Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

N13 Sunny ryyppy jumissa

Aloittaja verapa64, maaliskuu 25, 2009, 19:23:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

verapa64

Moi,
joku on joskus maininnut autonsa ryypyn jumittavan, mutta mitään korjausohjeita en ole nähnyt.

Siis, Sunny N13 vm. -90, GA16-kone, automaattiryyppy.
Ryyppy jää päälle silloin tällöin, mielestäni useimmiten silloin kun kone on lämmin tai puolilämmin (startti kauan paahtaneen lohkolämmityksen jälkeen tai lämpimästä parkkihallista).

Kierrokset pysyy 2000-2200 r/min (normaali nopeus ryyppy päällä 1500 r/min). Minkäänlainen kaasupedaalin polkeminen ei auta. Ei edes moottorin sammutus ja uudelleenkäynnistys. Seuraavana aamuna starttaa ja toimii ihan normaalisti.

Eli osaako joku neuvoa:
- Miten päälle juuttuneen ryypyn saa vapautettua kun tilanne on päällä?
- Voiko ryyppyä korjata jotenkin jottei se jäisi uudestaan päälle?

Haynesin korjauskirjassa oli pari vinkkiä, ryyppyläpän toimilaitteelle tulevan virran tarkistus ja releen toiminnan tarkistus. Onko kokemuksia mistä kannattaa aloittaa, vai ajanko romun purkaamolle?

AkiH

Tutki ensimmäisenä sulakerasiasta Engine Control -sulake. Minulla auttoi sen vaihtaminen.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

take

Meneekö ryyppy kuitenkin pois päältä jos ajaa esim. 10km?

verapa64

Engine control sulake vaihdettu viikonloppuna, seurataan tilannetta.

Kun ryyppy on jäänyt päälle se on pysynyt päällä koko sen kertaisen matkan (työmatka noin 30 km, puoli tuntia).

take

Ensinnäkin normaalikierrokset on siinä 2000-2500 ryyppy päällä. Mutta tuo jumittaminen niin ajoittainen vika voi olla hankalampi. Ensiksi tulee mieleen se ryypyn lämmitysvastus. Siitä kotelon kannesta kulkee sähkö vastukselle pienen jousen välityksellä. Tämä väli voi olla hapettunut jolloin sähkö kulkee välillä ja välillä taas ei. Seuraavan kerran kun se ei toimi niin mittaa ensin että sinne tulee jännite koneen käydessä. Mittaa sen jälkeen sen lämmitysvastuksen vastus. Pitäisi olla siinä 2-3 ohmia. Muussa tapauksessa se on viallinen. Jos se on ok niin sitten pitää purkaa se ryyppy ja voidella.

AnttiJL

Sori että nostan näinkin vanhaa topikkia ylös.
Onko GA14 koneen kyseinen lämmitysvastuskin normi-arvoiltaan 2-3ohmia?
Mittasin omastani 5,8ohm... Eli vaihtoon? Siis oireena tuo kauan metsästämäni vika. Välillä kierrokset nousee (tyhjäkäynnilläkin) ja moottori lämpenee liikaa sekä kuluttaa enemmän bensaa, oli vanhassa yli 600km/tankki, tässä 450km/tankki.

AnttiJL

Ai niin, unohtu mainita että öljynpaine-valo sammuu viiveellä...

take

Kyllä se samat arvot suunnilleen on kaikissa. Saattaa olla viallinen tai sitten ei ihan. Omastani olen kuitenkin mitannut 15 ohmia ja toimii vaillinaisesti mutta toimii kuitenkin. Tuo vastusarvon kasvu aiheuttaa lämmitystehon heikkenemistä joka taas ilmenee niin että vauhdikkaasta ajosta jättää kierroksia päälle ja hetken paikallaan käymisen jälkeen kun napauttaa kaasua niin kierrokset laskee normaaliksi. Eli lämmistyteho ei riitä moottoritilan ajoviimaa vastaan, mutta paikallaan ollessa moottori hohkaa lämmintä tarpeeksi jotta ryyppy menee pois. Paras on ihan ottaa ja katsoa onko ryypyn läppä täysin auennut ajossa.

nissan-man

LainaaAi niin, unohtu mainita että öljynpaine-valo sammuu viiveellä...
Kuinka pitkällä viiveellä? Riippuu erittäin paljon öljyistä ja suodattimesta..
P10 GA16DS

AnttiJL

Kun auto on käynnissä, kuluu noin 1-2sekuntia ei kuitenkaan issäännimessä yli 3sekuntia

nissan-man

LainaaKun auto on käynnissä, kuluu noin 1-2sekuntia ei kuitenkaan issäännimessä yli 3sekuntia
Normaalia. Tarvike suodattimet tahtoo tyhjentyä öljystä niin kestää aina nostaa paineet. Mulla sama homma primerassa.
P10 GA16DS

cedricfan

 ;D ;D ;D
Kyllä niissä tarvikesuodattimissa on ihan samaan tapaan tyhjentymisen estoventtiili jos moista tarvitaan. Eikä se ole alkuperäisissäkään niin tiivis, etteikö sen kautta pääsisi öljyä karkuun pidemmän seisonnan aikana. Homma on ihan päivänselvää, kun tietää millainen tuo vena on rakenteeltaan. Eli missäs kohtaa se sitten on kun noin hyvin tiedätte...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

nissan-man

Lainaa;D ;D ;D
Kyllä niissä tarvikesuodattimissa on ihan samaan tapaan tyhjentymisen estoventtiili jos moista tarvitaan. Eikä se ole alkuperäisissäkään niin tiivis, etteikö sen kautta pääsisi öljyä karkuun pidemmän seisonnan aikana. Homma on ihan päivänselvää, kun tietää millainen tuo vena on rakenteeltaan. Eli missäs kohtaa se sitten on kun noin hyvin tiedätte...
Mitä oon foorumeja sen verran lueskellut että sen käsityksen saa että tarvikesuodattimilla öljynpaineiden nosto kestää enempi kuin alkuperäisellä suodattimella.. Monesti jakopään ketjukin kerkeää ääntää ennenkuin paineet nousee.
P10 GA16DS

cedricfan

Kannattaakin lukea oikeita foorumeita ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40