Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan Micra k11

Aloittaja matti_2003, lokakuu 12, 2019, 17:00:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

matti_2003

Moi. Olen aikeissa ostaa Micraa (k11) 1.0 koneella. Katsomani autot ovat siinä n. 2000-luvun vuosimallia. Hintaluokaksi olen ajatellut n. 1000€.
Myynti-ilmoituksissa kaupunki kulutukseksi ilmoitetaan usein 6l/100km. Onko tämä oikean suuntainen lukema käytännössä?
Mitä mieltä muuten olette ko. mallista. Auto tulisi lähinnä työmatka-ajoon siksi en ajatellut siihen sen enempää rahaa kiinni laittaa.

Kiitos vastauksista. 

T: Matti

mies51

Miten lienee kaupunkikulutus käytännössä mitattu. Harva se ajaa pelkkää kaupunkiajoa. Pieneltä kuulostaa tuon ikäisen auton kaikkien ajojen yhteiskulutukseksikin. Minulla Almera N16 1.5 v.2003 on kuluttanut vuosikulutuksia 7,32L/100km ja Auris 1.2T v.2015 noin 6,5L. Niin että voit laskea kokonaiskulutuksen välille 6,5...7,5L/100km, kun teet budjettia, jos auto on kunnossa. Tonnilla saa nykyään uskomattoman hyvän auton, jos käy hyvä tuuri. Kannattaa käyttää autoista ymmärtävää kaveria, jos ei itse ole sellainen ja ei halua olla pelkän tuurin varassa. Tai ajaa koeajosta suoraan autotohtorille katsastusasemalle.
Yhdellä autojobbarilla koeajoin, oli myynnissä pikkuauto, joka kulki omituisesti kesäkelillä. Ajoin työpaikkani autohallille. Takarenkaat loppuun kuluneet, eturenkaissa pintaa paljon. Nostettuani silmän korkeudelle näin, että etupyörissä oli mielettömästi aurausta. Siis edellinen omistaja oli törmännyt oikean etupyörän johonkin niin, että pyöränripustus tai runko oli taipunut. Sitten oli auraus kuluttanut eturenkaat loppuun. Hän tai autojobbari oli vaihtanut loppuunkuluneet renkaat taakse. Kumpi pää edellä sitten mentäisiin metsähallituksen puolelle. Sanoin jobbarille, väitti ettei tiennyt asiasta. Vaikka kyllä tiesi auton olevan talvella hengenvaarallinen.

Nugetti

#2
K11 Micra on aika perinteinen ysäri-Nissani, eli ruostuu herkästi mutta tekniikka on varmatoimista.

Suhteellisen paljon noissa on ollut ajoneston kanssa ongelmia, monesti syynä kosteuden/veden pääsy vääriin paikkoihin.

Halpa "kauppakassi"autohan tuo on, huono äänieristys ja karut sisätilat. Plussana sitten halvat ylläpitokulut jos tyyppiviat on korjattu ja kori on hyvässä kondiksessa.
Jos perinteinen resepti on kunnossa eli hiljattain katsastettu, rengassatsit on hyvät ja tuulilasi on ehjä niin kyllä tuollaisen uskaltaa ostaa.

EDIT: http://www.ncf.fi/smf/index.php?topic=15869.0 <-- tuolla keskustelua tyyppivioista yms.

jip59

Mulla oli k11 -96 ja kulutus sekaisessa ajossa 6,5- 7,5 l/100km. Maantiellä alle tuon mutta taajamassa joskus yli 8l/100km. 
Exät: B10 -67, B10 -69, B110 -70, B110 -72, KLB110 -73, K11 -96, Nykyiset: K10 -89, K10 -87, K10 -93, K11 -97 "Ratamicra", N16 -03

vnu84

Mä olen 3-ovisella 1998 Micralla kurvannut työmatkoja nyt 3,5 vuoden ajan. Työpäivässä tulee 132 km, eli 66 km suuntaansa. Mittarissa oli ostohetkellä 96000 km, nyt 205000 km. Maksoin autosta 1300 euroa ostohetkellä 2016. Kone on 1-litrainen, 5-vaihteinen manuaali.

