Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primera 1.8 vm 2005 käyntiinlähtö - ongelma kylmänä

Aloittaja Volvomania, maaliskuu 04, 2022, 18:39:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Volvomania

Moi,
Autolla ajettu 158tkm.
Kolme kertaa tehnyt nyt siten ( tänään viimeksi), että ei tahdo lähteä kylmänä käymään, kun lämpötila on nollan tienoilla. Lupaa noin yhdellä pytyllä, mutta ei lähde. Tarpeeksi kun vinguttaa starttimooottoria ja pitää autoa lohkon päässä jonkin aikaa. niin vihdoin lähtee 1-2 pytyllä potkimaan.
Ajattelin nyt ensitöiksi puhdistaa kaasuläppäkoteloa. Irrotin jo klemmarit ilmansuodattimen ja kotelon välisestä kumiputkesta , mutta paikka on aika ahdas, enkä saanut putkea irti kotelosta. Lähteekö vain nykäisemällä, vai onko siihen jotakin sopivampaa otetta olemassa?
Mikähän muu ongelma aiheuttaa tuota vikaa, että ei "niinkuin" saisi polttoainetta ja ei siksi lähde käyntiin?. Olisko jokin sensori, joka tunnustelee ilmanlämpötilaa ja sen voisi ehken puhdistaa?. Tuskin vikaa olisi bensapumpussa, tai suodattimessa kuitenkaan, koska käy, kukkuu ja polttaa öljyä, kunhan ensin saa käymään. 
Mitä muuta voisi yrittää puhdistaa?.  Vai olisiko parasta vaan rukoilla useammin ja käydä joskus kirkossa.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

BLLand

Aloittaisin selvittämällä antureiden toiminnan. Erityisesti jäähdytinnesteen lämpötila-anturin näyttämä lukema testerillä OBD-pistokkeen kautta.
1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8

Kebab

Eikös primerassa ollut jossain kylmäkonkka joka tehostaa pakkaskeleillä starttausta. Niitä on kai jonkin verran jouduttu uusimaan kun konkka on hajonnut, eikä auto enää käynnisty pakkasella ilman johdon päässä lämmittämistä.

Peta

Tuossa omassa oli samantyyppistä vikaa, että joskus joutui starttaamaan kaasupohjassa ja n.10sec päästä pytyt alkoi heräillä. Vaihdoin kampiaksen asentoanturin ja yhden Puolan niin tuon jälkeen tuota ei enää ole tapahtunut.

Volvomania

Puolassa vois ollakin vikaa. Kaksi olen jo vaihtanut, kun pätkivät sytytystä. Välillä on ollut ajoittaista nykimistä. Pitää vaihtaa ne loputkin puolat. Mulla on yhdestä purkuautosta otetut.
Kampiakselin asentotunnistin ei ehkä, koska ei ole vielä sytyttänyt moottorin vikavaloa...

Volvomania

No niin, nyt on kaikki puolat vaihdettu. Hieman on joskus pienillä kierroksilla pätkinyt, joten puola tuntuis ihan mahdolliselta vialta. Meni ihan yks yhteen tuon 10sek käynnistämiseen kaasu pohjassa....
Puolavikoja näissä on kait ollutkin, ainakin mulla meni ensimmäinen jossakin 100tkm:n kohdilla ja toinen n. 120tkm:n kohdilla ja nyt on sitten vaihdettu loputkin. Tosin vanhoihin puoliin, mutta jospa ne on parempaa sarjaa, kuin nämä tämän auton alkuperäiset.... 

jarihki

Mun Primerassani (2005, P12, 1,8, ajettu 170 000) alkoi toissapäivänä nämä samat ongelmat. Starttaa energisesti, mutta ei käynnisty. Ei edes lupaa. Akku täynnä, samoin tankki. Meinasi iskeä paniikki, sillä en juuri itse osaa korjata mitään ja  auto on taloyhtiömme sisäpihalla, josta sitä on vaikea liikuttaa.

Tein äsken OBD-testin. Vika ilmeni heti: P0340 camshaft position sensor.

Olen katsonut juutubesta videoita nokka-akselin asentoanturin vaihtamisesta. Sen osannen tehdä itsekin. Nyt vaan osaa hakemaan.

