Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Sunny - moottoriöljyn poisto

Aloittaja Arto1956, elokuu 22, 2021, 12:33:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Arto1956

Sunny 1.3 N13 vm. -87 - onko kokemuksia onnistuuko moottoriöljyn poisto alipainepumpulla imemällä mittatikun reijästä?  ::)
Arto Ollikainen, Espoo
-Datsun Bluebird 1300 1966 (lapsuuskodin 1. auto)
-Nissan Sunny 1.3 SLX HB autom. 1987, museorekisteriin 10/22 (perheessä -87->)
-Nissan Micra 1988
-Nissan Sunny 1.4L HB 1991

shamrock

Googlaamalla löytyi tällainen toiselta foorumilta, eli onnistunee.

"Nissan Sunny N13 1.3 8v, pohjaropusta päästäen 3,2l, imemällä 3,6l."

Arto1956

Tänks, kokeillaan kun nuo itsevaihtopaikat ovat nykyään niin kortilla. Veneessä on tullut imettyä jo aikapäivät.
Arto Ollikainen, Espoo
-Nissan Micra 1988

mertsi1

Lainaus käyttäjältä: shamrock - elokuu 22, 2021, 17:05:59
Googlaamalla löytyi tällainen toiselta foorumilta, eli onnistunee.

Nyt jäi tuo logiikka ihmetyttämään. Poistotulpan pitäis olla ihan alimmaisena ja kaiken öljyn pitäis tulla pois sen kautta? Näin ainaki useimmissa autoissa on ollut maailman sivu.

shamrock

Tuo nyt vaan oli lainaus toisaalta, itse en ota kantaa numeroihin. Mutta toisaalta, oli se proppu sitten pohjassa tai kyljessä niinkuin nykyään monissa on, ottaa sen jengatkin jonkin verran tilaa. Jos ajatellaan pohjassa olevaa proppua, enpä muista sellaista nähneeni joka kovin paljon tulisi ulos. Joten jonkinlainen kaulus on pakostakin sisäpuolella, ja sen ympärille jää öljyä. Tai jos se on öljypohjan kyljessä, ei se ikinä niin alhaalla voi olla että kaikki tulisi pois.

Samapa tuo, vaihtoi miten vaihtoi niin ainahan sinne jonkin verran vanhaa jää jos ei huuhtelemalla vaihtoa tee. En tosin sitäkään ymmärrä mihin vaihtopaikkaa tarvitaan, kotipihassa mä teen. Samat rampit käytössä mitkä mulla on asuntovaunun nostokiiloina, niillä saa keulaa sen verran ylös että homma onnistuu. Ja kaiken lisäksi kun autossa on proppu öljypohjan takareunassa, enemmän sieltä ulos tulee kun keula on ylhäällä. Kierrätyskeskus ottaa jäteöljyt maksutta vastaan.

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: shamrock - elokuu 22, 2021, 21:04:51
Samapa tuo, vaihtoi miten vaihtoi niin ainahan sinne jonkin verran vanhaa jää jos ei huuhtelemalla vaihtoa tee. En tosin sitäkään ymmärrä mihin vaihtopaikkaa tarvitaan, kotipihassa mä teen.
Samat rampit käytössä mitkä mulla on asuntovaunun nostokiiloina, niillä saa keulaa sen verran ylös että homma onnistuu. Ja kaiken lisäksi kun autossa on proppu öljypohjan takareunassa,
enemmän sieltä ulos tulee kun keula on ylhäällä. Kierrätyskeskus ottaa jäteöljyt maksutta vastaan.

Totta ja suodatin vaihtuu tietysti myös.

Jouluksi ja/tai uudeksi vuodeksi saa hienot tulet, kun kaataa ne jäteöljyt esim. tyhjään metalliseen maaliämpäriin... ai niin, se taitaa olla nykyään soo soo...  :(

Torspo

Luvut väärinpäin ?

