Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Almera jarrulevyt

Aloittaja jukkax, huhtikuu 07, 2024, 20:23:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jukkax

Almera -99 1.4 Si kaipaisi uusia jarrulevyjä. Etujarrulevyistä mainittiin viime katsastuksessa, että paksuus alkaa olla minimissä. Ja kyllä takalevytkin alkaa olla vaihtokunnossa. Kysyisinkin, että onko iso homma itse tehtynä. Ja palojen vaihto samalla. Jarrutehoissa sinänsä ei ollut moittimista.Paitsi käsijarrussa, jonka teho oli siinä ja siinä. Miten sekin oikein säädetään? Uudet levyt ja palat varmaan toisi siihenkin lisää tehoa.

Jakopää

Ei ole iso homma itse tehtynä. Ja samallahan vaihtuu jarrunesteet.
Aikalailla homma selviää samalla kun tekee, varmaan tähänkin löytyy tuubivideo.
Käsijarrua voi säätää kahvan suunnalta, mutta sitä kannattaa sitten palojen (ja levyjen) vaihdon ja herkistelyn jälkeen ihmetellä.
Ihan kun mullakin olisi joskus etulevyistä mainittu, mutta seuraavassa katsastuksessä ei sitten mainittukaan.. ei oltu ilmeisesti mitattu/kirjattu ylös.

MicraK12

Ihmettelin myös, kun jarrulevyjen paksuudesta mainittiin vuoden -22 leimalla, seuraavana vuonna sama katsuri 20? tkm myöhemmin ei maininnut asiasta mitään hyväksyessään katsastuksen.

Tero-75

Kaikki katsurit eivät mittaa jarrulevyjä, varsinkin jos ne ovat muuten hyvän näköiset.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

NisPri

Joo nyt kun on tätä jarrukeskustelua niin miten puhdistaisitte jarrusatulat liottamalla. Itse kokeilin joku aika sitten tekemällä ruokasooda vesihauteen ja sitten laitoin jarrusatulan sinne hauteeseen 12V sähkön kera. Eli + johto liemeen ja miinus johto liotettavaan jarrusatulaan annon olla muutaman tunnin ja melkopuhdasta tuli.

toukopouko

Joskus upottanu ihan kaupassa myytävään etikkaan. Mutta nykyään mainostetaan tätä CRC:n evapo-rustia, jolla lähden seuraavaksi kokeilemaan, kun satularemppa osuu päivän epistolaan..
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
B310, f-astra

cedricfan

Evaporust ei ole oikeastaan CRCeen tuote, vaan ihan oma & vanha liemi, mutta CRC otti hoitaakseen jakelun ;)
Ei hirmuisen nopea, mutta tehokas, ja siitä hyvä, että sitä voi käyttää uudelleen ja uudelleen.
Lisäksi se on myrkytön, eikä tuhoa yleisimpiä maaleja & muoveja.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

mies51

Uusista jarrulevyistä pitää poistaa suojarasva liuottimella pyyhkimällä, vaikkapa tinnerillä. Katsuri vaatii uusien levyjen kanssa uudet palat. Silloin pitää saada männät kunnolla pohjaan satuloissa, että edellä mainitut mahtuu. Siihen on työkalu, jota pyörittämällä saadaan männät samalla pyörimään ja painumaan sisään. Jos et laske vanhaa jarrunestettä kokonaan pois (jolloin juotuisit ilmaamaan), ime jarrunestesäiliöstä pois kaikki, mikä sinne nousee mäntiä sisään painettaessa. Sitten kaadat täyteen uutta nestettä. Tällöin lähes kaikki neste on vaihdettu, jos laitoit uudet palat ja levyt sekä eteen että taakse. Tai painoit kaikista neljästä pyörästä männät sisään.
Kun olet nyt tehnyt remontin, käynnistä ja pumppaa jarrupoljinta, että kaikki männät tulee ulos ja palat levyjä vasten. Sitten nestesäiliö täyteen. Vasta sitten löytyy jarrut ensi polkaisulla, kun lähdet pihalta kadulle. Kerran meinas mennä pitkäksi, onneksi ei liikennettä!

cedricfan

Nyt tuli aika paljon väärää tietoa...
Suuri osa nykyisistä uusista levyistä on suojapinnoitettu muulla kuin rasvalla, eivätkä vaadi mitään toimenpiteitä. Turha siis yrittää tahkota pois sellaista, jota ei kuulukaan. Ja tinnerin sijaan mahdollinen rasva poistetaan jarrukliinerillä. Toki kliinerillä pitää pyyhkäistä myös asennuksessa esim näpeistä levyyn tulleet rasvat, vaikka levy ei suojarasvassa olisikaan.
Katsuri ei uusia paloja vaadi, vaan jarrutusteho. Koska vanhat levyt ovat uraisia, niin palatkin ovat vastaavassti uraisia. Nyt kun tilalle tulee uudet sileät levyt, ei urainen pala painaudu levyyn koko pinnaltaan, ja teho ei ole täysi.
Etupään satuloiden mäntiin ei tarvita tuota työkalua, mutta taakse kyllä, mikälä seisontajarru on satulassa. Männän kuuluu painua sisään ilman voimatyökaluja kuten vinkaa, esimerkiksi rengasraudalla painaen.
Tuo jarrunestesäiliön tyhjentäminen ja täyttäminen uudella on jopa vaarallista, koska se antaa seuraavalle väärän kuvan siitä, onko jarrujärjestelmään vaihdettu nesteet: mittari näyttää säiliössä olevalle uudelle nesteelle hyvää kestävyyttä, kun satuloissa onkin vanhaa kuraa. Ja se säiliöön vaihdettu uusi neste ei todellakaan kulkeudu satuloille saakka. Pääsylinterin mäntähän pumppaa nestettä säiliöstä eteenpäin vain teelusikallisia, ja imee saman nesteen takaisin, kun jarrutus loppuu. Ilman ABSää järjestelmän tilavuus on luokkaa puoli litraa, ABS kanssa jopa tupla.
Jos haluaa varmistaa, että säiliöstä ei vuoda yli uusilla levyillä/paloilla, niin Min-Max väli on juuri se, minkä välillä liikutaan "vanhat kamat-uudet kamat". Eli jos nestettä on nyt Max-merkkiin, voi nestettä imeä pois Min-merkkiin saakka. Tosin jos tekee pyörä kerrallaan, eli kun yksi jarru on tehty, käy painamassa jarrua (mäntä ulos = satula täyteen nestettä), niin eipä tuotakaan yleensä tarvi. Auton moottorin käynnistystä ei tuossa tarvita, se kun ei muuta saa aikaan kuin tehostaa eli keventää polkimen liikettä. Ja aina kuuluu kokeilla jarruja kun autolla lähtee liikkeelle remontin tai pidemmämn seisonnan jälkeen.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

