Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primera P12 03

Aloittaja Tipsukka, marraskuu 27, 2021, 00:37:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tipsukka

Tere foorumi! Tosiaa tänne neuvottiin rekisteröitymään!

Elikkäs auto on Primera 2003 1.6 kone P12

Kilometrejä 299tkm pian 300tkm. Auto on leimattu 09/21 ja jarrut remontoitu moniurahihnat vaihdettu, moottori pesu ja öljyt ja tulpat ja puolat ja suodattimet.

Autossa ei ole ruostetta muuta kuin keulassa jäähdyttimen alla olevassa palkissa.

Autolla on todella mukava ajaa ja kuluttaa vähän tekniikka pelaa ja ilmastointi.

Nyt herää kysymys kannattaako auto pitää kun kilsoja on se 300tkm pian täynnä ja moni sanoo että ketju voi alkaa mennä milloin tahansa ja niin paljon kilsoja nissanille että luovu asap autosta..

Mutta kun tykkään autosta ja sillä ajamisesta ja vaihteisto pelaa suht hyvin kun laatikon öljyt vaihdettu säännölisesti.

Kannattaako tähän yksilöön satsata nyt rahaa että korjaa ja pitäisi pidempään.

Ketju ei tosiaan kilise eikä rahise.

Pahoittelut tyhmästä kysymyksestä mut mä ihastuin tähän autoon.

Sekä voiko kyseiseen autoon laittaa 0-40w öljyä talveksi?

mies51

Mielestäni kannattaa pitää. Ketjusta ei kannata huolestua. Meillä on Almera N16 1.5 ajettu 297tkm eikä ketju ole venynyt. Niitä on vaihdettu monissa Nissaneissa turhaa. Kun autosi on huollettu kunnolla, ajelisin menemään enkä murehtisi. Jos tuossa Primerassa on sama keulapalkin ruostumismurhe kuin Almera N16:ssa, se on sitten noin 500 euron keikka, kun tilaa palkin netistä ja hitsauttaa halvassa korjaamossa. Älä hätäile kunnes katsuri käskee vaihtaa.

mies51

Käytä ohjekirjan mukaista öljyä. Eikö se ole joku 5W-40, kuluu vähemmän. Esim. Teboil Diamondia kuluu vähän. Nolla W:tä käytetään uusissa start-stop- autoissa käynnistyksen keventämiseksi.

Tipsukka

Lainaus käyttäjältä: mies51 - marraskuu 27, 2021, 14:11:14
Käytä ohjekirjan mukaista öljyä. Eikö se ole joku 5W-40, kuluu vähemmän. Esim. Teboil Diamondia kuluu vähän. Nolla W:tä käytetään uusissa start-stop- autoissa käynnistyksen keventämiseksi.

Hei kiitos vastauksesta tällä hetkellä autossa ei ole lohkolämmitintä yms niin joutuu paljon kylmänä starttaamaan. Siihen eräs toinen nissanin omistaja suositteli että 0-40w talveksi parantamaan juuri että öljy voitelee ja ei moottorin kunto kärsi.

Kysyn ehkä siksi tyhmiä kun olen kuitenkin autoon laatikkoäljyt vaihtanut ja remppaa tehnyt ja autokuluttaa vähän eikä pohjassa ole mätää toki talven jälkeenhän näkee vasta kunnolla asian että miten kestää. Nyt ainakaan helmoissa jne ei mätää ole.

Moni vaan pelottelee kilometreistä ja sanoo et pienetkin kolinat sieltä moottorin suunnalta niin auto vaihtoon ja monia erillaisia syitä nyt kerrottu tottakai kaikkea ei pidä uskoa mut siksi halusin täältä mielipiteen että kannattaako tuollainen kulkine pitää? Ainakin huolto kirjasss on leimat jokaisista huolloista mitä tehty että ainakin öljyy on vaihdettu säännölisesti

mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: Tipsukka - marraskuu 27, 2021, 17:29:09

Hei kiitos vastauksesta tällä hetkellä autossa ei ole lohkolämmitintä yms niin joutuu paljon kylmänä starttaamaan. Siihen eräs toinen nissanin omistaja suositteli että 0-40w talveksi parantamaan juuri että öljy voitelee ja ei moottorin kunto kärsi.

