Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Suuri talvirengaskeskustelu

Aloittaja Alppuu, marraskuu 07, 2017, 23:15:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JaKrPa

#60
Kokemusta kiinalaisista nastarenkaista, pinnoitetuista saksalaisista nastarenkaista, laadukkaista kitkarenkaista, perus nokialaisista ja yli 20 vuotta vanhoista nokian nastarenkaista

kaikista paras rengas ollut se yli 20 vuotta vanha nokialainen nastarengas, vanhan malliset nastat ja kaikki nastat tallessa etenemispito ja sivuttaispito oli ihan uskomaton vaikka kumet oli jo ominaisuuksiltaan lähempänä muovia kuin kumia ja kevään tullen kumi ratkesi kyljistä. Olivat N12 cherryssä alla talven 2017-2018

Hyväksi kakkoseksi nostan bridgestonen blizzarkit olikohan paistovuosi 2013 tai 2014 (käytin renkaita 2015-2016) joten käytetyt kitkat oli kyseessä, Hyvä pito oli näissäkin renkaissa toki tuli ennakoitua huomattavasti enemmän kuin edellisillä nokian hakka7 nastarenkailla. Nämä renkaat oli S40 volvon alla.

Nyt on pyöriny N12 cherryn ja B310:n alla Sava eskimot omalle ajotyylilleni sopiva nastarengas, lamellit pysynyt pehmeinä vaikka renkaat ovatkin jo +3 vuotta vanhat. sivuttaispito ja hangessa tuntuu pito katoavan muuten erittäin pätevät olleet.

Neliveto subarussa on jotku +10v vanhat nordmannit, etenemispitoja kyllä löytyy ja auto pysyy liukkaalla mutkasessa lapasessa mutta jarrutus on sitten omataiteen laji, kyllä näilläkin pärjää kun ennakoi enemmän kuin paremmilla kitkoilla.

Pohjois-pohjanmaa/Lappi akselilla tullu ajeltua talviajot joten tulee ajettua enempi "kuivalla" talvitiellä eli luultavasti nämä yllä luetellut renkaat eivät menestyisi eteläisemmässä Suomessa missä tien pinta on enempi jäätikköä kuin lumikkoa  ;D

U11 sitten pyörinyt isännän käytössä jotkut saksalaiset pinnoitetut nastarenkaat, hyvä pito niissäkin pohjoisen lumiteille. Ovat vaa iha hirveän meluisat renkaat.


Sitte semmosen hauskan efektin hoksannu jokaisella talvirenkaalla että mitä enempi pakkasta niin rengaskin puree paremmin tiehen.  ???


En ota kantaa siihen että onko nastat paremmat kuin kitkat, täällä pohjoisessa toimii molemmat. Täällä kumminkin talvisin tiet on melko pitkälti koko talven kuivia talviteitä joten ei tarvi sohjossa/mustalla jäällä luistella.

mikan

Viime talvena ostin noin 10 vuotta vanhan auton. Hämmästykseni huomasin, että alla olevat Nokian nastarenkaat oli saman ikäiset kuin autokin. Eipä ollut hääppöinen pito vaikka pintaa ja nastoja oli. Moottoritievauhdissa täristi -> renkaan runko oli antanut periksi. Syy renkaiden kulumattomuuteen ei varmaan ollut ajokilometreissä, vaan siinä että auto oli ollut Sotkamossa. Siellä on varmaan ollut sen verran lumiset tiet, ettei renkaat ole paljoa kuluneet.
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

mies51

Vanhoilla kovettuneilla talvirenkailla ei ole pitoa. Olin viikkoa ennen v.1992 devalvaatiota pyytänyt tarjouksen uudesta Sunnysta, radio ja talvirenkaat kaupan päälle. Radiosta kuulin, että markka oli pantu kellumaan ja uponnut tunnissa jo 15%. Soitin liikkeeseen ja tilasin Sunnyn. Ihmettelin koko renkaiden käyttöiän auton surkeaa talvikäyttäytymistä. Kun sitten autolla jäi kiinni tasaisella jäisellä kadulla, uusin renkaat. Rengasliikkeen vanha pomo ihmetteli, kuinka vanhat nuo renkaat ovat. Rengasmerkinnöistä selvisi, että vuodelta 1988. Siis kun myyjä oli kuullut devalvaatiosta vasta tilaukseni jälkeen, pani auton mukaan yli-ikäiset talvirenkaat.

