Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

A10 ja Hitachi 286 ongelma.

Aloittaja 100AF-II, syyskuu 03, 2015, 23:15:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

100AF-II

Pitkään ajamatta ollut, nyt kasaan parsittu 78-mallinen 100AF-II menee tasakaasulla ajettaessa niin laihalle että alkaa nykiä ja pätkiä, lambda heiluu suunnilleen 16-18 välillä. Tyhjäkäynnillä toimii aika hyvin, CO noin 3 ja HC alle 400. Täydellä kaasulla kiihdytettäessä vetää ihan hienosti ja lambda pysyy 12-13 välillä. Kaasua pumppaamalla paranee, eli kiihdytyspumppu toimii. Lambdan saa ryyppyä sopivasti säätelemällä kohdalleen.
Imuvuotoja ei löydy, imusarjan tiiviste ja jakajan alipaineletku on vaihdettu. Huohottimen ja jarrutehostajan letkut uusia ja on kokeiltu tehostajan letku tukittuna. Kaasariin laitoin korjaussarjasta uudet tiivisteet ja purettu ja putsattu se on jo muutaman kerran.
Kansi oli normaaliin tapaan vääntynyt ja se on vaihdettu suoraksi, tai ainakin suoremmaksi viilattuun, mitään muutosta ei tapahtunut toisella kannella eikä kahdella eri paksuisella tiivisteellä kokeiltaessa.
Kaasariin moottorin käydessä kurkkimalla näkyy että pienellä kaasulla bensa ei tule ensiökurkulle kovin tasaisesti mutta ainakin nopeesti kaasuteltaessa ja isoilla kierroksilla bensaa tulee molempiin kurkkuihin ihan hyvännäköisesti.
Bensapinta näyttää pysyvän tasaisena, eikä ole ainakaan liian alhaalla, vaan selkeesti yli ikkunan puolivälin.

Ongelma siis esiintyy osakaasulla ennen kuin toinen läppä aukeaa, kiihdytettäessä oikeen nykäsee (sen verra mitä nyt litranen 45hv pata pystyy) kun toinen kurkku aukeaa.

Mikä tämmöistä voisi aiheuttaa?

Asiaan liittyen: Saako mistään uusia tai edes peruskorjattuja 100 amppeerisen hitachi-kaasareita? Korjatun 306-mallisen näin jossain mutta pienempiä ei tunnu löytyvän mistään. Joku toisen merkkinen korvauskaasutinkin voisi kiinnostaa mutta ainakin weberit joihin sais adapteria orkkis imusarjallekin on turhan isoja vakioon A-kymppiin.

OH2KV

#1
16 -nunerolla alkavaa lambda- lukemaa ei näytä mikään mittari. Vika on silloin silmälaseissa. Tuo tänne niin säädetään. Kirkkomummelle, Kauhulan kylän viimeiseen osoittteeseen.


POStPUNK: Varmaan co2- lukeemaan viittasit?
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Datsuuna


Noissa kuten 100A:ssa eli E10 koppaisen A10 moottorissa usein auttaa jos vaihtaa ensiöpuolen pääsuuttimen hieman isommaksi alkuperäinen on muistaaksi 92 ja 93 tai 94 on paljon sopivampi jos sellaisen jostakin saa ja ellei saa voi suuttimen porata tuohon kokoon.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

100AF-II

Lainaus käyttäjältä: OH2KV - syyskuu 06, 2015, 00:46:15
16 -nunerolla alkavaa lambda- lukemaa ei näytä mikään mittari. Vika on silloin silmälaseissa. Tuo tänne niin säädetään. Kirkkomummelle, Kauhulan kylän viimeiseen osoittteeseen.


POStPUNK: Varmaan co2- lukeemaan viittasit?

Innovaten MTX:n näyttämiä AFR arvoja tarkoitin, en siis varsinaista lambda-lukemaa, tyhjäkäynnin arvot mittasin myös oikeella pakokaasumittarilla.

Säätö ongelma tää ei ole, joku paikka vuotaa tai ei toimi niin kuin pitäis, en vaan keksi mikä.


Lainaus käyttäjältä: Datsuuna - syyskuu 06, 2015, 00:54:47
Noissa kuten 100A:ssa eli E10 koppaisen A10 moottorissa usein auttaa jos vaihtaa ensiöpuolen pääsuuttimen hieman isommaksi alkuperäinen on muistaaksi 92 ja 93 tai 94 on paljon sopivampi jos sellaisen jostakin saa ja ellei saa voi suuttimen porata tuohon kokoon.

Tää oli toimiessaankin, joskus reilut 10 vuotta sitten, vähän laihalla joten totakin vois kokeilla. Multa löyty pari A12-mallin 306 kaasaria pitääpä kattoa olisko niissä sopivia suuttimia. Varsinainen ongelma on kuitenkin muualla koska auto on toiminut ihan kohtuullisesti orkkis suuttimillakin.

Datsuuna


Yleensä tyhjäkäyntiseosruuvin säätö on liian laihalla sopiva asento on muistaakseni 3 täyttä kierrosta auki kiinniasennosta. Koska kuitenkin autosi on vm. -78 eli laki vaatii pakokaasumittauksen ainakin katsastuksessa säätö pitää palauttaa alkuperäiseen jos on liian rikkaalla. Muut seokseen vaikuttavat tekijät on mm. onko oikeat suuttimet siis alkuperäiset koot, polttoainepinta oikealla korkeudella (tarkistuslasin keskellä), onko kaasuttimen kannen suoruuden lisäksi myös runko suora, sekä tietysti kaikkien tiivisteiden pitävyys (muut ilmavuodot). Noiden lisäksi myös kulunut kaasuttimen akseli tai imusarjan ilmavuodot (tiivisteet) saattavat olla syynä.
Autotarvikeliikkeistä voi ostaa melko edullisesti alipainemittarin, joka liitetään moottorin imusarjaan ja se antaa monenlaista tietoa moottorin kunnosta.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti