Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan Almera 1.5 2002 Airbag valo vilkkuu

Aloittaja Slasher-, syyskuu 04, 2024, 20:48:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slasher-

Heippa,

Eli sellainen ongelma ilmennyt yhtäkkiä tyhjästä, että airbagin varoitusvalo vilkkuu. Kokeilin netistä nollausjuttua käynnistämällä virrat 3 kertaa jotta menee diagnostiikkatilaan. Valo pysyi poissa vain minuutin ja alkoi taas vilkuttamaan. Tämän jälkeen vein huoltoon, jossa katsottiin lukijalla vikakoodit ja ne nollattiin. Tämän jälkeen valo pysyi poissa viikon ja luulin ongelman jo korjaantuneen, mutta nyt alkoi taas.....

Huollossa ei siis tehty muuta kuin nollattiin vikakoodit. Kysymykseni onkin tämä. Onko kellään hajua, mitä seuraavat vikakoodit tarkoittavat ja onko vinkkejä, että miten niitä lähtee selvittelemään. Ja onko kalliskin korjaus?

Tässä vikakoodit:

- (20) Satellite left sensor side airbag Open Circuit
- (81) Intermittent or Repaired RH Radiator Primary Crash Sensor Feed/Return Circuit Open

Jos jollain mietteitä/ajatuksia niin arvostan suuresti! :)

Aramis

Tällä ohjeella joka on täällä foorumilla vuonna 2013 julkaistu, olen saanut omasta Almerasta kyseisen vian korjaantumaan.
Nissan Almera N16 2004 1.5L Sedan

Slasher-

Lainaus käyttäjältä: Aramis - syyskuu 05, 2024, 07:40:56

Tällä ohjeella joka on täällä foorumilla vuonna 2013 julkaistu, olen saanut omasta Almerasta kyseisen vian korjaantumaan.

Kokeilin tuota muutamaankin otteeseen. Valo sammui, mutta palasi noin 3 minuutin ajon jälkeen.

Slasher-

Itsellä diagnostiikkatila vilkutti yhtä pitkää ja 8 lyhyttä joten maalaislogiikalla mietin, että voisko olla toi Front passenger air bag module. Tämän siis bongasin tämän foorumin käyttäjältä "Sampuli" seuraavasta viestistä:

"Moi,

Jos joku vielä painii tämmöisten ongelmien kanssa niin itselleni ratkaisu oli seuraavanlainen:

-Hanskalokero auki tai hansikaslokero kokonaan irti
-Hansikaslokeron yläpuolelta luukku auki (aukesi vetämällä)
-Luukusta paljastui iso keltainen liitin
-Renklasin liitintä irti ja kiinni muutaman kerran, lopuksi liitin kiinni
-Lopuksi tuo airbag valon "nollaus" eli käy diagnostiikka tilassa ja sitten samalla virtojen renklauksella takaisin user tilaan.

Aluksi tietysti täytyy selvittää missä puolella vikaa on, eli menee tuohon diagnostiikkatilaan, jos valo vilkkuu hitaasti ja välillä nopeasti, nopeiden välähdyksien lukumäärä kertoo missä vikaa on, jos sitä on.

Vilkkumisien lukumäärät:
1. Front LH seat belt pre-tensioner
2. Driver air bag module
3. Front RH seat belt pre-tensioner
4. N/A
5. Occupant Classification System control unit
6. Crash zone sensor
7. Air bag diagnosis sensor unit
8. Front passenger air bag module"

Vein kuitenkin korjaamolle tsekkaamaan vikakoodit ja korjaamolla tosin tuli seuraavat vikakoodit:

(20) Satellite left sensor side airbag Open Circuit
(081) Intermittent or Repaired RH Radiator Primary Crash Sensor Fee/Return Circuit Open

Mekaanikko nollas vikakoodit, mutta ei tiennyt mitä noi tarkottaa joten mitään toimenpiteitä ei tehty. Hän kuitenkin ajoi koeajon ja käynnisteli autoa varmaan 8 kertaa ja valo ei ikin tullu takas. Viikon päästä tosin alko taas vilkuttamaan valoa eli nollaus ei selkeestikään auttanut.