Timppa

On minullaki nastatrenkaat tuohon 720 miseliinit 235 75 15 pintaa  on hyvin ja nastat kaikki tallella vaa tosiaa ikää 13 vuotta niilläki eli pitoa ei ole oikein palio niisäkään😁 kumi kovettuu ja pito kärsii toki eipä ne kulukkaa sitte nii joutuin😁
Maximaan pitäski ostaa kohta uudet nastarenkaat🤔
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).datsun 720 king cap 4wd+2wdx2
datsun 220c -79&-77 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

AkiH

Patrolin mukana tulleet talvirenkaat pitävät minun mielestäni vielä ihan hyvin. Ovat Nokia Hakkapeliitta NR09, ikää tuoreimmillaankin 31 vuotta. Eivät tunnu erityisen kovettuneilta ja pintaa sekänastojakin on vielä jäljellä.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

AnttiA

Ostin n. kuukausi sitten täysin käyttämättömät NR06 Hakkapeliitat 155xR12 8)
Pimeässä varastossa säilytetyt. Eivät kovin kovilta tuntuneet.

Siihen aikaan ei valmistusaikaa laitettu renkaaseen. Valmistettu 70-luvulla.

Pitänee Satkun alla talvikelillä kokeilla, jos ei hajoa vanteelle laittaessa. ;D

AkiH

Noihin lienee vielä livautettu valmistusvaiheessa oikeaa kumia sekaan ja nastatkin lienevät olleet hieman topakammat kuin näissä nykyisissä.

Kovin pieneltä näyttävät piikit noissa Primeran alle ostetuissa Michelineissä, mutta kai niitä sitten on vastapainoksi hieman enemmän. Ensituntumalta tuntuvat hitusen äänekkäämmiltä kuin entiset Bridgestonet, mutta niissä nyt ei enää seitsemän ajokauden jälkeen oikein ollut nastoja saati pintaa.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: AnttiA - joulukuu 02, 2020, 17:38:46
Ostin n. kuukausi sitten täysin käyttämättömät NR06 Hakkapeliitat 155xR12 8)
Pimeässä varastossa säilytetyt. Eivät kovin kovilta tuntuneet.

Siihen aikaan ei valmistusaikaa laitettu renkaaseen. Valmistettu 70-luvulla.

Pitänee Satkun alla talvikelillä kokeilla, jos ei hajoa vanteelle laittaessa. ;D

Ei kai tuollaisilla antiikkirenkailla oikeasti kannata ajaa.. laittaa vaikka tallin seinälle koristeeksi.  ;D


AnttiA

No pitää ne laittaa vaikka tumman harmaille alkuperäisvanteille ja kokeilla ainakin.
Pito voi olla hyväkin, on nastoja ja ulkonemaakin hyvin, niin kuin Aki tuossa aiemmin arveli.

Ovat siis ensimmäisiä Nokian talvivyörenkaita.
Pitänee laittaa sisärenkaatkin, vaikka tubeless, jos vaikka ratkeaa kylki Satkun suunnattoman painon ja tehon alla. 8)

Tommosiin laitettiin ennen pitkiä rallinastoja yli kaksinkertainen määrä Aralditilla ja hyvin pitivät, tosin eivät oikein kestäneet asvalttsiirtymillä,
lämpenivät liikaa ja Araldit petti.

Desperate child

Itellä on ollu paha tapa mennä halvoilla ja huonoilla tai sitten yli ikäisillä talvirenkailla..

N13 Sunnyssa oli ostaessa jotkut Dayton merkkiset nastat, olivat pidoltaan surkeat ja kaiken lisäksi kuluivat nopeasti ja nastat irtosi. Samaan autoon sitten työttömänä rahapulassa armeijan jälkeen laitoin varaosa autosta jotkut Goodyear ultra gripit(??) mistä nastat nypitty ja pintaa vain vähän reilu 3mm, ne piti paremmin kuin edelliset dayton renkaat ja niillä tuli mm. talvella 2010 ajettua muutokuormaa yms ja pärjäsi vallan mainiosti, tästä johtopäätös että merkkirengas saattaa kuluneenakin olla parempi kuin halpisrengas

Primerassa oli GT radial nastat, joista kanssa oli toinen pari kulunut ihan loppuun ja nastat lähtenyt, ostettiin toiselle akselille uudet samanlaiset ja pito oli aika onneton ja se uudempi pari kului muutamassa vuodessa sillai että pomppasi leimalla nastaeron vuoksi, vanhemmassa parissa oli nastat edelleen tallella ja paremmin pintaa. ( ja kyllä koitettu on vaihdella akseleiden välillä renkaita) nyt tuli jotkut uudet halpisrenkaat, mutta käytännössä en oo ajellu tällä että osais sanoa että miltä tuntuu

B11 sunnyyn ostin uudet nastarenkaat ööö olikohan Hankookit vai Yokohamat, joka tapauksessa en enää muista oliko millaiset, varmaankin ihan hyvät, yhden talven niillä ehdin ajaa.

