 kertaa.
2. odota 7
3. paina kaasua n. 20sek, kunnes "check engine light" (moottorin kuva) alkaa vilkkua ja odota kunnes valo lakkaa vilkkumasta ja sitten käynnistä auto 3sek kuluttua.

Näin olen tehnyt, mutta kierrokset edelleen n. 1100-1200

Ja kaasuläppä jää vähän auki.

Mitä olen tehnyt väärin ( paitsi hankkinut Primeran)? Lisäilin tähän uutta tietoa sen mukaan, mitä sattui päivän aikana kertymään.

Sain kaasuläpän lopulta uudelleen opetettua. Tein lopussa aina virheen, enkä odottanut, kunnes moottorin vikavalo lakkasi vilkkumasta. Siksi kierrokset jäivät korkeiksi. Nyt kuitenkin onnistui, kun kertasin ohjeet riittävän monta kertaa. Hyvä minä! 

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: chery - maaliskuu 11, 2022, 08:15:16

Näin on.

N15 Almera ja alkuperäinen jakopää ~410tkm.

Desperate child

Lainaus käyttäjältä: jarihki - maaliskuu 15, 2022, 07:34:37
Lainaus käyttäjältä: Desperate child - maaliskuu 14, 2022, 22:46:11
yli 300e kahdesta anturista kuulosti todella kalliilta, oliko mukana vaihtotyö? Mun mielestä ne on ollut jotai 80e hujakoilla ja ulkomailta saanut alkuperäisiä vieläkin edullisemmin  ???

Kummatkin postauksen Pimperat on saatu käyntiin vaihtamalla tarvikeanturit. Vaihto on tehty itse. Tarvikeantureiden hinnat olivat 36 e (Triscan)  & 31 e (Hella).

Tietäjille kysymys: oletetaan, että Pimperoiden nokka-akselin asentoanturit ovat menneet rikki ketjun venymisestä johtuen. Tuolloin kampiakseli ja nokka-akseli eivät ehkä ole synkronaatiossa. Miksi ajotietokone ei kerro moottorin ajoituksessa olevan vikaa?
Ne anturit ei siitä venyneestä jakoketjusta hajoa vaan nimenomaan se ajoitus menee vituralleen, ECU ei ymmärrä sitä koska se laskee vaan pulsseja mitä tulee antureilta, sitten kun ne tulee liian epämääräisessä tahdissa ne pulssit niin ECU toteaa että nyt on jotain vikaa jossain mikä liittyy ajoitukseen ja ilmoittaa jomman kumman anturin viasta vikakoodilla. Vikakoodit ei ikinä ole suoraan merkki siitä että itse anturi on viallinen, vaan vika voi olla myös anturin johdotuksissa ym. ecu tajuaa vain sen että joltain anturilta tulee nyt vääränlaista tietoa. Ton jakoketjun vaikutus noiden antureiden vikakoodiin ei ihan tarkasti ole mulle selvillä, mutta kuvitellaan vaikka teoriassa että ecu ohjaa sytytystä ja ruiskutusta niin että ensin tulee nokan anturilta tieto että ykkössylinteri kävi yläkuolonkohdassa ja sytytti joten seuraavaksi sytyttää kolmonen ja sytytysennakko on 15 astetta ennen yläkuolonkohtaa niin ecu laskee että kolmosen sytytys tapahtuu 180-15 astetta ykkösen jälkeen ja seuraa sitten kampiakselin ilmoittamista pulsseista että antaa kipinän kolmoselle kun on tullut 165 pulssia kampiakselin anturilta ja sen jälkeen 15 pulssin päästä ilmoittaa nokan anturi että kolmosylinteri kävi yläkuolonkohdassa. No sittenpä kun se jakoketju on venynyt niin ne astetiedot ei tulekkaan samassa tahdissa kuin ecuun on ohjelmoitu, vaan kokoajan kampiakselin anturin tieto tulee esimerkiksi sen asteen eri kohdassa verrattuna nokan ilmoittamaan ja siihen mitä ecuun on ohelmoitu ja ecu toteaa että nyt joku vika, ja sytyttää jomman kumman anturin vikakoodin. Tämä on siis hyvin teoreettinen esimerkki enkä tiedä toimiiko se käytännössä noin, nissanin korjaamokirjassa lukee vain jotain tyyliin signaalin taajuus tms vääränlainen... Sitten kun mennään vaikka siihen N15 Almeraan ja sitä vanhempiin niin molemmat anturit onkin nokka-akselin päässä, eli virranjakajan sisällä ja sen lisäks että niissä on vahvempi jakoketju, niin ne anturit antaa aina samaan tahtiin sen signaalin niin niiden keskinäisestä erosta ei tule mitään vikakoodeja, koska niihin ei tule keskinäistä eroa. Sen sijaan todellisuudessa ajoitus saattaa olla ihan mitä vaan kun sitä ei tavallaan tarkasteta toisen akselin pyörimistä seuraamalla oikeasti. Mutta se on toisaalta sama systeemi jossain GA sarjan koneessa kuin 70/80 luvun L tai E tai VG tai CA sarjan ruiskukoneissa, täysin erityyppinen anturi ja oletettavasti erilaiseen maailmaan aikanaan suunniteltu. Menen tässä nyt vahvasti toinen jalka MUTUN puolella mutta suurinpiirtein sinnepäin näin. ;D

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - maaliskuu 15, 2022, 12:08:42

Mitenkä kaasuläppä sopeutetaan puhdistuksen jälkeen uudelleen, kun tyhjäkäynti on 900- 1000 rpm?

Mitä olen tehnyt väärin ( paitsi hankkinut Primeran)?

Äkkiseltään ulkomuistista aika ohjeiden mukaan olet mennyt, en ala kaivaa enää niitä ohjeita ne on monet kerrat tänne foorumillekin laiteltu, mutta oleellista on myös se että esim. vain parkit on päällä, ilmastointi on pois päältä, ohjaus suorassa, akun jännite kunnossa, moottori lämmennyt käyntilämpötilaansa jne. ne ehdot on noissa ohjeissa mainittu mutta ulkomuistista ne liittyi siihen että mitään ylimääräisiä kuormituksia ei saanut olla päällä ja moottori piti olla lämmennyt..
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Volvomania

Mites seuraavat osat vaikuttaa kylmä käynnistykseen:
Polttoainepumppu (paineet).
Kakkoslambda
Kampiakselin asentotunnistin

jarihki

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - maaliskuu 16, 2022, 20:28:43
Mites seuraavat osat vaikuttaa kylmä käynnistykseen:
Polttoainepumppu (paineet).
Kakkoslambda
Kampiakselin asentotunnistin

Lisäisin listaan vielä sytytyksen kondensaattorin.

Volvomania

Kondensaattori taitaa sijaita teipattuna johtosarjassa venttiilikopan vieressä', termostaatti kotelon yläpuolella? Siis ihan esillä siinä nenän edessä?