Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Almera N15 -98 Hihna kiljuu...

Aloittaja almeera, helmikuu 15, 2023, 12:33:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

almeera

Luultavasti se on laturin remmi, joka aina varsinkin kylmemmillä ilmoilla kiljuu kun käynnistää.. muutaman kerran kun kokeilee, niin lakkaahan se.. Mutta, se kysymys.. Siellä näyttää olevan pari urahihnaa ja utelenkin heti, että pystyykö ihan maalaisjärjellä ne vaihtamaan kotioloissa? En ole vielä katsellut tarkemmin, että mitä pitää irroitella, mutta neuvoja kyselen silti..Onko helppo, vai maksaako voiteet enemmän kuin kintaat, jos oppinikkari alkaa hommiin..?

mertsi1

Jollekin etuvalopolttimon vaihto on ylivoimainen tehtävä siinä missä joku toinen tekee yhtäkkiä koneremontin. Itselleni tietokoneen ohjelmistot on täyttä hepreaa, eli kun kone sekoaa / ei käynnisty tai muuten pelaa... jos näin (toivottavasti ei) tapahtuu, soitan kaverille ja se näppäilee muutaman minuutin sitä ja taas toimii. :D Eli tarkoitan sitä, että itse pystyn vaihtamaan nuo hihnat vaikka parkkipaikalla pikku räntäsateessa, mutta tietokonetta en korjaa missään olosuhteissa.

Kannattaa se hihnan vaihto tehdä sellaisen henkilön kanssa ensimmäisen kerran, joka on sen ennenkin vaihtanut ja katsoa vierestä. Jos siis ei ole itselläsi kokemusta.

Volvomania

Hihnojen vaihdosta on aika heikkotasosta neuvoa saatavana. YouTubesta ei löytynyt Primeran hihnojen käyttökelpoista vaihtoneuvoa. Lopulta keksin, miten hihnat saa löystymään ja sitten vaihto olikin jo helppo homma.
Kannattaa ehkä kuitenkin viedä hihnat vaihdettavaksi, sillä niiden kestoikä on noin 150tkm, joka
Riittänee useimmille Almeroille loppuiäksi.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

mies51

Moniurahihnojen kunnon näkee kiertämällä käsin hihnapyörien väliltä ympäri. Jos  urapuolella on hihnassa halkeamia, vaihtoon. Parempikuntoista voi kiristää. Tosin Sunny/Almera eivät tarvitse useinkaan kiristystä vaan alkavat luistaa vasta vaihtokunnossa. N15 lienee kuten N16 almera eli ohjaustehostinhihna vaihdetaan löysäämällä tehostimen lukitusruuvia ja kiertämällä vetotankoa pitkästi ohjaustehostin löysälle. Laturin hihna taas irroitetaan löysäämällä vähän kiristyspyörän päässä olevaa lukituspulttia ja kiertämällä pyörää liikuttavaa pulttia.

almeera

Oon koittanut you tubesta kurkistella ja olen ymmärtänyt, että pitää ottaa pyörä pois ja sitten suojamuovit ja sieltä kautta pääsee käsiksi..?

Volvomania

Kannattaa vaihtaa hihnat, jos on epäselvää, koska ne on vaihdettu?. Mulla oli ilmastoinnin kompura vaihdettu ja vain sen hihna. Auto siis Primeran 1.8l
Laskin vaihtoajankohdan sen mukaan, että molemmat hihnat olisi vaihdettu. Laturin hihna olikin sitten ihan viimeisillään, vaikka en sitä päältäpäin havainnut.
Varmaankin menee siten, että pyörä pois ja suojamuovi siitä edestä. Hihnat on ihan manuaalisesti löystyvät, eikä ole mitään kiristysjousi/ rulla patenttia.
Hihnat ja rullan saanee ihan Motonetista.
Itse jos alkaa niitä vaihtamaan, niin kannattaa ilmoittaa tarkemmat tiedot autosta ja moottorista, niin joku kertoo homman mallikohtaisesti.
Luulen, että hihnojen kiristys on näissä kaikissa samat, mutta mullakin kesti vähän, ennenkuin pääsin hommasta jyvälle.
Siinä kompura hihnan säädössä on sellainen lukkomutteri sivussa, joka pitää löystää, niin hihna lähtee pois ja oliko laturin säädössä samanlainen?.

