Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Almera N16 ruostuminen

Aloittaja mies51, lokakuu 06, 2021, 19:43:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mies51

Taas olis tässä kuussa Allun katsastus. Maĺli on 1.5 Visia+ Sedan v.2003 mallia. Ajettu melkein 300000km, mutta viime vuosina vain 5-7000km. Huomasin takapuskurin takana olevan pystypellin alkaneen ruostua. En ole viime vuosina päässyt nosturille, joten en tiedä, paljonko ruostetta on muualla. Etupalkki on uusittu ja muuten pohjaa on koitettu suojata.
Kyselisin tässä, miten toisten N16 ovat kestelleet. Onko takapää alkanut ruostua ja mistä?

Nugetti

Lähipiirissä oli -00 vuosimallin sedan, eli ihan alkupään N16 ja japanissa tehty.

Siihen tehtiin jo 5-6 vuotta sitten takakaarien ja takapuskurin yhtymäkohtiin hitsaushommia.

Kyllä ne heikoimmat paikat (syylärin alla olevan palkin lisäksi) tuppaa olemaan siellä taka-akseliston ja takapuskurin suunnalla. Ihan perinteistä Nissania, joskin N16 kestävät mielestäni ihan kohtuullisesti ruostumista vastaan.

mies51

Yksi reikä oli, kynnyskotelon takapäässä. Muuten oli Hammerite maali suojannut hyvin takapään. Kynnyskotelot ovat ongelmallisia kaikissa autoissa, koska niihin kertyy sisälle moskaa. Samoin jo ruostuva pelti irtoilee ohuina liuskoina jääden sinne makaamaan. Näin ollen ei kotelosuojauskaan tahdo auttaa, kun ei pääse siihen kiinteään peltiin asti. Ja moska peittää vesireiät, joten vesi jää seisomaan kotelon pohjalle.
Pitäis päästä imuroimaan moskat pois sieltä, mutta millä putkella mistä päin sinne pääset? Sen jälkeen voisi ruiskuttaa kotelonsuoja-ainetta sinne.
Etulokareiden takaa ja ovien sisästä olen putsannut ja kotelosuojannut Almeran sekä aikaisemmin Sunnyn. Niissä ei Sunnyllakaan ollut ongelmia. Sensijaan koko takapää oli Sunnyn ongelma.

Jukkalmera

Olen ajellut ~10 vuotta ja 200000km N16 2005 Nissan Almera Visia Hatchback 1.5:lla. Olen auton toinen omistaja ja ensimmäinen omistaja oli teettänyt autolle ruostesuojauksen uutena, eli pohja on massattu. Ilmeisesti tämän ruostesuojauksen ansiosta autoni pohja on ruosteiden osalta hyvässä kunnossa. Viime keväänä katsastusmies totesi auton pohjan olevan ruosteiden osalta siistissä kunnossa. Autossa on ne mustat (polyteteeni) sisälokarit, jotka ovat kai must juttu ruostumisen ehkäisyssä Suomen olosuhteissa (olen ymmärtänyt, että ko. lokarit eivät ole ollut vakiovaruste vaan on pitänyt asennuttaa jälkikäteen).   Syylärin alapalkki on alkuperäinen eikä siinä ole ruostumisen merkkejä.

Edellisessä Almerassani (N15 1996) oli melko selkeitä ruosteongelmia, mutta nykyiseen N16:een olen ollut tyytyväinen.

Jakopää

Onko kokemusta/näkemystä, kauanko tuollainen ammattilaisen tekemä alustan suojaus kestää?
Varmaan riippuu aika paljon tekijästä.

mies51

Juu, Almera  N16ssa ei ollut sisälokareita takana. Tilasin Lokari Laineelta sisälokasuojat heti Almeran syksyllä 2002 ostettuani. Se on varmasti pelastanut paljon. Toinen kohta  etulokarien takapuolella. Olen ottanut etu-sisälokasuojien takapään irti ja putsannut sieltä mullat pois ja massannut sieltä peltipinnat ja kiinnittänyt lokarit takaisin isoilla popniiteillä. Koteloihin ja ovien sisäpintaan olen ruiskuttanut kotelonsuoja-ainetta vedenpoistoreikien kautta.

Volvomania

Mun käsitykseni on, että auto kestää ilman jälkikäteen tehtyä suojausta n. 20 vuotta. Sitten se on kaikilta osin loppusuoralla. meidän Primeran on vm 2005 ja menee vielä jokusen vuoden. Volvo V70 on vm 2002 ja ruosteeton. Kumpaakaan ei ole jälkeenpäin suojattu. Primeran on tehtaalla aika hyvin suojattu. Apurungot jne on ruosteessa, mutta niin ne yleensäkin on. Volvossa on käytetty paljon alumiinia ja sinkitystä, joten ruostetta ei ole. Tosin, Volvo on ollut jo pitkään kesäkäytössä.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - lokakuu 24, 2021, 21:21:44
Mun käsitykseni on, että auto kestää ilman jälkikäteen tehtyä suojausta n. 20 vuotta.
Vahvasti riippuu autosta mutta kenties sen karkeasti voisi heittää tuollaiseen lukemaan.
N15 Almerat, monet Fordin vastaavan ikäiset mallit ym. saivat jo reilusti alle 20 vuotiaana katsastuksessa hylkyjä ruostevaurioiden takia. Sitten taas joku 90-luvun alun Audi 80 tuskin nykypäivänäkään vielä sellaisesta saa hylkyä - ovat sitten muista syistä pikkuhiljaa hävinneet. :)

sbm

-03 mallin (250tkm) Almeraa käyttänyt maalautuksessa kahteen otteeseen parin vuoden sisään. Pysyi ruosteettomana siihen 15v ikään saakka.

-Tuulilasin yläreunaan ilmestyi ruostekukkaa lasin vaihdon jälkeen (liekö sattumaa vai menikö tiiviste huonosti paikoilleen).
-Kyljet kauttaaltaan pintaruosteessa oven puolivälin listaan astii eturenkaasta taakse asti.

Kovin paljoa en taaloja laittanut maalaukseen eli enempi kosmeettinen korjaus joka kestää sen mitä kestää.
Kynnykset lähtenyt seuraavaksi ruostumaan..
Takakontin alatiivisteen alta alkoi ensin näkyvästi ruostumaan ja sen maalasin itse, mutta lasin reunat ja molemmat kyljet (edestä taakse asti) oli sen verran hankalia paikkoja ettei kilikalimaaleilla viitsinyt urakkaan ryhtyä. Myös takaoven lasin ja pikkulasin välinen palkki alkoi ruostua ja sen kertaalleen maalasin. Pohja ja muut ovat olleet vielä katsastusmiehen mukaan kunnossa.

Jos nyt muutaman vuoden vielä menisi käytössä...

mies51

Ruostuminen on jatkunut. Saako tuohon valmista taka pystypeltiä mistään kohtuuhintaan ja kannattaako, iso hitsaus? Vai hitsauttaako taas väliaikaispaikan vuoden eteenpäin? Kalliiksi tulee, kuten Sunny viime vuosina, meni yli auton hinnan.