Volvomania

Onko vika nokka-akselin asentotunnistimessa, vai sittenkin nokkaketjussa?  Tosin, obd lukija kertoo sensorissa olevan vikaa, joten kait se sitten niin on.
Paljonko osa maksoi ja mistä ostit?. Mitenkä se vaihdetaan?
Löytyikin video asentotunnistimen vaihdosta. Helppoa kuin heinän teko.
Ostitko osan mistä ja paljonko maksoi?

jarihki

Ostitko osan mistä ja paljonko maksoi?

Mätänetissä (Roihupelto) oli vain tarvikeosana (Triscan), joten jäi hyllyyn. Hintana oli 36,90.

Pitää etsiä orkkisosana tai laatuvalmistajalta, esimerkiksi Hellalta.

Tero-75

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - maaliskuu 05, 2022, 15:52:33
Onko vika nokka-akselin asentotunnistimessa, vai sittenkin nokkaketjussa?  Tosin, obd lukija kertoo sensorissa olevan vikaa, joten kait se sitten niin on.
Lukija kertoo vain että se ei saa uskottavaa tietoa anturilta, eli tästä ei voi päätellä onko vika itse anturissa vai venyneessä nokkaketjussa.
Anturin toiminta pitäisi mitata asian varmistamiseksi mutta yleensä on helpompaa ja halvempaa suoraan vaihtaa anturi.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

jarihki

Lukija kertoo vain että se ei saa uskottavaa tietoa anturilta, eli tästä ei voi päätellä onko vika itse anturissa vai venyneessä nokkaketjussa.
Anturin toiminta pitäisi mitata asian varmistamiseksi mutta yleensä on helpompaa ja halvempaa suoraan vaihtaa anturi.
[/quote]

Onko tiedossa tapauksia, joissa vikailmo aluksi sensorissa mutta lopulta vikaa myös venyneessä nokkaketjussa? Mä en sijoita isoja rahoja Pimperaan enää, joten menolippu tulossa autolle, jos isoa remppaa nyt tiedossa. Toivon tietysti, että pelkän anturin vaihto riittäisi.

Edit: ei jakoketjun vaihtohomma tulekaan niin kalliiksi kuin kuvittelin. Jakoketjusetin (esim. SKF, Japanparts) saa alle 200 eurolla. Vaihtotyö 300-400 e by Autojerry. Ei siis paha.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: jarihki - maaliskuu 05, 2022, 17:15:47

Onko tiedossa tapauksia, joissa vikailmo aluksi sensorissa mutta lopulta vikaa myös venyneessä nokkaketjussa? Mä en sijoita isoja rahoja Pimperaan enää, joten menolippu tulossa autolle, jos isoa remppaa nyt tiedossa. Toivon tietysti, että pelkän anturin vaihto riittäisi.

On. Exän Almera 1.8. Käynnistysongelmista se alkoi. Anturia vaihdettiin, koodia nollattiin ja viimeinen leima sillä ajettiin sitten loppuun tuollaisena. Olihan se toki jo yli 300000 ajettu. Eikös se ollut kuitenkin kohtuullisen helppo kurkata, paljonko se kiristin on ulkona. Sittenhän sen tietää.

mies51

Onko eroa ketjun venymässä 1.5 ja 1.8 eli QG15DE ja QG18DE välillä. Meidän Almera N16  1.5:ssä ei ole venynyt 298000km:ssä. Ei minkäänlaisia ongelmia. Kaikki 4 puolaa ja etuKAT sekä Lambdat vaihdettu, ei mitään antureita.

Tero-75

Lainaus käyttäjältä: jarihki - maaliskuu 05, 2022, 17:15:47

Tämä on yleinen ensioire venyneelle ketjulle. Kampiakselin ja nokka-akselin antureiden pitäisi antaa signaali samanaikaisesti, mutta ketjun venyessä akselit alkavat pyöriä epätahdissa jolloin jommankumman akselin anturi antaa vikailmoituksen.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Peta

Itsellä kampiakselin anturi oireili sillä lailla ,että  moottorista lähti välillä tehot eli kaasupohjassa kulki jotain 70 ja välillä toimi normaalisti. Vaihdoin aluksi anturit ristiin ja ei lähtenyt käymään ollenkaan. Tällä hetkellä nokka-akselin anturi on kampiakselilla koska samoja antureita ovat.

mies51

Kannattaa vilkaista, paljonko ketjun kiristinmäntä on ulkona. Neuvot löytyy, siitä on kirjoitettu niin monta kertaa täällä Almera sivuilla.

