Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primera P12 1,8 tulpat ja ilmansuodatin

Aloittaja Volvomania, heinäkuu 28, 2020, 09:34:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - elokuu 08, 2020, 14:34:48
Olisko 2v / 60tkm CVT laatikon öljyn vaihtosuositus. Manuaalin vaihtoväliksi tuntuu aika tiheältä. Mulla on nyt 125tkm ajettu, joten laatikon öljyt
saa mennä vielä vuoden.
Jäähdytysnesteet jos vaihtaa, niin sitten en keksi muuta huollettavaa.
Jarrulevyt ja palat on vaihdettu ja nesteet tietenkin. Korjauksiakin on tehty, kuten alatukivarsi ja raidetangon pää, mutta nyt on kyse huoltotoimista.
Osa huolloista on sellaisia, että niillä mennään 4-5 vuotta ja sitten on tietysti ne vuosittain / tietyin välein tehtävät.

Jäädytinesteetkin menee 10 -15  vuotta vaihtamatta, vaikka jotkut niitä joka toinen vuosi vaihtaakin ( vai vaihtaako?)

Mulla oli laatikon öljyt n.8 vuotta vanhat ja 120tkm ajetut, kun vaihdoin ne ja olikin aika vaihtaa, melkoista kuraa olivat.

Minä vaihdan jäähdytysnesteet noin kahden vuoden välein tyhjentämällä alavesiletkusta ja paisuntasäiliön.
Mutta mä käytänkin niitä huonoja vihreitä nesteitä..
Aina ollut kirkkaat jäähdytysnesteet.  :)

Volvomania

Katsoin huoltokirjasta, että blokin kyljessä on tyhjennysproppu ja ilmausruuvi. Pitääkö nekin ottaa käyttöön, kun vaihtaa nesteet, vai riittääkö, kun irrottaa alavesiletkun ?. Ajattelin laittaa "Nissanin" nesteet, tai Motonetin "  Aasialaisille" autoille tarkoitetut.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

mertsi1

Hihnat vaihdetaan sitten, kun alkaa luistamaan tai on niin murtunut / pykinyt, että meinaa katketa. Ihan turha niitä on muutamankymmenen tuhannen kilometrin välein vaihdella. Hihnalla olevan jakopään vaihdon yhteydessä ne yleensä uusitaan.

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - elokuu 09, 2020, 08:07:01
Katsoin huoltokirjasta, että blokin kyljessä on tyhjennysproppu ja ilmausruuvi. Pitääkö nekin ottaa käyttöön, kun vaihtaa nesteet, vai riittääkö, kun irrottaa alavesiletkun ?.
Ajattelin laittaa "Nissanin" nesteet, tai Motonetin "  Aasialaisille" autoille tarkoitetut.

Onko blockin kyljessä joku tyhjennysproppu? Ilmausruuvin kyllä ymmärtää. Jos ilmausruuvin ja termarin irrottaa, voi huuhdella järjestelmää, mutta itse tuskin vaivautuisin, jos vanha
neste ei ole ihan hirveän näköistä. Toinen tapa on että laskee vanhat nesteet sieltä alavesiletkusta pois ja tyhjää paisarin. Laittaa puhdasta vettä ja käyttää kuumaksi ja laskee taas
pois. Sitten laittaa raakaa nestettä laskennallisesti oikean määrän ~50/50 ja loput puhdasta vettä perään. Ihan perus Zero-merkkistä nestettä olen useinmiten käyttänyt ja hanavettä,
toimii. Ai niin, keula ylös, auto käyntiin ja puristelee letkuista ilmat pois(?)

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: Jakopää - elokuu 09, 2020, 14:38:07Onko blockin kyljessä joku tyhjennysproppu? Ilmausruuvin kyllä ymmärtää.
Pakosarjan vieressä on tyhjennysproppu mistä saa lohkosta jäähdytysnesteet ulos. Ilmausruuvi muistaakseni termostaattikotelon yhteydessä. Itse en ole letkujen puristelua tarvinnut näiden kanssa, hitaasti täyttelee ja ilmausruuvi auki niin tulee ilmat pois itsestään.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Jakopää - elokuu 08, 2020, 23:11:39
Ei vihreä huonoa ole, mutta tässä kohtaa väärää.
Sata-aahan se olisi vielä oikeaa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Volvomania

Veikkaan, että vihreästä seuraavan sukupolven neste sini-vihreä olisi sopivampaa. Sen tunnus on G11 ja päivitetty neste = G48. Aasialaisille on Nesteellä oma litku, jota saa Motonetista. Mitähän Nissanin neste maksaisi ja paljonko sitä pitäisi vaihtoa varten olla ? 

cedricfan

Ei ole "Vihreän seuraavaa sinivihreää".

