Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan Almera -06 tuuletin lopetti toimintansa

Aloittaja jorsteekki, lokakuu 27, 2022, 17:13:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jorsteekki

Moro!

No niin pakkaset tulee ja Nissan vittuilee. Eli puhallin lopetti toimintansa. Aluksi hönki n. 10sekuntia kun moottorin laittoi käyntiin. Sitten se hyyty kokonaan. Mistähän tuollainen voisi johtua? Sulakkeet ulkopuolelta ja sisäpuolelta tarkastettu ja niissä ei pitäisi olla ongelmia. Manuaalisella säädöllä ei mitään vaikutuksia. Jos kone käynnissä niin kierrokset hieman laskee, kun ruuvaa puhaltimen ääriasentoon. Jos käyttää tuulilasinpuhallinta päällä niin nakse kuuluu mutta mitään ei tapahdu.  Lämpötilalla ja ilmastoinnilla ei mitään vaikutusta. Mykkä on.

Auto malli siis: Nissan Almera -2006 1.8l

-Jore

Reniki

Ensimmäisenä epäilisin itse puhaltimen etuvastuksen vikaantumista.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Reniki - lokakuu 27, 2022, 19:36:52

Tai itse moottori. Aloitus oli hieman sekava, mutta oliko nyt niin että täysille kääntäessä moottorin kierrokset laskee, vaikka itse puhallus ei toimi? Aikaa myöten kollektorin urat täyttyy hiilistä kuluneella moskalla, ja moottori alkaa mennä lähelle oikosulkua eikä jaksa pyöriä. Noissa on yleensä aika isot sulakkeet, ei silti välttämättä pala, mutta moottori ei saa sellaisia kierroksia aikaiseksi että tuntuis sisällä ollenkaan.

Yleismittarilla selviää. Mittaus moottorin navoilta paljastaa, tuleeko sinne jännitettä. Jos tulee muttei pyöri, niin sitten syypää on moottori. Jos ei tule jännitettä, tai tulee vain joissakin säätimen asennoissa, niin sitten vastus. Tosin täysi nopeus menee suorana, vastuksen ohi, sen pitäisi toimia vaikka vastus olisi entinen.

jorsteekki

Lainaus käyttäjältä: shamrock - lokakuu 27, 2022, 20:30:29
Lainaus käyttäjältä: Reniki - lokakuu 27, 2022, 19:36:52

Tai itse moottori. Aloitus oli hieman sekava, mutta oliko nyt niin että täysille kääntäessä moottorin kierrokset laskee, vaikka itse puhallus ei toimi? Aikaa myöten kollektorin urat täyttyy hiilistä kuluneella moskalla, ja moottori alkaa mennä lähelle oikosulkua eikä jaksa pyöriä. Noissa on yleensä aika isot sulakkeet, ei silti välttämättä pala, mutta moottori ei saa sellaisia kierroksia aikaiseksi että tuntuis sisällä ollenkaan.

Yleismittarilla selviää. Mittaus moottorin navoilta paljastaa, tuleeko sinne jännitettä. Jos tulee muttei pyöri, niin sitten syypää on moottori. Jos ei tule jännitettä, tai tulee vain joissakin säätimen asennoissa, niin sitten vastus. Tosin täysi nopeus menee suorana, vastuksen ohi, sen pitäisi toimia vaikka vastus olisi entinen.

Pahoittelut sekavuudesta :D

Mutta juuri noin se menee kuten kuvasit. Eli kun säädän manuaalisesti puhaltimen täysille, mitään tuntuvaa ei tapahdu sisällä, mutta kierrokset koneesta hieman laskevat. Onko miten hankalassa paikassa se moottori? Ja onko se vastus siis siinä moottorissa?

Jore

sbm

Puhallin löytyy sieltä mistä raitisilmasuodatinkin. Eli hansikaslokeron takaa. Hansikaslokero lähtee auki kun varovasti saranatapit vetää laatikon sisäpuolelta ulos.

Jos raitisilmasuodatin on mennyt tukkoon kuormittaa sekin puhallinta aika kovaa kun ilmavirta ei kulje vapaasti.

Etuvastus löytyy todennäköisesti apukuskin puolelta lattian rajasta. Se on siellä jalkatilassa hieman hankalassa paikassa ylösalaisin. On muistaakseni kahdella ruuvilla kiinni. Verhoilu saattaa olla hieman tiellä ja ahdas paikka. Tarvitsee lyhytvartisen meisselin että saa kierrettyä auki.

Itseltä puhallin hiljeni ja toimi vain 4-asennossa jolloin etuvastus ohitetaan. Vika ei ollut kuitenkaan etuvastuksessa vaan siinä manuaalisessa kytkimessä mistä valitaan nopeus.

Eli jos puhallin ei pyöri missään asennossa ja moottorin kierrokset kuitenkin laskee veikkaisin syylliseksi puhallinmoottoria joka on jumissa ja oikosulussa.
Muistaakseni. 4 asennossa etuvastus ohitetaan täysin. Eli jos etuvastus olisi rikki pitäisi 4. pykälällä tuulettimen silti pyöriä.

Reniki

Automaattisella ilmastoinnilla olevissa malleissa puhallin pimenee kokonaan jos vastus menee rikki(ei toimi edes manuaalisesti sen jälkeen), manuaalisella toimii edelleen, mutta vain täydellä teholla eli nelosella. Oliko siinä nyt kumpi järjestelmä?

jorsteekki

Lainaus käyttäjältä: Reniki - lokakuu 29, 2022, 13:10:22
Automaattisella ilmastoinnilla olevissa malleissa puhallin pimenee kokonaan jos vastus menee rikki, manuaalisella toimii edelleen, mutta vain täydellä teholla eli nelosella. Oliko siinä nyt kumpi järjestelmä?

Ei ole automaattista ilmastointia mun vehkeessä. Aluksi tosiaan puhalsi täysillä hetken, mutta sitten se hyyty kokonaan.

Kiitos hyvistä vinkeistä. Täytyy viikonloppuna koittaa vähä purkaa ja katsella mitä sieltä löytyy.

Jore