Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Renkaiden iästä

Aloittaja mate, maaliskuu 20, 2020, 05:36:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mate

Alkaa olla talvirenkaillani ikää jo 13 vuotta. Pintaa on hyvin ja nastat ok, mutta mitenhän on kumin laadun laita noin vanhoissa renkaissa, haperoituu?? Oliskohan turvallisuuden nimissä vaihdettava??

AkiH

Jos ovat silmämääräisesti kunnossa, niin ainakin itse ajelisin huoletta. Tottahan ne ajan myötä kovettuvat ja eivät ehkä vastaa pidoltaan uusia, mutta kun sen ottaa huomioon, niin pärjää.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Perso

Jep, ja merkkirenkaat pitää paremmin 8v ku halvimmat uutena.
Ajotyylissä huomioi loput.
Ennakoi.
😀
Aina sattuu, tottunee...
Datsuneita vuodesta 1994...
Hönözeta ja Possuperä...

Timppa

Mun lava-auton talvirenkaat täyttää tänä vuonna kans 13v pitoha toki kärsiny misukoissa jo mutta ei oo hauraat ja ku ennakoi liikenteesä tarpeeksi ajoissa nii pärjää pintaa ja nastat on tallessa. Toki nyt ite nastotetut mud terrainit alla ja vois sanoa että pito samaa luokkaa eli liukkaat mutta pärjää ;D toki mulla tuo työmatka vaan 7.5km suuntaansa hiljaista tietä että voi ajaa vaikka tarvittaessa 60km/h ei oo nii väliä kerkee kyllä jos keli sitä vaatii :D
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).datsun 720 king cap 4wd+2wdx2
datsun 220c -79&-77 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

mikan

Ostin tänä vuonna 2011 vuosimallin auton. Huomasin, että alla on 2010 vuoden Hakkapeliitat. Ajossa huomaa, että vaikka pintaa ja nastoja on, niin ne on liukkaat. Lisäksi ne tuntuvat olevan epätasapainossa. Todennäköisesti renkaiden rungot alkavat pettää. Toivottavasti niillä vielä pääsee pari viikkoa, kunnes saa kesärenkaat alle.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

cedricfan

Tuossa Mesessä on 10+ vuotiaat pinnoitetut nastarenkaat. Liukkauden huomaa hyvin, kun vaihtaa "lennossa" käyttikseen, jossa on pari vuotta vanhat kärkiluokan renkaat.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

mertsi1

Mulla on Hankook-merkkiset nastarenkaat, paistoleima xx10 eli nyt on 10 vuotta ikää ja pito on parempi kuin monissa uusissa halpisrenkaissa. Se on pelkkää rengaskauppiaiden propagandaa, että yli 5 vuotta vanhoja renkaita ei voisi käyttää. Jos ne on säilytetty esim. kerrostalon kellarikomerossa eikä suorassa auringonpaisteessa tai muuten lämpötilojen armoilla...

AkiH

Pakko tulla vielä pätemään. Patrolin alla pyörivät Nokia Hakkapeliitta NR09-talvirenkaat. Auto on vuodelta 1983, renkaita valmistettu vuosivälillä 1980–1989. Ihan hyvin noillakin on mennyt ihan oikeassa talvikelissä, ovathan nuo nuorimmillaankin vasta 31-vuotiaat. Lienevätkö sitten auton alkuperäiset talvikumit?

Primera (P11) 2.0 GT '99

AnttiA

12" nastarenkaita ei enää oikein löydy uusina.

Mulla oli satkussa n. 20 v vanhat Hankookit joku vuosi sitten alla Jyväskylän talwiajoissa.
Silloin oli "jäärata" Keuruun varuskunnan asfaltilla ja puistoissa ja hiekat esillä.
Lähti joka renkaasta 20-30 nastaa, vaikka rykäisy oli ehkä 1,5-2km, eikä ne mitään pitänytkään.

