Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

nissan qashqai käsijarru

Aloittaja Jani1, elokuu 07, 2021, 19:58:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jani1

Moi ostin 2012 mallin ja käsijarru ei pidä ottaa ylhäällä vähän kiinni mitenkä tästä säädetään käsijarru ?

kaskaipappa

Kielikursseista viis. Säätö kahvan vaijeria kiristämällä.Irrottelee suojukset siitä kahvan takaa, eli se tarvikeboksi irtoaa jolloin näkyy se kiristysruuvi.Kannattaa myös katsoa ettei vaijerit ole pompanneet pois hahloistaan ja kun se on auki niin samalla laittaa sinne ippusiteillä varmistuksen että pysyy.Jos ei vaijerin kiristys auta tai ei pidä tasaisesti , jarrukengät pitää säätää sieltä pyöristä.Rummussa on kumitulppa joka poistamalla pääsee siihen rattaaseen jota pyörittämällä säätyy kengät lähemmäksi/kauemmaksi.Sopiva meisseli työkaluna. https://www.youtube.com/watch?v=wwkP5OWQvO0 jostain löytyy tuo jarrukenkien säätövideokin.

kaskaipappa

tuossa videossa on se jarrukenkien säätö,,,, tosin melkoista puljaamista, mutta periaate selviää hyvin, tuosta aukosta pääsee pyörittään sitä säätörullaa millä lähennetään/loitonnetaan jarrukenkiä.   https://www.youtube.com/watch?v=AbFc7KZG5bk, Jos kengät on kuluneet säätövarat ei todennäköisesti riitä.Itse vaihdoin kengät eikä se ollut iso operaatio edes meikäläiselle.

shamrock

Tuntematta Qashqaita, mutta eiks se mene tämäntyyppisissä niin, että AINA ensin sieltä rummusta ensin se säätö, vaijerin ollessa löysällä. Ja vasta sitten kosketaan siihen vaijeriin. Loppupeleissä totuushan on, ettei juuri minkään auton käsijarrua oikeasti säädetä vaijerista, vaan itse jarrusta.

kaskaipappa

Periaatteessa kyllä, mutta jos kahva nousee täysin ylös ja vaijerissa on säätövaraa voi siitä ensin kokeilla auttaako, mitäänhän siinä ei menetä.Jos ei ota tasaisesti molemmin puolin on sitten jarrukenkien säätö paikallaan.

shamrock

Sen tuntee kyllä. Jos vaijerissa on selvästi löysää (siihen ekaan napsuun asti pitääkin olla) niin sen voi kiriä kahvasta pois. Mutta jos tuntuu selvä vaste koko ajan, ikäänkuin venyis vaan mutta voimaa ei löydy, niin silloin itse jarrujen säädön kimppuun.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: shamrock - elokuu 08, 2021, 21:05:09
Tuntematta Qashqaita, mutta eiks se mene tämäntyyppisissä niin, että AINA ensin sieltä rummusta ensin se säätö, vaijerin ollessa löysällä. Ja vasta sitten kosketaan siihen vaijeriin. Loppupeleissä totuushan on, ettei juuri minkään auton käsijarrua oikeasti säädetä vaijerista, vaan itse jarrusta.
Jep.
Koskaan ei säädetä vaijerista käsijarrua, se säätö on aina siellä jarrussa.
Vaijerin säädöstä kompensoidaan ainoastaan vaijerin venymä, joka on sitten todella vähäistä.
Etenkin silloin kun jarrun säätö on automaattinen tulee vaijerilla olla pitkä liike, jotta säätö tapahtuu.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

mies51

Juu,
Automaattisäätöinen käsijarru säätyy parhaiten, kun aina pysäköidessä käytät käsijarrua. Käyttämättömyys johtaa mekanismin jumiutumiseen.

