Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Almeran kulutus (1.5 vm.2005)

Aloittaja MK-73, lokakuu 01, 2023, 19:27:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MK-73

Terve.

Mikä katsotaan otsikon mukaiselle autolle "normikulutukseksi" ? Eka tankillisen mittasin niin kulutus 8.1. Minusta se on paljon jos ajetaan 270km josta maantienopeuksia n.240km ja kulutus tuo..

BLLand

Jos olet siis tankannut täyteen ja ajanut 270 km ja sitten taas tankannut täyteen niin tuosta ajomäärästä ei saa luotettavaa kulutuslukemaa, koska
polttoainesäiliön täyttöaste vaihtelee jopa useilla litroilla riippuen mm. auton asennosta tankkauspisteellä. Aja nyt ainakin 1000 km niin sitten tulos on jo lähes luotettava.
1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8

shamrock

Riippuu vähän nopeuksistakin ... 1.5 on aika pieni maantienopeuksiin, yli 80 voi kulutus nousta aika hurjastikin. Satasen vauhtia jos tuolla koitat ylläpitää niin varmasti maistuu ... takapuolituntumalla, parhaalle vääntöalueelle konetta kiusaamatta niin pääsee parhaisiin tuloksiin.

Oman kahden litran Saabin keskikulutuslukema näyttää nyt 7.7, mutta joskus kun tosisaan yrittänyt niin alle kuuden litran silläkin pääsee.

MK-73

27 km n matkalla 100 kmh n aluetta n 4km. 80kmh n aluetta n 20 km ja loput taajama aluetta.. eli satasen ajamista aika vähä..
Millä nopeudella mitataan nuo kulutusmittaukset ? 5.5 jos tuollekkin luvataan niin hups vaan..

BLLand

EU-maantiekulutus mitattiin eri ajonopeuksien keskiarvosta. Testisykliin kuului eri pätkiä ajonopeuksilla noin 50-120 km/h.
Keskinopeus taisi olla noin 55 km/h. Yleisellä tasolla Eu-maantiekulutuksen mukaiseen lukemaan on mahdollista päästä tasaisella
85-90 km/h nopeudella kesällä edellyttäen, että autossa ei ole kulutusta nostavia vikoja, esim. happianturi toimii huonosti, jarrut laahavat, pyöränsuuntaus pielessä...
1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8

mies51

Pienimmillään uutena kesä-maantieajossa oon päässyt karvan verran alle 6L. Mutta v. 2002-2015 262000 km kaikkien ajojen summa 7,32L/100km. Ajo pääkaupunkiseudulla, jossa paljon kaupunkiajoa ja kesät-talvet. Nykyään kakkosautona, jolloin mennyt kaikki ajot jopa 7,7 L:aan 300 000 km ajettu.

Jukkalmera

Moro, mulla sattuu kans olemaan Almera N16 2005, 1.5-litran koneella. Sillä olen 12 vuoden aikana ajellut ~200tkm, joten kulutustakin on pystynyt seuraamaan.

Tällä hetkellä maantieajossa nopeuksilla 80-120km/h kulutus on ~7 - 7.1 L/100km.
Aikanaan se oli oli 6,5 L/100km tai vähemmän.

Pätkittäisessä kaupunkiajossa lyhyitä matkoja ajellessa kulutus on 7,4L/100km kesäaikaan ja talvella luokkaa 8,2 L/100km.

Kone ei juuri syö öljyä, eikä ketjuremppaakaa olen (vielä) tarvinnut tehdä. Näissä 1,5 Litran koneissa kai harvoin valuvikaa on, eli ovat lujia. Kunhan muistat esim. vaihtaa myös moottori-ilmansuodattimen ajallaan, millä on myös selvä vaikutus polttoaineen kulutukseen.

MK-73

Lainaus käyttäjältä: mies51 - lokakuu 02, 2023, 10:04:40Pienimmillään uutena kesä-maantieajossa oon päässyt karvan verran alle 6L. Mutta v. 2002-2015 262000 km kaikkien ajojen summa 7,32L/100km. Ajo pääkaupunkiseudulla, jossa paljon kaupunkiajoa ja kesät-talvet. Nykyään kakkosautona, jolloin mennyt kaikki ajot jopa 7,7 L:aan 300 000 km ajettu.

No joo..
Tuollainen kulutus noilla seurantakilometreillä ihan ok.. siinä on mukana tuulet ja tuiskut.
Mulla ei mukana vielä moisia, tosin vettä on sadellu ja ilmastointia on käytetty..
Olen vähä pakon edestä joutunu ostamaan "pensapihin" kakkosauton jonka käyttökustannukset olisi pienet.
Pientä vain on koko. 🤣..
Olen aika ison osan elämästäni ajellu bensa volvoilla ja nehän nyt ei tunnetusti ihan pensapihejä ole joten arvelin että nyt löyty käyttötarkoituksiini sopiva kippo ja siksipä nyt tuntuu että minua on huijattu.. 🤦�♂️
Noo.. täytynee jatkaa ihmettelyä seuraavan tankkauksen jälkeen..
Autoa on kyllä huollettu, n 10tkm sitten vaihettu tulpat ja ilmanputsari.. rengaspainetakin hieman nostin.. katsastettukin oli eikä ollu mainintaa että jarrut laahaisi mutta siellä pitäisi toki olla satulat jumissa pahasti että mittareissa näkyisi..

shamrock

Lainaus käyttäjältä: MK-73 - lokakuu 03, 2023, 07:38:46
Lainaus käyttäjältä: mies51 - lokakuu 02, 2023, 10:04:40Pienimmillään uutena kesä-maantieajossa oon päässyt karvan verran alle 6L. Mutta v. 2002-2015 262000 km kaikkien ajojen summa 7,32L/100km. Ajo pääkaupunkiseudulla, jossa paljon kaupunkiajoa ja kesät-talvet. Nykyään kakkosautona, jolloin mennyt kaikki ajot jopa 7,7 L:aan 300 000 km ajettu.