Löysin sitten uudemmat v.2003 paistetut ja pari vuotta sitten saunotin niitä 60-80 asteessa saunan lauteilla ehkä kymmenisen tuntia.
Niissä on nyt sitten pysyneet nastat, muutaman talviajon rykäisyn, tosin ilman hiekkaa.

Toinen ohjehan oli jossain, että kovat kumit ruokaöljyastiaan 50-60 asteiseen muutamaksi tunniksi, niin renkaat uudistuisi...pehmeämmiksi.
Pitäisiköhän viedä johonkin grilliin, kun niillä on nyt hiljaista :P 8)

Onko muut kokeillu yhtä hölmöjä?

No ennenhän rallinastoja liimattiin Aralditilla ja/tai Loctitella ja niissä ongelma oli, kun rengas lämpeni, niin liimaus saattoi pettää.

shamrock

Joskus 90-luvulla ostin '73 Taunuksen. Mukana tuli Esso-merkkiset talvirenkaat. Niihin ei olis pystynyt porakonekaan. Myöhemmin kuulin tarinan, että auton ensimmäinen omistaja (minä olin siis toinen) oli ajanut ekana talvena ojaan, eikä sittemmin ajanut talvella ikinä. Joten nuo oli sen auton alkuperäiset talvirenkaat. Ajettavuus oli ihan perseestä, mutta jäällä ne kyllä piti ... kas kun eihän ne nastat mihinkään joustaneet enää :D Yhden talven mä niillä ajelin, kaiken lisäks sahasin Porin ja Pieksämäen väliä. Jännää se oli, mutta hengissä olen yhä.

mikan

Lainaus käyttäjältä: AnttiA - maaliskuu 20, 2020, 17:36:38
12" nastarenkaita ei enää oikein löydy uusina.

https://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/-/-/-/-/12/-/-/NA

Aloin oikein muistelemaan miltä kuulosti 80-luvun hakkapeliitat isoilla nastoilla moottoritienopeudella. Kauhea ujellus!

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

AkiH

Minulla eivät renkaat ole se pääasiallinen äänenlähde. ;D
Primera (P11) 2.0 GT '99

Timppa

Lainaus käyttäjältä: AkiH - maaliskuu 20, 2020, 18:57:37

Mulla rengasääni se viimenen minkä kuulee muitten äänien seasta😂
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).datsun 720 king cap 4wd+2wdx2
datsun 220c -79&-77 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

Perso

Lainaus käyttäjältä: Timppa - maaliskuu 20, 2020, 20:50:05
Lainaus käyttäjältä: AkiH - maaliskuu 20, 2020, 18:57:37

Mulla rengasääni se viimenen minkä kuulee muitten äänien seasta😂

... Kauhea tapa lähteä... 🤣
Aina sattuu, tottunee...
Datsuneita vuodesta 1994...
Hönözeta ja Possuperä...

AkiH

Onkohan se virallinen viimeinen rengasääni sitten tuo mainoksen Mieto?
Primera (P11) 2.0 GT '99

Desperate child

Miten mulla on semmoinen tuntuma että merkkirengas on merkkirengas vuosi(kymmeniä) vanhana ja halparengas halparengas uutenaki..
Sunnyssa oli aikanaan Dayton nastarenkaat muutaman vuoden vanhat, ei pitäneet mitään ja nastat hävisi parissa talvessa, seuraavaksi tuohon sunnyyn tuli alle cherryn mukana tulleet silloin kymmenen vuotta vanhat Goodyear Ultragripit (?olikohan, ei muista enää?) joka tapauksessa ne oli paremmat renkaat nastat nypittynäkin kun nuo daytonat. Primerassa on kanssa ollut daytonat alla, pari ostettiin uusia kun auto hankittiin ja pari muutaman vuoden vanhaa ja helvetin liukas rengas oli uudesta asti. Vanhemmassa parissa pysy nastat hyvin koko käyttöajan, uudemmasta lähti ekan talven aikana, nyt eivät kelvanneet enää katsastuksessa ja meni vaihtoon.  Laurelissa 2002 vuodelta olevat Continentalin kitkat, joilla ajettu myös kesällä, asfaltin pinnan kun vetänyt jäähän niin sitten on liukasta, lumella ja kovemmalla pakkasjäällä pärjännyt ihan hyvin. Nyt on x-trailissa käytännössä nastattomat 2005 vuoden hakkapelitat alla ja kyllä on ollut eniten pitoa kaikista autoista siitä huolimatta  ;) Kesärenkaista on paha mennä sanoo kun kyllä ne kaikki on kesäkelissä riittävästi pitänyt  ;D
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: AkiH - maaliskuu 20, 2020, 22:43:07
Onkohan se virallinen viimeinen rengasääni sitten tuo mainoksen Mieto?