Volvomania

Millähän kilometreillä nokkaketjuja on hajonnut? Mun on vasta 158t ajettu. Tosin seissyt 4 vuotta ja näyttäisi öljynvaihto väli olleen siinä yhteydessä n. 8 vuotta, vaikka öljynvaihtoväli ei kilometreissä ylittynytkään. Pitää nyt vaan ajella, niin kauan, kun toimii. Seuraavan kerran, kun tekee saman käynnistäessä, vien rakkineen ketju vaihtoon, tai lopulliseen sijoituspaikkaan ja ostan tilalle sähköpyörän. Ite en ala nokkaketjua vaihtamaan, enkä kiristimen ulostuloa mittaamaan. Uskon sen mittaamattakin.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - maaliskuu 06, 2022, 08:51:37
Millähän kilometreillä nokkaketjuja on hajonnut? Mun on vasta 158t ajettu. Tosin seissyt 4 vuotta ja näyttäisi öljynvaihto väli olleen siinä yhteydessä n. 8 vuotta, vaikka öljynvaihtoväli ei kilometreissä ylittynytkään. Pitää nyt vaan ajella, niin kauan, kun toimii. Seuraavan kerran, kun tekee saman käynnistäessä, vien rakkineen ketju vaihtoon, tai lopulliseen sijoituspaikkaan ja ostan tilalle sähköpyörän. Ite en ala nokkaketjua vaihtamaan, enkä kiristimen ulostuloa mittaamaan. Uskon sen mittaamattakin.

Jos tilanne on se, että laahaimet ym on ok, ja vain ketju venynyt, niin onhan joihinkin autoihin vaihdettu pelkkää ketjua avaamalla pelkkä yläkoppa, liitoskohta ylös, ja vanhalla ketjulla konetta pyörittämällä vedetään uusi ketju paikalleen. En ota kantaa miten helposti onnistuu Nissanissa, mutta jos vain lisävuosia autolle haetaan, vois olla helppo ja edullinen tapa.

jarihki

Millähän kilometreillä nokkaketjuja on hajonnut?

Jonkinlaisen käsityksen km-määrästä saa, kun laittaa kuukkeliin sanat Nissan Primera jakoketjun vaihto hinta ja etsii autojerry.fi:n sivun, jossa sivuja näkyy kuusi kappaletta. Kaksi ekaa sivua näyttää 1,6-litraisen moottorien huoltotietoja ja nimenomaan, paljonko ollut mittarissa, kun tuotu huoltoon. Loput sivut 1,8- ja 2-litraisten tietoja.

Yllättävää, miten vähän ajetuille tehty tämä remppa, vaikka moni siinä käsityksessä, että ketju ikuinen. 139, 147 tai 157 tkm takana ja ketjuremppa edessä tuntuu vähintään epäreilulle. Mutta yleensä remppa yli 200 tkm ajetuille.

Maailma olisi niin hyvä paikka, jos tätä tanan Rimeraa ei olisi koskaan tehtykään. Olen varma, että Helvetin porteilla on jokin Primera-edustus ja jonon ohi pääsee, jos kertoo omistaneensa Primeran. Tietää jotain tuskasta.

shamrock

Nehän oli melko huonoja vuosia Nissanille, mihin väliin P12 ja N16 osui. Konkurssikypsä firma yritti tehdä jotain mahdollisimman halvalla pysyäkseen leivän syrjässä kiinni. Kun vertaa laatua ja ratkaisuja P11:een ja N15:een, helppo ymmärtää.

mies51

En ole samaa mieltä shamrockin kanssa. Kaikissa autoissa on heikkouksia. Almera N16 1.5 vaihdelaatikko jätetty vahvistamatta ja 1.8 öljyongelmat. Muut viat normaalia 2000 alun anturitekniikassa muissakin automerkeissä/malleissa. Jos auto on huollettu säännöllisesti ja hyvillä öljyillä, hyvin on kulkenut 300000km. Enemmän olen kironnut suvun Corolla 1.6 2002 mallin typeriä takajarruja. Käsijarru erillisillä kengillä ja kiinni taustalevyssä, joka oli ruostunut lähes puhki jo autoa ostettaessa 100tkm ajettuna. Peltilevyn hinta Toyotalla 400 euroa, hävytöntä.

