Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

X-trail T30 ja Kiinan LED-ajovalot

Aloittaja Nissan-Xt, joulukuu 11, 2020, 20:45:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nissan-Xt

Moikka!

Pistinpä sitten Kiinasta jo vuosi(!) sitten hankkimani valko-/kelta LEDit kiinni. Toimivat muuten kuin pitääkin, eli joka toisella päälle kytkemisellä valkoiset, joka toisella keltaiset, MUTTA!
Jostain syystä valoteho on surkea, heikompi kuin normipolttimoilla ja lisäksi pitkien valojen varoituslamppu palaa koko ajan, vaikkeivät pitkät ole päällä.

Olisiko ideoita mitä asialle voisi yrittää tehdä? Juuei, aion ottaa LED-valot käyttöön joka tapauksessa. Jolleivät nuo toimi, niin sitten hankin paremmat, hinnalla eivät ole pilattuja.

cedricfan

En ole vielä hyvää ja halpaa nimetöntä halogeenikorvike-lediä nähnyt.
Tai onhan se halpa suhteellinen käsite...
Philips tai Osram jos haluaa oikeesti hyvää valoa antavia. Eikä siis sellaisia, joissa kiinalainen myyjä väittää olevan moisten tekemät ledit, vaan ihan jo paketin päälläkin merkkinä.
Ja Philipsillä Ultinon Essential on vasta hyvä, se erinomainen on XtremeUltinon.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Nissan-Xt

Ihmettelen todellakin sitä surkeaa valotehoa, sillä kun ne LEDit vuosi sitten saapuivat niin kokeilin niitä akkulaturilla ja valoa tuli selkeästi enemmän kuin H4:llä. Veikkaan LEDien ryystämän virran olevan sen verran pieni, että nissani laskee käyttöjännitettä. Lisäksi ihmettää se, että mittaritaulun lampun mukaan on koko ajan pitkät päällä, vaikkei niitä edes saa päälle.

Kebab

Onhan noista Kiinan ledeistä testejäkin olemassa. Joidenkin ledien on todettu olevan kirkkaita, mutta valaisumatka on jäänyt lyhyemmäksi kuin halogeeneilla  ;D se on se plasebo efekti mikä saa ihmiset luulemaan että ne on paremmat.

Mutta niinkuin cedricfan sanoi, halpaa ja hyvää lediä ei ole. Merkki ja laatu maksaa enemmän kuin pari euroa. Halvoilla aiheuttaa vain v1tutusta muille autoilijoille.

cedricfan

Tod näk se valo menee nyt ihan muualle kuin pitäisi kuten tielle, eli puun latvoihin jne. Noissa LED-korvikkeissahan niiden hehkulankaa korvaavien ledien pitäisi olla yhtä kapealla kuin langan, ja prikuulleen oikeassa paikassa, jotta valo kohdistuisi oikein.
Jotkut tuommoiset ei edes voi toimia:


Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Nissan-Xt

Juu, itselläkin kävi mielessä että valoteho katoaa taivaalle kun puiden oksat ovat korkeallekin kirkkaat. Mutta mutta....tämäkään ei selitä sitä, että mittaritaulun pitkistä valoista kertova varoitusvalo palaa koko ajan ja pitkiä ei todellisuudessa saa päälle ollenkaan.

Noh, en luovuta vielä, vaan koetan saada jostain paremmat LED:t. Keltaista sen olla pitää, sillä se on kokemukseni mukaan paljon valkoista parempi niin märällä asfaltilla kuin vesi- ja lumisateessakin. Tämä perustuu siihen että keltainen valo on näkyvän spektrin keskellä ja se siroaa yksivärisyytensä ansiosta paljon valkoista valoa vähemmän. Aiemmassa autossani oli keltaiset halogeenit ja niillä näkyivät talvella auraamattomalla tiellä kuopatkin erinomaisesti, mutta sellaisia nyt ei saa enää mistään. Tai ehkä saakin...

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Nissan-Xt - joulukuu 17, 2020, 03:08:06
Juu, itselläkin kävi mielessä että valoteho katoaa taivaalle kun puiden oksat ovat korkeallekin kirkkaat. Mutta mutta....tämäkään ei selitä sitä, että mittaritaulun pitkistä valoista kertova varoitusvalo palaa koko ajan ja pitkiä ei todellisuudessa saa päälle ollenkaan.

Noh, en luovuta vielä, vaan koetan saada jostain paremmat LED:t. Keltaista sen olla pitää, sillä se on kokemukseni mukaan paljon valkoista parempi niin märällä asfaltilla kuin vesi- ja lumisateessakin. Tämä perustuu siihen että keltainen valo on näkyvän spektrin keskellä ja se siroaa yksivärisyytensä ansiosta paljon valkoista valoa vähemmän. Aiemmassa autossani oli keltaiset halogeenit ja niillä näkyivät talvella auraamattomalla tiellä kuopatkin erinomaisesti, mutta sellaisia nyt ei saa enää mistään. Tai ehkä saakin...