No joo..
Tuollainen kulutus noilla seurantakilometreillä ihan ok.. siinä on mukana tuulet ja tuiskut.
Mulla ei mukana vielä moisia, tosin vettä on sadellu ja ilmastointia on käytetty..
Olen vähä pakon edestä joutunu ostamaan "pensapihin" kakkosauton jonka käyttökustannukset olisi pienet.
Pientä vain on koko. 🤣..
Olen aika ison osan elämästäni ajellu bensa volvoilla ja nehän nyt ei tunnetusti ihan pensapihejä ole joten arvelin että nyt löyty käyttötarkoituksiini sopiva kippo ja siksipä nyt tuntuu että minua on huijattu.. 🤦�♂️
Noo.. täytynee jatkaa ihmettelyä seuraavan tankkauksen jälkeen..
Autoa on kyllä huollettu, n 10tkm sitten vaihettu tulpat ja ilmanputsari.. rengaspainetakin hieman nostin.. katsastettukin oli eikä ollu mainintaa että jarrut laahaisi mutta siellä pitäisi toki olla satulat jumissa pahasti että mittareissa näkyisi..

Tuohon tarpeeseen sun pitäis ostaa Citroën AX, Saxo tai Pösö 106. Alle viiden litran pääseminen ei ole noilla mikään ongelma. Ja auto on muuten ihan käsittämättön kiva ajaa, varsinkin AX GT yhtenä lumisena aamuna kun mutkaisella tiellä oli 10cm lunta, renkaina 145R14 ihan uudet nastat. Etuvedolla koko 15 kilsan osuus kahva edellä, ai että se oli hauskaa kun sai vaan kaasulla viedä :D

P.S. Tuolla tyylillä se kulutus sitten ei ole sitä, mitä lupasin :D

MK-73

Jahas.
Trippiin 310km josta 220km maantievoittoista ajoa..

Kulutus 7.65..

shamrock

Lainaus käyttäjältä: MK-73 - lokakuu 06, 2023, 18:54:56Jahas.

Kulutus 7.65..

Yhtä matkaa, vai pätkiä? Nyt kun mulla sähköpyörä on pääasiallinen kulkuneuvo, ja autolla ajo jäänyt vähempään, niin vaikka samaa matkaa ajan tuolla Saabilla kuin ennenkin, niin keskikulutus on pompannut 7.9 litraan. Näkyy yllättävän paljon lukemassa tuo, kun auto saattaa seistä 4-5 päivää pihassa. Ilmeisesti ne ekat kilometrit tuon jälkeen on todella kalliita. Samalla autolla pääsee pitkää matkaan maantiellä todistettavasti alle kuuden litran, mutta sitten kun ajetaan tätä 25 kilsan maantietpätkää kerran-kaks viikossa, niin tilanne onkin tämä.

MK-73

Lainaus käyttäjältä: shamrock - lokakuu 08, 2023, 17:47:37
Lainaus käyttäjältä: MK-73 - lokakuu 06, 2023, 18:54:56Jahas.

Kulutus 7.65..

Yhtä matkaa, vai pätkiä? Nyt kun mulla sähköpyörä on pääasiallinen kulkuneuvo, ja autolla ajo jäänyt vähempään, niin vaikka samaa matkaa ajan tuolla Saabilla kuin ennenkin, niin keskikulutus on pompannut 7.9 litraan. Näkyy yllättävän paljon lukemassa tuo, kun auto saattaa seistä 4-5 päivää pihassa. Ilmeisesti ne ekat kilometrit tuon jälkeen on todella kalliita. Samalla autolla pääsee pitkää matkaan maantiellä todistettavasti alle kuuden litran, mutta sitten kun ajetaan tätä 25 kilsan maantietpätkää kerran-kaks viikossa, niin tilanne onkin tämä.

4 kertaa ajan edestakaisen työmatkan joka on yhteensä 54km eli 27 km sivu.
Nyt tuli seka-ajoa 90km lisäksi..
Suunta on hieman alaspäin, hyvä näin mutta saa nähä onko seuraava otos vielä pienempi.. kohta painaa päälle pakkaset joten epäilen että näinköhän kulutus tippuu..

shamrock

Tasan sama sulla on sitten tuo matka kuin mullakin, nimittäin juurikin 27 kilsaa on tuo työmatka suuntaansa. Pyörällä tosin kun meen metsäreittejä, niin 22 km. Mutta tällaisella välillä, riippuen toki kelistä ja näköjään siitä, miten usein ajaa, ne erot voi olla tosi isoja. Ne ekat kilsat on ne kalleimmat.

MK-73

7.16 l / 100km..
Sellanen oli se tankillinen. 

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: MK-73 - lokakuu 19, 2023, 16:02:407.16 l / 100km..
Sellanen oli se tankillinen.

Ei tuo mahdottomalta kuulosta. Koko tankillisestako mittasit? Millaiset renkaat autossa on ja paljonko painetta?
Paljonko autossa on kuormaa?