Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primera P12 E85 muunnossarja

Aloittaja jupeli76, toukokuu 23, 2021, 21:32:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jupeli76

Terve vaa kaikille!

Taas kyselen tyhmiä ja uteliaisuuttani et onko kukaan ryhmän jäsenistä asentanu Primeta P12 koriseen E85 muunnossarjaa ja jos on niin minkälaisia kokemuksia toimivuudesta ja miten nousee kulutus ym et onko mitään hyötyä??? Meillä ajossa Primera P12  2.0 Vm 2006 ajerttu vaa 120 tuhatta ja kulutus aika iso 98E bensaa käytetään sekä ajoneuvovero kallis niin miettinyt  vaihtoehtoja ku hävittää ei  autoa haluais ku tosi hyvässä kunnossa muuten!

Jakopää

Ei kai siinä, jos valmistaja kertoo, että laite autoosi sopii. Takaisinmaksuajasta on sitten vaikeampi sanoa.

Muutoskatsastus ja tuosta muistaakseni saa muuntotukea 200€.  :)

Kebab

Muutaman satasen voi säästää vuodessa jos ajomäärät on 10t-20tkm välissä. Pienille ajomäärille ei oikeastaan kannata. Yleisesti puhutaan että kulutus nousee 30% johtuen etanolin alhaisemmasta energiapitoisuudesta. Jos on pahastikin janoinen kone niin saa tankata aikaisempaa useammin. Pakkasella käyntiin lähtö voi olla arpapeliä. Voi käynnistyä avainta kääntämällä, voi käynnistyä jos on ollut johdon päässä lämpiämässä tai voi käynnistyä vasta keväällä.

Jakopää

Minulla on kulutus noussut puhtaassa maantieajossa noin 25-28%, muuten en ole mitannut. Pienille ajomäärille ei niin kannata, sekä pätkäajossa kulutuksen sanotaan suhteessa nousevan.

Noin 600km olen sekalaisessa ajossa tankillisella kesäaikaan päässyt Almeralla, suurin osa tästä kyllä maantietä.

Pakkaskäynnistyvyytta ei kannata liikaa jännittää, en ole kuullut, etteikö ainakin -20 asteeseen asti kaikki ehjät laitteet käynnisty ilman esilämmitystä  ja kovilla pakkasilla voi tankata vähän bensaa joukkoon helpottamaan käynnistyvyyttä.

jarihki

Mulla on Primera P12 vuosimallia 2005 (1,8), johon asennettiin E85-muunnossarja keväällä 2019. Ajoa oli tuolloin 123 tkm. Nyt mittari näyttää 158 tkm. En voi kuin kehua systeemiä: ajaminen tulee halvaksi ja ympäristökin kiittää. Kulutus ei ole noussut ajotietokoneen mukaan kuin 10 %. Joskus hymyilyttää saada tankki täyteen 40 eurolla.

Talvella ei hymyilytä. Jos on kova pakkanen, tankissa ei voi olla kuin puhdasta bensaa. Muuten auto ei käynnisty. Tammikuussa kävi pari kertaa niin, ettei auto meinannut lähteä käytiin, koska tankissa oli puolet bensaa/puolet E85. Mutta jos on lohkolämmitin käytössä, ei ongelmia tule talvellakaan.

Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen muunnossarjaan ja sen toimivuuteen. Ajan pitkiä matkoja, joten selvitän aina etukäteen, missä matkan varrella on E85-asema.

Kun ostin Primerani vuonna 2011 (44 tkm), siitä piti tulla puhdas kesäauto mökkireissuja varten. Muutaman vuoden se olikin sitä. Vähitellen aloin ajamaan sillä myös talvisin. Ja nyt kun siihen on asennettu tämä E85-muutossarja (2019) ja vakionopeudensäädin (2012), auto on läpi vuoden käytössä. Koskaan ei ole jättänyt tielle. Koskaan ei ole yritetty varastaa mutta monta kertaa on kolhittu (muuttoauto peruutti ja murskasi pelkääjän oven sisään, huoltoyhtiön lumikone hajotti takavalvon, naapurikaistalla ajava ajoi lokasuojan sisään, viereiseen pysäköintiruutuun ajava ajoi etulokkarin sisään jne)  ja sitten korjattu vakuutusyhtiön piikkiin.

Suosittelen E85-muutossarjan asentamista!

