Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Datsun 120 AFII Coupe ja maalausprojekti

Aloittaja Nette, heinäkuu 26, 2012, 12:11:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nette

Heippa! Ihan aluksi, poistakaa jos tää kysymys on tyhmä ja/tai ei kuuluu tänne laisinkaan, mutta mulla olis seuraavanlainen onkelma:
Mulla on vuoden omistuksessani ollut vm. 76 Datsun (oma helmeni :) ) jolle olis nyt tarkoitus saada uus maalipinta. Värinä tällä hetkellä on kupari, ja se näyttää kyllä kovin "alkuperäiseltä" mutta toisaalta hiukkasen pliisulta.... Haaveilisin punaoranssista väristä, mutta epäröin vielä että raaskinko vaihtaa väriä sittenkään vallan vai säilyttäisinkö "alkuperäisen ulkonäön"..

Kysynkin teiltä muut armahat Datsun-harrastajat, mitä te tekisitte, säilyttäisitte vanhan värin vai muuttaisitte rohkeasti näyttävämpään?
Tässä kuva autostani:

Tero-75

Tämä on aivan oikea paikka kysymyksellesi, eri asia löytyykö järkeviä vastauksia ;D

Kuvan perusteella auto on erittäin siisti joka herättääkin kysymyksen: Oletko aikeissa jossain vaiheessa museorekisteröidä auton, tai haluatko muuten säilyttää sen mahdollisuuden? Tuota mallia ei liikoja ole säilynyt, saatikka että niitä olisi museorekisteriin asti päätynyt.

Jos kyllä, niin silloin alkuperäinen väri pintaan. Muuten valitset omaa silmääsi miellyttävän värin. Muullakin kuin alkuperäisellä värillä voi vanhastakin autosta saada näyttävän, tässä erään kerholaisen tyylinäyte aiheesta:

Vääristääkö kuva väriä, vai onko maalipinta haalistunut kauttaaltaan? Entä oletko koittanut vertailla jollain näytepalalla uutta alkuperäistä väriä nykyisen rinnalla?
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

micramies

Jos auto olisi minun, säilyttäisin sen mahdollisimman alkuperäisenä. Värisävy kyllä näyttää kuvassa lähinnä hopeanharmaalta, jos esim. ovien ja luukkujen karmeissa näkyy se haalistumaton kuparinsävy, maalaisin auton sen mukaan.
Itsellä oli -82 Mazda 323 metallinvihreänä jossa jo 10v vanhana näkyi huomattava sävyn haalistuminen pintapeltien ja oven karmien välillä, ilmeisesti silloiset metallivärit eivät kestäneet kovin paljon auringonvaloa haalistumatta.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Nette

Kiitos vastauksista Tero-75 ja micramies!
Arvostan mielipiteitänne ja ehkäpä tosiaan taidan säilyttää alkuperäisen ulkönäön. En tuota museorekisteriä ole ajatellut sen pitemmälle, muttei se ole poissuljettukaan vaihtoehto :)
Auto on tosi siisti, tosin tuo kuva on siltä päivältä kun noudimme sen ja nyt vuoden ajon jälkeen ruostekukkaset on kyllä päässyt valloilleen..... Hioin jo ruostekohdat pois ja pari reikää hitsattiin uudelle pellille, nyt olis armoton paklaus ja maalaus viä edessä ::)

Niin ja tuo väri lukee auton papereissa, ei se mustakaan kuparilta vaikuta, vaan ennemminkin pliisulta kullalta /shampanjalta tms.. Tuo kuva vääristää, ei se hopeanharmaalta luonnossa näytä. Osa kohdista on paikkamaalattu tuos kuvas ja näyttää erivärisiltä siksi, ei autossa haalistumista oikeen muuten nää, tiettyjä "valumia" lukuunottamatta.

En malta odottaa, että autos on uusi maali ja kromiosat kimaltaa :D
Olen muuten vailla vanteita, eli jos jollakin olis tiedossa tms niin saa tarjota!!

On muutes aika homma hankkia varaosia tuohon autoon!! Olin vaihtamassa eteen jarrupaloja ja löysinkin haljenneen jarrulevyn, onneksi löysin mahtavan huoltoliikkeen josta on sattumoisin löytynyt kenties Suomen ainoat kappaleet mm. jarrulevyjä ja jarrusylinterin mäntiä... :)

Pera

Komia Datsuni!
Ihmetys oli suuri kun tämmöisen samanmoisen bongasin tässä kuukausi-pari, ehkä kolmekin sitten Kankaanpäässä, Venesjärven koulun pihassa. Piti sitä hetki kierrellä ja ihastella. Sitten joskus toisenkin kerran näkyi Kankaanpäässä.

Olikohan mahdollisesti kyseessä sinun autosi?  :) Ainakin samanvärinen oli, eikä näitä tosiaan kovin montaa enää ajossa ole.

Maalaamiseen en sano mitään, päätä itse haluatko pitää alkuperäisenä. Tai no, ehkä sanon sittenkin että itse varmaan maalaisin alkuperäiseen asuun.
Terveisin Pera, Datsun 100a F-II.

akkuhappo

Lähtisin kanssa alkuperäiseen väriin
jo siitä syystä että auton värinvaihto on iso homma, jos sen tekee kunnolla (ovien sisäpuolet- kaikki sisäosat -konehuone -luukkujen sisäpuolet)
Ja alkuperäinen on alkuperäinen, jos myöhemmin haluaa hyvin säilyneen yksilön museorekisteriin niin värin olisi syytä olla alkuperäinen tai hyvin lähellä sitä.. Hiano laite  :)

OH2KV

Originaaliväriä suosittelisin, vaikka olenkin jäävi jonkun verran näissä väriasioissa. (Värisokeakin)

Katsopa löytyykö jostakin alkuperäistä väriä paikasta johon ei auringonvalo ole sattunut. Voisiko se miellyttää silmää? Ja onkohan konehuoneessa värikoodikin vielä luettävissa? Yleensä erillisessä tarrassa, mutta joskus ajoneuvon tyyppikilvessäkin se on mainittu.

Hieno laite, kyllä.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

matti43

Eikös tuo ole numeroltaan 006, tuo väri? ;)
Matti ruotsista.

Pera

Kyseinen auto bongattu taas tänään Kankaanpään uuden S-marketin pihalta :) Piti jäädä odottelemaan omistajaa mutta oli niin kiire kauppaan.
Terveisin Pera, Datsun 100a F-II.