Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Pimpera P12 ja vikakoodi P0420

Aloittaja jarihki, kesäkuu 22, 2021, 12:49:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarihki

Öljysyöppö Pimperani (1,8 bensa, manuaali, vm 2005, ajettu 159 435 km) alkoi eilen (21.6.) yllättäen nykiä ajaessa eikä oikein meinaa kiihtyäkään. Mopoautokin menee ohitse. Ylämäet ovat haastavia, koska veto puuttuu. Välillä konehuoneesta kuuluu ääniä, joita tulee traktorista.

OBD-testi antoi vikakoodiksi P0420, joka viittaa katalysaattoriin ja sen ongelmiin. Autolla on melko vähän ajettu, joten vika voi johtua siitä, ettei jokin anturi toimi tai katalysaattori on tukossa.

Autolla voi ajaa mutta hillittyä vauhtia.

Mitä arvelette, voiko katalysaattori olla tiensä päässä noilla kilometreillä? Saan auton pajalle tod näk ennen jussia ja pyydän selvittämään vian ja tekemään kustannusarvion korjauksesta. Omat taidot eivät riitä tällaisten vikojen korjaamiseen. Sinänsä onnellinen siitä, ettei jäänyt tien päälle.

Autossa on E85-muunnin mutta se ei tod näk liity asiaan. Vai liittyykö?

cedricfan

Ei tuo etanoli ainakaan hyvää tee, koska se laimentaa helposti öljyä, jolloin öljynkulutus kasvaa, ja katti menee öljymoskasta vieläkin nopeammin tukkoon. Eli kun sanot öljysyöppö niin tod näk katti on ummessa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Jakopää

#2
Paljonko syö öljyä? Saattaa hyvinkin olla katti tukossa, jos öljy on maistunut. Voi kai se periaatteessa olla vaimenninkin tukossa.

Voikohan tuosta E85-boxista tarkistaa sen toimivuuden? Jos sieltä olisi vaan joku liitin löysällä tms.

Eikö niihin joihinkin pääse ihan puhelimella tms. sisään, en mä tiedä.  :P Mulla on Almerassa vain polttoaineen paineensäädin.  :)

E85 ei ainakaan itselläni laimenna öljyä, mutta jos seos on väärä (rikas) tai moottoria ei ajeta riittävän usein lämpimäksi, niin sitten.



jarihki

Hyvä idea tarkistaa luurilla E85-boksin toimivuus. Lodjuun saa yhteyden omalla apilla.

Pimpera syö öljyä paljon: 8 dl/1000 km, vaikka autoon tehtiin mänttäremppa takuuajan puitteissa.

Volvomania

Varmaakin nakkaisin omastani tuo e85 moduulin metsään heti ensitilassa. 1,8 kone on aika pieniruokainen, enkä osaa sanoa, säästääkö e85 jotakin?
8dl / 1000km on öljynkulutuksena aika paljon. Meidän 1,8 on 143.000km ajettu. 
Ennen pääsi 5litran kannulla öljynvaihtovälin (15tkm). Nyttemmmin n osaa sanoa, kun on kadettu 4 litran kannusta Shell Ultra 5w-40.         
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

mies51

Sama vikakoodi oli mullakin QG15DE Almerassa, kun etuKAT oli juntaten täynnä nokea. Ei auttanut kuin uusia KAT. Tosin mulla ei syönyt öljyä, mutta huono suorasytytyspuola ja liian pitkään lyhyet ajot syynä.

Mittaa se öljynsyönti ilman e85:ttä. Jos on vieläkin iso, pitää varmaan uusia männänrenkaat. autonvaraosat24:ssä QG18DE männänrenkaat maksavat kympin per sylinteri. Sitten vaihdat Teboil Diamond 5W-40 15000 km välein.

jarihki

#6
Mittaa se öljynsyönti ilman e85:ttä. Jos on vieläkin iso, pitää varmaan uusia männänrenkaat. autonvaraosat24:ssä QG18DE männänrenkaat maksavat kympin per sylinteri. Sitten vaihdat Teboil Diamond 5W-40 15000 km välein.
[/quote]

Öljynsyönti on ollut 10 vuotta samaa tasoa. Ennen e85-mötikkää ja sen jälkeenkin.

Epäilen vahvasti, että vika (öljynsyönti) johtuu tämän mallin (QG18DE) tyyppiviasta eli soikeasta sylinteristä. Tähän kärryyn tehtiin kuulemani mukaan mäntärempa takuun piikkiin, mutta jos siinä vaihdettiin vain männät ja männänrenkaat, se ei soikeutta korjaa vaan voi jopa pahentaa tilannetta ja öljynkulutusta. Mitään dokumenttia rempasta ei ole, koska en omistanut autoa vielä silloin.