Laurelissa on ollut kesät talvet alla vuonna 2002 paistetut continentalin kitkat, näiden kanssa luonnollisesti eniten ongelmia, kerran tulin kotoa mäen alas jäisella asfaltilla käytännössä tuurilla kun perä lähti alta välittömästi kun päästi jalan kaasulta alamäessä, kerran jouduin kaupan parkkikselta tielle lähtiessä peruutteleen sivuun ja päästää takana tulijat ohi ja koittaa uudestaan vauhdin kanssa että pääsi liikkeelle..

X-Trailissa 2005 paistetut hakkapeliitat, joista kaikki nastat poikki. Viime talvena ei suurempia ongelmia, lähtee ja pysähtyy paremmin kun Primera tai sunny halpisrenkailla tai Laurel noilla loppuun kuluneilla kitkoilla. Viime talvenakin vaan niin vähän oli talvikelejä, että vähän ohuelle jäi kokemukset, kerran pari kun oli satanut uutta lunta lähti "vahingossa" melko leveeseen luisuun, mutta muuten tuntuu kyllä toimivan vielä ihan hyvin. Kitkat ajattelin tähän hommata jos meinaan pitää pidempään

Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

toukopouko

Sama paha tapa itsellä...

Itse ostin just vuonna 2003 uudet Barum-merkkiset talvirenkaat ensiautooni, sen jälkeen menny mitä nurkista on löytynyt, kun on ollu taipumus haalia varaosaraatoja nurkkiin ja niiden kera tullu sotasaaliina ihan kelpoja renkaita. Ja Matin pitempiaikainen asustelu kukkarossa toki on vaikuttanut tähän.

Tossa syyskuussa kävin leimaamassa B11 sunnyn aikamoisella keräilyerärenkailla, ikää niillä 10-15 vuotta, pintaa oli yli lain vaatiman toki. Mutta hyvälläkään säällä ei meinannu 80km/h vauhtia päästä niin, että renkaat ois vedelly omiin suuntiinsa. Sit piruuttaessani koitin vuoden 28 vuotiaita Michelinejä alle, jotka oli hyvin säilyneet. Pintaa oli 4mm. Alussa kumit kiljahti jokaisen kaivonkannen kohdalla, mutta hetken kun oli päästellyt kotimaamme karkeilla asfalttiteillä, niin moiset elokuvaäänet loppui. 3000km ajelin ja renkaat ei ollut tossa autossa se heikoin lenkki ajo-ominaisuuksissa. Positiivisesti yllätyin, kun odotus oli, että noin vanhat renkaat toimis varmoina penkkakatapultteina.

Tämä havaintoni on omiaan vahvistamamaan omia aavistuksia siitä, että tällä vuosituhannella rengasvalmistajat on käyttänyt kumiseosta joka vanhenee (nopeammin) kuin antiikkirenkaat. Tai ainakin (auringon) UV-säteilykestossa on tultu takapakkia.

Pikkasen sama kokemus, kun kovat koppurat 80-luvun bensaletkut tuntuu kestävän pitempään, kun Bilteman uusi bensaletku.

IMHO täällä Etelässä tiheästi liikennöidyillä/asutuilla seuduilla pärjäis kesärenkailla lähes koko talven. Muutama sormin laskettava päivä toki on, kun keli perkelöityy ja liikenteeseen ei kannata lähteä ylipäätään ollenkaan, taikka jos pitää, niin nastoilla.  Mutta niistäkin on se paras terä syöty, jos niillä on pääasiassa runtannu paljaalla asfaltilla +7C vesisateessa. Jos ois rahamiehiä ni ois pari talviautoa, toisessa kitkat, toisessa nastat. Jos postilaatikolle kävellessä meinaa liukastua, ni lähtee sitten nastoilla liikkeelle :)  Mutta vallitsevissa taloudellisissa olosuhteissa suosin kitkarenkaita aina, kun mahdollista, koska omat ajot keskittyää pääasiassa hyvin suolatuille teille.
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
B310, f-astra

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: AkiH - marraskuu 30, 2020, 10:05:41
Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - marraskuu 29, 2020, 02:53:04Renkaista keskusteleminen on sama kuin öljyjen kanssa ja täysin uskontoon verrattavissa.
Allekirjoitan tämän lausahduksen. Tämä ketju alkoi muistuttaa niin paljon Suurta öljykeskustelua, että tein pientä viilausta ketjun otsikkoon. ;) Jatkakaa toki, onhan tämä hauskinta luettavaa pitkiin aikoihin.