Kysyn ehkä siksi tyhmiä kun olen kuitenkin autoon laatikkoäljyt vaihtanut ja remppaa tehnyt ja autokuluttaa vähän eikä pohjassa ole mätää toki talven jälkeenhän näkee vasta kunnolla asian että miten kestää. Nyt ainakaan helmoissa jne ei mätää ole.

Moni vaan pelottelee kilometreistä ja sanoo et pienetkin kolinat sieltä moottorin suunnalta niin auto vaihtoon ja monia erillaisia syitä nyt kerrottu tottakai kaikkea ei pidä uskoa mut siksi halusin täältä mielipiteen että kannattaako tuollainen kulkine pitää? Ainakin huolto kirjasss on leimat jokaisista huolloista mitä tehty että ainakin öljyy on vaihdettu säännölisesti

Se jakoketjun venyminen on ihan faktatietoa - joissain venyy ja joissain ei, paljon vaikuttaa miten autoa on huollettu ja mimmoista ajoa on jne...

Toinen mikä on aika yleinen 1.6 motin kanssa, on manuaaliaskin 5-vaihde, mikä saattaa hajota jos ajaa "liian taloudellisesti".

Jos autosta pitää huolta, niin miksei sillä vielä ajelisi vuosia eteenpäin. Toisekseen, ketjun hinta ei ole mahdoton ja joku pikkupaja sen vaihtaakin edullisesti, jos itse ei jaksa, osaa tai uskalla. Ruostehommat sitten oma lukunsa, niiltäkin voi ainakin yrittää välttyä hyvällä suojauksella ja puhdistuksella - varsinkin suolamoskassa ajaessa.

Itsellä oli muinoin kaksin kappalein P12 tuolla samalla koneella, eikä mitään suurempia vikoja oman omistuksen aikana ainakaan ollut. Ensimmäinen ei taida enää olla liikenteessä, mutta jälkimmäiseen olen törmännyt välillä  8)
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

cedricfan

5W pumpattavuus -35°C ja 0W pumpattavuus -40° eli viisi astetta eroa, ja molemmat melkoisen kylmiä lukemia sinne päin Suomea jossa suurin osa asuu.
Öljypurkissa pitää ACEA-luokituksena olla joko A3/B4 tai C3 niin se on kelpoa.
Ja jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin valtaosa Stop/Start-autoista käyttää 5W-jotain, ja vasta GPF-loukulliset & kevyt-/täys-/pistokehybridit 0W-jotain.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Tipsukka

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - marraskuu 28, 2021, 09:50:18
5W pumpattavuus -35°C ja 0W pumpattavuus -40° eli viisi astetta eroa, ja molemmat melkoisen kylmiä lukemia sinne päin Suomea jossa suurin osa asuu.
Öljypurkissa pitää ACEA-luokituksena olla joko A3/B4 tai C3 niin se on kelpoa.
Ja jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin valtaosa Stop/Start-autoista käyttää 5W-jotain, ja vasta GPF-loukulliset & kevyt-/täys-/pistokehybridit 0W-jotain.

Ok, itse asun hämeenlinnassa ja ehkä uskon myös liikaa muita ihmisiä näissä asioissa. Minulle vain sanottiin että talveksi 0-40w kannattaisi laittaa. Nyt sisällä on joku nissanin oma 5-40w öljy mutta oli vähän turhahkon kallispönttö ja tuntuu ettei toimi niin hyvin kuin muiden merkkien öljyt. X-1R olen jokaisessa omistamassa autossa käyttänyt.

Onko se teboilin öljy parasta vai mikä? Ja onko tuosta 0-40w öljystä haittaa?

Tipsukka

Lainaus käyttäjältä: mcgangsta - marraskuu 27, 2021, 19:07:55
Lainaus käyttäjältä: Tipsukka - marraskuu 27, 2021, 17:29:09

Se jakoketjun venyminen on ihan faktatietoa - joissain venyy ja joissain ei, paljon vaikuttaa miten autoa on huollettu ja mimmoista ajoa on jne...