Volvomania

Öljyä polttava moottori, jossa hajoaa jakoketju ei minusta ole ihan pieni ongelma. Kaupan päälle saa vielä ruostuvat öljypohjan ja vilkkuva airbagin valon. Vanhemmiten tuollaista pommia ei edes kannata korjata, kun sen voi vaihtaa polkupyörään.
Joku voi aina puolustella ja sanoa, kuinka helposti auton moottorin voi korjata itse. Kaikkea voi tehdä itse ja on tullut tehtyäkin. Tuskin kuitenkaan kiinnostus riittää siihen hommaan. Tähtäin on kuitenkin 200tkm joten 40 Tim jos vielä kulkee, niin se on sitten siinä.
Sen jakoketjun voin vielä pyöräyttää liittämällä uuden vanhaan, mutta kiristimiä en ala vaihtamaan...kait.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: mies51 - maaliskuu 06, 2022, 11:46:05
En ole samaa mieltä shamrockin kanssa. Kaikissa autoissa on heikkouksia. Almera N16 1.5 vaihdelaatikko jätetty vahvistamatta ja 1.8 öljyongelmat. Muut viat normaalia 2000 alun anturitekniikassa muissakin automerkeissä/malleissa. Jos auto on huollettu säännöllisesti ja hyvillä öljyillä, hyvin on kulkenut 300000km. Enemmän olen kironnut suvun Corolla 1.6 2002 mallin typeriä takajarruja. Käsijarru erillisillä kengillä ja kiinni taustalevyssä, joka oli ruostunut lähes puhki jo autoa ostettaessa 100tkm ajettuna. Peltilevyn hinta Toyotalla 400 euroa, hävytöntä.

Se Nissanin historia ja totuus vaan ei, ikävä kyllä ole mielipideasia. Se näkyy kaikesta mikä tilanne oli 2000-luvun alussa. P11 oli vielä auto, ja kokoluokassaan jopa suht hyvin tehty, mutta P12 on kaikin puolin muovisemman ja halvemman oloinen. N15 ja P11-aikana löytyi vielä GT-mallejakin, moiset karsittiin tuossa kohtaa. Ja oma lukunsa sitten tuo moottorin downgreidaus. Ennen tehtiin isoista koneista pienempiä, nyt tehtiin pienistä koneista isompia. Toki tätä on tehnyt moni muukin, mutta kysymys on siitä paljonko siihen ajatukseen panostetaan. Joku on siinä onnistunut, Nissan ei.

Ja tottakai, vaikka puhutaan saman kokoluokan, mutta uskoakseni aika eri hintaluokan autoista, niin esim tuolla mun '01 Saab 9-3:lla on ajettu nyt suunnilleen 400000. Koneessa ei pientäkään oiretta, auto ei natise eikä kolise mistään, sisustus yhä siisti, kaikki toimii jne. Ai niin, tässä on muuten tuo sama mainitsemasi jarruratkaisu, kengät levyn sisällä ja mä kyllä rakastan sitä :) Toki se kannattaa säätää aina siinä kohtaa kun renkaat vaihtaa, mutta se nyt on vaan pari napsua ruuvarilla. Mutta on se ainakin toimintavarma.

tino45

Lainaus käyttäjältä: shamrock - maaliskuu 06, 2022, 10:46:03
Jos tilanne on se, että laahaimet ym on ok, ja vain ketju venynyt, niin onhan joihinkin autoihin vaihdettu pelkkää ketjua avaamalla pelkkä yläkoppa, liitoskohta ylös, ja vanhalla ketjulla konetta pyörittämällä vedetään uusi ketju paikalleen. En ota kantaa miten helposti onnistuu Nissanissa, mutta jos vain lisävuosia autolle haetaan, vois olla helppo ja edullinen tapa.