kaskaipappa

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - elokuu 09, 2021, 08:41:23
Lainaus käyttäjältä: shamrock - elokuu 08, 2021, 21:05:09
Tuntematta Qashqaita, mutta eiks se mene tämäntyyppisissä niin, että AINA ensin sieltä rummusta ensin se säätö, vaijerin ollessa löysällä. Ja vasta sitten kosketaan siihen vaijeriin. Loppupeleissä totuushan on, ettei juuri minkään auton käsijarrua oikeasti säädetä vaijerista, vaan itse jarrusta.
Jep.
Koskaan ei säädetä vaijerista käsijarrua, se säätö on aina siellä jarrussa.
Vaijerin säädöstä kompensoidaan ainoastaan vaijerin venymä, joka on sitten todella vähäistä.
Etenkin silloin kun jarrun säätö on automaattinen tulee vaijerilla olla pitkä liike, jotta säätö tapahtuu.
Sanoin  että voi kokeilla ruuvista kiriä, jos on löysiä.Kysyjällähän tuo kahva nousee ylös, jos ei koskaan säädetty voi sitä löysää olla vaijerissakin.Helpoimman kautta aina.

Kebab

Vaijeria kiristämällä korjataan seurausta, ei sitä varsinaista syytä. Nyky vaijerit on sen verran hyvin esivenytettyjä ettei ne käytännössä ollenkaan käytössä veny. Jos vaijerissa on löysää, löytyy siihen 99,9% syy sieltä jarrusta.

kaskaipappa

Tuolla kahdessa ensimmäisessä vastauksessani on kyllä vinkit korjauksesta.Niillä pärjää ilman isompaa jauhantaa.Hyvinkin havainnolliset videot mielestäni.

Jylppy

#11
Jos säädön haluaa tehdä virallisen kaavan mukaan, niin sitten:

- otetaan takarenkaat irti
- kiinnitetään jarrulevyt parilla pyörän mutterilla kiinni napaan
- löysätään vaijeria vähäsen siitä kahvan juuressa olevasta mutterista
- säädetään jarrukenkiä ulospäin kiertämällä säädintä vastapäivään jarrulevyssä olevan reiän kautta, kunnes napaa ei saa enää käsin käännettyä (varmista että vaijeri on edelleen löysällä kahvan päässä)
- säädetään jarrukenkiä sisäänpäin kiertämällä säädintä myötäpäivään 7 pykälän verran, ja varmistetaan ettei laahaa
- vedetään käsijarrukahvaa 30kg:n voimalla yli 10 kertaa
- säädetään vaijerista löysät pois kahvan juuressa olevasta mutterista
- vedetään käsijarrukahvaa 20kg:n voimalla, ja varmistetaan että kahva nousee 7-8 napsun verran
- varmistetaan vielä ettei käsijarru laahaa, kun kahva on vapautettuna

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

mertsi1

Niin tai näin, mutta meikäläisen kulkupelissä käsijarrukahva nousi luvattoman ylös. Veivasin kenkiä sieltä säätösysteemistä niin lähelle, että pyörä oli juntturissa ja sitte hiukan takas. Ei muuten nouse enää käsijarrukahva paljon paskaakaan. Kyseessä siis rumpujarrut ja kengät oli joku vaihtanut ihan hiljakkoin.

kaskaipappa

Lainaus käyttäjältä: Jylppy - elokuu 09, 2021, 22:29:45
Jos säädön haluaa tehdä virallisen kaavan mukaan, niin sitten:

- otetaan takarenkaat irti
- kiinnitetään jarrulevyt parilla pyörän mutterilla kiinni napaan
- löysätään vaijeria vähäsen siitä kahvan juuressa olevasta mutterista
- säädetään jarrukenkiä ulospäin kiertämällä säädintä vastapäivään jarrulevyssä olevan reiän kautta, kunnes napaa ei saa enää käsin käännettyä (varmista että vaijeri on edelleen löysällä kahvan päässä)
- säädetään jarrukenkiä sisäänpäin kiertämällä säädintä myötäpäivään 7 pykälän verran, ja varmistetaan ettei laahaa
- vedetään käsijarrukahvaa 30kg:n voimalla yli 10 kertaa
- säädetään vaijerista löysät pois kahvan juuressa olevasta mutterista
- vedetään käsijarrukahvaa 20kg:n voimalla, ja varmistetaan että kahva nousee 7-8 napsun verran
- varmistetaan vielä ettei käsijarru laahaa, kun kahva on vapautettuna
tuo jarrulevyn kiinnitys on hyvä vinkki, levy saattaa alkaa heilumaan muutoin.