Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Mitä vuotaa?

Aloittaja Nature, lokakuu 03, 2025, 11:14:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nature

Morjens auton vaihteiston tai kytkimen kohdalta on jo jonkin aikaa vuotanut pieniä määriä jotain nestettä. Eli mistähän vuotaa, olen alla olevaan kuvaan merkinnyt kohdat mistä nestettä löytyy pieniä määriä ja mihin suuntaan sitä aina kertyy. Mielestäni ei ole öljyä niin mietin että onko se sitten jarru/kytkinnestettä.

Kyseessä nissan qashqai hr16de moottorilla. Onko siis vaihteisto vai kytkin menossa kohta remonttiin? Vaihteet kyllä toimivat aivan hyvin tällä hetkellä. Lähinnä mietityttää tuon systeemin päässä oleva metallikehikko, että mikäs se on ja voiko sen tarvittaessa vain vaihtaa jos vika on siellä, meinaa olla jo aika ruostunut ja epäilen että sieltä sitä ainetta vuotaa.

KUVA:

Slasher-

Voiko olla vaihteistoöljyä? Millon tohon on viimeks vaihdettu vaihteistoöljy? Onko manuaali vai automaatti?

Nature

Lainaus käyttäjältä: Slasher- - lokakuu 03, 2025, 12:58:37Voiko olla vaihteistoöljyä? Millon tohon on viimeks vaihdettu vaihteistoöljy? Onko manuaali vai automaatti?

Ei kyllä tietoa, ei ole merkintöjä vaihdosta ainakaan edelliseltä omistajalta, että on varmaan jonkun aikaa ainakin kulunut viime vaihdosta. Manuaalivaihteisto on. Mietin vain että eikö vaihteistoöljy olisi tummempaa, kun nyt tuo "neste" on aika läpikuultavaa mikä vuotaa (siksi ajattelin itse että olisiko jarru/kytkinnestettä). Voihan toki vuoto olla vaihteistonkin puolella, mutta vielä ei ole antanut mitään merkkejä ajaessa että olisi menossa, pitänee seurailla...

Slasher-

Lainaus käyttäjältä: Nature - lokakuu 03, 2025, 13:08:29
Lainaus käyttäjältä: Slasher- - lokakuu 03, 2025, 12:58:37Voiko olla vaihteistoöljyä? Millon tohon on viimeks vaihdettu vaihteistoöljy? Onko manuaali vai automaatti?

Ei kyllä tietoa, ei ole merkintöjä vaihdosta ainakaan edelliseltä omistajalta, että on varmaan jonkun aikaa ainakin kulunut viime vaihdosta. Manuaalivaihteisto on. Mietin vain että eikö vaihteistoöljy olisi tummempaa, kun nyt tuo "neste" on aika läpikuultavaa mikä vuotaa (siksi ajattelin itse että olisiko jarru/kytkinnestettä). Voihan toki vuoto olla vaihteistonkin puolella, mutta vielä ei ole antanut mitään merkkejä ajaessa että olisi menossa, pitänee seurailla...

Jos ei oo vaihteistoöljyä ikinä vaihdettu nii ite lähtisin sen kyllä vaihdatuttamaan tai vaihtamaan itse. Vaihdatuskaan ei hirveän kallista pitäisi olla. Varmaan joku 70-80€. Omassa autossani ainakin suositus vaihtaa 40tkm välein

Slasher-

Ja itse siis en oo varma mikä toi kuvan pömpeli edes on koska olen täysi aloittelija autojen kanssa. Mutta mun lottoarpa on että se on vaihdelaatikko. Viisaammat korjatkoon :D

Peta

Onkohan tuo vaihteiston peltinen päätykoppa ruostunut puhki ja sitä on korjailtu jollain liimamassalla?. Jos tuo on vaihteisto öljyä niin kannattaa pitää huoli ettei pääse öljyt vähentymään liikaa on laakerit vaihteisto nopeasti entiset.

Nature

Lainaus käyttäjältä: Peta - lokakuu 03, 2025, 18:09:37Onkohan tuo vaihteiston peltinen päätykoppa ruostunut puhki ja sitä on korjailtu jollain liimamassalla?. Jos tuo on vaihteisto öljyä niin kannattaa pitää huoli ettei pääse öljyt vähentymään liikaa on laakerit vaihteisto nopeasti entiset.

Joo pitää seurailla, tällä hetkellä vuoto aika vähäistä ja tuskin vaikutusta, olisi kiva saada varmistus että onko tuo tosiaan vaihteistoon liittyvä koppa vai mikä (itse en näistä sen tarkemmin tiedä). Ilmeisesti kytkin kuitenkin sijaitsee myös tuossa. Onhan auto jo vanha ja paljon ajettu, että pitää miettiä kyllä sitten että kannattaako vaihteistoa alkaa uusimaan. Kyllä korvaavia osia varmasti saisi autopurkaamoilta yms. mutta mitä sitten remontti maksaa...

EDIT: Niin ja itse en ole kyllä liimamassalla tuota korjaillut, edellisestä omistajasta en sitten tiedä tarkemmin...

Jakopää

Miksi vaihteisto pitäisi uusia jos se toimii?
Kannattaisi varmaan aloittaa vaihteistoöljyn määrän tarkistamisella.
Eli täyttöproppu auki (jos on) ja öljyn pinnan pitäisi olla alareunan tasalla.
Jos ei ole, niin lisätään öljyä ja tutkitaan tarkemmin vuodon lähdettä.

Nature

Lainaus käyttäjältä: Jakopää - lokakuu 04, 2025, 20:20:48Miksi vaihteisto pitäisi uusia jos se toimii?
Kannattaisi varmaan aloittaa vaihteistoöljyn määrän tarkistamisella.
Eli täyttöproppu auki (jos on) ja öljyn pinnan pitäisi olla alareunan tasalla.
Jos ei ole, niin lisätään öljyä ja tutkitaan tarkemmin vuodon lähdettä.

Joo siis en ole uusimassa ennen kuin hajoaa  :) Pitää tarkistaa tuo öljyn määrä vielä jotenkin, että onko päässyt vähiin. Lähinnä mietin että myydäänkö tuommoista peltistä päätykoppaa varaosana missään, eipä löytynyt kun itse etsin, sehän näytti olevan ihan ruosteessa jo ja tiivistekkin aika lailla kulunut.

Slasher-

Jos muuten haluut selvittää tota tekniikkaa enemmänki nii laita sun auton valmistenumero (löytyy esim. Trafin tiedoista) tänne:

https://nissan-europe.epc-data.com/

Sen jälkee voi mennä sielt kattelee et miten toi sun auton vaihdelaatikko esim. rakentuu ja tota kautta saa myös hyvin noita varaosakoodeja