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - elokuu 09, 2020, 16:02:32
Lainaus käyttäjältä: Jakopää - elokuu 08, 2020, 23:11:39
Ei vihreä huonoa ole, mutta tässä kohtaa väärää.
Sata-aahan se olisi vielä oikeaa.

Vihreät siellä oli kun auto ostettiin ja vihreillä on jatkettu.
Onko vihreässä jotain muutakin huonoa kuin lyhyempi vaihtoväli?
-e-
Juu siis tätä vanhempaa GA moottoria tarkoitin, uudemmat eri asia.

Volvomania

Vihreä on perinteinen jäähdytineste ja se täyttää standardin BS6580 -2010 ja sen väri on vihreää. Seuraava sukupolvi on G11 ja seuraava G48 ja sen värin on sini-vihreä.
Sitten on punainen G12 ja tästä kehitettyjä autokohtaisia nesteitä, joiden väri voi olla mitä tahansa.

Idea on se, että perinteinen vihreä neste voisi kuulemma syövyttää alumiiniosia, joita uudemmissa autoissa on ainakin jäähdäjän kennossa ja lämppärissä.
Sinivihreä G11 ja G48 ovat siksi korvanneet vihreän, sillä niissä on yhdistetty ainesosia vihreästä ( IAT) ja punaisesta OAT ja on saatu neste, jonka merkintä on HOAT.
Punaista G12 nestettä käytetään uudemmissa autoissa, joissa on paljon alumiiniosia.
Sitten on vielä keltaista G30 jota käyttää  uudemmat Rellut ja Volvot. Lienee uusin versio G48 nesteistä (?).

Mistäkö tiedän kaiken tämän. En mistään, luin viime talvena netistä ja kirjoitin ne ylös, koska halusin sopivat nesteet mun vanhaan Volvooni, kun vaihdoin siihen ensin vihreät ja valaistuneena sinivihreät G48. Toki kumpikin käy vm -2002 autoon. Siinä kun on kennot kuparia.       

StanLaurel

Mites ne vanhat vehkeet ennen toimi missä oli alumiinimoottorit ja/tai syylärit kun ei ollut vielä keksittykään muuta kuin vihreetä litkua, luulis että ne olis syöpynyt jo olemattomiin vaan mennä porskuttaa edelleen kuin uutena.

Mulla on ollut aina vihreät nesteet kaikissa peleissä, tälläkin hetkellä alukoneissa ja hyvin pelaa enkä tosiaan vaihda niitä parin vuoden välein. Taitaa olla pelkkää kaupallista hapatusta eriväriset litkut niinkuin nykyään lähes kaikki muukin.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: StanLaurel - elokuu 10, 2020, 00:57:10
Mites ne vanhat vehkeet ennen toimi missä oli alumiinimoottorit ja/tai syylärit kun ei ollut vielä keksittykään muuta kuin vihreetä litkua, luulis että ne olis syöpynyt jo olemattomiin vaan mennä porskuttaa edelleen kuin uutena.

Mulla on ollut aina vihreät nesteet kaikissa peleissä, tälläkin hetkellä alukoneissa ja hyvin pelaa enkä tosiaan vaihda niitä parin vuoden välein. Taitaa olla pelkkää kaupallista hapatusta eriväriset litkut niinkuin nykyään lähes kaikki muukin.

No esim Toyotan rikastinmurheet eli tukkoon mennyt ja syöpynyt ryyppykello on juuri sellaista, joka on tod näk väärän nesteen syytä.
Nuo murheet nyt harvoin tulee ihan heti, mutta minä en ole koskaa ymmärätänyt, miksi pitäisi jääräpäisyyttään käyttää väärää.
Samaanhan perustuu esim se, että Mobilin Rally Formula on vieläkin suosittu öljy, koska jo vaarivainaa käytti sitä. Todellisuudessa se on nykyisin tuote, joka ei ole hyvä juuri mihinkään, käytännössä aina läytyy parempi vaihtoehto.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - elokuu 09, 2020, 20:54:55
Vihreä on perinteinen jäähdytineste ja se täyttää standardin BS6580 -2010 ja sen väri on vihreää. Seuraava sukupolvi on G11 ja seuraava G48 ja sen värin on sini-vihreä.
Sinivihreä G11 ja G48 ovat siksi korvanneet vihreän, sillä niissä on yhdistetty ainesosia vihreästä ( IAT) ja punaisesta OAT ja on saatu neste, jonka merkintä on HOAT.