Toinen mikä on aika yleinen 1.6 motin kanssa, on manuaaliaskin 5-vaihde, mikä saattaa hajota jos ajaa "liian taloudellisesti".

Jos autosta pitää huolta, niin miksei sillä vielä ajelisi vuosia eteenpäin. Toisekseen, ketjun hinta ei ole mahdoton ja joku pikkupaja sen vaihtaakin edullisesti, jos itse ei jaksa, osaa tai uskalla. Ruostehommat sitten oma lukunsa, niiltäkin voi ainakin yrittää välttyä hyvällä suojauksella ja puhdistuksella - varsinkin suolamoskassa ajaessa.

Itsellä oli muinoin kaksin kappalein P12 tuolla samalla koneella, eikä mitään suurempia vikoja oman omistuksen aikana ainakaan ollut. Ensimmäinen ei taida enää olla liikenteessä, mutta jälkimmäiseen olen törmännyt välillä  8)

200€ näyttäisi olevan uusi ketjusarja autoon ja oma korjaaja ottaa 42€/h mutta viimeksi nauroi tuosta ketjun vaihtamisesta. 700€ maksoin tuosta autosta että ei isohko sijoitus mutta syitä olenkin kertonut miksi autosta pidän ja mä pesen ja vahaan aina autot ja pidän hyvää huolta et huollehdin öljyt yms ajoissa kuin annan venyä liian pitkiä välejä.

Siksi tulin tänne oikealle foorumille kysymään apua auton kanssa koska jotkuthan sanoo korjaa vaan euron kuvat silmissä vaikka asiassa ei olisi järkeä yhtään.

Mä oon tosta vaihdelaatikko viasta lukenu ja pistän vitos vaihteen aina motarilla vasta 90km/h jälkeen tai satasen pintaan sitä ennen ajan nelosella ja ennakoin yleensä. Laatikko kuitenkin toimii ja öljyt siellä on uudet ja en ikinä runno väkisin vaihteita..

Toki ainoa mikä tuossa pelottaa on tankin kiinnitys myöskin kun näyttää heppoiselle.

Myöskin kysyn siksi pitääkö autoa kun takajouset pitäisi myös uusia eli iskarit.

Jylppy

Mikä on vaihtoehto auton pitämiselle?

Jos vaihtoehtona on uuden käytetyn auton hankinta, niin kyllä siitäkin varmasti vikoja löytyy - eli ainahan sitä ostaa käytetyn auton kohdalla sian säkissä. Uudessa autossa on tietenkin takuu, mutta muutaman ekan vuoden kalliit kilometrit kyllä kompensoi sitä mahdollisten takuukorjausten säästöä.

Faktahan on se, että auton omistaminen vaatii rahaa. Sitä menee aina, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Jossei siinä Primerassa ole mitään varsinaista vikaa, niin miksei sitä pitäisi? Kuluvia osia (johon myös nuo jouset ja iskarit kuuluu), pitää vaihtaa jokaiseen autoon.

Nokkaketjuhan ei katkea kerrasta, vaan venyy - eli ilmoittelee kyllä koska alkaa olla vaihtokunnossa, jos on. Ja jos se laatikko ei pidä ääntä ja toimii normaalisti, niin ennaltaehkäisevällä ajotyylillä kestänee vielä pitkäänkin. Ja saahan sinne vaihdettua 1.8-koneen laatikon (vetareiden ja vaihdevivuston kanssa), jos se porsii - kun ei niitä 1.6:n ehjiä laatikoita tahdo löytyä.

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

mertsi1

Oliko se juuri tuo 1.6 koneen laatikko, jossa on öljyroppu laitettu liian alas? Muistaakseni näin on eli parin-kolmen desin ylitäyttö ei ainakaan pahitteeksi ole. Itse olen jokaiseen laatikkoon lyönyt ylimääräistä öljyä eikä vielä ole yksikään porsinut.