mies51

- Näin se ainakin vanhemmissa korjauskäsikirjoissa kerrottiin, että suojarasva pitää poistaa. Ja mitä levyjä minä olen ostanut, niin niissä on ollut joku ruostesuoja-aine. Sitten kun poistan sen, levyn pinta ottaa muutamassa päivässä pientä ruostetta, ellen aja, eli ruostesuoja-aine se oli.
- Ja kerran minulla oli vähän käytetyt palat, mutta koska kuluneissa jarrulevyissä on aina reunoilla ruosteinen olake, se syö jarrupaloihin vastaavan kuopan. Katsastusmies antoi hylyn. Piti ostaa uudet palat ja uusintakatsastus, vaikka jarruarvot olivat olleet loistavat.
- Ja vaikka etujarrut eivät vaadi jarrumännän kiertämistä sisäänpainaessa, tuolla työkalulla saa männät helpoiten sisään paksuja paloja ja levyä varten.
- Ja pelkkä polkimen painaminen ilman, että moottori olisi käynnissä eli jarrutehostin toiminnassa, ei tahdo jaksaa poistaa välystä, jota edelläolevia vaihdettaessa on syntynyt.

Näillä menetelmillä minä olen päässyt viimeksikin 7% eroon vasemman ja oikean pyörän jarrutusvoimassa, kun sallittu on 30%. Entäs sinä?

shamrock

Lainaus käyttäjältä: mies51 - huhtikuu 13, 2024, 00:14:56- Näin se ainakin vanhemmissa korjauskäsikirjoissa kerrottiin, että suojarasva pitää poistaa. Ja mitä levyjä minä olen ostanut, niin niissä on ollut joku ruostesuoja-aine. Sitten kun poistan sen, levyn pinta ottaa muutamassa päivässä pientä ruostetta, ellen aja, eli ruostesuoja-aine se oli.
- Ja kerran minulla oli vähän käytetyt palat, mutta koska kuluneissa jarrulevyissä on aina reunoilla ruosteinen olake, se syö jarrupaloihin vastaavan kuopan. Katsastusmies antoi hylyn. Piti ostaa uudet palat ja uusintakatsastus, vaikka jarruarvot olivat olleet loistavat.
- Ja vaikka etujarrut eivät vaadi jarrumännän kiertämistä sisäänpainaessa, tuolla työkalulla saa männät helpoiten sisään paksuja paloja ja levyä varten.
- Ja pelkkä polkimen painaminen ilman, että moottori olisi käynnissä eli jarrutehostin toiminnassa, ei tahdo jaksaa poistaa välystä, jota edelläolevia vaihdettaessa on syntynyt.

Näillä menetelmillä minä olen päässyt viimeksikin 7% eroon vasemman ja oikean pyörän jarrutusvoimassa, kun sallittu on 30%. Entäs sinä?

Sulla on katsastusmies ylittänyt valtuutensa, haluaisin nähdä katsastustodistuksesta millä lauseella perusteli tuon hylkäyksen. Itsellä kun sattui tulemaan yhdessä kaupassa uudet levyt, vaihdoin ne viime katsastukseen paloja vaihtamatta. Ero jarruvoimassa 0%, käsijarrusta ei saatu lopullista lukemaa kun ei pysynyt dynolla.

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: mies51 - huhtikuu 13, 2024, 00:14:56- Näin se ainakin vanhemmissa korjauskäsikirjoissa kerrottiin, että suojarasva pitää poistaa. Ja mitä levyjä minä olen ostanut, niin niissä on ollut joku ruostesuoja-aine. Sitten kun poistan sen, levyn pinta ottaa muutamassa päivässä pientä ruostetta, ellen aja, eli ruostesuoja-aine se oli.

Sulla on käynyt "tuuri". Olen käyttänyt vanhoja paloja levyjä vaihtaessa, jos niissä on reilusti pintaa. Viilalla tarvittaessa sipassut silmämääräisesti tasaiseksi
ja ajossa sitten pari kertaa tehnyt reippaamman jarrutuksen että asettuvat (katsoo tietty, ettei ketään ole esim. takana). Toimii.
Muutenkin jarrut tykkää kun niitä käyttää.   :D