Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

primera P12 "natisee" kun ratti ääriasennossa

Aloittaja glogi, heinäkuu 05, 2024, 10:36:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

glogi

Moi,
eli auto nissan primera P12, tosiaan kun ratin kääntää ääriasentoihin niin kuuluu semmoinen ihme vikinä.
Olen tarkastelun perusteella päätynyt ohjaustehostimen öljyyn, eli se menisi vaihtoon, nyt kuitenkin mietin voiko tuon öljyn vaihtaa ns ylä kautta eli imee pois ja lisää öljyä.
Vai olisiko järkevämpi saada auto ylös ja tiputtaaa kaikki alakautta ns. pumpun kohdalsta. jostain luin, että öljyä voi olla jopa lähemmäs 3 litraa? kuullostaa paljolta.

mies51

Älä vaihda pelkkään säiliöön. Moska on siellä alhaalla ohjaustehostimessa.Pesuvati alle ja avaa mahdollisimman alhaalta liitos ja kääntele sitten rattia ääriasentoihinsa. Sitten täytät säiliön ja vähän käytettyäsi moottoria ja käänneltyäsi rattia lisäät öljyä ylämerkkiin. Helppo homma. Öljy ATF Dextron III Automaattivaihteistoöljy. Katso että on synteettistä. Ei sitä mene paljoa.

cedricfan

Dexron III(G) ja III(H) on aina synteettistä, ei kuitenkaan täyssynteettistä. III(F) on parannetuilla kylmäominaisuuksilla verrattuna II'seen. Eli ei "kakkosta", mutta myös "kolme-F" on OK, kun tehostimessa ei tarvita esim Anti-Shudder ominaisuuksia.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

cedricfan

On OK, mutta maksaa liikaa, oikea hinta on alle kympin, ihan siis Suomessa kivijalassa.

rodimus

Käytössä oli Nissan Primera P12 Wagon 1.8l vm. 2004

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: glogi - heinäkuu 05, 2024, 10:36:06Moi,
eli auto nissan primera P12, tosiaan kun ratin kääntää ääriasentoihin niin kuuluu semmoinen ihme vikinä.
Olen tarkastelun perusteella päätynyt ohjaustehostimen öljyyn, eli se menisi vaihtoon, nyt kuitenkin mietin voiko tuon öljyn vaihtaa ns ylä kautta eli imee pois ja lisää öljyä.
Vai olisiko järkevämpi saada auto ylös ja tiputtaaa kaikki alakautta ns. pumpun kohdalsta. jostain luin, että öljyä voi olla jopa lähemmäs 3 litraa? kuullostaa paljolta.

Mulla Almerassa piti narisevaa/surisevaa ääntä kun ratin käänsi ääriasentoihin. Siis ihan ääriasentoihin. Ei tarvinnut kun ihan vähän löysätä ~tyyliin päästää ratista irti,
niin ääni katosi.
Öljyn vaihto ei muistaakseni poistanut ääntä, eikä siitä äänestä mitään haittaa ollut. Ohjaustehostin kesti koko auton käyttöiän, eli noin 430tkm.

Jakopää

cedricfan

glogi

Päivitetään tänne.
Eli vaihdoin öljyt. Ei ollut mahdollisuutta nostaa autoa ja valuttaa öljyjä, niinpä otin aina pumpulla sieltä konepellin alla olevasta säiliöstä pois ja lisäsin uutta samanverran. Vääntelin rattia joku kymmenisen kertaa ääriasentoihin.
Mulla oli 2 litran pulloa ja toistinkin toimenpiteen 10 kertaa. Lopussa öljy oli jo melkein yhtä punaista kuin uusi, aluksi oli siis öljy pikimusta.
Summasummarum, natina poistui ja ohjattavuus muutenkin tuntui kevenevän.