Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Almeran (2005) 1,5 vaihteisto?

Aloittaja ESH, helmikuu 18, 2017, 12:02:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ESH

Kuinkas yleistä on , että menee manuaalilaatikko? Kuulin, että se on yleisin vika Almerassa.
Olisiko öljynvaihdolla tai vaihtamattomuusella osaa asiaan?

mies51

On kuulemma hyvin yleistä. Eräs vaihteistoasentaja sanoi, että johtuu siitä, että kyseinen vaihteiston laakerointi on sama kuin oli jo ennen Sunnya, Cherryssä. Painoahan Almerassa on jo 300 kg lisää. Vielä pahentaa, jos ajaa vitosella alle kahdeklsaakymppiä. Tietenkin pahentaa, jos ei ole lisännyt ja sadantuhannen välein vaihtanut vaihteistoöljyä.
Tämä heikko vaihteisto on siis Sunny N14 1.4, Almera N15 1.4, Almera N16 1.5:ssä. Sunnyssa se vielä kestelee, kun auto painaa 300kg vähemmän.  Onko vaihteistosi 4M506VB tai 4M506VC ? Sopivat ristiin. Sunnyn vaihteisto ei kannatuksen ja vaijerikytkimen takia ilmeisesti käy.
Menossa oleva vaihteisto alkaa vedossa ja varsinkin moottorijarrutuksessa jurista, lopulta meteli on tosi kova, siis kytkin ylhäällä.
Netistä saa laakerisarjan 150 eur, mutta asennus on ammattitaitoa ja erikoistyökaluja vaativa homma, joten osta kunnostettu laatikko.

ESH

Niin kuulinkin, että heikko on. Pitää tarkistaa onko edellinen omistaja vaihtanut öljyjä. On kyllä ollut sellainen omistaja , että pitänyt kirjaa kaikista huolloista joten helppo tarkistaa.
Ei ole vielä mitään oireita mutta kuulin vaan , että on mahdollista vaihteiston rikkoutuminen.

ESH

Niin, mikähän öljy sopisi kyseiseen laatikkon? Monet käyttää tavallista moottoriöljyä mutta kun siinä on vetopyörästö samassa.

cedricfan

Saabeissa monikin käytti moottoriöljyä, se kun oli niihin oikea suositus. Mutta eipä tainnut olla Nissaneissa...
Tavallista GL-4 vaihteistoöljyä ja täyssynteettisenä sanoo Castrol:
http://applications.castrol.com/oilselector/fi_fi/c/recommendation?vehicleType=henkil%C3%B6autot&manufacturer=nissan-(eu)&model=almera-(1995-2007)&modelType=almera-1-5i-(2002-2007)

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: ESH - helmikuu 18, 2017, 13:51:57
Niin kuulinkin, että heikko on. Pitää tarkistaa onko edellinen omistaja vaihtanut öljyjä. On kyllä ollut sellainen omistaja , että pitänyt kirjaa kaikista huolloista joten helppo tarkistaa.
Ei ole vielä mitään oireita mutta kuulin vaan , että on mahdollista vaihteiston rikkoutuminen.

Itselläni Almera N15, 1.4 ja kuvauksesta päätellen tuo Sunnyn laatikko.
Jos se toimii, niin en olisi kovin huolissani. Öljynvaihto ja täyssynteettistä API GL-4 laatikkoon.
Olen hieman ylitäyttänyt, tarkituspropun yläreunaan, jos siitä olisi helpotusta spekuloituun voiteluongelmaan.
Ajan aina kaupungissa/taajamissa niin suurella vaihteella kun jaksaa suosiolla vetää, 5. vaihteella usein 60km/h (55km/h) lähtien.
Mittarissa 320tkm ja mitään ongelmia ei ole ollut laatikossa havaittavissa.
Tiedä sitten, onko ollut vain tuuria vai vähän kaupunkiajoa, mutta tällä on pitkään menty.

cedricfanin linkki tarjoaa minulle: "Ei tuloksia. Hakusi ei tuloksia , vaihda hakuehtoja ja yritä uudelleen. Kiitos!"

