Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Liukutapit jumissa - irrotusvinkkejä?

Aloittaja sbm, huhtikuu 20, 2020, 07:09:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sbm

Renkaiden vaihdon yhteydessä huomasin että oli etukulmasta molemmat liukutapit menneet täysin jumiin.
Puoli vuotta takaperin liikkuivat vielä hienosti. Yleensä nämä on kyllä lähteneet ihan siedettävällä voimankäytöllä ja nuljuttelemalla irti, mutta nyt
kyllä vastustaa. Heitin crc:tä suojakumien alle, talttameisseliä ja jakoavainta apuna käyttäen nakuttelin auki. Toista tappia sain hieman liikkumaan, mutta toinen on kyllä kiinni kuin hitsattu.

Mitäs seuraavaksi kannattaa kokeilla?
Runko irti ja johonkin ruuvipuristimeen kiinni ja siitä vääntämään?
Vai pitääköhän vaan suosiolla ostaa uusi runko ja tapit.

cedricfan

Huolto ehkäisee korjauksia...
Tapit kuuluu putsata ja voidella oikealla, tappeihin tarkoitetulla rasvalla aika ajoin. Eikä missään nimessä metallisella tahnalla sitten.
Tuossa vaiheessa tappi on jo tod näk sen verran kurjassa kunnossa pinnaltaan, että kaipaa uusimista. Tapin irrotukseen lämpöä ja CRC Rost Flash sen kaveriksi. Juu, se on hyvä CRC, toivottavasti tuo kumin alle heittämäsi ei ollut CRC-kontaktiliimaa... CRC'n kempparivalikoima on julmetun iso, ja se yleisin 5-56 yksi valikoiman huonoimpia.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

mertsi1

ruustukkiin kiinni, asetyleeniliekillä punaiseks ja vääntää irti. sen jälkeen mittaa työntömitalla sen tapin paksuuden ja poraa sen kokoisella terällä ne tapin reiät auki. sitten tappien hionta ja vaseliinia alle. jos tapit on syöpyny kovasti paljon siitä "kumiurasta" niin ne kannattaa uusia. uudet kumit tietysti myös. nissan-merkkisissä levyjarruilla varustetuissa autoissa tämä projekti tulee tehdä max. puolen vuoden välein - varsinkin takapäähän.

kurttu

Mitä ihmettä?

Kun vaihdoin P11-144 primeraan uuden jarrusatulan taakse, ei liukutapit olleet lainkaan jumissa. Satula oli 16v vanha ja käsijarrumekanismi oli jumiutunut.

Siinä liukutapissahan on suojakumi, joka ehkäisee suolan ja veden pääsemistä liukutappiin. Itse asiassa minulla ei ole yhdessäkään käytetyissä autoissani koskaan ollut tällainen suojakumillinen liukutappi jumissa. Autoni ovat tyypillisesti 10-20v vanhoja 200-300tkm ajettuja.

mikan

Mikäs auto tässä on kyseessä?

Mulla taitaa käyttiksessä olla ATEn satulat ja 466 tkm ajettuna ei vielä ole jumittanut. Onkohan rakenne tai materiaali jotenkin erilainen kuin kysyjän jarruissa?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

shamrock

Itse taisin vastaavan laittaa tapista kiinni ruuvipuristimeen ja pyörittelin rungon pois tapin ympäriltä, helpompaa niin päin. Jos miggi löytyy, voihan siihen tappiin vielä hitsata ison mutterin kaveriksi, tulee samalla tuo kuumennus tehtyä ja irtoaakin sitten helpommin.

mertsi1

Eihän ne jumiin menekään, kun / JOS kumit on kunnossa ja tiiviit... mutta useimmiten näin ei ole. Onhan meikäläiselläkin omassa autossa nyt mittarissa 443 tuhatta eikä ole vielä liukutappeja pidelty ja toimii.

cedricfan

Kumit kunnossa ja tapit oikealla rasvalla voideltu, niin kestää.
Toki hankaliakin rakenteita löytyy, ja jopa Toyota onnistui mokaamaan uudemmassa tuotannossaan.

