Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

almeran kori

Aloittaja almeraukko, elokuu 26, 2019, 18:29:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

almeraukko

varokaa almeran koreja kun ne vanhenee,meinaan on aika pierunkuorta ja haperoa jos autolla vähänkää enemmän ikää..reikiä siellä sun täällä ja hylkyjä tulee katsastuksesta kun kori ruostuu puhki!

chery

Tuohon omaan Almeraan ei ole tarvinnut hitsata viiteen vuoteen mitään ja silloinkin takalokariin paikka mihin puskuri tulee kiinni kun oli laiminlyöty se ja päästetty ruostumaan. Tosin nyt joutuu laittamaan helmaan paikan kun edellisen omistajan paikkaus ruostuu puhki. (Lähes) kaikki autot ruostuu suomen talvessa jos niistä ei pidetä huolta.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

almeraukko

mikseihä nissani ole tehny autojaan paksummasta teräksestä

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: almeraukko - elokuu 26, 2019, 20:00:56
mikseihä nissani ole tehny autojaan paksummasta teräksestä

Jos haluat laivarautaa, osta laiva ;D
Ja pidä parempaa huolta autostasi niin se ei ruostu käsiin.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: almeraukko - elokuu 26, 2019, 18:29:26
varokaa almeran koreja kun ne vanhenee,meinaan on aika pierunkuorta ja haperoa jos autolla vähänkää enemmän ikää..reikiä siellä sun täällä ja hylkyjä tulee katsastuksesta kun kori ruostuu puhki!
Sanoisin että tuo on ollut yleistä tietoa jo vuosia. ;)

Almera ei ole ollut mikään kallis premium-auto aikanaan, jostain on pakko karsia että hinta on sopiva, kilpailukyky säilyy ja ennen 2000-lukua japseilla se oli monesti mm. korin suojaus...

Harva raaskii ruostesuojata autoaan uutena, jolloin siitä olisi eniten hyötyä. Useasti uuden auton ostaja pitää jokusen vuoden autoaan ja vaihtavat sitten taas uuteen kun vaikkapa tehdastakuu on umpeutumassa. Tässä kohtaa ruosteesta tuskin on vielä kosmeettista tai rakenteellista haittaa ja suojauksesta harvemmin mitään merkittävää hyötyä vaihtohinnassa saa jos auto on vasta 5 vuotta vanha.

Siinä vaiheessa kun se auto on ollut jo pitkälle toistakymmentä vuotta (tai ylikin) kierrossa, vahinko on jo tapahtunut. Siinä kohtaa vaikka sitä autoa kuinka hinkkaisi päällisin puolin tai käyttäisi naarmutuskoneessa aka harjapesussa, kyllä se silti ruostuu "pinnan alla" jos ruostesuojaus on puutteellinen, maalit tai metallit on B-laatua ja kosteudella on suojaamattomia pokkauksia ja saumoja yms. missä muhia. Just niitä mukavia yllätyksiä joita sitten katsastuksessa tai jonkun rempan yhteydessä löytyy.

Hyviä esimerkkejä huonosta korroosionkestävyydestä juurikin N15 Almera, kolmoskoppaiset Volkkarit, ykköskorin Mazda 3 & 6, MB Vito / VW Crafter ym ym...

mies51

Olisi pitänyt kertoa, mitä Almeraa tarkoitat. Ilmeisesti tarkoitat N15:a. N16 on taas ihan eri luokkaa ruostesuojaukseltaan. Ostin N16 Sedanin 10/2002 ja kilometrejä on ajettu 284000 ja asun Helsingin seudulla, Suomen ruostuttavimpia paikkoja. Laitoin lokarit taakse heti uutena. Vain jäähdyttäjän alla oleva kourumainen palkki on mennyt uusiksi. Itse olen ruiskuttanut kotelonsuoja-ainetta koteloihin, sinkkispreitä sekä pensselillä massaa pohjaan. Ei ole tarvinnut taistella katsurilla kuten N14 Synny Sedanin kanssa.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Nugetti - elokuu 26, 2019, 22:58:31
Almera ei ole ollut mikään kallis premium-auto aikanaan, jostain on pakko karsia että hinta on sopiva, kilpailukyky säilyy ja ennen 2000-lukua japseilla se oli monesti mm. korin suojaus...
Suojaus ei ainoastaan maksa, vaan myös painaa. Ja kun varusteita & kokoa haluttiin lisää, piti painoa saada muualta alaspäin.
Lisäksi siirtyminen vesipohjaisisiin maaleihin aiheutti paljon ongelmia autotehtaille.

