Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Almera N16 laahaavat jarrut

Aloittaja Ventti, huhtikuu 01, 2026, 08:35:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ventti

Sellasta ongelmaa.
Etujarrut laahaa edelleen vaikka sinne on vaihdettu satulat, palat, levyt ja liukutapitkin. Laahauksen huomaa kun levy kuumenee aika paljon, ja välillä pienessä mäessäkin auto pysyy paikallaan ilman jarrua.

Palojen päästä otettu vähän pois ja ne liukuu paikoillaan hyvin.

Satulan kannakkeita ei ole vaihdettu mutta putsattu tapin kolo ja testattu että liukutappi liikkuu kyllä hyvin. Kaikki paikallaan ollessa satulaa saa melko kovalla voimalla liikuttaa että se liikkuu. Kuinka herkkä sen normaalisti pitäis olla?

Toiselle puolelle vaihdettu myös letku, vanha oli kyllä sisältäkin ehjä. Toinenkin löytyy kyllä mut tuskin siitä kiinni.

Uudet levyt pääsi myös ottamaan aika paljon lämpöä ja nyt todennäköisesti kierot kun ravistaa. Voiko kiero levy aiheuttaa laahausta? Ehjät levytkin on jo hyllyssä mut ei viittis niitäkin pilata.

Slasher-

Hmm mitä oon ymmärtäny youtube videoista niin yleensä kun jarrupalat vaihdetaan niin ois kai hyvä vaihtaa samalla jarrulevyt koska sitten on tavallaan kokonaan uusi setti alla

Ventti

Lainaus käyttäjältä: Slasher- - huhtikuu 02, 2026, 09:54:00Hmm mitä oon ymmärtäny youtube videoista niin yleensä kun jarrupalat vaihdetaan niin ois kai hyvä vaihtaa samalla jarrulevyt koska sitten on tavallaan kokonaan uusi setti alla

Palat ja levyt tuli vaihdettua silloin samaan aikaan. Siitä alkoi sit jumittamaan, varmaan kun satulan mäntä meni niin sisään niin jotain korroosiota yms siellä oli. Sen jälkeen vaihdoin satulat mut ilmeisesti levyt oli ottaneet lämpöä ja mennyt kieroiksi.

Vaihdoin nyt pari pv sit suorat levyt ja ajoin n.100km ja levyt olivat ihan viileät perillä.

Tässä tapauksessa ilmeisesti siis kierot levyt aiheutti noin pahaa laahausta.

Slasher-

mies51

Etujarrut pelaa ja jarruttaa hyvin, mutta takajarrut. Olen uusinut satulat, kun entisten käsijarruvivun akseli alkoi ruosteessa jumittaa. Jos jarruvivun palautusjousi ei jaksa palauttaa rajoittimeen asti, kun käsijarrun löysää, alkaa jarrukahva nousta liian pystyyn. Samoin automaattinen mekanismi lakkaa säätämästä paloja levyä kohti jarrupinnan kuluessa. Täytyy siis huoltaa  takajarrut ennen syksyn katsastusta.