mertsi1

Oikea etupyörä ja suojamuovi pois. Kannattaa sillä moottorityypillä / vuosimallilla pyytää se hihnan reititysohje mukaan sieltä liikkeestä mistä ne hihnat noutaa, ettei tule tenkkapoota. Niissä pyörissä on merkinnät CS, GEN, PS, T, AC, WP ja vapaat rullat on joko I tai L. CS on kampiakseli, GEN laturi, PS ohjaustehostin, T kiristin, AC ilmastointi ja WP vesipumppu. Hiero kaikki uralliset pyörät teräsharjalla, ettei niihin uriin jää mitään vanhan hihnan jäänteitä.

almeera

Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - helmikuu 15, 2023, 17:58:53
Oikea etupyörä ja suojamuovi pois. Kannattaa sillä moottorityypillä / vuosimallilla pyytää se hihnan reititysohje mukaan sieltä liikkeestä mistä ne hihnat noutaa, ettei tule tenkkapoota. Niissä pyörissä on merkinnät CS, GEN, PS, T, AC, WP ja vapaat rullat on joko I tai L. CS on kampiakseli, GEN laturi, PS ohjaustehostin, T kiristin, AC ilmastointi ja WP vesipumppu. Hiero kaikki uralliset pyörät teräsharjalla, ettei niihin uriin jää mitään vanhan hihnan jäänteitä.
Kiitos ohjeesta, mutta hieman meni yli tuo "reititysohje"..? Tarkoitatko sitä, että miten hihna kulkee minkin rullan kautta? Eihän näissä kuitenkaan mitään kohdistusjuttuja voi olla?

mies51

Ei ainakaan Almera N16 1.5 v.2003:ssa tarvinnut ottaa pyörää pois, kun  vaihdoin molemmat hihnat. Laturin hihnaa laittaessa joutui kiristyspyörän akselilla olevan pultin löstyttämään lähes irti, jotta sai hihnan paikalleen. Ohjaustehostimen hihna meni helpommin. Pituudet pitää kyllä olla just oikeat.

mertsi1

Lainaus käyttäjältä: almeera - helmikuu 15, 2023, 19:10:49
Kiitos ohjeesta, mutta hieman meni yli tuo "reititysohje"..? Tarkoitatko sitä, että miten hihna kulkee minkin rullan kautta? Eihän näissä kuitenkaan mitään kohdistusjuttuja voi olla?

Joo, nimenomaan se, että mitä kautta hihna menee mihinkin: kampiakselilta laturille, laturin kautta kiristimelle... kohdistusmerkkejä ei ole. Toki sen reitin voi piirtää itsekin, kun ottaa kynää ja paperia, piirtelee siihen palloja suurinpiirtein samaan järjestykseen missä ne hihnapyörät on siellä moottorin kyljessä, sitten piirtää sen hihnan reitin siihen ENNEN sen vanhan hihnan irrotusta. :)

almeera

Kun haeskelee ohjeita jne..tulee aina eteen se, että kannattaa vaihtaa myös kiristysrulla. No, katselin ja tutkailin konepellin alle ja minusta tuntuu, että mun mallissa ei ole mitään kiristysrullaa, vaan molemmat hihnat kiristetään ihan mekaanisesti vaan. Saatan olla väärässäkin...

