Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

12v akun vaihtaminen "tietokone" autoon.

Aloittaja reilureiska, maaliskuu 10, 2020, 09:31:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

reilureiska

Uusissa autoissa on paljon lisävarusteita, jotka vievät sähköä. Niissä on myös jotkut käyttöasetukset usein ohjelmoituina tehtaan ja/tai käyttäjän toimesta. Jos akun menee konehuoneesta itse vaihtamaan (virta katkeaa auton tietokoneelta), niin saattaa erilaisia ongelmia esiintyä ainakin vähän aikaan tai pysyvästi vaatien kenties merkkiliikkeessä kaiken uudelleen ohjelmoinnin. Pahimmassa tapauksessa jotkut automerkit kuulemma eivät suostu edes käynnistymään. Start&Stop autoihin varsinkin pitää valita oikea akku ja käsittääkseni auton tietokoneelle pitää myös kertoa että nyt on vaihdettu UUSI akku teknisine ARVOINEEN, jolloin latausjärjestelmä osaa toimia sitten myös optimaalisesti.

Mitenkäs Nissanin tapauksessa? Onko kokemusta jostakin mallista kun joku on mennyt itse vaihtamaan akun (tietämättömyyttään) ja ongelmia on tullut? Mitä ongelmia, missä mallissa (start&stop?) ja miten niistä on selvitty?

Jos vielä itse saisin vaihdettua joskus akun (Micra K14 0.9 turbo 2018 acenta start&stop) ja saisin varmistettua lisävirtalähteellä ettei virta katkea prosessissa auton tietokoneelta, niin kaatuuko tee-se-itse operaatio siihen etten pysty kertomaan auton tietokoneelle että akku on vaihdettu eli vaatii jonkun korjaamotason aputietokoneen ohjelmointiin OBD2(?) töpseliin? Akun vaihto ei ole minulle ajankohtainen, mutta vuosien päästä on, joten hyvä kuitenkin hieman etukäteen opiskella että kannattaako vain suosiolla viedä jonnekkin liikkeeseen vaihdettavaksi. Itse akun vaihtaminen fyysisesti on helppoa, mutta kaikki muu hössötys sen päälle tekeekin siitä sitten vaikeampaa tietokone autoissa. Mitä mahtaa liikkeessä vaihdettuna maksaa itse TYÖSTÄ akun hinnan lisäksi? Riittääkö edes 100e työn osuudesta jos ei vie merkkiliikkeeseen?

https://www.youtube.com/watch?v=g7mRCE5rtHg

https://www.youtube.com/watch?v=a00N2tU-9wU

https://www.youtube.com/watch?v=XN4GSRObmBA

https://www.akkupojat.fi/

cedricfan

https://batterylookupfi.gs-battery.com/workshop/lookup/instructions/?engine=0.9+IG-T&fuel=Petrol&group=0&lookup_type=car&make=NISSAN&model=MICRA+V+%28K14%29&product=2797&startstop=Yes&year=2018

Pitkä linkki, toivottavasti toimii, siinä on vaihto-ohjeet, ei tarvitse koodata.

Ja laittakaapa muistiin tuo

https://batterylookupfi.gs-battery.com/?___store=gs_fi_fi

Sieltä kun valitsee autonsa, sitten klikkaa annettua akkua, niin tulee näkyville myös autokohtaiset asennusohjeet mahdollisine erikoistoimineen ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

kurttu

Akunkenkiin voi kytkeä jonkun pienitehoisen 12V virtalähteen vaihdon ajaksi, jos huolestuttaa.
Minulla on esim sellainen muovikotelo, johon menee 8kpl AA sormiparistoja ja siitä tulee 12V piuhat.
Toinen mitä käytän joskus 12V testaukseen on porakoneen 12V akku. Sen kanssa pitää laittaa jo sulake johtoon.
Sitten on myös mahdollista käyttää jotain järkevää akkulaturia. En kylläkään tiedä mitä minun CTEK tekee siinä vaiheessa, kun akku on irti. 

cedricfan

No ei tuo auta juuri mitään kun puhutaan nykyautoista. Jollei auto ole jo vaipunut kunnolla lepotilaan, niin se kulutus voi olla jopa kymmeniä ampeereja, kun auto vielä sammuttelee itseään. Ja jos erehdyt vaikkapa avaamaan oven, niin johan taas pomppaa ampeerit...

reilureiska

AnttiA

Kehitys kehittyy, aina vaan ei ole varma mihin suuntaan.