Olen vuosia imuvaihtajalla vaihtanut autoihin öljyt, useimmissa sama tulee ulos kuin propusta. Joissakin öljytikun alapäässä on ristikko ja imuvaihtajan pilli ei mene öljypohjaan asti, voi myös verrata öljytikkuun paljonko yli sen uppoaa. Sunnyn öljypohjasta ei ole faktaa mutta kokeilemalla imupillillä tuntee kyllä kopiseeko se öljypohjassa asti, kannattaa myös katsoa onko öljytikun putki öljypohjan syvimmän kohdalla, joissakin autoissa ei ole ja ns monttuun voi jäädä useampi desi öljyä.
Pääsääntöisesti imuvaihtajalla saa kaikki öljyt pois. Suodatin vaihto on hankala ilman nosturia näissä japanilaisissa, ainakin micrassa jää vaihtamatta yläkautta. Micrassa öljytikun putki näyttää menevän öljypohjan syvimpään kohtaan.

cedricfan

Sitten on autoja, joissa öljy kuuluukin vaihtaa imemällä. Tietääkseni eka oli Mersu ja uudet bensakoneet 80-luvun alussa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

mies51

Minusta se on helpoin ja varmin saada kaikki öljyt ulos poistopropusta. Mulla on vanha pesuvati sitä varten. Suodattimen vaihto pihalla on monessa autossa vaikeaa  hihna- tai ketjuavaajalla. Ei ole tilaa kahvalle. Löysin hylsyavainvääntimeen kiinnitettävän avaajan. Siinä on 3 tankoa, jotka puristuvat suodattimen ympärille. Sillä on tilaa, kun räikkävääntimellä voi vääntää pieniäkin liikkeitä.

mikan

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - elokuu 23, 2021, 09:47:25
Sitten on autoja, joissa öljy kuuluukin vaihtaa imemällä. Tietääkseni eka oli Mersu ja uudet bensakoneet 80-luvun alussa.

Mersussa myös suodattimen vaihto on aika helppo homma, kun se on ylhäällä moottorin vieressä.
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

mertsi1

Itse olen vääntänyt suodattimen aina käsivoimin kiinni, niin sen saa myös ilman työkaluja irti. Toistaiseksi ei ole vielä 22 vuoden autoilu-uran aikana suodatin jäänyt matkan varrelle kertaakaan.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Torspo - elokuu 23, 2021, 07:04:07

Luvut väärinpäin ?

Olen vuosia imuvaihtajalla vaihtanut autoihin öljyt, useimmissa sama tulee ulos kuin propusta. Joissakin öljytikun alapäässä on ristikko ja imuvaihtajan pilli ei mene öljypohjaan asti, voi myös verrata öljytikkuun paljonko yli sen uppoaa. Sunnyn öljypohjasta ei ole faktaa mutta kokeilemalla imupillillä tuntee kyllä kopiseeko se öljypohjassa asti, kannattaa myös katsoa onko öljytikun putki öljypohjan syvimmän kohdalla, joissakin autoissa ei ole ja ns monttuun voi jäädä useampi desi öljyä.
Pääsääntöisesti imuvaihtajalla saa kaikki öljyt pois. Suodatin vaihto on hankala ilman nosturia näissä japanilaisissa, ainakin micrassa jää vaihtamatta yläkautta. Micrassa öljytikun putki näyttää menevän öljypohjan syvimpään kohtaan.

Kuten sanoin, en ota kantaa lukuihin, löysin vaan toisesta ketjusta. Tais olla Opel-foorumilla, jossa ylipäänsä keskusteltiin öljynvaihtotavoista. Olisinkohan hakenut tyyliin "Sunny N13 imuvaihto". Tämä kaveri joka puolusti imuvaihtoa, oli samankaltaisia lukuja saanut muista autoista. Mene ja tiedä. Tuo nyt vaan oli alkuperäiselle kysyjälle esimerkki siitä, että on sen joku ainakin tehnyt, ja ilmeisen onnistuneesti.