Joka tapauksessa Pimpera pääsee jussin jälkeen pajalle, jossa se otetaan työn alle. Toivon, että hommasta selvittäisiin esimerkiksi etukatin happitunnistimen vaihdolla tms. Jos katti menee uusiksi, alan katsella uutta autoa. Pimppu menköön vaihtoon ja kiertoon.

Tuntuu fiktiolle, että maahantuojan mukaan Pimppu ei syö liikaa öljyä, jos öljyä menee 0,5 litraa 1000 km:llä. Jos öljyn vaihtovälinä pitää 15 000 km:ä, saa sinä aikana kaataa kannusta 7,5 litraa öljyä.  Minusta aika paljon.

jarihki

Lainaus käyttäjältä: jarihki - kesäkuu 24, 2021, 23:26:08
Mittaa se öljynsyönti ilman e85:ttä. Jos on vieläkin iso, pitää varmaan uusia männänrenkaat. autonvaraosat24:ssä QG18DE männänrenkaat maksavat kympin per sylinteri. Sitten vaihdat Teboil Diamond 5W-40 15000 km välein.

Pimppu on syönyt vuosia 5W-40 öljyä.

Tänään Pimppu pääsi pajalle, jossa sitä tutkiskeli setä, jolle Primerat tuttuja, koska on kuulemma ollut itselläkin farkkumalli joskus. 

Mittausten perusteella katti on sökö. Niinpä sovimme, että autoon asennetaan  uutta osaa viikon päästä. Tilasin Sparetosta uuden katin, kummatkin happianturit sekä ilmamassamittarin. Tästä se nousu lähtee.

Kun ajelin takas mökille, sai tehdä töitä, että pääsi venerantaan. Yhdessä korkeassa mäessä auto vain pysähtyi eikä veto enää riittänyt. Piti pakittaa ja ottaa vauhtia. Sitten onnistui. Saa nähdä, pääseekö autolla enää edes huoltoon asti.

mate

Minkähän hintaista hommaa on katin vaihto?

jarihki

Lainaus käyttäjältä: mate - heinäkuu 01, 2021, 07:37:47
Minkähän hintaista hommaa on katin vaihto?


Tarkoitatko osia vai töitä vai kokonaisuutta? No prosessi kesken mutta kallista, mutta köyhälle kaikki on kallista. Osat (2 X happianturi, katti, ilmamassamittari) 450 e posteineen. Työn määrä riippuu, miten vaikea vanha katti on irrottaa. Veikkaan 3 tuntia. Koko setti about 600-700 e. Pimpussa ei ole ollut 10 vuoteen mitään vikaa eikä se ole jättänyt koskaan tielle, joten maksan tämän mielelläni.

mies51

Eikö KAT ole Primerassa kuten Almerassakin pakosarjan jälkeen, moottorin etupuolella? Siis suhteellisen helppo irrottaa pakosrjasta ja pakoputkesta.

jarihki

#11
Lainaus käyttäjältä: mies51 - heinäkuu 01, 2021, 14:19:57
Eikö KAT ole Primerassa kuten Almerassakin pakosarjan jälkeen, moottorin etupuolella? Siis suhteellisen helppo irrottaa pakosrjasta ja pakoputkesta.

Joo on. Korjaamosetä näytti katin sijainnin mulle. Hyvä, jos helppo irrottaa ---> kuluu vähemmän aikaa & vähemmän rahaa :)


Paljonko antaisitte huoletonta ajoaikaa Pimpulle kattihuollon näkökulmasta? Nyt Pimpulla ajettu 160 tkm.

Edit: eksyin eilen Nissan-videoon, jossa setä korjaa Pimppuansa. Tässä Pimperassa on yhtä outo käyntiääni kuin minun autossani. Katsoin lopulta kaikki osat venttiilinvaihdostakin.

https://www.youtube.com/watch?v=h4EwAgNqjNA

jarihki

#12
Pimperaan vaihdettiin uusi katti, ilmamassamittari ja molemmat happianturit pari viikkoa sitten. Olen ajanut huolletulla autolla noin 300 km ja huomannut, ettei kaikki ole vieläkään kunnossa. Kun kiihdyttää, auto ei meinaa oikein lähteä vauhtiin vaan ikään kuin uinahtaa hetkeksi. Sitten yhtäkkiä vauhtia löytyy. Mistähän tämä kiihdytysvaiheen uinahdus voisi johtua? Joku säätöhomma pitäisi tehdä.

Takavalojen maadoitushomma hoidettu.

Jakopää

Miten olisi jakopään tarkistus, se olisi pieni vaiva jo tehtyyn nähden.