Volvomania

Eikait se hihnojen vaihto kovin kalliiksi tule, vaikka veisi johonkin paikalliselle korjaamolle vaihdettavaksi. Vie vaikka omat hihnat. Uuden Rullapyöränkin voi ostaa, niin ei sitten petä siitä kohdin.
Mitään jousella toimivaa kiristin rullaa ei näissä ole, kiristys tapahtuu ihan vaan pultteja kiristämällä.

almeera

Eiköhän se vaihto tuossa ihan "tein itse, säästin" tyylin hoidu.. laturin hihna oli sormituntumalla hieman löysällä ja kiristin sen.. Nyt vaan odottelen hieman leudompia kelejä, eli kevättä ja otan molemmat hihnat pois.. Ajattelin ihan mallien kanssa käväistä esim. Motonetissa ja siten ainakin saa oikeat hihnat.

cedricfan

No jos haluat varmistaa, että saat samanlaiset hihnat, niin katsopa ne merkinnät siitä hihnan selkäpuolelta, ei tarvi irrottaa hihinoja siihen. Jos selkäpuoli on jo niin kulunut, ettei näy, niin suurin virhe on ostaa yhtä pitkät eli venyneet.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: almeera - helmikuu 16, 2023, 11:09:36
Kun haeskelee ohjeita jne..tulee aina eteen se, että kannattaa vaihtaa myös kiristysrulla. No, katselin ja tutkailin konepellin alle ja minusta tuntuu, että mun mallissa ei ole mitään kiristysrullaa, vaan molemmat hihnat kiristetään ihan mekaanisesti vaan. Saatan olla väärässäkin...

Muistelin ihan samaa kun olin vaihtanut moniurahihnathihnat, ei siellä mitään kiristysrullia ole, vaan jonkinlaiset kiristyskierretangot.

Laturia ja ohjaustehostinta pitää operaation ajaksi löysätä.

Jakopää

MicraK12

Mä tilasin huolto-osia Micraan, mm. moniurahihna Gates 12.-, trodo.fi, hinnat edukkaat ja laadukkaampaa osaa kuin Motonetista sai, gatesin hihnoja käyttänyt mm. skootterissa ja kestänyt hyvin.
Mieluummin merkkiosa niin kestää sitten, ja vieläpä kotipostiin kotimaan kivijalkapuljuja edukkaammin.

mies51

Näkeehän sen konepellin alta, kiristetäänkö hihnat kierretangolla laturia siirtämällä vai kuten Almera N16 kierretankoa kiertämällä liikutetaan kiristysrullaa ja lopuksi lukitaan kiristysrullan akselin päässä oleva lukituspultti tai mutteri kiristämällä. Samoin ohjaustehostimen hihnan kiristys ohjaustehostinta kierretangolla liikuttamalla ja lopuksi lukitusmutteri kiristämällä. Kunhan löysää niin paljon, että saa hihnat paikalleen ja kiristää niin, että hihna painuu pyörien välistä noin 1 cm tai uusi hihna ei vingu.

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: MicraK12 - helmikuu 16, 2023, 20:55:38
Mä tilasin huolto-osia Micraan, mm. moniurahihna Gates 12.-, trodo.fi, hinnat edukkaat ja laadukkaampaa osaa kuin Motonetista sai, gatesin hihnoja käyttänyt mm. skootterissa ja kestänyt hyvin.
Mieluummin merkkiosa niin kestää sitten, ja vieläpä kotipostiin kotimaan kivijalkapuljuja edukkaammin.

No se hyvä puoli Motonetissä lienee että varasto todennäköisesti kiertää sen verran nopeasti ettei mitään kovin vanhaa hihnaa käteensä saa.
Ja mahdollisesti väärä osa on helppoa palauttaa tiskille.
Mulla on nyt pyörinyt useammaan vuoden Motonetin moniurahihnat ja ei ongelmia ole ollut. En muista mitä merkkiä olivat.

Volvomania

Tuppaa vain käymään siten, että Primera hajoaa yllättäen. Silloin on hyvä saada osat samantien. Motonet ja paikallinen varaosaliike Jämsässä palvelee mainiosti. Tosin, viime kesänä Koivuselta tuli väärä jarrusatula. Ikävää, koska nyt edessä on uusi satula vain toisella puolella.
Keväällä pitää taas tehdä remppaa ja helpointa on hakea osia tarpeen mukaan, vaikka uumoilen, että kallistuksen vakaajan pystytangot taakse menee vaihtoon ja pari jarrusatulaa ja takalevyt. Levyt voi tosin saada kuntoon sorvaamalla ne tasaisiksi.