Lainaus käyttäjältä: Nugetti - elokuu 26, 2019, 22:58:31
Harva raaskii ruostesuojata autoaan uutena, jolloin siitä olisi eniten hyötyä. Useasti uuden auton ostaja pitää jokusen vuoden autoaan ja vaihtavat sitten taas uuteen kun vaikkapa tehdastakuu on umpeutumassa. Tässä kohtaa ruosteesta tuskin on vielä kosmeettista tai rakenteellista haittaa ja suojauksesta harvemmin mitään merkittävää hyötyä vaihtohinnassa saa jos auto on vasta 5 vuotta vanha.
Ihan turhaa hommaa suojata uutena, kun sitä ei kukaan arvosta pitkään aikaan. Viimeisen neljän tuoreemman auton kaupassa ei kertaakaan ole kauppaa kiinnostanut ruostesuojaus. Toisaalta miksi kiinnostaisikaan: "onko suojattu, tehdas ei meidän merkissä ole sitä tehnyt hyvin, otatko itsellesi lisäkuluja siitä, että laatu ei olekaan hyvää?"
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

almeraukko

jokatapauksessa almera näemmä ruostuu ja pahasti,tosin omassa allussani n15, on vaan toi oikea takalokarin puoli ruostunu sisältäpäin,kun taas oikealla puolella ei oo yhtää ruostetta,eikä oo suojattu mitenkää eri tavalla puolia,liekö aikanaan tullu peltiin tehdasvika toisella puolella  :D

almeraukko

korjaan vasemmalla puolella jossa ei ruostetta oo edes sisäpuolella

jyrki70

Lainaus käyttäjältä: mies51 - elokuu 27, 2019, 00:24:43
Olisi pitänyt kertoa, mitä Almeraa tarkoitat. Ilmeisesti tarkoitat N15:a. N16 on taas ihan eri luokkaa ruostesuojaukseltaan. Ostin N16 Sedanin 10/2002 ja kilometrejä on ajettu 284000 ja asun Helsingin seudulla, Suomen ruostuttavimpia paikkoja. Laitoin lokarit taakse heti uutena. Vain jäähdyttäjän alla oleva kourumainen palkki on mennyt uusiksi. Itse olen ruiskuttanut kotelonsuoja-ainetta koteloihin, sinkkispreitä sekä pensselillä massaa pohjaan. Ei ole tarvinnut taistella katsurilla kuten N14 Synny Sedanin kanssa.
Itellä käytössä n16 almera 2003 257000km. Pari kertaa vuodessa pesty/vahattu. Nyt alkanut ruoste puskee paikoittain maalin alta. Muuten pellit hyvässä kunnossa.
Tänä kesänä tuli ajokieltoa jäähdyttäjän alla olevan kourun puhkiruostumisen takia. Nyt ajossa.

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: jyrki70 - syyskuu 05, 2019, 00:57:22
Itellä käytössä n16 almera 2003 257000km. Pari kertaa vuodessa pesty/vahattu. Nyt alkanut ruoste puskee paikoittain maalin alta. Muuten pellit hyvässä kunnossa.
Tänä kesänä tuli ajokieltoa jäähdyttäjän alla olevan kourun puhkiruostumisen takia. Nyt ajossa.
Jep, N16 kori kestää ihan kohtuullisesti. Juurikin tuo jäähdyttimen alla oleva palkki on tyyppivika.

