Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

N16 1.5 almera moottorin merkkivalon vilkkuminen+käyntihäiriöt

Aloittaja MikkoM, marraskuu 05, 2015, 09:22:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MikkoM

Hei!

Auttakaa kaikkensa yrittänyttä

1.5 bensa-almerassa tälläinen vika:

- Moottorin häiriövalo vilkkuu muutamia kertoja ja joko sammuu kokonaan tai jää palamaan. Tämä tapahtuu siis silloin kun kiihdyttää ja nykimistä tapahtuu ja tehot kateissa
- Autossa tällöin todella voimakasta nykimistä ja tehot kateissa, tyhjäkäynti nykii terävästi myös
- Vika ei ole aina päällä vaan välillä auto toimii täysin normaalisti mikä onkin ihmeellistä. Tilanne voi siis muuttua uuden käynnistyksen jälkeenkin hyväksi tai hunoksi kerralla tai sitten keksen ajon.
- Auto ei jätä mitään vikakoodia muistiin bosc testerillä luettuna

Autolla ajettu 280tkm
Autoon vaihdettu vaikka sun mitä:

- Täydellinen nokkaketjuremontti 200tkm, ketju, kiristäjä yms yms.
- Puolia lähes kaikki useassa eri vaiheessa
- Startti
- Kaikki tulpat
- Ilmamassamittari (auttoi asiaa huomattavasti) sitä ennen auto ei tahtonut kulkea mihinkään ja ilmoitti liian laihaa seosta.
- Bensapumppu
- Etummainen lambda-anturi
- Kaikki suodattimet yms.
- Pakoputki keskipöntöltä taaksepäin

Lisäksi pakoputki ja lambda käytetty irti, ei vaikutusta
Kaikki letkut, putket tarkastettu ja niissä ei vuotoja tms.
Puolien johtoja räplätty auton ollessa käynnissä, ei vaikutusta
EGR-venttiilin johto irrotettu, ei vaikutusta

Epäilykseni on, että voiko asiaan vaikuttaa virtalukon pohja tai voiko se liittyä ajonestoon? Huomasin nimittäin juuri, että avain on väljä virtalukkoon ja voi välillä lähteä kesken ajon pois mutta pysyy kuyitenkin paikallaan.

Auttakkee että ei tarvihe joka kerta ajellessa kiroilla tuota autoa alimpaan helevettiin..

Shamsa

Jos se virtalukon lukupää saa luettua avaimen käynnistyksessä niin se on aivan sama että onko avain paikallaan vai ei auton käydessä.

Et ole ilmeisesti tarkistanut kaasuläpän asentotunnistinta, tekisin sen seuraavaksi.
Järjestelmällisesti käyt kaikki anturit läpi, diagnostiikka ohjeet löytyy korjaamo-oppaasta jonka saa ladattua internetistä.

Edit: jos ajonesto menee päälle niin et saa autoa edes käyntiin.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

MikkoM

Kiitos! Testataan seuraavaksi tuota.

Onko vielä heittää linkkiä suoraan tohon korjausoppaaseen? Ja sijaitseeko kaasuläpän asentotunnistin kaasuläppäkotelon päällä vai missä?

Shamsa

#4
Kaasuläppäkotelon kyljessä semmoinen musta mötikkä Mihin menee sitten tietenkin piuharykelmä ja liitin.

Edit: http://www.allcarmanuals.com/factory-service-manual-26-Nissan-Pulsar-Almera-N16.html
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Whee

#5
-

MikkoM

Lainaus käyttäjältä: MikkoM - marraskuu 05, 2015, 09:22:40
Hei!

Auttakaa kaikkensa yrittänyttä

1.5 bensa-almerassa tälläinen vika:

- Moottorin häiriövalo vilkkuu muutamia kertoja ja joko sammuu kokonaan tai jää palamaan. Tämä tapahtuu siis silloin kun kiihdyttää ja nykimistä tapahtuu ja tehot kateissa
- Autossa tällöin todella voimakasta nykimistä ja tehot kateissa, tyhjäkäynti nykii terävästi myös
- Vika ei ole aina päällä vaan välillä auto toimii täysin normaalisti mikä onkin ihmeellistä. Tilanne voi siis muuttua uuden käynnistyksen jälkeenkin hyväksi tai hunoksi kerralla tai sitten keksen ajon.
- Auto ei jätä mitään vikakoodia muistiin bosc testerillä luettuna

Autolla ajettu 280tkm
Autoon vaihdettu vaikka sun mitä:

- Täydellinen nokkaketjuremontti 200tkm, ketju, kiristäjä yms yms.
- Puolia lähes kaikki useassa eri vaiheessa
- Startti
- Kaikki tulpat
- Ilmamassamittari (auttoi asiaa huomattavasti) sitä ennen auto ei tahtonut kulkea mihinkään ja ilmoitti liian laihaa seosta.
- Bensapumppu
- Etummainen lambda-anturi
- Kaikki suodattimet yms.
- Pakoputki keskipöntöltä taaksepäin

Lisäksi pakoputki ja lambda käytetty irti, ei vaikutusta
Kaikki letkut, putket tarkastettu ja niissä ei vuotoja tms.
Puolien johtoja räplätty auton ollessa käynnissä, ei vaikutusta
EGR-venttiilin johto irrotettu, ei vaikutusta

Epäilykseni on, että voiko asiaan vaikuttaa virtalukon pohja tai voiko se liittyä ajonestoon? Huomasin nimittäin juuri, että avain on väljä virtalukkoon ja voi välillä lähteä kesken ajon pois mutta pysyy kuyitenkin paikallaan.

Auttakkee että ei tarvihe joka kerta ajellessa kiroilla tuota autoa alimpaan helevettiin..


HELP!
Tällänen vikamysteeri edelleen selvittämättä..

Vaihdoin autoon juuri koko kaasuläppäkotelon kaikkine tunnistimineen ja vika jatkuu edelleen..

Osaako ihmiset sano missähän tämä vika nyt piilee????

:(



Desperate child

Oletko koittanut saada vikakoodeja luettua vaikkapa Nissanin omalla lukijalla? Tai ilman lukijaakin pystyy käsittääkseni myös almerasta lukee vikakoodit, ohjeet varmaan on noissa korjaamokäsikirjoissa..  Yleensä kyllä jos vikavalo syttyy niin vikakoodi jää kyllä muistiin. Nopealla arvauksella ECU, Ecun johdot tai liittimet voisi olla seuraava tarkastelukohde? Tai sitten esim. ilmamäärämittarin tai bensapumpun johdot/liittimet.. Maadoitus piuhat akulta runkoon ja johtosarjasta runkoon? Todella vaikea arvailla.
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

nissanmiesvm83

Veikkaan että jollain anturin/venttiilin johdolla tai ecu:n johdolla on kosketushäiriö. Maadoitusongelma on mahdollinen myös tai joku johdin liittimestään voi olla hieman löysällä joka antaa joskus myöden.
Mut vikakoodin pitäisi jäädä muistiin kyllä vaikka alkuperäinen ongelma häviäisi...
Primera P11 -97, Almera N16 -01 löytyy.

Alppuu

#9
No, esikatti tukossa tai lambda-anturi viallinen.. tai joku asentotunnistin tai jakopää venähtänyt.. tai jako pielessä?
Jatkaa osien vaihtoa, niin eiköhän se vikakin lopulta löydy?
Onko tässä muuttuva nokan ajoitus? Jos se ei toimisi, niin voisiko aiheuttaa puutuneisuutta juuri tuolla kierrosten yläpäässä?




When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mies51

Etummainen katalysaattori tukossa. Se minullakin oli jo alle 200 tkm:ssä N16 1.5 allussa. Maksoi muutama vuosi sitten vaihtoineen 400e.
Siis se on se paksu valettu pönttö heti pakosarjassa kiinni. Oirehti juuri niin, että vikavalo syttyi kovasti kiihdytettäessä, kun pakokaasu ei päässyt kyllin ripeästi sen läpi.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: mies51 - helmikuu 21, 2016, 01:26:39
Etummainen katalysaattori tukossa. Se minullakin oli jo alle 200 tkm:ssä N16 1.5 allussa. Maksoi muutama vuosi sitten vaihtoineen 400e.
Siis se on se paksu valettu pönttö heti pakosarjassa kiinni. Oirehti juuri niin, että vikavalo syttyi kovasti kiihdytettäessä, kun pakokaasu ei päässyt kyllin ripeästi sen läpi.

Asiaan littyen..
Minulla on ultraäänipesuri jolla voisi "täräyttää" CATin puhtaaksi vähän halvemmalla...
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

MikkoM

Tarkastelin bensalinjat yms. muut läpi. Kävin vielä kaikki puolat kerran läpi. Huomasin yhdessä puolassa jälkiä että olisi lyönyt kipinää läpi kanteen. Vaihdoin uuden puolan tilalle ja autohan toimii taas helvetin hyvin eli siinä se vika kuitenkin oli.

Kiitoksia neuvoista ja vikojen arvioinneista!

Junttu

Joo tulipa itellekki selväks omassa mokomassa että sillonko autossa alakaa olemahan samallaisia oireita ni 50€ puolanvaihto tiedossa.
Nissan Primera Comfort 00 P11-144
Nissan Bluebird 86 T12

mies51