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Muokkasin linkin vielä jos olisi katkennut, koska minulla se kyllä toimii ::)
Tuossa kuitenkin Castrolin vastaus tuotteeksi, josta selviää heidän viskositeettisuosituksensakin:
Castrol Syntrans V FE 75W-80
Lisää ehdotuksia voi sitten hakea muiden merkkien nettivalitsimilla.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Jonttula

Itselläni toinen 1.5 n16 almera menossa ja ekasta meni juurikin laatikko. Siihen ei oltu öljyjä vaihdeltu ja ajeltiin "peruskaavalla suurin mahdollinen vaihde" tyyppisesti. n. 230tkm kesti hän. Nyt on toinen allu ajossa, josta löytyy uudesta alkaen edellisten omistajien toimesta merkkihuolloissa öljynvaihdot laatikkoon ja itse olen jatkanut samalla linjalla. Kilometrejä ei tule mahdottomia, mutta kahden vuoden välein vaihteistoöljyt uusiin. Taajamassa ajan kolmosella 50km/h ja vasta 90km/h vitosta silmään. 80 rajoitukset on nelosella vielä ihan passeli. Bensan kulutukseen ei tällä oikeasti ole juurikaan merkitystä. Autolla menty nyt 250tkm, ei ongelmia laatikon kanssa toistaiseksi. Emännällä myös samanlainen kapistus johon tehtiin tuo laatikkoremppa. Kaikki muu tehtiin itse, mutta laatikon avauksen ja laakeroinnin hoisi osaava mies. Laakerit makso ebaysta 150e posteineen ja työstä maksettiin 150e. Halpa remppa sekin ja taas mennään toivottvasti 200tkm. :)

Mutta jos laatikko ei ulise/rohise niin ei muutakuin uudet öljyt samantein ja nissanin "ajotavat" haltuun ja menoksi. :) 

mies51

Minulla meni Allu N16 1.5:stä laatikko 270000km:ssä vaikka olin vaihtanut öljyt kahdesti. Tässä neuvot, miten minä kokenut korjailija vaihdoin ammattimiehen kunnostaman laatikon kaverin kanssa nosturipaikalla:
Aamulla auto nosturille, pyörät maassa, vetoakselien pään mutterit irti. Vaihteistoöljyt pois. Etupyörät pois, iskarin alapää irti ja raidetangon pää irti, niin vetoakseli mahtuu ulos pyörännavasta. Vetoakselit irti isolla meisselillä vipuamalla.
Konepelli ylös ja 2 kpl metristä kakkosnelosta lappelleen pituussuuntaan konepellin karmien päälle. Poikkisuuntaan 1,5-metrinen U-palkki. Nestekytkinsylinteri irti ja pultit ja siinä oleva levy takaisin, vaihteistoa kannattamaan köysilenkki noista pulteista palkin ympäri. Moottoria kannattamaan köysi moottorin nostokorvakkeen ja palkin välille ja takaisin. Ilmanpuhdistinkotelo, akku, akkuteline pois. Letkuja ja johtoja irti. Auto nosturille ja startti irti - kahdella ruuvilla, ei tartte ottaa startista johtoja irti, kun köytät startin sinne.
Kaveri tuli avuksi.
Vaihteiston päällä oleva kannatin irti vaihteistosta ja rungosta. Puukapulalla voi kiertäen kiristää kannatusköysiä, että  kannattavat moottoria ja vaihteistoa, kun irroitetaan vaihteisto. Merkkaa vaihteiston kiinnityspultit. Ei ne kyllä helposti mene sekaisin, kun niitä on vain paria pituutta.
Hankalin pultti on kanta taaemman kumikannattimen sisällä. Siksi löysytät alla pitkittäin olevan palkin etupään pultteja ja irroitat molemmat takapään pultit. Irroitat muut pultit ja saat takakumikannakkeen irti. Nyt moottori ja vaihteisto ovat köysien varassa. Vaihteiston pultit irti. Vedä vaihteisto irti ja köydellä laske lattialle. Vaihteisto on painava, joten useampiköytinen taljaperiaate pienentää voimaa.
Uusi kytkinpaketti tai ainakin kytkinlevy, jos osaat keskittää kytkimen. Kytkinkopassa oli vain pölyä, siis kampiakselin tiiviste vauhtipyörän takana tai vaihteiston akselin tiiviste eivät olleet vuotaneet.
Keskitin kytkinlevyn hylsyavaimen varrella (tai sopivan halkaisijaisella pultilla) ja kytkinpaketin ruuvit momenttiin 25Nm.
Kaveri nosti alta ja minä hilasin köydellä uuden vaihteiston ylös suunnilleen kytkinakseli oikealle korkeudelle ja sidoin kiinni U-palkkiin. Jäi vähän alas, niin puukapula köyteen ja kiersin köyttä kireämmälle. Vaihteiston akseli kytkinlevyn keskiöreikään ja vaihteistoa pitää työntää ihan akselin suuntaisena kohti moottoria (köyden pitää kannattaa, ihminen ei jaksa kannattaa ja työntää), vaihteistoa voi hieman keinuttaa akselinsa ympäri (ei saa vetää pulteilla väkisin, rikkoo kytkinlevyn). Tarvii 2 henkilöä, minä ohjailin ja kiristin köysiä, toinen on voimakas. Kun vaihteisto on mennyt niin lähelle moottoria, että ohjaintapit ovat jo reijissä, voi alkaa laittaa pultteja. Vaihteiston kiinnityspultit kiinni ja katso että ei jää toiselle laidalle rakoa, kun toinen kiinni. Momenttiin, lyhyet 20Nm, pitkät 35N. Taka-kumikannatin kiinni vaihteistoon ja pitkittäispalkkiin. 1,5-2m lankku pystyyn lattian ja pitkittäispalkin väliin, toinen pitää sitä pystyssä ja toinen laskee hitaasti nosturia, kunnes lankku kohottaa pitkittäispalkin takapäätä ja saat pystypultit kiinni, kaikki neljä.
Vaihteiston yläkannatin kiinni. Vetoakselit vaihteistoon, toinen ohjaa ja toinen tönäisee vetoakselia. Vetoakselin toinen pää, raidetangonpää, pyörät kiinni.
Kaveri lähti kotiin. Auttoi siis 5 tuntia hakien välillä Hesestä evästä.
Startti kiinni ja kaikenlaiset johdot, letkut.
Vaihteiston täyttö-tasotulppa etusivulla, 4L vaihteistoöljyä täyttöruiskulla, niin alkaa tulla takaisin. Jos ei tasotulppa avaudu, niin täyttö päältä, muovitulppa 10mm ruuvilla, entinen mittarivaijeripaikka.
Kaikki loput kiinni, auto valmis. Itsellä meni 11 tuntia, ensimmäinen vaihteiston vaihto. Vaimo manasi, kun tulin klo 23 kotiin, mutta säästinpä tonnin.