Tipsukka

Lainaus käyttäjältä: Jylppy - marraskuu 28, 2021, 12:35:01
Mikä on vaihtoehto auton pitämiselle?

Jos vaihtoehtona on uuden käytetyn auton hankinta, niin kyllä siitäkin varmasti vikoja löytyy - eli ainahan sitä ostaa käytetyn auton kohdalla sian säkissä. Uudessa autossa on tietenkin takuu, mutta muutaman ekan vuoden kalliit kilometrit kyllä kompensoi sitä mahdollisten takuukorjausten säästöä.

Faktahan on se, että auton omistaminen vaatii rahaa. Sitä menee aina, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Jossei siinä Primerassa ole mitään varsinaista vikaa, niin miksei sitä pitäisi? Kuluvia osia (johon myös nuo jouset ja iskarit kuuluu), pitää vaihtaa jokaiseen autoon.

Nokkaketjuhan ei katkea kerrasta, vaan venyy - eli ilmoittelee kyllä koska alkaa olla vaihtokunnossa, jos on. Ja jos se laatikko ei pidä ääntä ja toimii normaalisti, niin ennaltaehkäisevällä ajotyylillä kestänee vielä pitkäänkin. Ja saahan sinne vaihdettua 1.8-koneen laatikon (vetareiden ja vaihdevivuston kanssa), jos se porsii - kun ei niitä 1.6:n ehjiä laatikoita tahdo löytyä.

Aivan totta puhut siksi olen kiitollinen että tänne foorumille pääsin kun muualla vaan haukuttu ja peloteltu ja sanottu että luovu äkkiä mutta sama se on mikä merkkinen auton ostat käytettynä ja millä kilsoilla kun myyjä voi aina viilata linssiin niin kävi jo kahden mazdan kohdalla että takkiin tuli ja Pahasti..

Laatikko ei rahise kolise eikä ääntele ja lukenut tuosta lastikosta paljon niin sen mukainen ajotyyli kyllä on että pitää mielessä nämä asiat.

Elikkä mua on sillon tosta ketjusta peloteltu ihan turhaan. Hoitoalalla olen töissä että rahas ei ole kuin roskaa mutta kun ensimäisen auton hankin 12 vuotta sitten niin tiesin että huollot maksaa. Harmittavaa että se auto meni lunariin kun ajettiin perään kun tunsin auton kun omat taskut sekä huolsin kaiken mahdollisen.

Tuossa facebookissa eräs sanoi että ketjun vaihdolla saisi kyllä lisä aikaa ja roimasti mutta pitääkö silloin kaikki kilkkeet vaihtaa ja mitä operaatio mahtaa kestää?

Tosiaan olen ehkä liian herkkä ihmisten kommenteille ja puheille näistä autoista mutta kuten olen tämän auton historian ja toiminnan selittänyt niin ainakaan ei ole mätä.

Tipsukka

Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - marraskuu 28, 2021, 13:35:12
Oliko se juuri tuo 1.6 koneen laatikko, jossa on öljyroppu laitettu liian alas? Muistaakseni näin on eli parin-kolmen desin ylitäyttö ei ainakaan pahitteeksi ole. Itse olen jokaiseen laatikkoon lyönyt ylimääräistä öljyä eikä vielä ole yksikään porsinut.

Sitä en osaa sanoa paljon tossa oli täyttömäärä mut niin paljo pistettii et alko valuttaa ulos eli ohjeiden mukaan.

Tipsukka

Sellainen kyssäri samaan syssyyn eli mikä lämmitin autoon kannattaisi asentaa? Tuollaista vesilämmitintä ehdoteltu mutta en tiedä kuinka isot letkut tässä on kun vaihtoehtoja liikaa. Säteilylämmitintä taas ei suositeltu kun menee hyöty harakoille.

Öljyistä vielä että mikä havaittu parhaaksi? Nyt tosiaan 6500km ajettu viimeisimillä öljyillä ja yhtään ei ole hävinnyt öljyä.