Toisen vetoakselin ulomman nivelen suojakumissa oli murtumia ostohetkellä, mutta valuttelin halkeamiin LiquiSole-liimaa ja ajoin sillä vuoden eikä kumi vielä vaihtohetkelläkään vuotanut. Liima alkoi kuitenkin jo irtoilemaan. Toinen oli vaihdettu jo edellisen omistajan toimesta, koska näytti olevan erilainen. Itse vaihdoin, ei ollut vaikea homma.

Viime keväänä toinen takajarrusylinteri alkoi vuotamaan 160 000 km tienoilla. Vaihdoin molemmat takasylinterit ja samalla uudet kengät. Samalla huomasin, että apukuskin kynnyksessä oven takareunan kohdalla on ulommainen pelti ruostunut puhki. Katsastuksessa eivät viime, eikä tänä vuonna huomanneet, joten sille ei ole vielä tehty mitään. Varmaan pitäisi, koska suolavesi pääsee nyt kynnyksen sisään. Jossain vaiheessa oli teippi reiän päällä, mutta ei se kauaa kynnyksessä pysynyt.

Tänä keväänä alkoi toinen takapyöränlaakeri ääntämään, mutta ajoin sillä vielä pari kuukautta eikä silloinkaan vielä välystä tuntunut. Laakerin pettäminen on luultavasti huollon laiminlyöntiä. En ollut muistanut laittaa vaseliinia vaseliinikuppiin.

Vaihdoin nyt syksyllä eteen uudet jarrupalat, kun alkoivat ääntämään.

Jos vaihtaa kolmoselta kakkoselle liian nopeasti, vanhoilla tai huonoilla öljyillä, varsinkin kylmällä ilmalla laatikko rusahtaa. Ensimmäisenä vuonna tyhjennystulpan magneetissa oli hieman rautajauhoa. Vaihdoin öljyt viimeksi nyt sunnuntaina ja tulppa oli puhdas, kuten oli viime vuonnakin. Luulen, että öljyt olivat edellisellä omistajalla menneet liian vanhoiksi ja siksi oli metallia irronnut. En aamulla huomannut, vieläkö laatikko rusahtaa, jos vaihtaa nopeasti kakkoselta kolmoselle. Vaihdoin öljyksi vihdoin toisessa viestiketjussa ehdotetun Red Linen öljyn. https://www.motonet.fi/fi/tuote/590070/Red-Line-MTL-vaihteistooljy-946ml Aiemmin öljynä on ollut tämän alueen merkkihuoltojen tapaan sama, kun moottorissa, eli mun tapauksessa Shell Helix Ultra 5W/40. Silläkin on aina vuoden verran ajellut, ennen kuin laatikosta on alkanut nopeasti vaihtaessa kuulumaan rusahtelua.

Kesällä asentelin Ebaystä 3 vuotta sitten ostetun vetokoukun. Kärrynä mulla on jarruton Muuli 650S, jonka omapaino on 160 kg. Painavin tavara kyydissä on ollut erään koneen 123 kg painava etuakseli, eli kärryn kokonaispaino on ollut suurimmillaan 283 kg. Koukku Micrassa kuulostaa optimismin huipentumalta, mutta kärryssä on tarkoitus viedä vain sellaista, mikä ei mahdu auton sisään eikä paina paljon mitään. Isommille kuormille on muuta kalustoa traktorista kuorma-autoon. Kärryn painon tuntee kiihdyttäessä ja jarruttaessa mutta jos autossa olisi ihmisiä "täysi lasti", vastasi se ainakin kilojen puolesta samaa tilannetta. Normaalisti mulla menee työmatkoihin 4 päivässä 32 litraa, eli 6,06 litraa satasella. Kärryn kanssa 123 kg kuormalla meni 7,5 litraa, matka oli 480 km.

Muuta ei ole tainnut tarvita askarrella öljyjen, suodattimien yms. kulutusosien lisäksi.
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

vnu84

Ei tuo Red Linen öljy ainakaan parempaa ole, kuin Shellin Helix.  >:( Kolmoselta kakkoselle nopeasti vaihtaminen alkoi rutisemaan melkein heti.
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

cedricfan

Helix on moottoriöljy. Toimii vaihteistossa hämmästyttävän hyvin, mutta ei kauaa.
Ja mikään öljy ei korjaa jo rikkinäisiä hampaita.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Kira

Mulla litrainen K11 vei muistaakseni kuuden pintaan. 1,4 automaatti reilu 7l. Mut mun ajo oli maatiepainoitteista.