Primeraan tehty tämä, englanninkielinen, tekijä suomalainen. vaikuttaa helpolta
https://www.mynortherndiary.com/diary/science-technology/quick-and-cheap-way-to-change-nissan-primera-p12-timing-chain-cut-feed-join/

Volvomania

Käsitän, että silloin kun ketju on venynyt, syttyy myös moottorin vikavalo (?). Ainakin pitäisi syttyä. Samalla tulee myös vikakoodi samasta asiasta. Vikaa tuskin tarvitsee siinä tapauksessa arvailla. Mulla ei (vielä) vikavalo ole syttynyt, joten mennään niin kauan, kunnes vika on päivänselvää. Siihen saakka mennään puolien vaihdolla.
Ilmoittelen sitten, kun ketjunvaihdon aika tulee. Voi tulla huomenna, tai joskus myöhemmin. Katsotaan sitten, minkälaisesta hommasta on kyse ja maksaako vaivan.

jarihki

Jos vikakoodi herjaa nokka-akselin asentoanturia, kannattaisiko samalla vaihtaa kampiakselin asentotunnistin? Luin jostain, että ne olisi hyvä vaihtaa samaan aikaan. Mitä tuomaristo sanoo?

mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - maaliskuu 06, 2022, 20:31:26
Käsitän, että silloin kun ketju on venynyt, syttyy myös moottorin vikavalo (?). Ainakin pitäisi syttyä. Samalla tulee myös vikakoodi samasta asiasta. Vikaa tuskin tarvitsee siinä tapauksessa arvailla. Mulla ei (vielä) vikavalo ole syttynyt, joten mennään niin kauan, kunnes vika on päivänselvää. Siihen saakka mennään puolien vaihdolla.
Ilmoittelen sitten, kun ketjunvaihdon aika tulee. Voi tulla huomenna, tai joskus myöhemmin. Katsotaan sitten, minkälaisesta hommasta on kyse ja maksaako vaivan.

Koodia tulee, jos tulee, mutta harvemmin sellaista, mikä kertoisi ketjun olevan venynyt. Yleisimmät lienee juuri nuo asentotunnistimien koodit.

Jos ei halua arvailla, niin purkaa sen verran, että näkee paljonko kiristin on ulkona.
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

Volvomania

Autojerryn korjauspyyntöjen mukaan Vikakoodi näyttäisi olevan P0340. Se tarkoittaa kait asentotunnistinta. Vika tuskin on itse tunnistimessa, vaan siinä, että tunnistimet lukee jaon menneen ohi arvojensa. Käytännössä siis jakoketju on venynyt ja pitää vaihtaa.
Pelkkä ketjun vaihto saattaa riittää, jos kiristin on kunnossa. Ehkäpä niin voisi tehdä silloin, kun arvioi ne kilometrit, mitä autolla tarvitsee vielä päästä, ennen sähköpyörään vaihtoa. Talveksi joutuu vielä investoimaan suksiin ja ehkäpä niihinkin tulee jossakin vaiheessa sähköavustin, ja itselle tahdistin.

mertsi1

Se tahdistin ja verenpainelääkitys on todennäköisimpiä seurauksia Primeran omistamisesta. 90-luku meni jo ja ruoste söi kaikki P10- ja P11-mallit.
Jotain tapahtui vuosituhannen taitteessa materiaaleissa. Ei voi olla nimittäin sattumaa, että sama vaihteisto mikä on Toyota Avensiksessa 1999-2000 ja 2001-2002 -> nuo jälkimmäisenä mainitut hajosi 100tkm ajettuina ja ensin mainituilla ajetaan yli puoli miljoonaa ilman minkäänlaista ongelmaa. Samaan aikaan taisi tulla ongelmat myös Nissanin vaihteistoihin.

jarihki

Kysyin Laakkoselta sähköpostitse sensoreiden hintaa. Samalla kysyin myös hintaa sytytyksen kondensaattorille. Vastaukset alla.

Sensori pari nokka-ja kampiakselin asentotunnistin  351,08€
Kondensaattori 12,49€
Toimitusaika 2 päivää