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: Tipsukka - marraskuu 28, 2021, 14:27:38
Tuossa facebookissa eräs sanoi että ketjun vaihdolla saisi kyllä lisä aikaa ja roimasti mutta pitääkö silloin kaikki kilkkeet vaihtaa ja mitä operaatio mahtaa kestää?

Toki uusilla osilla aina lisäaikaa saa. Kuinka paljon, riippuu osista ja ylläpidosta sen jälkeen. Orkkisosilla varmasti enemmän kun kiinaosilla, tosin hintakin on sitten isompi.

Jos se jakopää kerran avataan, niin kaikki (siis ainakin se ketju ja rattaat, optiona kiristin ja mahdolliset ohjurit) vaihtoon vaan - mä en laittaisi uutta ketjua vanhoille rattaille noin niinkun ylipäätäänkään. Jos siellä on säätyvä imunokan ajoitus, niin se imupuolen nokkapyörä maksaakin sitten vähän enemmän.

Remontin kestosta on vaikea sanoa, kyllä sen päivässäkin saa tehtyä - jos tietää mitä tekee, mutta seppiäkin on moneen lähtöön.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Tipsukka - marraskuu 28, 2021, 14:30:30
Sellainen kyssäri samaan syssyyn eli mikä lämmitin autoon kannattaisi asentaa? Tuollaista vesilämmitintä ehdoteltu mutta en tiedä kuinka isot letkut tässä on kun vaihtoehtoja liikaa. Säteilylämmitintä taas ei suositeltu kun menee hyöty harakoille.

Lämppäri valitaan joko defa.fi tai calix.fi suosituksen mukaan, ei mutulla, jollei halua enemmän harmia kuin lisähyötyä.
Ja säteilylämmittimen haukkuminen perustuu perinnetyhmyyteen. Alumiinimoottori pienellä vesitilalla lämmittää ihan hyvin vaikka lämmitin olisi lohkon kyljessäkin. Kanteen tai öljypohjaan asennettava ei olekaan sitten niin tehokas, mutta ne on käytännön pakko autoihin, joissa ei muita voi käyttää sekoittamatta esim moottorinohjausta.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Tipsukka - marraskuu 28, 2021, 12:00:23
Ok, itse asun hämeenlinnassa ja ehkä uskon myös liikaa muita ihmisiä näissä asioissa. Minulle vain sanottiin että talveksi 0-40w kannattaisi laittaa. Nyt sisällä on joku nissanin oma 5-40w öljy mutta oli vähän turhahkon kallispönttö ja tuntuu ettei toimi niin hyvin kuin muiden merkkien öljyt. X-1R olen jokaisessa omistamassa autossa käyttänyt.

HML nyt ei ole Lapissa, kyllä se 5W40 pitäisi riittää normaalitalvissa. Nissanin öljy ei ole mitenkään kallista, kun ottaa huomioon, että se on viisi eikä neljä litraa, ja tulee arvostetulta öljyvalmistajalta.
Vastaava Teboilin tuote on Diamond. X-1R on ihan turhaa rahanhukkaa etenkin autossa jossa ei ole ongelmia.

Tipsukka

Lainaus käyttäjältä: Jylppy - marraskuu 28, 2021, 14:41:05
Lainaus käyttäjältä: Tipsukka - marraskuu 28, 2021, 14:27:38

Toki uusilla osilla aina lisäaikaa saa. Kuinka paljon, riippuu osista ja ylläpidosta sen jälkeen. Orkkisosilla varmasti enemmän kun kiinaosilla, tosin hintakin on sitten isompi.

Jos se jakopää kerran avataan, niin kaikki (siis ainakin se ketju ja rattaat, optiona kiristin ja mahdolliset ohjurit) vaihtoon vaan - mä en laittaisi uutta ketjua vanhoille rattaille noin niinkun ylipäätäänkään. Jos siellä on säätyvä imunokan ajoitus, niin se imupuolen nokkapyörä maksaakin sitten vähän enemmän.

Remontin kestosta on vaikea sanoa, kyllä sen päivässäkin saa tehtyä - jos tietää mitä tekee, mutta seppiäkin on moneen lähtöön.