Ajonesto noissa tosiaan saattaa mennä päälle, jos moottori käy vain hetken, esim. siirtää autoa pihalla. Neljä kertaa oon itse onnistunut saamaan sen päälle. Oireena on se, et pyörittää ja meinaa lähteä käyntiin, muttei kuitenkaan löhde. Sen saa pois päältä kun auton kerran hinaa käyntiin.

Mies

Lainaus käyttäjältä: Kira - marraskuu 20, 2019, 12:22:59
Mulla litrainen K11 vei muistaakseni kuuden pintaan. 1,4 automaatti reilu 7l. Mut mun ajo oli maatiepainoitteista.

Ajonesto noissa tosiaan saattaa mennä päälle, jos moottori käy vain hetken, esim. siirtää autoa pihalla. Neljä kertaa oon itse onnistunut saamaan sen päälle. Oireena on se, et pyörittää ja meinaa lähteä käyntiin, muttei kuitenkaan löhde. Sen saa pois päältä kun auton kerran hinaa käyntiin.


Ei ole ajonestossa tuo vika....kastelee tulpat ja sentakia ei lähde.

Nimimerkillä muutamat kerrat micran tulppia kuivanut  ;)

Bensapumppu noissa ylimittainen ja työntää herkästi pytyt täyteen bensaa, kun käynnistää.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Kira

Lainaus käyttäjältä: Mies - marraskuu 20, 2019, 15:11:34
Lainaus käyttäjältä: Kira - marraskuu 20, 2019, 12:22:59
Mulla litrainen K11 vei muistaakseni kuuden pintaan. 1,4 automaatti reilu 7l. Mut mun ajo oli maatiepainoitteista.

Ajonesto noissa tosiaan saattaa mennä päälle, jos moottori käy vain hetken, esim. siirtää autoa pihalla. Neljä kertaa oon itse onnistunut saamaan sen päälle. Oireena on se, et pyörittää ja meinaa lähteä käyntiin, muttei kuitenkaan löhde. Sen saa pois päältä kun auton kerran hinaa käyntiin.


Ei ole ajonestossa tuo vika....kastelee tulpat ja sentakia ei lähde.

Nimimerkillä muutamat kerrat micran tulppia kuivanut  ;)

Bensapumppu noissa ylimittainen ja työntää herkästi pytyt täyteen bensaa, kun käynnistää.
Sama ongelma on sitten muissakin Nissaneissa kun oireilevat Primerat ja Almeratkin lähtee hinaamalla heti, ja starttaamalla ei millään. Ja muistaakseni tältä palstalta alunperin löysin tiedon, et on NATS:n tyyppivika...

Tero-75

Lainaus käyttäjältä: Kira - marraskuu 20, 2019, 16:24:04
Lainaus käyttäjältä: Mies - marraskuu 20, 2019, 15:11:34
Lainaus käyttäjältä: Kira - marraskuu 20, 2019, 12:22:59
Mulla litrainen K11 vei muistaakseni kuuden pintaan. 1,4 automaatti reilu 7l. Mut mun ajo oli maatiepainoitteista.

Ajonesto noissa tosiaan saattaa mennä päälle, jos moottori käy vain hetken, esim. siirtää autoa pihalla. Neljä kertaa oon itse onnistunut saamaan sen päälle. Oireena on se, et pyörittää ja meinaa lähteä käyntiin, muttei kuitenkaan löhde. Sen saa pois päältä kun auton kerran hinaa käyntiin.


Ei ole ajonestossa tuo vika....kastelee tulpat ja sentakia ei lähde.

Nimimerkillä muutamat kerrat micran tulppia kuivanut  ;)

Bensapumppu noissa ylimittainen ja työntää herkästi pytyt täyteen bensaa, kun käynnistää.
Sama ongelma on sitten muissakin Nissaneissa kun oireilevat Primerat ja Almeratkin lähtee hinaamalla heti, ja starttaamalla ei millään. Ja muistaakseni tältä palstalta alunperin löysin tiedon, et on NATS:n tyyppivika...
Ongelma ei voi olla NATSissa jos auto lähtee käymään.
Vikana on liimaventtiilinä tunnettu ilmiö jossa lyhyen käynnin aikana venttiileihin jää kosteaa karstaa joka estää niitä sulkeutumasta kunnolla, ja tästä syystä käynnistäminen on vaikeaa.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76