ESH

niin, missään ei sanota paljonko tuo almeran laatikko vetää öljyä. Tuo käsikirja ihan tumpelo tussa asiassa.
Vaihdoin päivällä öljyn. Öljyksi Teboil 70-90 täyssynteettinen. Entistä oli laatikossa noin 2,5 l ja laitoin 2,7l.
aika paljolta tuntuu tuo 4 l. Mistä tieto määrästä lie peräisin?
Pitäskö huomenna vielä tarkistaa tuliko täyttöaukkoa myöten, mulla kun oli auton nokka hieman ylöspäin.

ESH

Löysin taulukon josta ilmenee määrät. http://www.rvs.fi/diagnostic/page72.html
Vaikuttaa , että aika oikea määrä tuli laitettua.

spetee

Sunny n14 ja almera n15 oon ite laittanu pari desiä enemmä mitä ohjeistus on,  nuihin jopa suositellaan se tekemään.  tuo rvs taulukko näyttää sinun autolle 2.8-3l, joten sinuna lisäisin sen tonne 3 litraan.

edit: löysin tuon 2.8-3l  öljymäärän myös eräältä UK sivulta, joten lienee pitää paikkaansa.
Almeran ohjekirjassa juuri nuissa vaihteistoöljyn tilavuuskohdissa on vain viivat eli ei oo ilmoitettu edes  ::)
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

mies51

Sori, kirjoitusvirhe. 3 litraa laitoin ja alkoi tulla jo ulos, äkkiä tulppa kiinni.

Jonttula

Juu tasan 3litraa laitan minäkin. Joudun itse pistämään yläkautta kun ei toivoakaan saada täyttöpropua pois. Kysyin nissan huollosta paljon menee ja sanottiin 2.8l. Toisen korjaamon autodata antoi almeralle 2.8-3.2L, Joten tasan 3L lienee kohdillaan.