200€-250€ näyttäisi olevan kerjusarja tuohon ja siitä en tiedä mikä imunokan ajoitus tässä on? Marmorilta kävin ketjusarjaa kysymässä ja hintaa ois 900€ niin kirpasis jo aika kovaa.

Jos tuolla jakopää remontilla sais 100-120tkm ajoa niin ajaisin vuosia silloin.

Ylläpito on sitä että teen aina öljynvaihdon 7500-8000km välein jotkut sanoo tyhmäksi mutta halpaa se on ja pieni hinta ylläpidosta. Tulpat vaohdan säännölisesti sekä suodattimet sekä jarrut huollan kun tarvitsee sekä pesen säännölisesti eli pidän autosta huolta enkä vain aja samoilla öljyillä 30tkm esimerkkinä ja vaihda ikinä tulppia.

Tipsukka

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - marraskuu 28, 2021, 16:02:35
Lainaus käyttäjältä: Tipsukka - marraskuu 28, 2021, 12:00:23

HML nyt ei ole Lapissa, kyllä se 5W40 pitäisi riittää normaalitalvissa. Nissanin öljy ei ole mitenkään kallista, kun ottaa huomioon, että se on viisi eikä neljä litraa, ja tulee arvostetulta öljyvalmistajalta.
Vastaava Teboilin tuote on Diamond. X-1R on ihan turhaa rahanhukkaa etenkin autossa jossa ei ole ongelmia.

Eli X-1R ei kannata käyttää ollenkaan? Tuota teboilin öljyä kyllä haluaisin kokeilla diamond monesti tarjouksessa 10L 40€ luokkaa niin ei olisi paha kun sillä saisi jo 3 öljyn vaihdot tehtyä. Eli 5W-40 pärjää hyvin?

Tipsukka

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - marraskuu 28, 2021, 15:58:08
Lainaus käyttäjältä: Tipsukka - marraskuu 28, 2021, 14:30:30

Lämppäri valitaan joko defa.fi tai calix.fi suosituksen mukaan, ei mutulla, jollei halua enemmän harmia kuin lisähyötyä.
Ja säteilylämmittimen haukkuminen perustuu perinnetyhmyyteen. Alumiinimoottori pienellä vesitilalla lämmittää ihan hyvin vaikka lämmitin olisi lohkon kyljessäkin. Kanteen tai öljypohjaan asennettava ei olekaan sitten niin tehokas, mutta ne on käytännön pakko autoihin, joissa ei muita voi käyttää sekoittamatta esim moottorinohjausta.

Mistä tuon tietää mikä kannattaa tähän asentaa kun yrittänyt etsiä. Edes joku lämmitin auttaisi varmasti huomattavasti kun pihasss tolppa sekä töissä niin ei tarvitse kylmällä koneella lähteä liikenteeseen. Mulle vain sanottiin et säteilylämmitin on turha ja vaikea asentaa että se vesilämmitin olisi parhain? Mutta kun en tiedä letkujen kokoa vain tässä.

Yritän parhaani opiskella autoista ja olen kyllä tähän nissaniin tykästynyt todella paljon :) kiitän jo tähän mennessä että jaksettu auttaa.

mcgangsta

Tuo defan/calixin sivu kertoo mikä olisi syytä laittaa. Just kävi uudempi menopeli säteilylämppärin ja sisähaaran asennuksessa, eikä siinä kovin kauaa nokka tuhissut. Enempi taisi mennä aikaa sopivan reitin etsimisessä sisähaaran läpiviennille  8)

Eihän se niin tehokas ole, mutta täällä etelässä riittää ja ainakin saa sisätilat lämpimäksi  8)
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