Nyt äsken kokeilin tota kikkaa, joka on lainausmerkeissä (oranssilla) tässä viestissä ja löysin ku löysinki sen keltasen liittimen hansikaslokeron yläpuolelta. Eka piti irrottaa hansikaslokero. Meinasin jo luovuttaa koska luulin eka ettei hansikaslokeron irrottamisen jälkeen siellä oo mitään pikkuluukkua vaan joutuu purkamaan enemmänki, mutta sitten sieltä aukeski sellanen pikkunen luukku puolivahingossa auki joka paljasti tän keltasen airbag liittimen. Keltasen liittimen irrotus oli vaikeaa ku se oli niin tiukassa. Piti painaa keltasen liittimen irrotusnappia etusormen kynnellä ja samaan aikaan kampesin ruuvarilla niin se lävähti auki. Irrotin ja liitin sen muutaman kerran ja puhalsin sinne suulla ilmaa. Tän jälkeen menin auton avainkikalla diagnostiikkamoodiin ja se valo sammu! 10 minuutin testiajon jälkeen ei vieläkään oo tullu takas joten oon varovaisen toiveikas. Raportoin tänne jos valo alkaa taas palamaan, mutta jos musta ei kuulu niin sitten uskon, että ongelma oli tossa pelkääjän paikan airbag sensorin liittimessä. Toivotaan parasta!

Slasher-

Ainiin, kattelin youtube videoita myös aiheeseen liittyen ja kaikissa airbag toimenpiteissä pitäs kai irrottaa akun miinuskaapeli ja antaa auton seisoa 5 minsaa. Itse en siis irrottanut, toivottavasti ei ollut riski toimenpide irrottaa ja liittää tota liitintä ilman akun miinuskaapelin irroittamista :o

Slasher-

Raportoin tänne heti jos valo tulee takas. Tänään 5.9.24 valo siis poistui. Raportoin myös tasan kuukauden päästä eli 5.10.2024 että mikä on tilanne.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Slasher- - syyskuu 05, 2024, 16:36:28Ainiin, kattelin youtube videoita myös aiheeseen liittyen ja kaikissa airbag toimenpiteissä pitäs kai irrottaa akun miinuskaapeli ja antaa auton seisoa 5 minsaa. Itse en siis irrottanut, toivottavasti ei ollut riski toimenpide irrottaa ja liittää tota liitintä ilman akun miinuskaapelin irroittamista :o

Useimmiten ei, suurin riski on se että siitä jää vikakoodeja, koska osa järjestelmistä on päällä vielä hetken sammutuksen jälkeen, ja akun irroituksen jälkeenkin kondensaattoreihin ym jää vielä varausta. Siksi tuo viisi minuuttia. Ei ne bagit räjähdä vaikka hakkaisit autoa lekalla, vaikka jotkut sitä pelkääkin. Ehkä joskus 80-luvulla jenkeillä oli ne sensorit puskurissa, jos elokuviin on uskomista, mutta nykyään perustuu g-voimiin.

Slasher-

Lainaus käyttäjältä: shamrock - syyskuu 05, 2024, 16:54:11
Lainaus käyttäjältä: Slasher- - syyskuu 05, 2024, 16:36:28Ainiin, kattelin youtube videoita myös aiheeseen liittyen ja kaikissa airbag toimenpiteissä pitäs kai irrottaa akun miinuskaapeli ja antaa auton seisoa 5 minsaa. Itse en siis irrottanut, toivottavasti ei ollut riski toimenpide irrottaa ja liittää tota liitintä ilman akun miinuskaapelin irroittamista :o

Useimmiten ei, suurin riski on se että siitä jää vikakoodeja, koska osa järjestelmistä on päällä vielä hetken sammutuksen jälkeen, ja akun irroituksen jälkeenkin kondensaattoreihin ym jää vielä varausta. Siksi tuo viisi minuuttia. Ei ne bagit räjähdä vaikka hakkaisit autoa lekalla, vaikka jotkut sitä pelkääkin. Ehkä joskus 80-luvulla jenkeillä oli ne sensorit puskurissa, jos elokuviin on uskomista, mutta nykyään perustuu g-voimiin.