Sitten on vielä keltaista G30 jota käyttää  uudemmat Rellut ja Volvot. Lienee uusin versio G48 nesteistä (?).
Sulla on nyt mennyt sekaisin se, että käytät VW-groupin ja BASFin nimityksiä erikseen. Kääntölista BASF = VAG:
GLYSANTIN® G48®-->VW G11 se vihreä/sininen silikaattia sisältävä, siis sama aine sanooko G48 vai G11
GLYSANTIN® G30®-->VW G12+ OAT Longlife eikä siis keltainen neste, tosin ranskalaisten keltainen/oranssi on korvattu tuolla
GLYSANTIN® G40®-->VW G12++ Si-OAT
GLYSANTIN® GG40®-->VW G13 Si-OAT jossa osa glykolista korvattu edullisemmalla glyserolilla
GLYSANTIN® G65® --> VW G12evo uusin VAG
Ja listasta puuttuu keltainen Volvon G54, jolle ei luonnollisesti ole VAG-vastinetta.

Tuo G11 on siis VAG-nimitys samalle nesteelle, jota BASF nimittää G48. Ei seuraava sukupolvi eikä päivitys.

Samoin G12 on siis VAG-nimitys, ihan vastaava tuote kuin BASF G30. Tuo G12 lukee yleisimmin OAT-nesteissä, koska se on helppo täyttää.

Volvomania

Ei ole mennyt sekaisin. Mulla ei ole VAG-konsernin autojen kanssa mitään tekemistä, joten puhun vain niistä autoista, joihin olen itse vaihtanut tai vaihtamassa jäähdyttäjän nesteitä.
Vanhaan Volvooni laitan sinivihreää Basf G48 -nestettä. Primeraani laitan Nesteen "aasialaisiin " tarkoitettua. Relluuni olen ostanut sellaista, joka on keltaista ja purkissa lukee " Renault".
Lisäksi mulla on tallissa kannu perinteistä vihreää ja se täyttää tarran mukaan BS6580 standardin 2010.
VAG - tuotteisiin ja Basfin muihin litkuihin en ota kantaa.   

Antsa

Lainaus käyttäjältä: Jakopää - elokuu 01, 2020, 15:25:53Meidän Allu N15 1.4:ssa on nyt valmistajan suosittelemat NGK:t. Ei tule paljoakaan nokea/karstaa, hyviltä aina näyttävät. Ei juu silmämääräisen kunnon perusteella ikää näe.
Joku 40tkm pidän vaihtovälinä, kerran siinä välissä nostan tulpat ylös ja tarkistan silmämääräisesti kunnon ja säädän kärkivälin. Öljyina käytän mitä milloinkin, pääasiassa 5W-40.
Talviominaisuudet pitää ottaa huomioon, kun tulee kylmäkäynnistyksiä. Suodatin ollut viimeaikoina M-Filter, koska saa samalla kun ostaa ruuat (ei se tee suodattimesta huonoa).
Öljynvaihto 10tkm välein. Ei mitään jakoketjuongelmia 390000km matkalla, eikä syö öljyä. Alkuperäinen virranjakaja (jonka akselista hikoili öljyä, mutta asettui tiivisteiden hoitoaineella vai
liekö toisilla öljyillä.. mutta kuitenkin), alkuperäiset tulppien johdot ja alkuperäiset katalysaattorit. Alkuperäinen Lambda-anturi. Juuri katsastettu hyvillä päästöarvoilla.

Itseltä löytyy myös n15 1.4 almera. Mistä saan selville näin tietämättömänä mitkäs tulpat tohon käy? Motonet ainaski ehdottaa montaa erilaista ja hintasta. Ei oo mitää ongelmia ollut mutta ei mitää tietoa milloin vaihdettu. Ja körkiväli pitää vissii tukpista tarkistaa vai pitäskö olla oikea jos oikea tulppa? Ja jos pitää ni mistä sitten tietää paljon sen pitäisi olla? :)

StanLaurel

Tulpaksi NGK BKR5E, kärkiväli 0,8-0,9 mm.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321