JacquelineVioletta

Omassa P12 1.6 primerassa ei laatikko oireillut yhtään aikaisemmin, mutta niin se vitonen vaan siitäkin särkyi, nyt pitäis kyllä muutenkin isompi huolto tehdä, kun vaihtaa sen vaihdelaatikon. Minulla on 1.8 primeran laatikko ja vetarit, mutta vaihdevivustot ja vauhtipyörän ja uuden kytkimen vielä tartteis. Muuten voin sanoa, että tuo minun yksilö ei oo kans niistä tyyppivioista kärsinyt ja viimeksikin meni leimalta taas läpi ihan ykkösellä ja tekemättä mitään. Rujon näköinen se on ollu aina, mutta niin on omistajakin  8) ;D
Siinäpä kesältä kuva  ::)
IMG_9296 by J V, on Flickr
P12 Primera 1.6 Visia Traveller '05, J30 Maxima VG30E AT '91, LE10 100A 1.2 '76, KPLE10 120A Coupé '73, WD21 VG30 Pathfinder

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: Tipsukka - marraskuu 28, 2021, 18:55:25
200€-250€ näyttäisi olevan kerjusarja tuohon ja siitä en tiedä mikä imunokan ajoitus tässä on? Marmorilta kävin ketjusarjaa kysymässä ja hintaa ois 900€ niin kirpasis jo aika kovaa.

Nopeesti katottuna ton ikäsessä olis se imunokan ajoitus, runkonumerolla saa varmuuden.

Eli ymmärrän tuon 900€ hinnan marmoritiskillä siinä mielessä.. Näyttää noitakin halpissarjoja saavan pariinsataan (esim. https://www.ebay.com/itm/175035792889 - en ota tosin vastuuta sopivuudesta). Toi imunokan ratas on siis tommonen paksu möykky. Sen vaihdossa on sitten omat kikkansa, vaatii vähän ylimääräistä jumppaa siltä osin.

Lainaus käyttäjältä: Tipsukka - marraskuu 28, 2021, 19:01:46
Mistä tuon tietää mikä kannattaa tähän asentaa kun yrittänyt etsiä. Edes joku lämmitin auttaisi varmasti huomattavasti kun pihasss tolppa sekä töissä niin ei tarvitse kylmällä koneella lähteä liikenteeseen. Mulle vain sanottiin et säteilylämmitin on turha ja vaikea asentaa että se vesilämmitin olisi parhain? Mutta kun en tiedä letkujen kokoa vain tässä.

Tuohon tulee ihan perinteinen vesilämmitin lohkon kylkeen.

Defa:
http://old.defa.com/vfp/eh/411122.pdf
Lämmitin: 411122

Calix:
https://www.calix.se/fi/tuotteet/tuotehaku-henkiloauto?action=vehicleDetails&vehicleId=1051194094
Lämmitin: 1782300

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

StanLaurel

Jotenkin vaan ei ymmärrä miksi pitää tehdä remppaa vaikka ei tarvi, varsinkin kun remppa maksaa yhtä paljon kuin koko auto.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Tipsukka

Lainaus käyttäjältä: StanLaurel - marraskuu 28, 2021, 22:07:06
Jotenkin vaan ei ymmärrä miksi pitää tehdä remppaa vaikka ei tarvi, varsinkin kun remppa maksaa yhtä paljon kuin koko auto.

Eli tuo kannattas tehdä silloin vasta kun selkeät oireet?

Tipsukka

Lainaus käyttäjältä: Jylppy - marraskuu 28, 2021, 21:34:06
Lainaus käyttäjältä: Tipsukka - marraskuu 28, 2021, 18:55:25

Nopeesti katottuna ton ikäsessä olis se imunokan ajoitus, runkonumerolla saa varmuuden.

Eli ymmärrän tuon 900€ hinnan marmoritiskillä siinä mielessä.. Näyttää noitakin halpissarjoja saavan pariinsataan (esim. https://www.ebay.com/itm/175035792889 - en ota tosin vastuuta sopivuudesta). Toi imunokan ratas on siis tommonen paksu möykky. Sen vaihdossa on sitten omat kikkansa, vaatii vähän ylimääräistä jumppaa siltä osin.

Lainaus käyttäjältä: Tipsukka - marraskuu 28, 2021, 19:01:46

Tuohon tulee ihan perinteinen vesilämmitin lohkon kylkeen.