Okei mukava kuulla. Itse suljin silmät samalla ku irrotin sitä keltasta airbagin plugia. Tuntu ihan et olisin Tom Cruise Mission impossible elokuvassa purkamassa pommia  8)  :-[  :o

shamrock

Airbagin koodit on monessa autossa sellaisia, että ilman merkkitesteriä tai noita vippaskonsteja et saa niitä nollattua. Se on se suurin syy, miksi kaikki niihin liittyvä tehdään aika akku irroitettuna. Ei kerrota autolle että jotain on käytetty irti. Mulla on kellarin hyllyssä parikin bagia, ne on kulkeneet muutoissa mukana ja pyörineet jossakin laatikoiden pohjalla ... noihin vois vaikka laittaa narun kiinni ja harrastaa moukarinheittoa, eikä ne silti räjähdä.

Haynes lienee se josta on saanut alkunsa tämä kaikki ohjeiden suma, ettei nyt vaan sattuis mitään. Jos luet Haynesin manuaalia, niin vaihtaaksesi pyyhkijän sulat, nosta auto pukeille, irroita akku ja odota kolme tuntia :D

Slasher-

Lainaus käyttäjältä: shamrock - syyskuu 05, 2024, 18:09:46Airbagin koodit on monessa autossa sellaisia, että ilman merkkitesteriä tai noita vippaskonsteja et saa niitä nollattua. Se on se suurin syy, miksi kaikki niihin liittyvä tehdään aika akku irroitettuna. Ei kerrota autolle että jotain on käytetty irti. Mulla on kellarin hyllyssä parikin bagia, ne on kulkeneet muutoissa mukana ja pyörineet jossakin laatikoiden pohjalla ... noihin vois vaikka laittaa narun kiinni ja harrastaa moukarinheittoa, eikä ne silti räjähdä.

Haynes lienee se josta on saanut alkunsa tämä kaikki ohjeiden suma, ettei nyt vaan sattuis mitään. Jos luet Haynesin manuaalia, niin vaihtaaksesi pyyhkijän sulat, nosta auto pukeille, irroita akku ja odota kolme tuntia :D

;D  ;D  ;D

mies51

Meillä sama automalli. Olen nollannut tuon vilkkumisen monen monta kertaa ohjeella. Virta päälle, kunnes alkaa vilkkua. Silloin sekunnissa virta pois, odota 5 sekuntia, virta päälle, kunnes...  Näin 5-6 kertaa. Sitten käyntiin ja vilkkuminen on poissa. Olen huomannut, että tuo vika tulee helposti talven tullessa, jos on huono akku ja akku huonossa latauksessa. Varmaan kosteuskin vaikuttaa.

Slasher-

https://micra.org.uk/threads/how-to-reset-the-airbag-light.65328/

Jollain muullakin näköjään toiminut tää matkustajan puolen airbag sensorin kopeloiminen:

"Thank you .Maarten! Wriggling the passenger air bag connector did the trick. The warning light went out and hopefully will stay that way"

Slasher-

Lainaus käyttäjältä: mies51 - syyskuu 05, 2024, 19:19:28Meillä sama automalli. Olen nollannut tuon vilkkumisen monen monta kertaa ohjeella. Virta päälle, kunnes alkaa vilkkua. Silloin sekunnissa virta pois, odota 5 sekuntia, virta päälle, kunnes...  Näin 5-6 kertaa. Sitten käyntiin ja vilkkuminen on poissa. Olen huomannut, että tuo vika tulee helposti talven tullessa, jos on huono akku ja akku huonossa latauksessa. Varmaan kosteuskin vaikuttaa.

