Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan Qashqai+2 etuakselipalkin vaihto

Aloittaja McJuccaH, toukokuu 05, 2025, 18:54:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

McJuccaH

Heippa.

Qashqai kävi tänään taas yrittämässä leimaa ja ei kappasvain mennyt läpi. Taas pitkä lista niveliä vaihdettavana, niinkuin melkein joka vuosi.
Tämä kertaa myös jokerina etuakselipalkin vaihto. Tuota ei ole tullut ikinä vaihdettua, niin onko vinkkejä?
Millainen savotta ja kannattaako edes ryhtyä ilman nostinta? Onko moottori kannakoitava tuossa vai?

primu_patu

Terves

Tarkoitatko sitä apurungon vaihtoa? Oliko niin ruosteessa että pisti vaihtamaan?

Jos kyse on apurungosta, niin on tullut sellainen vaihdettua.

Välttämäti ei nosturia tarvitse, kunhan nostaa auton etuosan pukkinen päälle vähän normaalia korkeammalle. Mulla on ollut sellainen ajoluiska rakennettuna( eli vähän rasvamontuntapainen, mutta missä ollaan sellällään auton alla ja auto on sopivalla korkeulella siinä yläpuolella) ja tästä olen auton nostanut niin, että saa etupyörät pois alta.

Kannattaa vaihtaa myös ne alakolmiotuet samalla koska ne joutuu ottamaan irti.

Itse apurunko on neljällä pultilla kiinni ja tässä joutuu vähän kikkaileen kun ottaa irti ja laittaa takaisin. Eli takapään alla on hyvä laittaa tunkkin kun ottaa etupään irti ja sitten pudottaa sen apurungon alas ja päin vastoin kun laittaa kiinni. Ennen alaspudotusta on siitä irroitettava kallistuksen vakaajan tanko ja hammastanko. kallistuksen vakaajan kumit kannattaa vaihtaa samalla kun on irti. Niin ja edestä joutuu ottamaan muovilevyjä pois tieltä että pääsee etukiinnikkeisiin käsiksi.

Sitten kun kaikki on tehty niin joutuu käyttämään pyörien suuntauksessa koska ne voi harittaa hieman.

Moottoria ei tarvii tukea koska ei ole apurungossa kiinni, vaan muualla korissa.

Siinä nopeesti muistellen mitä tuli tehtyä
primu_patu

tikola

Ja itse osahan ei ole tolkuttoman hintainen ja löytyy varmaan jokaiseen perusautoon normaaleista verkkokaupoista järkihintaan. Eli uutta osaa vaan ja sitten joko vaihtaa tai vaihdattaa, niin matka jatkuu. Tuo ei tavallisissa autoissa mikään paalaamisperuste enää ole. Mutta kieltämättä vähäistä isompi työmaa se varmasti on.

Nature

Moro, omassa autossa sama homma, itse tilasin osan alle 400 euroon ja seuraavaksi pitäisi miettiä minne veisi vaihdettavaksi. Osaatteko yhtään sanoa mitä kyseinen remontti maksaa korjaamolla noin suunnilleen?

Edit: Kiinnostaisi myös tietää kannattaako vaihdon jälkeen tehdä nelipyöräsuuntaus heti vai parin viikon ajelun jälkeen, onko väliä?

Nature

Lainaus käyttäjältä: Nature - toukokuu 26, 2025, 08:34:03Moro, omassa autossa sama homma, itse tilasin osan alle 400 euroon ja seuraavaksi pitäisi miettiä minne veisi vaihdettavaksi. Osaatteko yhtään sanoa mitä kyseinen remontti maksaa korjaamolla noin suunnilleen?

Edit: Kiinnostaisi myös tietää kannattaako vaihdon jälkeen tehdä nelipyöräsuuntaus heti vai parin viikon ajelun jälkeen, onko väliä?

Eipä osanneet Autojerrysäkään antaa oikein arvioita remontille, no pitänee viedä auto sitten korjattavaksi kun rahatilanne antaa myöten...

McJuccaH

Lainaus käyttäjältä: primu_patu - toukokuu 25, 2025, 18:43:16Terves

Tarkoitatko sitä apurungon vaihtoa? Oliko niin ruosteessa että pisti vaihtamaan?

Jos kyse on apurungosta, niin on tullut sellainen vaihdettua.

Välttämäti ei nosturia tarvitse, kunhan nostaa auton etuosan pukkinen päälle vähän normaalia korkeammalle. Mulla on ollut sellainen ajoluiska rakennettuna( eli vähän rasvamontuntapainen, mutta missä ollaan sellällään auton alla ja auto on sopivalla korkeulella siinä yläpuolella) ja tästä olen auton nostanut niin, että saa etupyörät pois alta.

Kannattaa vaihtaa myös ne alakolmiotuet samalla koska ne joutuu ottamaan irti.

Itse apurunko on neljällä pultilla kiinni ja tässä joutuu vähän kikkaileen kun ottaa irti ja laittaa takaisin. Eli takapään alla on hyvä laittaa tunkkin kun ottaa etupään irti ja sitten pudottaa sen apurungon alas ja päin vastoin kun laittaa kiinni. Ennen alaspudotusta on siitä irroitettava kallistuksen vakaajan tanko ja hammastanko. kallistuksen vakaajan kumit kannattaa vaihtaa samalla kun on irti. Niin ja edestä joutuu ottamaan muovilevyjä pois tieltä että pääsee etukiinnikkeisiin käsiksi.

Sitten kun kaikki on tehty niin joutuu käyttämään pyörien suuntauksessa koska ne voi harittaa hieman.

Moottoria ei tarvii tukea koska ei ole apurungossa kiinni, vaan muualla korissa.

Siinä nopeesti muistellen mitä tuli tehtyä
Kiitos vastauksesta. Oma vastaus jäänyt "kiireen" vuoksi postaamatta. Joo, sain lainata sukulaismiehen autohallia ja oli aikamoinen viikonloppu remonttia tehdessä. Jos jokin voi ruostua täysin jumiin, niin tässä oli ruostunut. Kun olisi ollut edes kaasupilli, millä lämmittää. Samassa remontissa piti vaihtaa myös molemmat pitkittäiset takavakaajat. Lopputulemana auto leimaan ja mies viikon sairaslomalle, kun paukahti kyynärpää kipeäksi. Osatkin oli kohtuuhintaisia Autodocin kautta ja tulivatkin melko nopeasti

Nature

Lainaus käyttäjältä: Nature - kesäkuu 08, 2025, 06:20:04
Lainaus käyttäjältä: Nature - toukokuu 26, 2025, 08:34:03Moro, omassa autossa sama homma, itse tilasin osan alle 400 euroon ja seuraavaksi pitäisi miettiä minne veisi vaihdettavaksi. Osaatteko yhtään sanoa mitä kyseinen remontti maksaa korjaamolla noin suunnilleen?

Eipä osanneet Autojerrysäkään antaa oikein arvioita remontille, no pitänee viedä auto sitten korjattavaksi kun rahatilanne antaa myöten...

Itsellänikin jäi päivittämättä, vein korjaamolle ja auto tuli kuntoon. Työ ja osa noin maksoivat yhteensä noin tonnin ja ajo jatkuu...