Defa:
http://old.defa.com/vfp/eh/411122.pdf
Lämmitin: 411122

Calix:
https://www.calix.se/fi/tuotteet/tuotehaku-henkiloauto?action=vehicleDetails&vehicleId=1051194094
Lämmitin: 1782300

Mistä tuollaisen calixin oikean saisi ostettua tai defan? Yritin motonettiä mutta jotain taas en osaa. Ja kumpi helpompi asentaa ja onko jotain muuta mitä tarvitsee tuohon ostaa?

Tipsukka

Lainaus käyttäjältä: Daset - marraskuu 28, 2021, 20:53:07
Omassa P12 1.6 primerassa ei laatikko oireillut yhtään aikaisemmin, mutta niin se vitonen vaan siitäkin särkyi, nyt pitäis kyllä muutenkin isompi huolto tehdä, kun vaihtaa sen vaihdelaatikon. Minulla on 1.8 primeran laatikko ja vetarit, mutta vaihdevivustot ja vauhtipyörän ja uuden kytkimen vielä tartteis. Muuten voin sanoa, että tuo minun yksilö ei oo kans niistä tyyppivioista kärsinyt ja viimeksikin meni leimalta taas läpi ihan ykkösellä ja tekemättä mitään. Rujon näköinen se on ollu aina, mutta niin on omistajakin  8) ;D
Siinäpä kesältä kuva  ::)
IMG_9296 by J V, on Flickr

Sulla vähän uudempi malli? Paljon ajettu ja oliko ketjussa häikkää? Mulla itsellä on samanvärinen muuten :)

JacquelineVioletta

226 000 tais tulla täyteen. Ei oo ketjulle tehty mitään. No siis sisustasta tää 2005 eroaa mittaristosta ainakin.
P12 Primera 1.6 Visia Traveller '05, J30 Maxima VG30E AT '91, LE10 100A 1.2 '76, KPLE10 120A Coupé '73, WD21 VG30 Pathfinder

jarihki

Mistä tuollaisen calixin oikean saisi ostettua tai defan? Yritin motonettiä mutta jotain taas en osaa. Ja kumpi helpompi asentaa ja onko jotain muuta mitä tarvitsee tuohon ostaa?
[/quote]

Laittaisin autojerryyn tarjouspyynnön. Defa 411122 asennettuna töineen kaikkineen. Silleen saa nopeasti ja edukkaasti. Ainakin täällä Hki.

Omassa Pimperassani (P12, 2005, 1,8) on tuo sama malli. Käytössä aina ennen ajoa kylmemmällä, koska bioetanolilla käyvä auto.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Tipsukka - marraskuu 28, 2021, 23:44:01
Yksi mahdollisuushan on mennä sinne kivijalkaan, tai ottaa luuri käteen, tai laittaa mailia, jollei itse löydä...
Defan ja Calixin sivuilla on asennuksen ohjeaikakin, eli niin läpinäkyvää tietoa, että kuka tahansa korjaamo antaa suht koht oikean tarjouksen asennuksesta.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Tipsukka - marraskuu 28, 2021, 18:59:05
Eli X-1R ei kannata käyttää ollenkaan? Tuota teboilin öljyä kyllä haluaisin kokeilla diamond monesti tarjouksessa 10L 40€ luokkaa niin ei olisi paha kun sillä saisi jo 3 öljyn vaihdot tehtyä. Eli 5W-40 pärjää hyvin?
On tämä vekkulia. Öljyyn ollaan lisäämässä jotain ihmeainetta ja vaihtamassa satasten jakoketjua ilman tarvetta, mutta öljyn hinnassa halutaan nuukailla jokusia euroja!
Kerro mullekin mistä saa Diamondia 10L kannussa, kun Teboil ei sitä valmista? Ja tuo Diamond maksaa melko tarkkaan 28 euroa per neljä litraa kaikkialla, edes Diesel-versiota, josta sentään on 10L astia ei saa lähellekään "40 € luokkaa".
Ja anteeksi vaan mutta alkaa tuntua jo trollausketjulta.