Itse siis tein tän nollauksen ja se toimi vaan noin 3 minuuttia ja sitten vilkkuminen tuli takas. Ei auttanut vaikka tein sen noin 5-7 kertaa. Sen jälkeen en edes päässyt sellaiseen tilaan että sammuis valo ees hetkeks. Valo joko vilkkui tasaisesti nopeaa tahtia (normaali moodi?) ja kun menin diagnostiikkatilaan niin vilkutti 1 hidas ja 8 nopeeta. Tänään ekaa kertaa se vilkutti tasaista hidasta diagnostiikkatilassa (matkustajan puolen airbag sensoring johdon kopeloimisen jälkeen) mikä kai viittaa siihen ettei havaitse vikaa. Ja kun starttasin moottorin niin valo hävisi. Eikä tullut takas edes 10 minuutin jälkeen. Oon varovaisen optimistinen mutta raportoin tänne jos se valo taas alkaa vilkkumaan.

Slasher-

Lainaus käyttäjältä: mies51 - syyskuu 05, 2024, 19:19:28Meillä sama automalli. Olen nollannut tuon vilkkumisen monen monta kertaa ohjeella. Virta päälle, kunnes alkaa vilkkua. Silloin sekunnissa virta pois, odota 5 sekuntia, virta päälle, kunnes...  Näin 5-6 kertaa. Sitten käyntiin ja vilkkuminen on poissa. Olen huomannut, että tuo vika tulee helposti talven tullessa, jos on huono akku ja akku huonossa latauksessa. Varmaan kosteuskin vaikuttaa.

Hmm itellä kyl vaihettiin akku tuossa noin 4kk sitten. Mut nyt akun pitäs olla parempi, ei huonompi  :o  ;D

mertsi1

Jos joku vikavalo palaa, se koodin nollaaminen poistaa sen vian äärimmäisen harvoin. Tuo jälkimmäinen 81-koodi näkyy olevan oikeanpuoleisen etupalkissa olevaan tunnistimeen liittyvä.

Slasher-

Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - syyskuu 05, 2024, 21:34:36Jos joku vikavalo palaa, se koodin nollaaminen poistaa sen vian äärimmäisen harvoin. Tuo jälkimmäinen 81-koodi näkyy olevan oikeanpuoleisen etupalkissa olevaan tunnistimeen liittyvä.

voikohan olla, että jos toi pelkääjänpuolen airbagin sensori on ollu huonosti kiinni niin se on voinu vaikuttaa tohon oikeanpuoleiseen etupalkin tunnistimeen?

Noh ehkä parissa viikossa ollaan viisaampia jos valo tulee tai ei tule takaisin...

Slasher-

Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - syyskuu 05, 2024, 21:34:36Jos joku vikavalo palaa, se koodin nollaaminen poistaa sen vian äärimmäisen harvoin. Tuo jälkimmäinen 81-koodi näkyy olevan oikeanpuoleisen etupalkissa olevaan tunnistimeen liittyvä.

Se piti viel kysyy et mistä tiedät, että on oikeanpuoleiseen palkkiin liittyvä? Onko mitää linkkiä tms. mitä vois tutkia lisää vai perustuuko omaan tietoon?

Slasher-

Noniin eli pelkääjän paikan airbag liittimen irrotus/uudelleenkiinnitys (hansikaslokeron takana) tapahtui 5.9.24 ja nyt tänään 3.10.24 airbag valo on vieläkin pysynyt poissa. Uskon, että se oli ongelman pääsyy! Raportoin tänne jos se jostain syystä vielä alkaa vilkkumaan, mutta hyvältä näyttää!