Noin kymmenisen vuotta sitten pomon uusi diesel V70 seisoi päivän ulkona ja pomo laittoi webaston päälle vähän liian pitkäksi aikaa ja ei jaksanutkaan enää kunnolla startata.
Valot syttyi, eikä suostunut enää mihinkään ja ainut mikä auttoi oli 50km päästä tullut merkkihuollon mies, joka palautteli läppärillään muistia ja tuomallaan akulla sai sitten Volvon käyntiin.

Totesin, että oikein näppärää Suomen oloihin, eikä kovin halpaakaan.

Ollaan kyllä jo tietokoneiden armoilla lähes kaikessa ja suomen kielikin alkaa hukkua.
Pari "hauskaa" esimerkkiä viime päiviltä.
Maanmittaushallituksen "pakollinen" yksityistierekisteri mm. tieavustuksiakin varten on "Digi Road".
Postin pakettiautomaattiin tulee viesti pakettisi on "Parcel Lockerissa".

On siinä englantia osaamattomat vanhukset ihmeissään :(

mies51

Juu, ostin tänään tavaran toimtukselle huuto.net-paketin ja maksoin verkkkopankkitunnuksilla. Yhtäkkiä kone alkoikin käyttää englantia. Oli tänään muuttuneet systeemit. Tämähän perustuslain vastaista. Suomessa pitää saada palvelu  suomen- ja ruotsinkielellä. Englanti ei ole Suomen virallinen kieli!

Kebab

Jos vetoat kielilakiin niin se koskee viranomaispalveluja. Huutonetti ei taida olla mikään viranomainen  ;D

AnttiA

Mitenkäs tuo Maanmittaushallitus ja valtion liikelaitos Posti? ;D

Vaari 68

Alkuperäiseen vastaisin sen verran , että  akun vaihto on nykysin parempikun sen jättää huollon tehtäväksi, oli merkkihuolto tai ihan tarviketta myyvä (motonet).Kun se kustannus operaatiosta ei ole kummoinenkaan. Nissaniin en ole vielä mutta edellisen vaihdatin , ja ilman murheita.Patterikin pitää olla sellanen joka todella kuuluu ko.systeemiin.Toki sen voi itse vaihtaa ohjeilla mitä tuossa näkyi.Auto ei kuitenkaan mahdollisesti ymmärrä että hänellä on uusi paristo ja pukkaa virtaa yli sallitun ja akku keittää ja elonkaari lyhenee.Onko siitä varsinaisesti sitten kustannustehokkuutta, työn ilo kuitenkin.Ja akkukauppias hykertelee käsiään ellei ihan rummuta rintaansa gorillan tavoin.

reilureiska

Minulla Micrassa sisätuulettimen äänestä kuulee milloin laturi lataa enemmän (humina hieman nousee) ja milloin vähemmän, niin alkoi kiinnostamaan mitäköhän voltit näyttää varsinkin start&stop järjestelmää käyttäen. Hommasin tupakansytyttimeen laitettavan volttimittarin, jossa 2kpl usb pistoketta. Parhaimmillaan lataus 14,4V ja huonoimmillaan näyttänyt start&stop aktivoituessa kone sammuksissa 11,1v. En ole verrannut fluke yleismittarilla paljonko on kenties eroa lukemissa, mutta voisin veikata että näyttää 0,1v tarkkuudella oikein. Kun autolla on ajettu vaikkapa vähintään 5km, niin alkaa voltit asettumaan normi ajossa jonnekkin 12,5v nurkille kun ilmeisesti järjestelmä tulkitsee että akku on "täynnä" (80%?). Olen yllättynyt että lataus on melko vähäistä, joten saa varmaan olla akun arvot pahasti pielessä auton asetuksissa jotta alkaa keittämään? Vai onko EFB akuissa muutenkin omat luonnonlait latauksessa normi lyijyakkuihin verrattuna?

