Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Katalysaattori p12 2.0+VIKOJA

Aloittaja Samuli, tammikuu 26, 2019, 22:13:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Samuli

Hei.
Meillä kakkosautona otsikon mukainen 2.0p12 primera.
Noin vuoden auto on nykinyt ja toiminut erittäin vaihtelevasti, mutta kuitenkin kohtuullisesti, sen mitä sitä on tarvittu.

Kesällä vaihdoin ilmamassamittarin, mutta se ei ongelmaa poistanut.

Nyt viikko sitten auto tukehtui kiihdyttäessä ja oireiden perusteella irrotin pakoputken ja vika oli se mitä oletinkin, Katalysaattori paskana ja tukkinut pakoputken.
Tyhjäsin katin osat pakoputkesta ja oletin, että auto toimisi tyhjällä katilla kunnolla.

Nooo, eihän se toimi senkään vertaa.
Kylmänä jotenkuten, mutta lämpinä tukehtuu bensaan ja haisee bensalta reilusti.

Autossa on kaksi lambdaa. Yksi ennen ja yksi jälkeen katin. Katti on tässä autossa pakosarjan yhteydessä.

Kysymys kuuluu. Pitäisikö tämän auton toimia tyhjällä katilla?

Vai onko tuossa romussa kenties jompi kumpi lambdakin hajalla?
Tai jotain muuta?

Ennen tätä katin tukkeentumista ja siitä seuranneesta tyhjäystä auto toimi kuitenkin kohtalaisesti lukuunottamatta pientä nykimistä.

Uuden katalysaattorin tilasin just Saksasta ja sitä odottelen tulevaksi ensiviikon alusta.



mies51

Onko siinä 2 KATtia? Onko etuKATin osat tukkineet takaKATin?
Vai yks KAT? Silloin tarkasta koko pakoputkisto. Onko KATin osat tukkineet pakoputken takapönttöä ja työntäneet villat takapäähän möykyksi, joka jäätyy ja tekee tukosta myös jatkossa?
Ehjä etuKAT tarvitaan, kun on 2 lambdaa, toinen sen edellä ja toinen takana ja ECU tarkkailee niiden suhdetta.

Alppuu

Tyhjällä katilla pitäisi vikavalon palaa ja tarjota vikakoodia. Tiedä sitten vaikuttaako muuten ajamiseen.

Mutta jos se katin sisältö on ollut säpäleinä, niin kuten mies51 kertoi.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Samuli

Tuntuu että saa ruokaa ihan vidusti liikaa. Eikä tunnu pelaavan oikein kuinkaan.
Kaksi kattia on, tyhjäsin jo sen pohjassa olevan katin. Oli täynnä paskaa sekin....

Alppuu

Eli nyt on molemmat katit tyhjennetty? Pitäisi antaa vikakoodia jälkimmäisestä lambdasta.
Nyt kannattaisi varmaan tutkia/uusia loppupää putkea ja sitten se uusi katti lambdoille.

Syökö moottori öljyä? Ajetaanko vain lyhyttä matkaa? Ei niiden kattien pitäisi tukkeutua.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Samuli

Aika paljon ajettu vaan lyhyttä matkaa, kattihan ei ollut siis tulossa, vaan rikkonaiset katin osat olivat tukkineet auton alla keskellä olevan katalysaattorin.
Sieltä tyhjäsin ne etukatista irronneet palat, en siis tyhjännyt keslikatista sisälmyksiä.
Siitä eteenpäin takapöntölle ei romut edes pääse, koska keslikatissa on verkko.

Täytyy nyt koittaa laittaa uusi etukatti paikalleen. Ja toivoa että alkaisi toimimaan.

Etummainen lambda ainakin jotenkin toimii koska kun irrotin sen kokeillakseni onko putki vielä tukossa, ei auto toimi ollenkaan.


Jori

Laitatko tänne sen saksalaisenkaupan nettiosoitteen ?

Ja vaikka vertailua paljonko on halvempi saksalainen tarvikeosa ?

Ja lambda1-arvoja ( jännitekäyriä ) voi mittailla ihan kännykälläkin.

Samuli

Se oli ebayssa, firman nimi oli Autoteile.
Nissan xtrail/primera p12 katalysator. Jotain 185, - oli hinta.

Mitenkäs minä käyriä kännykällä osaan kattoa?

Jonkunlainen koodinlukijakin multa löytyy.
Antoi vikakoodin lambdasta kun oli irti, kiinni ollessaan ei koodia.
Takimmaisesta lambdasta ei koodia ole antanut, vaikka hiluja ei sisällä olekaan.

Samuli

Ja siis Suomessa tuo katti halvimmillaan noin 400,-

Jori

http://aijaa.com/XAJyPs

tuommosta käyrää antaa uutena etummainen lambda1. Simahtanut happianturi antaa mitä sattuu käyrää miten sattuu aikajaksoissa.

Eli OBD-testeri ostaa ja sitten (androis)puhelimeen jokin sovellus, esim car scanner.

Oman testerin ostin tokmannilta, drive looper taisi olla 25e.


Bluetooth yhteydellä toimii oikkein mainiosti.

Näin pakkasilla tulee obd-testerillä katsottua latausjännitettä ja lämpötiloja.


Onko sulla tarkkaa http-linkkiä saksalaisen autokaupan katalysaattorisivulle vielä antaa ?