Löysin sen "Suuren öljykeskustelun", mutta miksi se on lukittu?


AkiH

Muistikuvieni mukaan se alkoi kiertää sen verran pahasti samaa rataa ja meni inttämiseksi, jankkaamiseksi ja keskinäiseksi nokitteluksi, joten ylläpito katsoi kaiken tarpeellisen olevan sanottu.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

shamrock

Kaikenlaisella on ajettu, ja kaikkialla Suomessa. Joku mainitsi nuo nypityt Ultra Gripit. Joskus 90-luvulla moiset eksyi itselle kanssa alle. Pito oli kyllä hyvä, mutta vetävistä pyöristä lähti 2/3 nastoista ekana talvena. Nypin loputkin ja kokeilin ajaa kesän ... nuo käytännössä suli alle. Eli tuo rengas oli kumin laadun suhteen käytännössä kitkarenkaan tasoa, ilmankos onkin niin hyvä ilman nastojakin.

Joskus vuosituhannen alussa ostin 73-mallin Taunuksen, mukana tuli Esso-merkkiset nastarenkaat. Kun uudet. tosin niin kovat että tuskin kirveskään olis noihin jälkeä tehnyt. Auton tarinan tietäen, ekalta omistajalta, uskon että olivat alkuperäiset :D Kyllä niilläkin ajeli, mutta jännää oli. Poliisi pysäyttä yhdessä risteyksessä, huomautti suullisesti kun en noudattanut stop-merkkiä. Naureskeli että oli sulla renkaat pysähdyksissä pitkänkin matkaa. Auto ei.

Yhtenä syksynä ostin kesärenkaiden loppuessa pirun halvat, jonkun tuontiauton mukana tulleet, miltei uudet Dunlopin saksankitkat. #!@#¤% että olikin hyvät renkaat sade- ja loskakeleissä. Ja kun se ensilumi yllätti, mä tein noilla kaks yötä lehdenjakajan työtä, paikaten niitä piirejä joille vakkarit ei päässeet edes liikkeelle. Niilläkin pärjäs, kun tiesi millä ajoi.

Edellisen talven alla pyöri Yokohamat. Sain käytettynä halvalla, nastavajetta oli jo ostaessa, ja keväällä vielä enemmän. Nypin loputkin pois, ja olivat aika kivat kesällä. Itseasiassa paremmat, kuin Michelinin kesärenkaat jotka laitoin loppukesästä alle.

Nyt ostin 20 eurolla sarjan Hakkapeliitta seiskoja joissa 7mm pintaa jäljellä. Tuolla hintaa uskaltin ostaa jo nokialaisetkin, rungothan noissa on olleet aina järjestään paskoja. Saas nähdä miten pitkään kestää, paistoleima 2014. 1200 kilosta asuntovaunua kun noilla kiskonu sillä ihanalla tihkusateen ja pikkupakkasen aikaansaamalla peilijäällä, voin taas kerran molemmilla rengastyypeillä ajaneena todeta, että positiivinen yllätys. Kitkoilla olis tuolla kelillä pitäny mennä vaunuun keittämään kahvit. Nastoilla matka sentään eteni, vaikkakin varovasti. Mutta tosi kivasti nuo seiskat "ilmoittaa" ... ennen kuin ollaan lähelläkään sitä pidon todellista menetystä, sen tuntee autoon ja helppoa ajaa sen mukaan.