https://www.motonet.fi/fi/tuote/6501622/4Mobile-2xUSB-autolaturi-janniteampeerinaytolla

Kuinka kriittistä on akkua vaihtaessa PIENET ampeerimäärien ylitykset/alitukset? Esim. muistelen että minulla on 60Ah EFB akku. Jos vaihdan siihen 55Ah tai 65Ah akun, niin mitä siitä seuraa jos ei mitään auton tietokoneen softan asetuksissa kerrota vaan luulee edelleen että on järjestelmässä on 60Ah akku? Voisin kuvitella että 55Ah tapauksessa keittäminen on isompi riski, mutta 65Ah ei moksiskaan? Uskaltaako pikkuisen isompaa akkua vaihtaa ilman että pystyn sitä "tee-se-itse" miekkosena järjestelmälle kertomaan kun en pääse käsiksi asetuksiin? Sisäinen ääneni sanoo että parempi vain laittaa melko tarkkaan se ampeerimäärä mikä on alunperinkin jos haluaa säästyä ongelmilta, mutta pieni mahdollisuus on että vuosien päästä 65Ah akku on samanhintainen tai jopa halvempi toisella valmistajalla kuin 60Ah akku, jolloin päivittäminen isompaan houkuttaa.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: reilureiska - maaliskuu 21, 2020, 10:25:32
Minulla Micrassa sisätuulettimen äänestä kuulee milloin laturi lataa enemmän (humina hieman nousee) ja milloin vähemmän, niin alkoi kiinnostamaan mitäköhän voltit näyttää varsinkin start&stop järjestelmää käyttäen. Hommasin tupakansytyttimeen laitettavan volttimittarin, jossa 2kpl usb pistoketta. Parhaimmillaan lataus 14,4V ja huonoimmillaan näyttänyt start&stop aktivoituessa kone sammuksissa 11,1v. En ole verrannut fluke yleismittarilla paljonko on kenties eroa lukemissa, mutta voisin veikata että näyttää 0,1v tarkkuudella oikein. Kun autolla on ajettu vaikkapa vähintään 5km, niin alkaa voltit asettumaan normi ajossa jonnekkin 12,5v nurkille kun ilmeisesti järjestelmä tulkitsee että akku on "täynnä" (80%?). Olen yllättynyt että lataus on melko vähäistä, joten saa varmaan olla akun arvot pahasti pielessä auton asetuksissa jotta alkaa keittämään? Vai onko EFB akuissa muutenkin omat luonnonlait latauksessa normi lyijyakkuihin verrattuna?

https://www.motonet.fi/fi/tuote/6501622/4Mobile-2xUSB-autolaturi-janniteampeerinaytolla

Kuinka kriittistä on akkua vaihtaessa PIENET ampeerimäärien ylitykset/alitukset? Esim. muistelen että minulla on 60Ah EFB akku. Jos vaihdan siihen 55Ah tai 65Ah akun, niin mitä siitä seuraa jos ei mitään auton tietokoneen softan asetuksissa kerrota vaan luulee edelleen että on järjestelmässä on 60Ah akku? Voisin kuvitella että 55Ah tapauksessa keittäminen on isompi riski, mutta 65Ah ei moksiskaan? Uskaltaako pikkuisen isompaa akkua vaihtaa ilman että pystyn sitä "tee-se-itse" miekkosena järjestelmälle kertomaan kun en pääse käsiksi asetuksiin? Sisäinen ääneni sanoo että parempi vain laittaa melko tarkkaan se ampeerimäärä mikä on alunperinkin jos haluaa säästyä ongelmilta, mutta pieni mahdollisuus on että vuosien päästä 65Ah akku on samanhintainen tai jopa halvempi toisella valmistajalla kuin 60Ah akku, jolloin päivittäminen isompaan houkuttaa.

Tuo 11,1V minkä olet nähnyt start&stop aktivoituessa ei ole kovin hyödyllinen luku, se kun ei ole lepojännite vaan sähköt on edelleen päällä autossa..
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Sekä EFB että AGM on lyijyakkuja. EFB on perinteinen nestehappoakku, AGM ei. EFB ei vaadi lataukselta erikoista.