Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

K11 vaihteistoöljy

Aloittaja mepayUlike, elokuu 15, 2020, 21:28:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mepayUlike

Omistan k11 vuosimallia 95 1.3l micran. Ei ohjekirjaa eikä huoltohistoriaa. 204000 oli lasissa kun ostin, nyt 250000. Onko mitään suositusta vaihteistoöljy vaihdoille, vai ovatko ikuisia?

Jakopää

Nugetti

Ei mikään öljy ole ikuista. :)
Ilmankosteus, kuluma käytön kautta ja aika syövät kuitenkin vaihteistoöljynkin suorituskykyä.

Huoltomanuaalista luntattuna vaihtoväli 24 kk / 60 000 km mikäli vetää kärryä tai ajaa huonokuntoisilla teillä. Kaipa tuohon kärryn vetoon voisi verrastaa jos on jatkuvasti paljon tavaraa tai porukkaa kyydissä.
Muussa tapauksessa pitäisi vain tarkastaa öljyn taso tietyin väliajoin. Oman järjenjuoksun mukaan Suomen vaihtelevissa sääoloissa ja suolasotkussa noita vaihteistoöljyjä on kyllä hyvä vaihtaa, ei nyt parin vuoden välein mutta kilometrimäärä 60-80 tkm lienee ihan järkevä.

Kuten Jakopää sanoi, kolmisen litraa menee. Suositeltu speksi on GL-4.

En ole itse tuota Motonetin omaa vaihteistoöljyä testannut, mutta tämä ainakin toimi hienosti saman ikäluokan Almerassa, jonka vaihteisto ei älyttömästi poikkea rakenteeltaan tuon Micran lootasta.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590095/Castrol-Syntrans-Multivehicle-75W-90-1L-GL-4-vaihteistooljy

mertsi1

Itse rohkenen olla eri mieltä tuosta vaihteistoöljyn määrän tarkastamisesta. :) Mielestäni niitä ei tarvitse tarkastaa, jos sinne on tankattu oikea määrä eikä ulkoista vuotoa ole. Öljyn vaihtamisesta kyllä olen edellisten kanssa samalla linjalla.

cedricfan

Yhden laatikon öljyttömänä rikkoneena tyystin eri mieltä!
Ostin auton, alakerta kuiva = ei siis näkyviä vuotoja, tein perushuollot, mutta öv-proppu ei heti auennut, niin meinasin, että seuraavalla kerralla sitten.
Seuraavalla kerralla vaihdettiin laatikko, kuivahan se oli kuin se beduiinin sandaali.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: Nugetti - elokuu 16, 2020, 00:12:04
En ole itse tuota Motonetin omaa vaihteistoöljyä testannut, mutta tämä ainakin toimi hienosti saman ikäluokan Almerassa, jonka vaihteisto ei älyttömästi poikkea rakenteeltaan tuon Micran lootasta.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590095/Castrol-Syntrans-Multivehicle-75W-90-1L-GL-4-vaihteistooljy

Tuo oli tuollanen tiukan budjetin ratkaisu, joka ajanee asiansa. Toki sitten on paljon näitä merkkiöljyjä.
Täyttöproppu kannattaa sitten avata ensin ja Ainakin Almeran laatikkon täyttöön sopii (läpinäkyvä) puutarhaletku, jonka päähän muutama kierros teippiä, että sopii tiukasti reikään ja suppilo. :)

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - elokuu 16, 2020, 03:53:30
Itse rohkenen olla eri mieltä tuosta vaihteistoöljyn määrän tarkastamisesta. :) Mielestäni niitä ei tarvitse tarkastaa, jos sinne on tankattu oikea määrä eikä ulkoista vuotoa ole. Öljyn vaihtamisesta kyllä olen edellisten kanssa samalla linjalla.
Jep, käytännössä jos itse on täyttänyt laatikon niin turha sitä proppua on pyöritellä auki, kuitenkin siinäkin sitä öljyä tulee ulos jos taso on oikea. Mielestäni saman asian ajaa kun katsoo, ettei laatikko vuoda mistään vaikka moottoriöljyn vaihdon yhteydessä.
Tarkastussuositus oli suoraan huoltomanuaalista luntattua.