Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Apua 288501M200/28850-1M200 Pivot wiper, no 1 - Nissan Almera N15

Aloittaja Jakopää, toukokuu 29, 2022, 00:27:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jakopää

288501M200/28850-1M200 Pivot wiper, no 1 - Nissan Almera N15

http://nissan4u.com/parts/almera/el_n15/1999_1/type_25/body_electrical/windshield_wiper_and_windshield_washer/illustration_2/

Tuollaiseen osaan näyttää muodostuneen käytön myötä kulumaa ja väljää. Eli tuo tappi, johon pyyhkijän varsi tulee kiinni.
Epäilisin, että sen seurauksena syö voimansiirtovarsien niveliä varsin nopeaan, eivätkä ne tahdo pysyä paikoillaan.
Luulisin muidenkin kohdanneen saman ongelman?
Saako osaa jotenkin tekohengitettyä, vai pitääkö alkaa etsimään uutta osaa?

Volvomania

Mulla oli Chevrolet Captiva, josta apukuskin pyyhkijät lakkasi kaatosateessa toimimasta. Pyyhkijän varsi oli mekanismissa kiinni lyhyellä välitangolla, jossa oli molemmissa päissä muovinivelet. Toinen nivel petti jostakin syystä. Tilasin Englannista uudet tangot. Maksoi parikymppiä. Sain osoitteen Chevrolet sivujen kautta Englannista.
Ehkäpä osia saa myös Almeraan?.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

Nugetti

@Volvomania
Noita voimansiirtotankoja saa Almeraankin muovinivelineen.

Nyt kuitenkin ilmeisesti kyse siitä, että uudet tangot/nivelet eivät kestä kuin lyhyen aikaa aloittajalla?

Primerassa ja Captivassa noissa metallikuulissa on sellainen kumikuppi/tiiviste minkä funktio on pitää ryönä ulkona ja voiteluaineet sisällä, en varmaksi muista mutta luulisi että N15 olisi samanlaiset.
(EDIT2: Onhan siellä, osa nro 13 tuossa nissan4u linkissä)
Jos niitä ei ole tai ovat hapertuneet, niin elinikäkään ei liene kauhean pitkä kun voiteluaineen sijaan siellä on ennen pitkää sadevettä ja pölyä/muuta hienoa ainesta.

Uuden muovikupin pitäisi istua siihen kuulaan todella napakasti. Jos on alusta asti väljää niin sitten se pallokin on kulunut eikä auta kuin metsästää uusi osa.
Jos kuitenkin sovite on hyvä, niin kunnollinen puhdistus ja tarkistus, onko sinne syntynyt jokin terävä purse tai reuna mikä voisi syödä muoviniveltä. Varovasti hioa terävät pois jos sellaisia on.

E: Mulla oli ~300 tkm lukemissa N15 Almerassa menossa kolmannet voimansiirtotangot.

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - toukokuu 29, 2022, 09:36:05
Mulla oli Chevrolet Captiva, josta apukuskin pyyhkijät lakkasi kaatosateessa toimimasta. Pyyhkijän varsi oli mekanismissa kiinni lyhyellä välitangolla, jossa oli molemmissa päissä muovinivelet. Toinen nivel petti jostakin syystä. Tilasin Englannista uudet tangot. Maksoi parikymppiä. Sain osoitteen Chevrolet sivujen kautta Englannista.
Ehkäpä osia saa myös Almeraan?

Se onkin mukavaa kun pimeässä ja (kaato)sateessa pyyhkijät lakkaavat yllättäen toimimasta.  :P
Tangoilla ja muovinivelillä tämäkin toimii. Nivelet kuluvat väljiksi ja tangot tippuvat pois paikaltansa.
Saanee tähänkin vieläkin tankoja..? Marmorilta viimeksi pari vuotta sitten(?) taisi löytyä suoraan hyllystä, toki siihen tulee marmori lisä.

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: Nugetti - toukokuu 29, 2022, 13:20:10
@Volvomania
Noita voimansiirtotankoja saa Almeraankin muovinivelineen.