Toisinaan näkee takakaarista / helmoista ruskeina olevia alkupään malleja (00-01).

Yhdestä -01 N16 oli etuovien alaosat kanssa aika happamat.

mies51

N16 Sedan v.2002: Ei ole myöskään ovien alareunoissa merkkiäkään ruosteesta, kun olen aina pestessä pessyt myös ovien alareunat ja vahannut. Sekä olen ruiskuttanut kotelonsuojaa sprayn mukana tulevalla pillillä vedenpoistoreijistä. Sensijaan saman ikäisissä 300-sarjan Bemareissahan voi olla ovien alareunat tosi huonossa kunnossa. Ettei voi lähteä yleistämään, että halpa on huono - kallis on hyvä.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: mies51 - syyskuu 05, 2019, 19:39:17
N16 Sedan v.2002: Ei ole myöskään ovien alareunoissa merkkiäkään ruosteesta, kun olen aina pestessä pessyt myös ovien alareunat ja vahannut. Sekä olen ruiskuttanut kotelonsuojaa sprayn mukana tulevalla pillillä vedenpoistoreijistä. Sensijaan saman ikäisissä 300-sarjan Bemareissahan voi olla ovien alareunat tosi huonossa kunnossa. Ettei voi lähteä yleistämään, että halpa on huono - kallis on hyvä.

Osassa 2000-luvun alkupään 300s ja 500s bemareissa on sinkkivikaa ovissa ja pyöränkaarissa ja se puskee maalin läpi.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Ja 2000 ympärillä Fordien ovet ruostui väärästä massasta pintapellin ja rungon välissä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

shamrock

Oman '98 Saabin kanssa olen helvetin tyytyväinen siihen, että pohja ja helmat on kuin tehtaalta tulleet. Ovien alasaumoissa on kyllä jo sanomista, mutta niitä on paljon kivempi laitella kuin pohjaa. Eikä ne ovien kukkimiset kiinnosta leimalla pätkän vertaa.

Mutta perhepiirissä on sekä Primerasta että N16-allusta mennyt kynnysten takapäät, toki kilsojakin jo päälle 300000 ollut molemmissa. Toki tuo on paskamainen paikka. Monen mielestä lokarit on pelastus, mutta jos ne on noita huopalokareita, tai muuten vaan väärin suunniteltu, niin eihän se kotelo tuuletu, vaan noilla vaan varmistetaan se kosteuden muhiminen  siellä.

Jäkikäsittelytkin on jännä juttu. Aikaan Citroën BX:n koteloissa oli helvetin hyvä vahamainen kotelonsuoja. Noita kun käsiteltiin jälkeenpäin, uusi suojaus ainoastaan kovetti kuin vanhan suojan korpuksi, ja se lohkeili paloina pois, ja itseasiassa jäkikäsittelyllä pilattiin hyvä ruostesuojaus.

No mitä tästä voi oppia? Pitää tuntea se oma autonsa, tai ymmärtää jotain ylipäänsä suojauksen toiminnasta. Yhtä hyvää konstia ei ole, ellet nyt sitten hiekkapuhalla puhtaaksi ja aloita siitä, puhtaalta pöydältä. Muuten, pohdi oikeasti sitä kohtaa jota olet käsittelemässä, ja jos siinä on jo vikaa, pohdi miksi se on tapahtunut ja korjaa myös se syy.

mies51

Ei ole huopalokarit vaan ihan Lokari-Laineelta tilatut muoviset, jotka asensin lähes uutena Almera N16 Sedaniin. Ovat olleet ratkaisevan tärkeät. Ovat suojanneet myös ulko-lokasuojan reunoja kiveniskusuihkulta sekä tankin täyttöputkea.

mikan

Lainaus käyttäjältä: shamrock - syyskuu 06, 2019, 19:26:40
Oman '98 Saabin kanssa olen helvetin tyytyväinen siihen, että pohja ja helmat on kuin tehtaalta tulleet. Ovien alasaumoissa on kyllä jo sanomista, mutta niitä on paljon kivempi laitella kuin pohjaa. Eikä ne ovien kukkimiset kiinnosta leimalla pätkän vertaa.

