Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan primera -06 ajettavuus

Aloittaja LaCekki, kesäkuu 21, 2016, 10:13:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

LaCekki

Mulla primerassa alla 215/50/R17 renkaat (edessä continental, takana Sunny) ja huollossa vaihdettu kallistuksen vakaajat ja heloissa eikä raidetangonpäissä ole väljyyttä. Myös aurauskulmat ovat juuri säädetty, mutta silti auto on hyvin uraherkkä sekä lujissa nopeuksissa epävakaan tuntuinen (pomput yms tien kallistukset vaikuttavat ohjaukseen hyvin herkästi). Missä voisi olla vika vai onko normaalia primerassa?

Whee

#1
-

LaCekki

Ohjaus on silleen aika löysä/kevyt, kun tottunut -97 golffiin. Voisiko ilmanpaineet vaikuttaa, nyt on 2,2 bar edessä ja takana? Muita ideoita?

Whee

#3
-

LaCekki

Mitäs tolle vetelyydelle voisi tehdä? tai mistä johtua?

Whee

#5
-

Mies

Enemmän painetta noin matalaprofiiliselle kumille, 2.5 ainakin.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Desperate child

Mulla on ollu välillä 2,8baariakin noissa primeran renkaissa painetta (215/50R17 myöskin..). Uraherkkä se mullakin on ja reagoi tienpinnan kaltevuuksiin niin että ihan joutuu pitää "kunnolla" ratista kii. Mulla nyt ei oo kyl pyöränkulmia katottu että voi johtua niistäki.. Tässä oli jossain topicissa puhetta niistä olkavarren laakereista että pienikin välys niissä saa auton levottomaks, ja hankala huomata. Ja muistaakseni jossain tekniikan maailman koeajossa spekuloitiin nimenomaan renkailla olevan suuri merkitys primeran ajettavuuteen
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

LaCekki


Desperate child

juu, oon laittanu aina samat kaikkiin renkaisiin, niin ne taitaa tehä rengasliikkeissäkin, ja mitä sitä arpomaan kun kuorma vaihtelee eikä millään pysty säätää kuorman mukaa aina lisää tai vähentää takaa.. Pakko myöntää että mitään eroa en ole huomannut onko renkaissa sen 2,5bar vai 2,8bar, mutta ite oon tolle välille noihin kesärenkaisiin sen paineen hakenu. Sit vaikka sanotaan että talvirenkaissa täytyy olla enemmän painetta kun kesärenkaissa, kun pakkasilla renkaan sisällä paine laskee, niin mun primerassa talvirenkaiden paine täytyy pitää pienempänä kun kesärenkaissa, kun meinaa kulua ihan kulutuspinnan keskeltä, eli kulutuspinta on pyöristyny palloks kun liian kova paine. Talvirenkaat on toki vaan 16 tuumaset ja korkeammalla profiililla, mutta silti. Melkein kyllä väitän että enemmän vaikuttaa just se renkaan koko/ominaisuudet/jäykkyys siihen ajettavuuteen kun pienet erot rengaspaineissa (kunhan nyt tosiaan painetta on riittävästi)
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

LaCekki

Nyt laitoin 2,5 baria painetta eteen ja taakse, mutta silti varsinkin korkeammissa nopeuksissa 100km/h -> niin ajettavuus heikkenee ja autosta tulee entistä herkempi yliohjautumaan. Olisikohan jossain kuitenkin väljyyttä, kun tekeen noin vai renkaissa vikaa?

Desperate child

Voi olla molempia, tai sitten menee ominaisuuksien piikkiin. Tosin toi nyt pisti silmään että takana on jotkut sunny renkaat, ja edessä continentalit, kuulostais siltä että se vois vaikuttaa. Mutta se on vaikea arvailla ja toisaalta kallis sitten kokeilla jos alkaa renkaita uusimaan, voihan toki olla että alustassa on joku vika mikä on jäänyt huomaamatta vaikka pyöränkulmatkin on säädetty, iskareiden vaimennuskykyä ei paljon päällepäin näe, katsastuksessa ei välttämättä huomata kaikkea, jousikin voi olla poikki jne..  Ite edelleen allekirjotan sen että P12 primera on uraherkkä, ja tienpinnan kaltevuudet kyllä tulee heti käsille mutta mun mielestä esim. moottoritiellä ja muutenkin hyvällä maantiellä on kyllä hyvä ja vakaa ajaa..

Millainen käytös on talvirenkailla?
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

LaCekki

Jotenkin ratin tuntuma on aika löysä (ts. ratti on kevyt ja löysä) verrattuna moniin muihin autoihin joita olen ajanut.

Whee

#13
-

LaCekki


Alppuu

RedLinen ohjaustehostinöljyllä katosi itselläni Almerasta löysät ohjauksesta.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

LaCekki

Lisäsitkö vai vaihdoit öljyt kokonaan? Ja jos ei ole alipaine struuttaa, niin onnistuuko niin että alaletku irti ja vuodaattaa öljyt astiiaan ja lisää uudet ja sitten mitenkäs se ilmaaminen menee?

LaCekki

Tuntuu että ohjaus on välillä löysä ja välillä yht äkkiä jäykkä. Renkaat siis hakevat, vaikka aurauskulmat ovat säädetty ja ilmanpaineet katsottu. Voisiko renkaiden tasapainoitus olla pielessä?

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: LaCekki - kesäkuu 30, 2016, 23:05:53
Lisäsitkö vai vaihdoit öljyt kokonaan? Ja jos ei ole alipaine struuttaa, niin onnistuuko niin että alaletku irti ja vuodaattaa öljyt astiiaan ja lisää uudet ja sitten mitenkäs se ilmaaminen menee?

Ohje 3.
Mutta itse en päästänyt ilmaa järjestelmään, vaan kaadoin uutta sitä mukaa kun vanhaa tuli ulos.
Yksi pullo riitti.

http://forum.motonet.fi/viewtopic.php?f=51&t=10397
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

LaCekki

Jos ohjauksessa tyhjää (ratissa muutama sentti per puoli) niin voisiko pelkillä OT öljyjen vaihdolla mennä vai onkohan muualla vikaa?

Whee

#20
-