Ihan noi 10-15 sentin ajosillat riittää mulla siihen että pääsen kyllä auton alle, ja suodatin hoituu siinä samalla. Onneks tietyt hommat, kuten just hetki sitten kaveri Almeran käsijarrun herkistely katsastukseen onnistui ihan parkkiksella alle ryömimällä. Ei saa nauttia liikaa asennusoluita, niin mahtuu auton alle ilman tunkkiakin :D

kaskaipappa

Lainaus käyttäjältä: shamrock - elokuu 23, 2021, 10:48:20

Luvut väärinpäin ?

Kuten sanoin, en ota kantaa lukuihin, löysin vaan toisesta ketjusta. Tais olla Opel-foorumilla, jossa ylipäänsä keskusteltiin öljynvaihtotavoista. Olisinkohan hakenut tyyliin "Sunny N13 imuvaihto". Tämä kaveri joka puolusti imuvaihtoa, oli samankaltaisia lukuja saanut muista autoista. Mene ja tiedä. Tuo nyt vaan oli alkuperäiselle kysyjälle esimerkki siitä, että on sen joku ainakin tehnyt, ja ilmeisen onnistuneesti.

Ihan noi 10-15 sentin ajosillat riittää mulla siihen että pääsen kyllä auton alle, ja suodatin hoituu siinä samalla. Onneks tietyt hommat, kuten just hetki sitten kaveri Almeran käsijarrun herkistely katsastukseen onnistui ihan parkkiksella alle ryömimällä. Ei saa nauttia liikaa asennusoluita, niin mahtuu auton alle ilman tunkkiakin :D
sen kummemmin tuohon imuvaihtoon kommentoimatta totean että olet kyllä melko ohut jos 20 sentin rakoseen mahdut ja vielä sitten jotain siellä tekemäänkin.Mulla ei onnistus millään.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: kaskaipappa - elokuu 23, 2021, 19:53:43
Lainaus käyttäjältä: shamrock - elokuu 23, 2021, 10:48:20

Luvut väärinpäin ?

sen kummemmin tuohon imuvaihtoon kommentoimatta totean että olet kyllä melko ohut jos 20 sentin rakoseen mahdut ja vielä sitten jotain siellä tekemäänkin.Mulla ei onnistus millään.

No, mä olen myös huvipuiston huoltomies. Et uskoisi millaisissa paikoissa kiipeillään, ja mihin kaikkialle pitää päästä. 180cm, 72 kg :D Mutta toi Almeran jarruhommahan onnistuu kun edes puolittain pääsee takapuskurin alle, sieltä yltää jo. Talvella oli pikkasen tiukempaa, kun Saabista petti apulaitehinan ohjainrulla. Osat sain kaverin kyydillä järkättyä, mutta ne alimmat pujottelut kampuran pyörälle, kompuralle ja laturille ei onnistu kuin alta, ja suojia pitää purkaa jonkin verran. En edes harkinnut tuossa jäisellä p-paikalla tehdä sen haitaritunkin varassa joka autosta löytyi, joten ryömimällä se piti tehdä.

kaskaipappa

selittää paljon, tosin itsekin tehnyt aikoinaan saabin tasauspyörästöremontin  tunkin varassa.Tai olihan siinä pöllit varmistuksena.Se nuoruus ja into pontimena silloin.

Arto1956

Nyt tuli vasta kokeiltua kun tytär toi Sunnyn: hyvin imeytyi moottoriöljyt alipainepumpulla. :) Hetken joutui sorkkimaan jotta sai muoviletkun menemään perille saakka eli jokin kanitti hieman noin puolivälissä matkaa. Ja tietty öljyt lämpiminä ja öljyntäyttötulppa irrotettuna.
Arto Ollikainen, Espoo
-Nissan Micra 1988