Edit: bioetanoli buustaa konetta, joten tehoja tuntuu olevan enemmän. Lähtee rivakammin valoissa. :)

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: jarihki - kesäkuu 07, 2021, 01:07:51
Mulla on Primera P12 vuosimallia 2005 (1,8), johon asennettiin E85-muunnossarja keväällä 2019. Ajoa oli tuolloin 123 tkm. Nyt mittari näyttää 158 tkm. En voi kuin kehua systeemiä:
ajaminen tulee halvaksi ja ympäristökin kiittää. Kulutus ei ole noussut ajotietokoneen mukaan kuin 10 %. Joskus hymyilyttää saada tankki täyteen 40 eurolla.

Minulla on sellainen käsitys, että ajotietokone ei välttämättä näytä oikein muunnossarjan asennuksen jälkeen... Kulutuksen kasvu on varmasti enemmän kuin tuo 10%.
Pieni tankki sinulla Primerassa, täällä saa 40 eurolla noin 33,5 litraa RE85.

Talvella ei hymyilytä. Jos on kova pakkanen, tankissa ei voi olla kuin puhdasta bensaa. Muuten auto ei käynnisty. Tammikuussa kävi pari kertaa niin, ettei auto meinannut lähteä käytiin,
koska tankissa oli puolet bensaa/puolet E85. Mutta jos on lohkolämmitin käytössä, ei ongelmia tule talvellakaan.

Autossasi voi olla säädöt pielessä, kyllä minulla vanha N15 Almera käynnistyi vielä -20 asteessa RE85:llä ilman esilämmitystä, vaikka vähän pitikin jo houkutella. Minulla siis vain PA säädin käytössä.

Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen muunnossarjaan ja sen toimivuuteen. Ajan pitkiä matkoja, joten selvitän aina etukäteen, missä matkan varrella on E85-asema.

Kun ostin Primerani vuonna 2011 (44 tkm), siitä piti tulla puhdas kesäauto mökkireissuja varten. Muutaman vuoden se olikin sitä. Vähitellen aloin ajamaan sillä myös talvisin. Ja nyt kun siihen on asennettu tämä E85-muutossarja (2019) ja vakionopeudensäädin (2012), auto on läpi vuoden käytössä. Koskaan ei ole jättänyt tielle. Koskaan ei ole yritetty varastaa mutta monta kertaa on kolhittu (muuttoauto peruutti ja murskasi pelkääjän oven sisään, huoltoyhtiön lumikone hajotti takavalvon, naapurikaistalla ajava ajoi lokasuojan sisään, viereiseen pysäköintiruutuun ajava ajoi etulokkarin sisään jne)  ja sitten korjattu vakuutusyhtiön piikkiin.

Suosittelen E85-muutossarjan asentamista!

Edit: bioetanoli buustaa konetta, joten tehoja tuntuu olevan enemmän. Lähtee rivakammin valoissa. :)

Desperate child

Lainaus käyttäjältä: Jakopää - kesäkuu 07, 2021, 14:10:54

Minulla on sellainen käsitys, että ajotietokone ei välttämättä näytä oikein muunnossarjan asennuksen jälkeen... Kulutuksen kasvu on varmasti enemmän kuin tuo 10%.
Pieni tankki sinulla Primerassa, täällä saa 40 eurolla noin 33,5 litraa RE85.

Oon samaa mieltä, käsittääkseni noi muutos sarjat muuttaa ecun lähettämää suuttimille menevää suuttimen auki olo signaalia pidemmäksi, joten ajotietokone ei siitä tiedä mitään että sinne meneekin enemmän soppaa kuin ennen ja suuttimet on pidempään auki, se käsittääkseni laskee ne auton nopeuden ja ecun ilmoittaman suuttimien aukioloajan ym mukaan. Tosin olen kuullut huhua että jollain oli e85 muunnos sarja x-trailissa ja kulutus ei noussut yhtään, mutta huhut on huhuja ja jos ei tarkasti noita kulutuksia tankkaillessa laske niin ei niistä pysty mitään sanomaan luotettavasti. En pysty sanomaan edes läpi vuoden ajan että onko esimerkiks laahaavan jarrun korjaaminen vähentänyt kulutusta, vaikka lasken tankatessa tarkan kulutuksen, koska vaihtelua tulee niin paljon lämpötiloista ym. talvella menee paljon enemmän kun kesällä  ;D
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81