Reniki

Lainaus käyttäjältä: jarihki - heinäkuu 22, 2021, 22:57:42
Pimperaan vaihdettiin uusi katti, ilmamassamittari ja molemmat happianturit pari viikkoa sitten. Olen ajanut huolletulla autolla noin 300 km ja huomannut, ettei kaikki ole vieläkään kunnossa. Kun kiihdyttää, auto ei meinaa oikein lähteä vauhtiin vaan ikään kuin uinahtaa hetkeksi. Sitten yhtäkkiä vauhtia löytyy. Mistähän tämä kiihdytysvaiheen uinahdus voisi johtua? Joku säätöhomma pitäisi tehdä.

Takavalojen maadoitushomma hoidettu.

Itellä uinahteli tolleen Almera Tino 1.8(sama moottori) kun oli kampiakselin asentotunnistin sökö. Voi kaiketi olla myös nokka-akselinasentotunnistin samoilla oireilla. Molemmissa sama palikka. 150-160tkm välillä hajosi.

jarihki

#15
Lainaus käyttäjältä: Reniki - heinäkuu 23, 2021, 22:09:22
Itellä uinahteli tolleen Almera Tino 1.8(sama moottori) kun oli kampiakselin asentotunnistin sökö. Voi kaiketi olla myös nokka-akselinasentotunnistin samoilla oireilla. Molemmissa sama palikka. 150-160tkm välillä hajosi.


Tämä nytkähtely kiihdytysvaiheessa alkoi heti tuon katin + antureiden + ilmamassamittarin vaihtamisen jälkeen. Soitin huoltofirmaan tänään. Korjaaja epäili, että voisi olla viallinen ilmamassamittari. No, luen huomenna vikakoodit, jos löytyy jotain ilmoitusta sieltä. Korjaaja ehdotti sytytystulppiakin, mutta ne on vaihdettu keväällä.

mertsi1

Lainaus käyttäjältä: Reniki - heinäkuu 23, 2021, 22:09:22
Itellä uinahteli tolleen Almera Tino 1.8(sama moottori) kun oli kampiakselin asentotunnistin sökö. Voi kaiketi olla myös nokka-akselinasentotunnistin samoilla oireilla. Molemmissa sama palikka. 150-160tkm välillä hajosi.

Oliko tosiaan itse anturissa vika? Nimittäin kyseisen moottorityypin varsin hyvin tuntien niistä menee usein juuri tuossa kilometrimäärässä jokin ihan muu kuin noista antureista kumpikaan. Vikakoodi kyllä on anturista...

Reniki

Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - heinäkuu 24, 2021, 03:14:44
Lainaus käyttäjältä: Reniki - heinäkuu 23, 2021, 22:09:22
Itellä uinahteli tolleen Almera Tino 1.8(sama moottori) kun oli kampiakselin asentotunnistin sökö. Voi kaiketi olla myös nokka-akselinasentotunnistin samoilla oireilla. Molemmissa sama palikka. 150-160tkm välillä hajosi.

Oliko tosiaan itse anturissa vika? Nimittäin kyseisen moottorityypin varsin hyvin tuntien niistä menee usein juuri tuossa kilometrimäärässä jokin ihan muu kuin noista antureista kumpikaan. Vikakoodi kyllä on anturista...

Nyt on ajettu vajaa 40tkm tuon anturin vaihdon jälkeen eikä vika ole palannut. Ite pelkäsin että ketju ois entinen, mutta sitä ei edes tarkistettu kun vika korjaantui anturin vaihdolla.  ::)

jarihki

ajettu vajaa 40tkm tuon anturin vaihdon jälkeen eikä vika ole palannut. Ite pelkäsin että ketju ois entinen, mutta sitä ei edes tarkistettu kun vika korjaantui anturin vaihdolla.  ::)
[/quote]


Miten selvisi, että kyse oli juuri kyseisestä anturista? Antoiko vikakoodin?

Reniki

#19
Lainaus käyttäjältä: jarihki - heinäkuu 24, 2021, 21:37:21
ajettu vajaa 40tkm tuon anturin vaihdon jälkeen eikä vika ole palannut. Ite pelkäsin että ketju ois entinen, mutta sitä ei edes tarkistettu kun vika korjaantui anturin vaihdolla.  ::)


Miten selvisi, että kyse oli juuri kyseisestä anturista? Antoiko vikakoodin?
[/quote]

Aluksi teki tuota kiihdytyksessä nukahtelua jonkun aikaa ilman vikakoodia. Sitten alkoi polttamaan moottorivaloa, sekin sammui välillä itsestään. Vikakoodina kampiakselin asentotunnistin(P0335) valon palaessa. Motonetistä ostettu anturi se uusi. Näissä on ilmeisesti laatueroja aika paljon ja ongelma voi jatkua jos uusi anturi on huonolaatuinen tarvike jostain autodocista.

jarihki

Vikakoodit luettu tänään Torgue Prolla, eikä mitään koodeja tullut.

Auton nytkähtely on väärä ilmaisu. Pimppu jää kiihdyttäessä ja kaasua painettaessa miettimään sekunniksi kahdeksi, mutta lähtee sitten liikkeelle.