Jos ois rahaa, ja aikaa, ja motivaatiota,  mulla ois autoon kolmet renkaat. Kesäks tietty kesärenkaat, talveks ilman muuta nastarenkaat, mutta välikausiks kitkat. Eikä välttämättä ne pohjoisen, vaan just nuo keski-euroopan kitkat. Ja tuohon asuntovaunuun ilman muuta talveks nastat. Siinä on nyt miltei uudet Nankangit, ja jarrut säädin just viimeisen päälle tarkasti. Se tekee talviajosta yllättävän mukavaa ... kun saan kevyesti hidastamalla vaunun jarrut nätisti päälle, se jarruttaa siellä perässä kivasti, ja mä voin löysätä vetoauton jarrua ja keskittyä sen ohjaamiseen. Ehkä aisan iskari ei oo ihan parhaassa kunnossa, mutta tällaisena se sopii talvikäyttöön tosi hyvin. Kevyellä nykäisyllä vetoautolla saan taas jarrut vaunusta auki.

cedricfan

Ihme että Essot on säilyneet noin kauan, ne kun oli tunnettuja siitä, että vyöt hajosi. Gislavedin tekemiä, samaa vikaa niissä. Ja taisi huippusesonki olla 80-luvun vaihde, niitä myytiin todella paljon, kunnes maine meni, vaikka olihan niillä takuu.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

shamrock

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - joulukuu 06, 2020, 09:27:18
Ihme että Essot on säilyneet noin kauan, ne kun oli tunnettuja siitä, että vyöt hajosi. Gislavedin tekemiä, samaa vikaa niissä. Ja taisi huippusesonki olla 80-luvun vaihde, niitä myytiin todella paljon, kunnes maine meni, vaikka olihan niillä takuu.

Ostin auton käytännössä ensimmäiseltä omistajaltaan, tarkkaan ottaen perikunnalta. Tarina kertoi, että aivan ensimmäisenä talvena rouva oli tämän uuden autonsa kellauttanut ojaan, eikä sen koommin ikinä ajanut talvella. Se selittää noiden renkaiden kunnon ja säilymisen, toki senkin miksi auto muutenkin oli aivan upeassa kunnossa.

Jakopää

#76
Lainaus käyttäjältä: Jakopää - marraskuu 28, 2020, 19:18:12
Lainaus käyttäjältä: Jakopää - marraskuu 26, 2020, 18:51:37
Mitä talvirenkaita nissanistit ovat tänä talvena alle laittaneet? Ostin Almeraan paikallisesta Nokian Hakkapeliitta 9:sit.
Kai ne ihan hyvät ovat, ei ole vielä montaa kilometriä tullut, että osaisi arvioida. En muistanut kysyä kumien tuoreutta,
niin kotona huomasin vuoden vanhat paistoleimat.. ei kai se nyt niin paljoa ole..
Michelinejä kyselin, mutta olivat loppu ja lisää ei ollut saatavilla.

No nyt on vähän tullut ajettuakin. Jonkun verran metelöivät asfaltilla, kuuluu aika hyvin tässä autossa kaikki rengasmeteli.
Mutta se nyt ei ole mitään uutta, kun vertaa Hakka 8:iin.
Pitoa on kyllä hyvin ja sitä painottaen renkaat hankinkin. Vielä on testaamatta, miten vetelät nämä ovat kelin ollessa selvästi plussa puolella.

Hyvältä vaikuttaa. Pitoa on reilusti, kuten Hakka 8 renkaissakin oli. Mutta nämä vaikuttavat tukevammalta ajaa, eivät vetele (vielä) mihinkään suuntaan, kuten kaseilla oli vähän taipumus.
Asfaltilla kohtalaisen hiljaiset, ei ujella eikä vongu, aika hiljaista hurinaa pitävät. Ja tässä kulkineessa jos missä, rengasäänet kuuluvat.
Ehkä seuraava välikommentti on paikallaan, kun lämpötila nousee plussan puolelle, että mitä vaikuttaa käytökseen.
Mutta toistaiseksi olen ollut varsin tyytyväinen.  :)



cedricfan

Oho, mulla kasi oli hiljaisempi kuin ysi. Ja "meluherkkä" auto. Ysien etuna oli himpun parempi sivuttaispito jäisellä pinnalla. Mutta sen verran pientä, että en itse maksaisi yseistä lisähintaa. Ja nyt kun kasi siirty Nordmaniksi, niin ne taitaa olla seuraavat. Nuo nykyiset Contit (IceContact 2) on jäisellä Noksuja (8 ja 9) liukkaammat.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Kebab

IceContact 2 on olleet kyllä suuri pettymys. Kolme talvea niillä ajeli ihan hyvin, mutta nyt neljäntenä talvena ne on kamalat luistimet. Pitoa ei ole ja pienissäkin nopeuksissa kun pitäisi kääntää/kaartaa niin perä lähtee luisuun. Muistelisin että edelliset IC 1 olisi olleet vielä seitsemän vuoden ikäisenä jopa paremmat.

cedricfan

Omilla kolmas talvi juuri menossa, ja laitoin luistelun sen piikkiin, että nyt on oikeampi talvi kuin aiemmat, mutta taitaa olla sisään rakennetu aikapommi sitten...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

shamrock

Meniskö ihan niin, että mitä enemmän renkaaseen rakennetaan "ominaisuuksia" joilla saadaan uutena huippupito - siis nuo kaikki kuvion hienoudet, uudet seokset jne, sitä räjähdysmäisemmin ne ominaisuudet myös romahtaa kun tietty raja iässä/kulumisessa saavutetaan.