Timppa

Meillä meni maximassa jumiin tapit takaa ku laiminlyötiin vuosi huolto jarrujen osalta 4 vuotta ;D kumit otin pois ja lämpöä kaasutoholla ruuvipenkissä pihteillä välillä nitkuttaen lähti. Ja ruostuu ne vaikka ne kumetki ois ehjät kumet nimittäin oli ehjät tuossakin.. levyt takajarruisa on huono ratkasu minun mielestä😁
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).datsun 720 king cap 4wd+2wdx2
datsun 220c -79&-77 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

Volvomania

Primeran etusatulan alatapit saattaa olla vaikea saada irti, jos on voidellut ne vaikka kuparitahnalla (kuten minä). Ne lähti kyllä CRC:llä ruiskuttelun jälkeen irti. Etusatuloiden tapit on nyt voideltu jarrukumirasvalla ja se pitäisi olla oikeaa rasvaa tappeihin. Loppui jarruista kitinätkin.  Takasatuloiden tapit on vielä puhdistamatta ja rasvaamatta. 
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

cedricfan

Ei ole jarrukumirasvakaan se oikea, se katoaa ihan liian nopsaan tuolta. Yleisimmin saatavissa oleva oikea rasva on CRC Braklube. Tuota jarrukumirasvaa kannattaa käyttää jos tapissa on kumirinkula, mutta vain siihen osaan, metalli-metallikosketukseen ja metalli-ilmakosketukseen Braklubea. Bentoniittisia ja metallisia tahnoja ei koskaan.

mikan

Mitäs asiantuntijat on mieltä, jos laittaa vaan ihan vaseliinia?

Katsastuksessa kävin ja jarrulukemat oli ok, mutta toisen puolen sisempi pala on niin kulunut, että katsastusmiehen päätös oli hylätty.
Erikoinen juttu sinänsä, että kuluneemman puolen jarru antoi paremman lukeman. Eipä ole koskaan aiemmin tullutkaan tuosta syystä hylkyä.
Joten nyt kun laitan uudet palat, niin voisin vaikka tapit rasvata samalla.

t. Mika

mertsi1

Itse olen käyttänyt normaalia vaseliinia tai vaihtoehtoisesti MOWONin keraamista asennusrasvaa, enkä ole yhtään tappia saanut jumiin viimeisten 15 vuoden aikana.

cedricfan

Vassu valuu pois helpommin kuin oikea sitkeämpi tappirasva, ja etenkin, jos joku sattuisi jarruttamaan sen verran kovempaa, että kitkaa muuttuu oiken lämmöksi saakka.

mikan

Volvomania

Luulisin, että tapit voisi voidella jarrukumirasvalla ja vaseliinilla. Varsinkin silloin, kun ne voitelee joka kevät. Samalla voi irrotella jumittuneet jarrupalatkin. Toki, paras aine tappeihin lienee se
CRC:n tappirasva, jos kerta niin sanotaan. Sitten riittää kait voitelu ja herkistely kerta viiteen vuoteen.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

mies51

Varmaan tuo juuri liukutapeille oleva rasva on paras. Mutta olen kyllä pärjännyt jopa vaseliinillakin, eikä ole tarvinnut joka vuosi voidella. Mutta pitää ne joskus voidella. Ostettiin läheiselleni muistaakseni v.2010 Corolla vuosimallia 2002, ajettu alle 100tkm ja kaikki huollot tehty 13tkm välein isothuollot merkkikorjaamossa, välihuollot huoltoasemalla. Silti takajarrut ihan jumissa. Lekalla sain hakata liukutapin irti. Uudet liukutapit ja niiden kumit, mäntien herkistys ja uudet palat ja levyt taakse.
Siis ei se täytetty huoltovihko kerro muuta kuin, että on paljon maksettu!

datsunpower

Normaali vaseliinilla on täälläkin menty. Ei mitään ongelmia.
Jarrut tykkää kun niitä käytetään.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Vaari 68

Kait se jarruihin suositeltu vaseliini on paras, itse ainakin sitä käyttänyt.Siis on kait jotain lämmönkestävää.Ja tuleehan ne keväisin ja syksyisin tarkistettua renkaanvaihdon yhteydessä liikkuuko.Tai siis liikkuuhan ne silloin jos ei jarrut laahaa.Ja tapin jumitus vissiin aiheuttaa toispuoleista jarrupalojen kulumista.Silloinhan vain männän puoleinen pala liikkuu, oletan.