MITÄ SÄ SANOT, EI KUULU ???

ILVES-Joe

Yksi iso syy vanhojen renkaiden huonoon pitoon on niiden huono pintakuvio, se on vuosien saatossa kehittynyt paljon.
Tuo mainoksen 09 on ihan pas... pidoltaan jos verrataan nykyaikaiseen renkaaseen.

Rengasta kovettaa lämpötilan vaihtelut eli kuumentaminen kovettaa sitä lisää.

Motorsport kaupoissa on myynnissä renkaanpehmennysainetta ja sitä kannattaa kokeilla vanhaan kumiin.

Kun ostin tuon vanhan kilpa 100A:n niin mukana tuli -80 luvulla tehtyjä viistopäänastoilla olevia renkaita. Käsitelin ne renkaat tuolla pehmennysaineella ennen jäälle menoa ja ehkä se auttoi koska nastoja ei lähtenyt juurikaan
Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Volvomania

Mulla on vuoden -2008 Nokian nastat autossa. Venäjällä tehdyt. Kaikki nastat tallella. Tosi hyvin pitivät vielä tänä talvenakin, mutta nyt on uudet kitkat jo ostettuna ja odottavat asennusta. Säilytin renkaita viileässä tallissa ja hyvin säilyivät. Ehkäpä oli alunperin hyvä kumiseos ja hyvin tehdyt renkaat.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

mate

Mitenhän nykyään katastuksessa reagoivat valmistusiältään wanhoihin, mutta pintakuvioltaan melko hyviin renkaisiin? Eli voivatko hylätä pelkän iän vuoksi, jos renkaat esim 15 vuotiaat?

cedricfan

Yleensä se lähtee niin päin, että wanhoissa renkaissa näkyy halkeamia joko kyljissä tai pintaurien pohjalla, jolloin selviää se ikäkin. Ja halkeamat on kiellettyjä.

C 110 ratsuni

Primeraa käyttäessäni katsastuksessa,katsurilla oli oikein hauskaa kun huomioi renkaiden iän.21v hakkikset ja hyvin säilytettynä ovat edelleen ajokelpoiset,ei moittinut lainkaan.Toki on pito heikentynyt paljon,mutta maltilla ajelut onnistuu ihan normaalisti.
primera 2,0 sport -00

mies51

Vanhat kovettuneet talvirenkaat voivat olla tosi vaarallisen liukkaat. Ostin Sunnyn syksyllä 1992, tarjous; radio ja talvirenkaat kaupan päälle. Ihmettelin talvirenkaiden liukkautta, mutta ajoin niillä pitkään. Lopulta ostaessani uusia renkaita, rengasliikkeen pomo ihmetteli, kuinka vanhat nuo tuonkuvioiset renkaat ovat. Renkaanvaihtaja luki merkinnöistä, että olivat vuodelta 1988. Vaimo kävi niillä kerran moottoritien rampista kiihdytettäessä poikittain, mutta onneksi kukaan ei törmännyt. Että enpä suosittele vanhoja renkaita varovaisellekaan!