Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Almeran mittaristo tekee kuolemaa

Aloittaja Jakopää, joulukuu 29, 2020, 21:13:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jakopää

Eli kyseessä on facelift N15 Almera. Mittaristo on temppuillut viime kesästä asti, jolloin kierroslukumittari ja veden lämpömittari eivät useinmiten näyttäneet mitään, mutta saattoivat
pidemmällä reissulla heräillä eloon.

Nyt sitten temput teki, matkamittari näyttää 999999, nopeusmittari hyppii sinne tänne, kierroslukumittari saattaa vähän nykiä tai ei näytä mitään, lämpömittari seilaa edes takaisin.  >:(

Bensamittari pienen seilaamisen jälkeen näyttää oikein.. myös kello toimii.  :D

Saako tuollaista kotikonstein heräteltyä eloon? Vai pitääkö alkaa sovittamaan toista mittaristoa?

chery

Ota mittaristo irti ja käy kaikki juostospisteet kuuman kolvin kanssa läpi. Saattaa lähteä ihan sillä pelaamaan. Toinen on sitten vaihtaa toinen mittaristo.

Multa löytyy useampi mittaristo mitkä olen purkuautoista purkanut ;) Vanhan mittariston kilometrit on mahdollista siirtää toiseen mittaristoon, näin tein itse kun en saanut omaani toimimaan tai muuten toimi, mutta kilometrilukema hävisi välillä näytöstä.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

Jakopää

Mulla on aiemmin ollut mittaristo irti. Niistä juotoksista lienee aika vaikea nähdä mahdollista ongelmaa? En itse ainakaan silmällä erottanut.
Pitäisi ostaa pieni kolvi, jotta pääsisi harjoittelemaan..
Muistaakseni mittaristoa olisi pitänyt myös purkaa, jotta kaikkiin juotoksiin pääsisi käsiksi. En mielelläni ala niitä mittaritauluja purkamaan.
Sittenhän se voi olla myös komponentti vika? Ja sitä taas tuskin päälle päin näkee?

Vaihtomittari kuulostaisi helpoimmalta vaihtoehdolta, mutta miten sen KM lukeman saa muutettua?

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: chery - joulukuu 30, 2020, 10:27:47
Ota mittaristo irti ja käy kaikki juostospisteet kuuman kolvin kanssa läpi. Saattaa lähteä ihan sillä pelaamaan. Toinen on sitten vaihtaa toinen mittaristo.

Multa löytyy useampi mittaristo mitkä olen purkuautoista purkanut ;) Vanhan mittariston kilometrit on mahdollista siirtää toiseen mittaristoon, näin tein itse kun en saanut omaani toimimaan tai muuten toimi, mutta kilometrilukema hävisi välillä näytöstä.

Olisiko myydä täysin toimivaa mittaristoa halutulla km lukemalla?

chery

Lainaus käyttäjältä: Jakopää - joulukuu 31, 2020, 00:54:10

Olisiko myydä täysin toimivaa mittaristoa halutulla km lukemalla?
Purettuja mittaristoja löytyy joiden kilometrit ovat muistaakseni 240tkm ja 225tkm. Itse en osaa ja en tiedä onko mahdollistakaan muuttaa haluttua kilometri lukemaa, ainoastaan vanha mittariston kilometrit voi siirtää vaihtamalla komponetti joka johon kilsat tallentuu toiseen mittaristoon.

Tuohan on aika yksinkertainen purkaa. Mittariston etu "lasi" on klipsuilla kiinni ja ja itse mittarit taustapuolelta ruuveilla.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

Jakopää

Nosto ja kysely: tietääkö joku, onko tuosta mittaristosta mennyt joku helposti saatavissa oleva/vaihdettavissa oleva komponentti?
Jotenkin vaikuttaa, että signaalit tms. kuolee jossain vaiheessa mittaristoa ennen kun muuttuvat mittarin näyttämäksi...

micramies

En tiedä juuri ko. mittaristosta, mutta yleensä elektroniikassa ensimmäiseksi nähtävästi tuppaa hajoamaan elektrolyyttikondensaattorit. Varsinkin jos on pullistuneita tai vuotaneita kondensaattoreita, niin viallisiahan ne ovat, mutta voi olla, että ulkoisesti näyttävät hyväkuntoisilta, mutta silti sähköiset arvot muuttuneet aikaa myöten liiallisesti.

Konkat eivät yleensä paljoa maksa, kunhan vaan löytää samanlaisilla sähköisillä arvoilla olevat uudet tilalle. Pintaliitoskonkkien vaihto on tosin hankalampaa, tarvinnee pienen kuumailmapuhaltimen. Panasonicin ja Nichiconin konkkia kehuvat hyviksi.

En kyllä osaa sanoa tuleeko kondensaattorien vaihdollakaan kuntoon, mutta ei paljoa maksa kokeilla.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: Jakopää - helmikuu 19, 2021, 23:22:50
Nosto ja kysely: tietääkö joku, onko tuosta mittaristosta mennyt joku helposti saatavissa oleva/vaihdettavissa oleva komponentti?
Jotenkin vaikuttaa, että signaalit tms. kuolee jossain vaiheessa mittaristoa ennen kun muuttuvat mittarin näyttämäksi...
Jos yhtäaikaa alkaneet kaikki mittarit sekoilemaan, niin katsoisin sinne liittimien ja maadoituksien suuntaan.

Viimeisimmän infon mukaan noiden mittareiden moottoreista menee juotokset. En nyt äkkiseltään muista tuota rakennetta, että ovatko ne sen flexilevyn "alla" vai pääsikö niihin käsiksi isompia purkamatta. Joka tapauksessa ei siinä taida tuntia pidempään saada menemään vaikka kävisikin kaikki juotokset läpi. :)

EDIT: Tuosta matkamittarin lukemasta en sitten taas tiedä, joku logiikkakikkarehan siellä on pakko olla. Voi olla, että näyttää 999999 mikäli data joltain pinniltä puuttuu (= yhteys poikki juotoksen tai liitännän muuten ollessa huono) tai sitten on itse logiikka sekaisin. Muistaakseni nuo Almeran digimittaristot kuitenkin säilyttävät itse datansa ecun sijaan (ja väärinkin voin muistaa)

Jakopää

No kun eivät yhtä aikaa hajonneet, vaan tippuivat toinen toisensa jälkeen.
Bensamittari ja vedenläpömittari menevät tappiin kun virrat kääntää päälle.
Nopeusmittari ei yleensä näytä mitään, mutta saattaa toisinaan innostua näyttämään ihan huu haa lukemia.
Kierroslukumittari ei näytä mitään tai sitten viisari väpättää jossain 0 ja 500rpm välillä, sen aiheuttaman naksutuksen voi toisinaan tyhjäkäynnillä kuulla.
KM mittari myös lakkasi vähitellen näyttämästä oikeaa lukemaa, virtojen uudelleen kytkentä joskus palautti lukeman, ei enää.
Ainoastaan kello toimii edelleen, eipähän myöhästy sovituista tapaamisista...

Liittimiä voisi räplätä... mitään erillistä maadoitusta en ole havainnut. Jos se ei nyt jostain ruuvien kannoista maadoita.

Taustavalot ja merkkivalot toimivat kaikki, joten virtaa kai saa.

Kerran ollut mittari kädessä, mitään silminnähtää ongelmaa ei näkynyt, ei ollut kärähtänyt tai näkynyt pullistuneita kondensaattoreita...