Ai tämä tarina menee yhä läpi :) Ranskalaiset keksivät saksalaisille toisen maailmansodan aikana selittää tämä syyksi käyttää keltaisia ajovaloja. Kokeili ne saksalaiset miehittäjätkin, ihmettelivät kyllä kun eivät eroa huomaa mutta ajattelivat että no, käyttäkööt. Todellisuudessa kyse oli siitä, että yöllä väijyvä vastarintaliike tunnisti ajovaloista omat jo kaukaa ... :)

toukopouko

Vihreet valot ois varmaan vielä parempi, koska ihmissilmä erottaa vihreän pimeessä parhaiten :D (esim. pimeänäkökiikarit näyttää kaiken vihreenä.)

Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
B310, f-astra

shamrock

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - joulukuu 17, 2020, 12:22:21
Vihreet valot ois varmaan vielä parempi, koska ihmissilmä erottaa vihreän pimeessä parhaiten :D (esim. pimeänäkökiikarit näyttää kaiken vihreenä.)
Tavallaan just toisinpäin. Silmä on todellakin vihreälle kaikein herkin, sitä on hyvä käyttää kun on tarkoitus nimenomaan korostaa yksityiskohtia pimeästä. Mutta juuri tästä syystä esim takavalot ovat punaiset. Punainen vaikuttaa silmän hämäränäköön kaikkein vähiten. Toisin sanoen, punainen kirkaskaan valo ei häikäise. Silmä pystyy silti näkemään sen ympärillekin ja erottamaan yksityiskohtia hämärästä.

AkiH

Onko noissa H4-Led polttimoissa rihlatussa umpiossa sama hajavalo-ominaisuus kuin taannoin kiinaxenoneissa, eli vastaantulija ei näe hetkeen mitään, kun valopallo ajaa vastaan?
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

shamrock

Lainaus käyttäjältä: AkiH - joulukuu 18, 2020, 12:54:36
Onko noissa H4-Led polttimoissa rihlatussa umpiossa sama hajavalo-ominaisuus kuin taannoin kiinaxenoneissa, eli vastaantulija ei näe hetkeen mitään, kun valopallo ajaa vastaan?

Hyvin todennäköisesti. Itseasiassa kumpikaan osapuoli ei näe mitään. Vastaantulija näkee sen epämääräisen valopallon, ja käyttäjä näkee puiden latvoja, tai mihin se valo nyt sattuukin osumaan. Kuten jo aiemmin noista kuvista todettiin, tuollaisilla led-elementeillä toteutettu H4 ei kertakaikkiaan voi toimia. Osa valosta voi jopa osua umpiossa sinne minne on tarkoitettu, mutta suurin osa johonkin aivan muualle.

cedricfan

Ei jos ostaa hyvät.
Juu jos ostaa halvat.
Philips joka maksaa reilun satku pari on oikeesti hyvä.
Ja on oma kokemus, vertailukuvat löytyvät.
Uusista halvemmista Philipin ei vielä, tulossa testiin kyllä .
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

cedricfan

#12
Jotta toimii oikein pitää ledit olla todella kapeita kuten hehkulanka on.


Tuossa on suuntausvirhe, mutta itse asiassa se on vaan hyvä, koska kuviot näkyy paremmin.
Tuo epäselvemmällä kuvion rajalla on siis se H4, joka on itse asiassa kaiken kukkuraksi paremmassa umpiossa.

Ja tuossa alempana itse polttimo, pikkuruisilla ledeillä



[ylläpito on poistanut yli vuoden vanhat liitteet levytilan säästämiseksi]
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Nissan-Xt

#13
Lainaus käyttäjältä: toukopouko - joulukuu 17, 2020, 12:22:21
Vihreet valot ois varmaan vielä parempi, koska ihmissilmä erottaa vihreän pimeessä parhaiten :D (esim. pimeänäkökiikarit näyttää kaiken vihreenä.)

