Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan almera 1.4 n15 tyhjäkäynti

Aloittaja Beemkeemo, tammikuu 30, 2024, 12:19:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Beemkeemo

Eli putsasin kaasuläppäkotelon ja sen jälkeen tyhjäkäynti lämpimänä on 900rpm. Ennen puhdistusta se oli 600. Olen yrittänyt säätää sitä siitä mustasta ruuvista mutta ei auta.
Mikä näissä on normaali tyhjäkäynti nopeus? Voisiko tuo johtua siitä että sytytys on vähän aikaisella? Onko ohjeita sytytyksen säätöön? Olen huomannut että kun sytytys on säädetty vähän aikaisemmalle niin vääntää alhaalta todella hyvin mutta voiko siitä olla haittaa moottorille?

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: Beemkeemo - tammikuu 30, 2024, 12:19:06Eli putsasin kaasuläppäkotelon ja sen jälkeen tyhjäkäynti lämpimänä on 900rpm. Ennen puhdistusta se oli 600. Olen yrittänyt säätää sitä siitä mustasta ruuvista mutta ei auta.
Mikä näissä on normaali tyhjäkäynti nopeus? Voisiko tuo johtua siitä että sytytys on vähän aikaisella? Onko ohjeita sytytyksen säätöön? Olen huomannut että kun sytytys on säädetty vähän aikaisemmalle niin vääntää alhaalta todella hyvin mutta voiko siitä olla haittaa moottorille?

900rpm on ihan hyvä.

Liian suuri sytytysennakko aiheuttaa nakutusta ja rikkoo moottorin.

Ohjeita säätämiseen löytyy googlettamalla, itse en nyt ehdi etsiä.

Nugetti

Sekä tyhjäkäynnin että ennakon säätöä varten ECU täytyy saattaa "säätötilaan". Muuten ei ruuvin säätö tai jakajan kääntely auta kun ECU kompensoi vastaan.

Jotta pääsee säätötilaan, virallinen ohje menee kutakuinkin näin:
- Kaikki sähköhärvelit (sisätilapuhallin, radio, lämmittimet, pyyhkijät yms yms.) pois päältä, ajovalot parkille
- Starttaa auto, kone kuumaksi (kunnes lämpöviisarin nousu loppuu)
- Konepelti auki, pidä kone 2000 rpm n. kahden minuutin ajan.
- Anna palata tyhjäkäynnille.
- Polkaise kaasua 2-3 krt. kunnolla (4000 rpm) ja polkaisujen välissä palaa tyhjäkäynnille.
(Kirjoittajan vinkki: käytännössä tuntuu riittävän, kun käy ajamassa autolla lenkin niin että kone on normilämpöinen ja sitten aloittaa tuosta polkaisuvaiheesta. Toki siis sähkölaitteet pois kun palaa lenkiltä.)
- Anna tyhjäkäydä 1 min.
- Sammuta moottori.
- Irrota kaasuläpän asentoanturin johto anturista.
- Käynnistä moottori.
- Toistetaan kaasun polkaisuvaihe tuosta ylempää.
- Olet nyt säätötilassa. Tyhjäkäynnin pitäisi poiketa huomattavasti tavallisesta.

Perusennakon säätö tehdään ennen tyhjäkäynnin säätöä. Eli jakajan pultit hieman löysälle ja sytkälampulla katsomaan kampuran hihnapyörästä niitä merkkejä.
Netistä löytynee kuva tai ainakin lontoonkieliset ohjeet "GA16DE timing adjustment" haulla.

Ennen tyhjäkäynnin säätöä siitä ruuvista, pitää tehdä taas tuo kaasutteluvaihe.

Sitten kun haluaa pois säätötilasta, niin moottori sammuksiin ja laitetaan kaasuläpän asentoanturin liitin takaisin paikoilleen.

Tehtaan manuaalista säätöarvot:

Säätötilassa tyhjäkäynti 625 rpm ±50.
Säätötilan ulkopuolella tyhjäkäynti 800 rpm ±50.

Sytytysennakko 10 astetta EYKK ±2.

Itse ajoin 14-15 asteen ennakolla kolme vuotta enkä saanut mitään rikki. Toki 98E5 tankkiin.
Suht suosittu "viritys" GA-koneeseen maailmallakin.

EDIT: Ja koneenhan on suotavaa olla tip top tuota perussäätöä varten, ei alipainevuotoja, tulpat, ilman- ja bensansuodattimet yms. ei mielellään "sata tonnia" ajettuja  ;D

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: Nugetti - tammikuu 31, 2024, 23:23:59Itse ajoin 14-15 asteen ennakolla kolme vuotta enkä saanut mitään rikki. Toki 98E5 tankkiin.
Suht suosittu "viritys" GA-koneeseen maailmallakin.

Minulla oli samoja ennakoita. Kyllä se kesällä oli taipuvainen 95E:llä nakuttamaan, eli 98:sia tankkiin.

Kannattaa olla säätämättä lisää ennakkoa, jos ei halua 98:lla ajaa.