Kebab

On noista ic2 muillakin foorumeilla ollut puhetta, että niistä tulee liukkaat siinä 3-4 vuoden kohdalla. Hyväthän ne uutena oli, mutta ei oikein talous kestä jos pitää parin vuoden välein renkaat uusia.

Uudet talvirenkaat pitäisi ostaa, mutta taidan jättää ic3 kauppaan. Osin ic2 käyttökokemuksen ja osin ic3 renkaissa ilmenneiden nasta ongelmien takia. Enkä nyt välttämättä hakkapeliittojakaan ottaisi. Hakkapeliitoissa on ainakin ennen ollut vetelät rungot ja ne jollottivat. Tiedä sitten mikä tilanne nykyään. Viimeisin kokemus Nokialaisista oli green kesärenkaista.  Nehän alkoi halkeilemaan kolmivuotiaana  :o laatu ei oikein vakuuttanut.

Kai sitä pitää merkkiä vaihtaa ja kokeilla miten uudet michelinit pärjää.

NikookiN

Ainakin jollotus kuulostaa tutulle, alla kun on ollut ainoastaan hakkapeliittaa nastoilla. Todella hiljaiset renkaat omasta mielestä, osa tosiaan jollottaa osa ei. Epäilin jopa laakerivikaa mutta ääni siirtyy renkaan mukana. Erittäin hyvä pito, kuluu tasaisesti eikä ole nastoja tarvinnu kerätä. Maksaa enemmän kuin muut mutta hyvät kulkineet. Myös vanhat renkaat olleet yllättävän pitäviä.

Varmaan vaikuttaa ajopaikkakin jos vertaa kaupunkia ja maaseutua. Oma ajo pääasiassa maaseutua. 5-6 vuotta noilla kerkeää ajuja tekemään ennenkuin pinta loppuu.
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

Jakopää

#83
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - helmikuu 15, 2021, 08:28:27
Oho, mulla kasi oli hiljaisempi kuin ysi. Ja "meluherkkä" auto. Ysien etuna oli himpun parempi sivuttaispito jäisellä pinnalla. Mutta sen verran pientä, että en itse maksaisi yseistä lisähintaa. Ja nyt kun kasi siirty Nordmaniksi, niin ne taitaa olla seuraavat. Nuo nykyiset Contit (IceContact 2) on jäisellä Noksuja (8 ja 9) liukkaammat.

No ei nämä kuivalla pakkas asfaltilla uudehkoina kuitenkaan omaan korvaan kovaäänisiä ole.
Nordmanit (Hakka 7) olisi maksanut noin satasen vähemmän verrattuna Hakka 9 vanteille laitettuina, mutta en halunnut vaihtaa vanhempaan tekniikkaan.
Misukoita kyselin, mutta olivat loppu.

NikookiN

Lainaus käyttäjältä: NikookiN - helmikuu 15, 2021, 17:47:22
Ainakin jollotus kuulostaa tutulle, alla kun on ollut ainoastaan hakkapeliittaa nastoilla. Todella hiljaiset renkaat omasta mielestä, osa tosiaan jollottaa osa ei. Epäilin jopa laakerivikaa mutta ääni siirtyy renkaan mukana. Erittäin hyvä pito, kuluu tasaisesti eikä ole nastoja tarvinnu kerätä. Maksaa enemmän kuin muut mutta hyvät kulkineet. Myös vanhat renkaat olleet yllättävän pitäviä.

Varmaan vaikuttaa ajopaikkakin jos vertaa kaupunkia ja maaseutua. Oma ajo pääasiassa maaseutua. 5-6 vuotta noilla kerkeää ajuja tekemään ennenkuin pinta loppuu.

Ja lisäten vielä, ajelin yhdet loppuun kesällä. Olivat paljon hiljaisemmat kuin auton ostaessa alla olleet Michelinit, siis kesärenkaat.
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)