Juu, keltaisten ajovalojen alkuperä on todellakin se, että Ranskan miehityksen aikana saksalaiset vaativat fransmanneja käyttämään keltaisia valoja, jotta tarkastuspisteillä tiedettiin kuka on tulossa. Tästä syystä engelsmannit tuntevatkin ne nimellä "French lights". Mutta tämä tosiasia ei kumoa sitä tosiasiaa, että keltainen valo on näkyvän spektrin keskellä ja koska lampun lähettämän valon kirjo on kapea, niin vesi- ja lumisateessa sen siroaminen on paljon vähäisempää ja tästä syystä ei muodostu eteen sitä läpinäkymätöntä seinää. Edelleen, koska keltainen valo on näkyvän spektrin keskellä, niin se on myös silmän toiminnan kannalta optimaalinen ja siroaa myös vähemmän mykiön läpi taittuessaan verkkokalvolle. Keltaisen näköaistimuksen voi toki saada aikaiseksi myös punaisen ja vihreän aallonpituuksien sopivalla yhdistelmällä, mutta tässä ei ole kyse siitä.

Jos pidät näitä fysiikan faktoja pelkkänä tarinana tai urbaanilegendana, niin siitä vaan.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Nissan-Xt - tammikuu 07, 2021, 11:22:15

Juu, keltaisten ajovalojen alkuperä on todellakin se, että Ranskan miehityksen aikana saksalaiset vaativat fransmanneja käyttämään keltaisia valoja, jotta tarkastuspisteillä tiedettiin kuka on tulossa. Tästä syystä engelsmannit tuntevatkin ne nimellä "French lights".

Alkuperäisestä syystä on monta teoriaa, kuten tuo näkyvyyteen liittyvä josta sanoit. Fakta on kuitenkin se, että tuo laki on Ranskassa annettu vuonna 1936 oman armeijan toimesta, ei saksalaisten. Joten luotan lähteenä tähän valtion kustantamoon.

"A study published by the highly respected government publishing company Documentation Française notes that the adoption in 1936 of the yellow headlights law was made "at the request of the military", but without further clarification."

Fysiikan puolesta, tuo esittämäsi keltaisen valon paremmuudesta pitää sinänsä paikkansa, mutta sitten pitäisi tehojen puolesta mennä laittomuuksiin. Myöhemmissä kokeissa, kaikki keinot tuon keltaisen valon luomiseen ovat osoittautuneet sen verran itse valotehoa heiketäviksi, että tuo teoreettinen hyöty menetetään siinä, ja itseasiassa valot ovat olleet huonompia. Sen takia niistä on luovuttukin.

cedricfan

Lisäksi tuo keltainen toimii vain kostealla, eikä onneksi aina ole kosteaa. Muulla kelillä keltainen on huonompi.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Nissan-Xt

No, ne Kiinan keltaiset LEDit saapuivat ja ovat autossa nyt. Kuten arvata saattaa, valoteho ei ole aiempia keltaisella kuvulla olevia halogeeneja kummempi ja lisäksi värisävy ei miellytä, se on turhan kalpean keltainen ja aavistuksen vihertävä.

Joten! Kaveri osti ihan Suomesta Osramin valkoiset LED-ajovalot omaan autoonsa ja kehuu että valoa piisaa. Olivat kyllä kalliit, lähes kuusi kymppiä. Mutta mielessä käy sellainen viritys, että jospa otan noista keltaisista halogeeneista kuvut ja viritän ne noiden LED-polttimoiden päälle. Luulisi tulevan riittävästi valoa ja värisävynkin olevan mieleinen.

Silloin kun oli ne pari rankkaa lumipyrypäivää niin autossa olivat nuo keltaiset halogeenit. Eipä tullut seinää pimeälläkään eteen, vaan näki hyvin. Lisäksi näkee tiessä olevat kuopatkin paljon paremmin kuin valkoisella valolla, vaikka olisi puuterilunta päällä.

Kebab

#17
Kenet yllätti että Kiinan ledit oli surkeat  ;D ;D ;D halvalla saa mitä halvalta voi odottaa. 60e osramit?? Mitähän ne on? Onko tuo sarjahinta vai kpl? Jos sarja hinta niin älkää odottaako kovin suurta mullistusta. Kannattaa katsoa ihan niitä isojen valmistajien valokuvioita halogeeni vs led. Ainakin philipsillä oleva 60e muutossarja on keilan leveydeltä leveämpi, mutta valo ei kanna yhtä pitkälle. Toisin sanoen led on huonompi kuin halogeeni. Ja nuo halvat edustaa vielä ensimmäistä kehityssukupolvea valoista. Eli jäähdytin iso ja huono, huonot ledit, huono valokuvio, erillinen can ohjain ym. Hintojen mennessä yli 100e aletaan saamaan jo halogeenit voittavia led valoja. Ja ne on kompakteja paketteja. Pieni jäähdytin, sisäänrakennettu väyläohjain, autonvalmistajien hyväksymät ledit, valokuvio joka toimii sekä linssillä että heijastimella ym. Tuo on ihan rahan tuhlausta jos sokkona ostaa tekemättä taustatyötä. Ja sitten kehutaan kun on hyvät  ;D ;D ;D