Nyt kuitenkin ilmeisesti kyse siitä, että uudet tangot/nivelet eivät kestä kuin lyhyen aikaa aloittajalla?

Primerassa ja Captivassa noissa metallikuulissa on sellainen kumikuppi/tiiviste minkä funktio on pitää ryönä ulkona ja voiteluaineet sisällä, en varmaksi muista mutta luulisi että N15 olisi samanlaiset.
(EDIT2: Onhan siellä, osa nro 13 tuossa nissan4u linkissä)
Jos niitä ei ole tai ovat hapertuneet, niin elinikäkään ei liene kauhean pitkä kun voiteluaineen sijaan siellä on ennen pitkää sadevettä ja pölyä/muuta hienoa ainesta.

Uuden muovikupin pitäisi istua siihen kuulaan todella napakasti. Jos on alusta asti väljää niin sitten se pallokin on kulunut eikä auta kuin metsästää uusi osa.
Jos kuitenkin sovite on hyvä, niin kunnollinen puhdistus ja tarkistus, onko sinne syntynyt jokin terävä purse tai reuna mikä voisi syödä muoviniveltä. Varovasti hioa terävät pois jos sellaisia on.

E: Mulla oli ~300 tkm lukemissa N15 Almerassa menossa kolmannet voimansiirtotangot.

Juu ei niitä niveliä erikseen taidakaan saada, ovat jotenkin prässätty tankoihin.
Kesto on mielestäni kyseenalainen kun olen kuitenkin yrittänyt säästää vivustoa olemalla turhaan pyyhkimättä.
On siellä sellainen pyöreä tiiviste, kunnosta ei nyt tarkkaa mielikuvaa ole, mutta ehjiä kumminkin.

Sitä minä viimeksi taisinkin ihmetellä kun se tangon muovikuppi menikin siihen kuulaan yllättävän helposti, ei mitään napakkuutta.
Purseita tai muuta en ole havainnut. Eli siinäkin lienee väljää.
Mutta alun perin tarkoitin väljää siinä metallitapissa, jossa on boorit ja johon se pyyhkijän varsi tulee kiinni. Siinä on runkoon nähden selvästi väljää ja se
lienee osaltaan syönyt niitä niveliä kun liikerata on muuttunut horisontaalisesta myös hieman vertikaaliseksi.

Mittarilukema on jossain 410tkm ja voihan se olla itsellänikin menossa kolmannet voimansiirtotangot, en tuota niin ole laskenut ja yksitellen olen vaihtanut.

Lienee etsittävä uutta osaa, mistähän löytyisi?  ???

Jylppy

Tossa on kulunut todennäköisemmin sen pivotin muoviosan reikä soikeaksi, itse akseli lienee vielä pelastettavissa. Toki alkuperäisosana saa vaan koko paketin, eli juurikin tuolla otsikon osanumerolla. Hyvällä tuurilla saa vielä marmorilta. Itse tekohengitin P11-primeran vastaavat joskus irrottamalla ja rasvaamalla, mutta siinä oli vielä muoviosakin ihan ookoo muodossaan, täynnä ruostemuhjua vaan. Jotkut on noita holkittaneet messinkiputken pätkällä, ei ole omaa kokemusta/tietoa sen ratkaisun kestävyydestä.

Jos S13:n vastaava osa on sinne päinkään, niin tosta 3D-tulostumaan: https://www.thingiverse.com/thing:28948
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Jakopää

Joo, se reikä on soikea. Nyt muistin, että siitä akselin päästä puuttuu se muovi/kumisuoja, kuvassa "NUT". On varmaan päästänyt sitä kautta vettä ja likaa sinne väliin...

Volvomania

Euspares.co.uk taisi olla kauppa, josta ostin Captivaani tangot.  Molempiin päihin tankoja oli sokilla lukitut muovi kupit, joihin mekanismin pallo kiinnittyi mukavasti.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.