Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Renkaiden merkinnöistä

Aloittaja villek, huhtikuu 17, 2025, 17:05:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

villek

Primerassani on lähes uudet talvirenkaat (205/60R16). Mietin että jos tuon vaihtaisi Ford Focus 1.0 vm 2017. Siinä on huonot talvirenkaat (205/55R16)

Voiko noita Primeran renkaita vaihtaa tuon Focuksen vanteille, kun noissa lukemissa pieni ero?

Jos Primeran pyörät sopisi vanteineen Focukseen niin sehän olisi silloin helppoa, mutta tuskin sopii.

shamrock

Vanteet ei todellakaan sovi, mutta muuten voi toki vaihtaa. Rekisteriotteeseen merkitystä rengaskoosta saa poiketa vannekoon suhteen tuuman, ja leveydessä 30mm. Vierintäkehä ei saa muuttua yli 5% mutta se nyt ei noin pienessä vaihdossa ole edes ongelma.

tikola

#2
Ja vaikkapa tällä voi laskeskella noita kehämuutoksia:

https://tiresize.com/calculator/

Tuo viiden yksikön muutos on vähäinen, mutta toki vaikuttaa. Itselläkin juuri tällä hetkellä 5 yksikköä liian iso rengas, kun ilmaiseksi sain. Ei se mitään paranna, mutta ei se tässä tapauksessa juuri haittaakkaan. Se on noin puolen prosenttiyksikön muutos halkaisijaan, joten onkos se nyt sitten jotain 1.5% hujakoilla kehällä?

shamrock

Lainaus käyttäjältä: tikola - huhtikuu 20, 2025, 05:45:46Ja vaikkapa tällä voi laskeskella noita kehämuutoksia:

https://tiresize.com/calculator/

Tuo viiden yksikön muutos on vähäinen, mutta toki vaikuttaa. Itselläkin juuri tällä hetkellä 5 yksikköä liian iso rengas, kun ilmaiseksi sain. Ei se mitään paranna, mutta ei se tässä tapauksessa juuri haittaakkaan. Se on noin puolen prosenttiyksikön muutos halkaisijaan, joten onkos se nyt sitten jotain 1.5% hujakoilla kehällä?

Itseasiassa Suomen teillä se on joissakin tapauksissa iso muutos. No, näillä renkaan leveyksillä 55 ei ole vielä mikään "matalaprofiili", mutta itselläkin usein on alla just tuo "vitosen" ylikoko. Nopeusmittari on sillä tarkka, ja jos siinä jotakin eroa niin mukavuutta se ainakin lisää. Joskus oli katsastuksessa nuo olla, ja näytinkin inssille että vähän olin moukaroinut edessä pyöränkoteloa uusiksi, kun ihan ääriasennossa otti juuri ja juuri kiinni. Sattui olemaan inssin oma auto hallissa, ja naureskeli vaan ja näytti sitä, että niin on mullakin :D Että paljon parempi se noilla renkailla on :D