Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Auton oikeaoppinen nostaminen saksitunkilla ja pukeilla tukeminen?

Aloittaja sbm, lokakuu 14, 2023, 17:32:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sbm

Tuli vähän renkaidenvaihdon myötä turvallisuuteen liittyvä ihmetyksen aihe.

Elikkäs yleensä olen käyttänyt auton nostamiseen erilaisia saksitunkkeja. Hallitunkin kanssa kun ei oikein mahdu työskentelemään tallissa. Nyt tuollainen 1.5t saksitunkki alkoi oireileimaan ja sen runko pääsi vääntymään nostettaessa. Mitään vakavaa ei käynyt ja renkaat sai vaihdettua.

• Mutta tosiaan jos tunkin kaveriksi hankin pukit niin mihin kohtaan ne pitää lykätä?

Alatukivartta monet ehdottaa mutta ilmeisesti ei ihan mihin tahasta kohtaan  vartta pukkia saa laittaa. Muita paikkoja mistä voi tukea?

Vähän hirvittää kun kaikki vuodet tullut tehtyä ties mitä remppaa pelkän tunkin varassa...  :-X
Auton alle en ole sentään mennyt pelkän tunkin varassa (sillon on käyty nosturilla), mutta kyllä kädet olisi saanut solmuun jos tunkki olisi pettänyt. Toki nyt rengasta olen käyttänyt viimeisenä oljenkortena palkin alla ettei maahan asti romahda.

Tero-75

Tukivarresta kiinnityskohta on yleensä se tukevin kohta.
Ja saksitunkkeja ei kannata käyttää kuin pakon edessä, ne on tarkoitettu lähinnä hätätilassa tien päällä tapahtuvaan puhjenneem renkaan vaihtoon. Pieninkin hallitunkki on yleensä parempi vaihtoehto, ja toki ainn pukki tms. alle jos tekee yhtään enempää kuin vain vaihtaa renkaan.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

mikan

Lainaus käyttäjältä: sbm - lokakuu 14, 2023, 17:32:06Hallitunkin kanssa kun ei oikein mahdu työskentelemään tallissa.

Sellainen hallitunkki missä varsi pääsee kääntymään 360 astetta, on kätevä kapeassa tallissa. Ei osu varsi seinään.

https://www.bauhaus.fi/hallitunkki-2t-89-359-mm.html
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

shamrock

Aika monessa autossa tilanne on se että helmassa on ne paikat haitaritunkille, ja sitten kun katsoo alle niin löytyy ne kohdat joista nosturilla nostetaan, siihen mä aina sen pukin laitan. Ja itse kyllä kanssa teen useimmat hommat saksitunkin kanssa, mutta se on erikseen hankittu järeä saksitunkki, jonka myös voitelen säännöllisesti, eikä se auton mukana tullut hätävara. Tuolla on onnistunut vaihtamaan asuntovaununkin renkaat, sekin nousee turvallisesti ylös. Vaunun kanssa teen toki aina niin, että vastakkaisen puolen tuet on ruuvattu myös alas, niin riski liikahtamisesta nostaessa on minimoitu.

sbm

Lainaus käyttäjältä: shamrock - lokakuu 15, 2023, 07:42:58Ja itse kyllä kanssa teen useimmat hommat saksitunkin kanssa, mutta se on erikseen hankittu järeä saksitunkki, jonka myös voitelen säännöllisesti, eikä se auton mukana tullut hätävara.
Löytyykö linkkiä mistä löytäisi järeämpää saksitunkkia?

Tuo bilteman 1.5t malli oli paras mitä onnistuin itse viimeeksi löytämään. Kohtailaisen jykevä, pehmustettu nostokohta ja kampea helpohko pyörittää.
Itse tykkään siitä että saksitunkki ei useimmiten itsekseen tule alas ja kun kammen ottaa irti ei siihen kompastu jos on sivuilla ahdasta.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: sbm - lokakuu 15, 2023, 18:00:52
Lainaus käyttäjältä: shamrock - lokakuu 15, 2023, 07:42:58Ja itse kyllä kanssa teen useimmat hommat saksitunkin kanssa, mutta se on erikseen hankittu järeä saksitunkki, jonka myös voitelen säännöllisesti, eikä se auton mukana tullut hätävara.
Löytyykö linkkiä mistä löytäisi järeämpää saksitunkkia?

Tuo bilteman 1.5t malli oli paras mitä onnistuin itse viimeeksi löytämään. Kohtailaisen jykevä, pehmustettu nostokohta ja kampea helpohko pyörittää.
Itse tykkään siitä että saksitunkki ei useimmiten itsekseen tule alas ja kun kammen ottaa irti ei siihen kompastu jos on sivuilla ahdasta.

Tuo mun on merkiltään Torin, mutta ollut jo toistakymmentä vuotta, ihan eri luokkaa kuin nuo mitä nyt samalla merkillä myydään. Noita parempia näyttää olevan esim Michelin tai Heyner-merkkien alla, mutta ihan tuollaista mikä mulla on, jossa on se helmaan sopiva leuka ei tunnu tulevan vastaan. Mutta me haetaankin näköjään erilaista, sä kaipaat tuota pehmustettua, kun mä taas haluan sen asettuvan siihen helman nostokohtaan tukevasti.

mies51

Autojeni alkuperäisillä saksitunkeilla olen pärjännyt monen auton kanssa melkein 40 vuotta eli satoja kertoja. Joskus olen lisännyt vaseliinia nostoruuvin kierteisiin. Autojen vanhennuttua kynnyskotelot ovat ruostuneet takapäästään ohueksi, jolloin olen nostanut esim. Sunnya sen korvakkeen kohdalta, johon tulee takapyöränripustuksen pitkittäistukivarsi. Lahjaksi ostin Biltemasta sen järeämmän saksitunkin, jossa oli nostokohdassa pehmustetyyny. Nostaa varmaan jakaen kuorman paremmin eikä jätä jälkeä nostokohtaan. Tärkeää on ollut laittaa käsijarru tiukalle ja ykkösvaihde päälle ja auto tasaiselle. Jos olen korjaillut alustassa jotain, olen laittanut myös kivet yhden pyörän molemmin puolin enkä ole mennyt auton alle asti.

mikan

En ole saksitunkkeja käyttänyt sitten 80-luvun. Meidän piha on varsinkin keväisin niin pehmeä, että on syytä olla hyvä ja tukeva tunkki. Yleensä minulla on vesivanerin pala tunkin ja maan välissä.
Tällä hetkellä on käytössä https://www.motonet.fi/tuote/bahco-bh11500-hallitunkki-15-tn-low?product=80-7562
Tuohon olen ollut hyvin tyytyväinen. Autopukkeja löytyy tallista myös 6 kpl.
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Jukkalmera

Kattelin Almera N16 service and repair manuaalia (Publication No.: SM3E00-1N16E1E, Release: October 2003 (01)). Sieltä löysin oheisen ohjeistuksen nostokohdista.