Oletko ottanut takaa sisälokasuojat irti ja katsonut ettei ole sieltä alta puhkiruostunut? Takaäänenvaimentimen yläpuolelta ja varapyöräkotelon pohjasta ei löydy ruostetta? Paljonko on Saabilla kilometrejä takana?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

shamrock

Lainaus käyttäjältä: mikan - syyskuu 09, 2019, 08:49:38
Lainaus käyttäjältä: shamrock - syyskuu 06, 2019, 19:26:40

Oletko ottanut takaa sisälokasuojat irti ja katsonut ettei ole sieltä alta puhkiruostunut? Takaäänenvaimentimen yläpuolelta ja varapyöräkotelon pohjasta ei löydy ruostetta? Paljonko on Saabilla kilometrejä takana?

t. Mika

350000 ajettu. Ei ole sisälokereita takana, ja tervettä kaikkialla pohjassa näkyy. Myös mainitsemissasi paikoissa, molemmin puolin tarkasteltuna. Liekö käsitelty jossakin kohtaa, mene ja tiedä mutta massat terveet kaikkialla. Ei kuoriudu niinku Mazdan apurungot :D

Datsuuna

Itsellä kakkosautona 1999 mallinen Nissan Almera GTi jonka hankin jo 2011. Auto on ilmeisesti ruostesuojattu jo uutena ainakin siltä se aikoinaan näytti ja olen vuosittain antanut sille lisäsuojaa ruiskuttamalla Dinitrol ML kotelonsuoja-ainetta kriittisiin kohtiin. Pintaruostetta ei ole vielä missään johtuen vahaamisesta ja säännöllisestä pesusta myöskään pyöränkaaria ei ole tarvinnut korjailla sillä olen ruiskuttanut kotelonsuoja-ainetta myös niiden sisäpintaan sekä kiveniskuille alttiseen taitteeseen. Viime vuonna piti korjata helmakoteloiden päät vaikka kotelot on suojattu runsaalla kotelelonsuoja-aineella aine ei kuulema pääse menemään aivan takapäihin asti koteloiden rakenteesta johtuen.

https://aijaa.com/a/8VqNhK

Nuo rumat roiskeläpät olen asentanut autoon jo vuosia sitten estämään näille niin tyypillistä ovien alaosien ja helmojen hiekkapuhallusta.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

mikan

Lainaus käyttäjältä: shamrock - syyskuu 16, 2019, 15:13:02
350000 ajettu. Ei ole sisälokereita takana, ja tervettä kaikkialla pohjassa näkyy. Myös mainitsemissasi paikoissa, molemmin puolin tarkasteltuna. Liekö käsitelty jossakin kohtaa, mene ja tiedä mutta massat terveet kaikkialla. Ei kuoriudu niinku Mazdan apurungot :D

Oho, luulin että kaikissa 9-5:ssa on sisälokarit. Ilmeisesti noissa ensimmäisissä ei sitten ole. Mun uudempi 460000 ajettu alkaa jo ruostumaan useastakin kohdasta.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

shamrock

Lainaus käyttäjältä: mikan - syyskuu 17, 2019, 08:28:19
Lainaus käyttäjältä: shamrock - syyskuu 16, 2019, 15:13:02

Oho, luulin että kaikissa 9-5:ssa on sisälokarit. Ilmeisesti noissa ensimmäisissä ei sitten ole. Mun uudempi 460000 ajettu alkaa jo ruostumaan useastakin kohdasta.

t. Mika

Mulla onkin 9-3 eikä 9-5 ... ehkä siinä se ratkaiseva ero :)