Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Primera P12, P0031 vikakoodi ja bensapumpun toiminta

Aloittaja nissanisti05, heinäkuu 14, 2021, 21:31:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nissanisti05

Terve

Vuosimallin 2005 P12 Primera 1.6 koneella alkoi tekemään vikaa P0031, joka viittaa ensimmäiseen lambda-anturiin. Vaihdoin anturin. Samalla teippien alta paljastui entisen omistajan tekemät karvaperseliitokset. Ihme, että onkin ongelmitta pelannut jo yli vuoden päivät, mitä auto on minulla ollut. Anturin vaihdosta ei ollut apua. Vikakoodin nollaamisen jälkeen voi ajella pitkätkin pätkät ilman, että moottorin vikavalo syttyy. Moottori toimii aivan normaalisti oli vika päällä tai ei. Yleensä seuraavan startin yhteydessä vikavalo syttyy taas.

Toinen ongelma on bensapumppu. Oireena on, että pumppu ei lähde päälle kun ensimmäisen kerran kääntää virrat päälle. Moottori täytyy käynnistää vain sammuakseen bensan puutteeseen. Kun kuivan startin jälkeen laittaa virrat uudelleen päälle, myös pumppu käynnistyy ja käynnistyksen jälkeen toimii normaalisti. Olen tutkinut asiaa ja todennut, että pumpussa ei ole vikaa. Olen käyttänyt pumpun pöydällä ja kokeillut suoralla virralla. Releen olen vaihtanut ja vanhakin toimii. Pumppu pyörii hienosti, jos releen pohjasta antaa hyppyjohdolla suoraa virtaa. Olen todennut, että ECU:lta ei tule herätettä releelle ennen kuin kuiva startti on tehty.

Nämä molemmat viat tulivat yhtäaikaa. Voiko nämä viat liittyä toisiinsa?  Mitähän näille on tehtävissä? Maavika?

mertsi1

Kuulemma se takavalon maadoitus aiheuttaa toinen toistaan ihmeellisempiä häiriöitä...

nissanisti05

Tämä ongelma saatu onnellisesti kuntoon. :)

Korjauksen vaiheita:

-Takavalon lisämaadoitus -> ei vaikutusta
-Lamda-anturin lämmityspiirin mittaus -> vastus 8,9 ohmia -> ok
-Lamda-anturin ja ECU:n välisten johtojen mittaus -> ok
-Lamda-anturin lämmityksen virransyötön mittaus -> ok, akkujännite
-Lamda-anturin signaalilinjan jännitteen mittaus -> moottorikäynnissä vaihtelee välillä 0-1V -> ok
-Lamda-anturin lämmityspiirin jännitteen mittaus -> virrat päällä 2,5V, moottori käynnissä 3,5V -> ei ok
-Moottorin asentoantureiden vaihto -> ei vaikutusta bensapumpun toimintaan (asentoanturit ohjaa bensapumppua)
-Todettu, että bensapumppu toimii oikein, kun lamda-anturin lämmityspiirin sulakkeen ottaa irti -> vika oltava ECU:ssa
-ECU:n maadoituksien mittaus -> ok
-ECU:n releen vaihto muualta autosta löytyneeseen samanlaiseen -> ei vaikutusta
-Tilattu romuttamolta ECU, ajoneston ohjausboksi, ajoneston lukija virtalukkoon ja virta-avaimen perä
-Osien asennus -> toimii ok
-Matkalla katsastukseen kierrokset alkoi humpaamaan 1000-2000 rpm välillä aina kaasun löysätessä ja tyhjäkäynti 1400 rpm -> leima tuli kuitenkin tästä ja keulan kolinoista huolimatta puhtain paperein (katsastusmies oli aika konahtaneen oloinen ;D)
-Tunnin kaasupoljin-/virtalukkojumpan jälkeen sain kaasuläpän kalibroinnit läpi ja moottorin kierrokset ovat nyt normaalit

Ainoa ongelma on enää se, että radio meni ECU:n vaihdon takia SECURE tilaan. Varasin jo ajan Pörhölle tämän kuntoon saamiseksi. Olisikohan tähänkin joku kotikonsti?

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: nissanisti05 - elokuu 14, 2021, 14:00:14
Ainoa ongelma on enää se, että radio meni ECU:n vaihdon takia SECURE tilaan. Varasin jo ajan Pörhölle tämän kuntoon saamiseksi. Olisikohan tähänkin joku kotikonsti?

Olis pitänyt ottaa radioyksikkökin siitä romiksen autosta, se kun on naitettu ajonestoon mukaan.. Eli ei saa kotikonstein toimimaan.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75